Udenrigsudvalget 2015-16, Det Udenrigspolitiske Nævn 2015-16
URU Alm.del Bilag 155, UPN Alm.del Bilag 155
Offentligt
1612553_0001.png
16. marts 2016.
Udenrigsministeriet.
København, den 16. marts 2016.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til i 2016 at give et tilsagn på
286,1 mio. kr. til Danmarks bidrag til EU-budgettet i form af eksterne formålsbestemte indtægter til
flygtningefaciliteten for Tyrkiet. Af den samlede udgift finansieres 100,0 mio. kr. af de på §
35.11.46. Reserve til nærområdeindsatsen og EU-relaterede opførte reserver og 186,1 mio. kr. finan-
sieres fra annullerede tilsagn under § 6.3. Bistand til udviklingslandene.
Baggrund
Stats- og Regeringslederne i EU påtog sig på EU-Tyrkiet topmødet d. 29. november 2015 at stille 3
mia. euro til rådighed til syrere under midlertidig beskyttelse og deres værtssamfund i Tyrkiet. Det
fremgår af handlingsplanen, som Tyrkiet og EU på topmødet blev enige om at aktivere, at der vil
blive givet prioritet til øjeblikkelig humanitær bistand, herunder styrkelse af syrernes selvforsørgelse
og deltagelse i økonomien, forbedret adgang til uddannelse og støtte til værtssamfund på områder
som infrastruktur og (sundheds)tjenesteydelser.
Finansministeren forelagde den 27. november 2015 tilslutning til flygtningefaciliteten for Tyrkiet
til forhandlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg. Instrumentets finansiering, styring, samt betingel-
serne for udbetalingen af midlerne til Tyrkiet er herefter blevet konkretiseret i Rådet, og der blev op-
nået enighed herom den 3. februar.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at EU-budgettet skal finansiere 1 mia. euro, mens de resterende 2 mia.
euro skal finansieres via særskilte nationale bidrag. Medlemslandenes særskilte nationale bidrag ba-
seres på samme BNI-nøgle, som anvendes ved finansieringen af EU’s budget. Danmark skal derfor
finansiere 1,92 pct. af de 2 mia. euro. Dette svarer til en finansieringsandel på 286,1 mio. kr. Forde-
lingsnøglen for medlemsstaternes bidrag følger af en politisk rammeaftale (såkaldt ”terms of referen-
ce”).
Det fremgår endvidere, at de nationale bidrag til faciliteten kan opgøres som udviklingsbistand, da
Tyrkiet er et udviklingsland ifølge OECD’s klassificering.
Der lægges op til, at medlemslandene senest d. 31. marts skal underskrive en betalingserklæring,
hvor medlemslandene forpligter deres respektive nationale bidrag.
Betalingserklæringen vurderes at have karakter af en mellemfolkelig forpligtelse, der kræver Fol-
ketingets samtykke. Finansministeren fremsatte den 25. februar derfor skriftligt et forslag til folke-
tingsbeslutning om flygtningefaciliteten for Tyrkiet (beslutningsforslag nr. B 76).
b.
AS001608
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 155: Aktstykke 73 om Danmarks bidrag til Tyrkietfaciliteten
1612553_0002.png
16. marts 2016.
2
Projektbeskrivelse
Det overordnede formål med faciliteten er at yde koordineret støtte til håndtering af de udfordrin-
ger, der er forbundet med det store antal asylansøgere og flygtninge fra Syrien, der pt. opholder sig i
Tyrkiet.
Der er således tale om en styrkelse af nærområdeindsatsen målrettet flygtningenes umiddelbare hu-
manitære og udviklingsbehov, og de tyrkiske myndigheders og værtssamfunds håndtering af flygt-
ningene for derved at begrænse tilstrømningen af irregulær migration til EU. Midlerne kanaliseres
gennem eksisterende EU-instrumenter i overensstemmelse med gældende regler og procedurer. Støt-
ten er endvidere betinget af, at Tyrkiet nøje overholder de betingelser, der fremgår af EU-Tyrkiet
handlingsplanen og EU-Tyrkiet topmødeerklæringen fra d. 29. november 2015 for håndteringen af
migrations- og flygtningesituationen.
Det estimerede antal flygtninge, der vil kunne nås gennem den humanitære indsats, vurderes af
Kommissionen at kunne udgøre 1 mio. personer. Med flygtningenes udviklingsbehov tænkes især på
uddannelse og ikke mindst de over 60 pct. af flygtningebørnene uden for lejrene som ikke går i skole.
400.000 børn vil skulle bringes tilbage i skolesystemet i skoleårene 2015/2016 og 2016/2017.
Herudover vil der ydes støtte til at hjælpe flygtninge med at gribe mulighederne på det tyrkiske
arbejdsmarked, samt til sundhedstjenesteydelser og andre basale tjenesteydelser (vandforsyning, -
rensning og kloakering) i landsbyer, hvor infrastrukturen er under stort pres som følge af den store
tilgang af flygtninge. Endelig vil der kunne ydes kapacitetsstøtte til de regionale og lokale myndighe-
der, som har det administrative ansvar for at håndtere de flygtninge, der ikke lever i lejre.
Budget og finansiering
Kommissionen har udarbejdet en foreløbig betalingsplan, hvoraf det fremgår, at afløbet for med-
lemslandenes bidrag er 29,6 pct. i 2016, 44,0 pct. i 2017, 22,1 pct. i 2018 og 4,3 pct. i 2019. I Dan-
marks tilfælde skal der udbetales 84,8 mio. kr. i 2016, 125,8 mio. kr. i 2017, 63,2 mio. kr. i 2018 og
12,3 mio. kr. i 2019, jf. tabel 1.
Tabel 1
Udbetalingsprofil på Danmark’s bidrag
2016
Udbetaling, mio. kr.
Kilde: Kommissionen
2017
125,8
2018
63,2
2019
12,3
84,8
Betalingsplanen kan dog blive tilpasset på baggrund af en løbende vurdering af flygtningefacilite-
tens egentlige udbetalingsbehov. Betalingsplanen kan endvidere blive tilpasset for så vidt enkelte
medlemsstater af særlige grunde, så som en langstrakt regeringsdannelsesproces, først kan bidrage
lidt senere end forudset i Kommissionens betalingsplan. I så fald vil andre medlemsstater, herunder
Danmark, skulle udbetale et højere bidrag i starten af perioden, hvilket vil blive udlignet over tid,
således at det totale bidrag svarer til det forpligtede tilsagn.
Danmarks tilsagn på 286,1 mio. kr. vil blive afholdt i 2016 under § 06.36.06.24. Diverse multilate-
rale bidrag. Af den samlede udgift finansieres 100,0 mio. kr. af den opførte bevilling på § 35.11.46.
Reserve til nærområdeindsatsen og EU-relaterede udgifter samt 150,0 mio. kr. fra § 06.32.01.15.
Ghana, 4,0 mio. kr. fra § 06.32.01.18. Zambia og 32,1 mio. kr. fra § 06.32.02.14. Vietnam. Midlerne
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 155: Aktstykke 73 om Danmarks bidrag til Tyrkietfaciliteten
16. marts 2016.
3
under § 06.32.01.15. Ghana, § 06.32.01.18. Zambia og § 06.32.02.14. Vietnam er annullerede rest-
hensættelser fra allerede afsluttede programmer.
Væsentlige risikoelementer
Det fremgår af EU’s aftalegrundlag for flygtningefaciliteten, at medlemslandenes særskilte nationa-
le bidrag til EU-budgettet sker i form af eksterne formålsbestemte indtægter,
jf. Finansforordningen
art. 21(2)(b).
Formålsbestemte indtægter er indtægter, der er øremærket til bestemte udgiftsposter.
Kommissionen er ansvarlig for at forvalte bidragene til faciliteten i overensstemmelse med gældende
regler og procedurer navnlig finansforordningen og den EU-lovgivning, der udgør retsgrundlaget for
de forskellige instrumenter, som bidragene kanaliseres igennem. Denne forvaltning skal ske med den
fornødne grad af omhu, effektivitet, transparens, som bedste praksis på de respektive områder tilsi-
ger.
Kommissionen vil skulle forene hensyn til kvalitetssikring af projekter og finansforvaltning i over-
ensstemmelse med gældende regler med behovet for hurtigt at gøre en konkret forskel. Det kan prin-
cipielt medføre en risiko for, at faciliteten ikke vil ses at levere i samme hurtige omfang, som flygt-
ningesituationen måtte udvikle sig.
Der er endvidere en principiel risiko for, at Tyrkiet undervejs ikke vil blive anset for at levere den
forventede opbremsning i den irregulære migration mod EU, hvilket medfører, at faciliteten ikke vil
give nye tilsagn. Hvis bistanden definitivt må indstilles, vil allerede indkaldte bidrag, som ikke kan
omsættes til tilsagn, blive tilbageført til medlemsstaterne.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i finansåret kan specificeres således:
§ 06.36.06.
FN’s øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale
bidrag (Reservationsbev.)
24.
Diverse multilaterale bidrag
41
Overførelsesudgifter til EU og øvrige ud-
land
Reserve til nærområdeindsatsen og EU-relaterede udgifter
(Reservationsbev.)
49.
Reserver og budgetregulering
Udviklingslande i Afrika
(Reservationsbev.)
15.
Ghana
41.
Overførelsesudgifter til EU og øvrige ud-
land
Udviklingslande i Afrika
(Reservationsbev.)
18.
Zambia
41.
Overførelsesudgifter til EU og øvrige ud-
land
Udviklingslande i Asien og Latinamerika
(Reservationsbev.)
14.
Vietnam
41.
Overførelsesudgifter til EU og øvrige ud-
land
286,1 mio. kr.
§ 35.11.46.
-100,0 mio. kr.
§ 06.32.01.
-150,0 mio. kr.
§ 06.32.01.
-4,0 mio. kr.
§ 06.32.02.
-32,1 mio. kr.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 155: Aktstykke 73 om Danmarks bidrag til Tyrkietfaciliteten
16. marts 2016.
4
c.
Sagen forelægges Finansudvalget nu med henblik på, at regeringen senest den 31. marts kan under-
skrive en betalingserklæring om Danmarks bidrag til EU-budgettet i form af eksterne formålsbestem-
te indtægter til flygtningefaciliteten for Tyrkiet. Sagen forelægges endvidere, da der er tale om en
rammebevilling, hvor totaludgiften overstiger 37 mio. kr. og da der er tale om en enkeltoverførsel
mellem to aktivitetsområder under § 6.3. Bistand til udviklingslandene med mere end 5 pct. af de
mindste af de berørte aktivitetsområder, hvilket kræver Finansudvalget tilslutning, jf. de særlige be-
villingsbestemmelser for hovedområde § 6.3.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til i 2016 at give et tilsagn på 286,1 mio.
kr. til Danmarks bidrag til EU-budgettet i form af eksterne formålsbestemte indtægter til flygtninge-
faciliteten for Tyrkiet. Af den samlede udgift finansieres 100,0 mio. kr. af de på § 35.11.46. Reserve
til nærområdeindsatsen og EU-relaterede opførte reserver og 186,1 mio. kr. finansieres fra annullere-
de tilsagn under § 6.3. Bistand til udviklingslandene.
På forslag til lov om tillægsbevilling for 2016 opføres følgende:
Udgift
§ 35.11.46.
§ 06.32.01.
§ 06.32.02.
§ 06.36.06.
Reserve til nærområdeindsatsen og EU-relaterede udgifter
Udviklingslande i Afrika
Udviklingslande i Asien og Latinamerika
FN’s øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale
bidrag
-100,0 mio. kr.
-154,0 mio. kr.
-32,1 mio. kr.
286,1 mio. kr.
d.
e.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 16. marts 2016
K
RISTIAN
J
ENSEN
Til Finansudvalget.