Det Udenrigspolitiske Nævn 2015-16
UPN Alm.del Bilag 75
Offentligt
1586106_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2016-28
Den 5. januar 2016
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. januar 2016
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det nederlandske formandskabsprogram ...........................................................2
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016 (kommenteret dagsorden) .........5
1
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 75: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (GAC) den 18.01.16
1586106_0002.png
1. Præsentation af det nederlandske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Nederlandene overtog den 1. januar 2016 det roterende formandskab for Rådet og ventes på rådsmødet at præsen-
tere sine prioriteter for det næste halve års arbejde i Rådet. Formandskabet arbejder ud fra tre pejlemærker. EU
skal for det første fokusere på det essentielle og finde løsninger på de store udfordringer EU står overfor. For det
andet skal EU skabe innovativ vækst og øge beskæftigelsen og for det tredje skal EU mere i kontakt med sam-
fundet. På baggrund af disse tre pejlemærker peges der på fire hovedprioriteter i formandskabsprogrammet: 1)
Jobskabelse og innovativ vækst, 2) Migrationskrisen, 3) Sunde europæiske finanser og en robust Eurozone samt
4) Klimaforandringer, miljø og bæredygtighed.
2. Baggrund
Den 1. januar 2016 overtog Nederlandene for 12. gang det roterende EU-formandskab for Rå-
det. Nederlandene går velforberedte til opgaven og har stor formandskabserfaring i bagagen. Det
kan vise sig meget nyttigt i en tid, hvor Europa er udfordret af bl.a. migration, terror og UKs
ønsker til EU-reform. Formandskabet betegner sin egen rolle som en ”honest broker”. EU-
samarbejdet gennemgår aktuelt en alvorlig test, og der er behov for løsninger og sammenhold,
som også illustreres af formandskabets motto ”Unity and Resolve”.
3. Formål og indhold
Det nederlandske formandskab ventes på rådsmødet at præsentere sine prioriteter for det næste
halve års arbejde i Rådet. I fastsættelsen af de overordnede prioriteter i formandskabsprogram-
met har Nederlandene i høj grad støttet sig til Det Europæiske Råds strategiske dagsorden fra
juni 2014 samt Kommissionens arbejdsprogram for 2016. Formandskabet har tre pejlemærker.
EU skal for det første fokusere på det essentielle og finde løsninger på de store udfordringer EU
står overfor. For det andet skal EU skabe innovativ vækst og øge beskæftigelsen, og for det tred-
je skal EU mere i kontakt med samfundet. På baggrund af de tre overordnede pejlemærker for
det nederlandske formandskabsprogram peges der på fire hovedprioriteter:
1. Jobskabelse og innovativ vækst: Man ønsker at gennemføre det indre marked og særligt at
prioritere det digitale indre marked og markedet for serviceydelser. Reduktion af regler og
plads for virksomhederne til at finde innovative løsninger prioriteres højt. Et element under
denne overskrift er at skabe ”gode jobs” og som en afledt effekt fri bevægelighed for
arbejdskraften. Formandskabets udgangspunkt er, at den fri bevægelighed ikke må blive
misbrugt i betydningen udnyttelse af arbejdskraft gennem forskellige pro-forma
konstruktioner. Denne dagsorden udgør også en rød linje ift. UK’s ønske om særlige regler
for sociale ydelser.
2. Migrationskrisen: Håndteringen af EU’s ydre grænser, modtagelse af asylansøgerne og
genbosættelse samt bekæmpelsen af de grundlæggende årsager til migration. Formandskabet
ventes at rette blikket på gennemførelse af de beslutninger om fordeling, som allerede er
truffet, men som endnu ikke er ført ud i livet. Ligesom det forventes, at formandskabet vil
fastholde sin egen (nederlandske) dagsorden om at søge at finde mere langtidsholdbare
2
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 75: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (GAC) den 18.01.16
1586106_0003.png
løsninger på migrationen, hvor aftalen med Tyrkiet ventes at være en del af løsningen.
Formandskabet forventes endvidere at fremme den såkaldte ”tombola”-model, som
indebærer, at asylansøgere ikke kan vælge land, men vil blive fordelt med udgangspunkt i en
permanent fordelingsnøgle mellem medlemslandene. CFSP’en og det strategiske review vil
også blive prioriteret i lyset af migrationskrisen.
3. Sunde europæiske finanser og en robust Eurozone: Formandskabet konstaterer, at Europas
bestræbelser på at komme ud af krisen er båret af strukturelle reformer, sunde budgetter og et
fokus på vækst og investeringer, hvor EFSI-fonden bidrager. For formandskabet er det
væsentligt at gennemføre og overholde de regler, som allerede eksisterer. Visse af reglerne
inden for eksempelvis det europæiske semester kan finjusteres, ligesom færdiggørelse af
bankunionen vil få prioritet. Løsningen ses ikke at være storstilede nye initiativer. Der ventes
ikke umiddelbare beslutninger om de mere langsigtede forslag i de fem formænds rapport. Til
gengæld vil formandskabet fokusere på de fremtidige flerårige finansielle rammer. Der er
planlagt en konference den 28. januar 2016 og der ventes en drøftelse af rammerne på det
uformelle rådsmøde (almindelige anliggender) i april.
4. Klimaforandringer, miljø og bæredygtighed: I kølvandet på COP21 ventes Kommissionen i
2016 at præsentere et forslag om at nå Sustainable Development Goals (SDG). Dette udgør
en god baggrund for formandskabet til at arbejde på forskellige fronter med bæredygtig og
innovativ vækst. Fokus ventes især at være på en bedre stimulering af innovativ vækst. Et
element heri er energiunionen, som formandskabet ventes at presse på for at få etableret.
Dette vil styrke EU’s energiforsyning, skabe et indre marked for energi og gøre EU mindre
energiafhængig. Også her ønskes et fokus på innovativ forskning og vækst inden for bære-
dygtig energi.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Præsentationen af formandskabsprogrammet ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljø-
et eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til evt. konsekvenser ifm. behand-
lingen af de enkelte forslag inden for prioriteterne.
3
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 75: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (GAC) den 18.01.16
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ikke relevant.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage punktet til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 75: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (GAC) den 18.01.16
1586106_0005.png
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016 (kommenteret
dagsorden)
KOM-nummer foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016 foreligger endnu
ikke. Hovedemnet for topmødet ventes at blive den britiske EU-reformdagsorden. Det vurderes endvidere sandsyn-
ligt, at flygtninge- og migrationskrisen vil blive drøftet.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 18.-19. februar 2016. I henhold til forretningsordenen for Det
Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i Det Europæi-
ske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 19. januar 2016 vil udkast til kommenteret dagsor-
den for mødet i Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016 blive præsenteret. Udkastet fore-
ligger endnu ikke.
Det forventes, at særligt den britiske EU-reformdagsorden vil blive adresseret. Der kan herud-
over muligvis forventes en opfølgning på den seneste udvikling inden for flygtninge- og migrati-
onsområdet.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 18.-19. februar 2016
foreligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at indebæ-
re statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af
konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekven-
ser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
5
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 75: Udenrigsministeriets samlenotat vedr. rådsmøde (GAC) den 18.01.16
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandens orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6