Det Udenrigspolitiske Nævn 2015-16
UPN Alm.del Bilag 47
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2015-28712
Den 1. december 2015
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel (i margen af WTO-ministerkonference)
den 15. december 2015
SAMLENOTAT
1. WTO: Forberedelse af den 10. ministerkonference i Nairobi ..................................................... 2
1
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Samlenotat vedr. rådsmøde (FAC-handel) den 15.12.15
1575608_0002.png
1. WTO: Forberedelse af den 10. ministerkonference i Nairobi
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender – handel) den 27. november 2015. Æn-
drede afsnit er markeret med en streg i margen.
1. Resumé
Rådet vil drøfte status for forhandlingerne og EU’s forhandlingsposition forud for og løbende under WTO’s 10.
ministerkonference (MC10) i Nairobi den 15. til 18. december. Det har ikke vist sig muligt at nå til enighed om
en samlet, omfattende aftale i WTO, der kan afslutte Doha-udviklingsrunden på MC10. På den baggrund for-
handles der både om mulige konkrete delresultater ift. Doha-runden og om forhandlingstilgangen i tiden efter
MC10. Drøftelsen ventes at tage udgangspunkt i en orientering fra Kommissionen. Herudover ventes Rådet at
drøfte status for forhandlingerne om en plurilateral aftale om liberalisering af handel med grønne varer, der kan
blive en del af resultatet fra Nairobi.
2. Baggrund
WTO’s Doha-udviklingsrunde omfatter forhandlinger om ca. 20 handelsrelaterede områder med
sigte på at sænke barriererne for global handel. Hovedsporene omfatter bl.a. liberalisering af
handel med landbrugsprodukter, industrivarer og tjenesteydelser samt handelsvilkår for de
mindst udviklede lande (LDC). Doha-udviklingsrunden blev indledt i 2001 efter afslutningen af
Uruguay-runden og oprettelsen af WTO i 1995.
Forhandlingerne på landbrugsområdet er særligt vanskelige. Der hersker uenighed i WTO-
medlemskredsen om både tilgang og ambitionsniveau – ikke mindst om nationale
støtteordninger
og
markedsadgang.
Landbrugsområdets centrale betydning skyldes bl.a., at flere medlemslande øn-
sker at kende ambitionsniveauet på landbrug, før forhandlinger på andre områder kan skride
frem. Der har i EU generelt været enighed om at anlægge et realistisk ambitionsniveau. Det er en
del af det oprindelige mandat til Kommissionen, at EU skal arbejde for liberalisering af land-
brugsområdet i WTO samt for, at der tages hensyn til udviklingslandenes interesser.
Ift. industrivarer (NAMA) er hovedudfordringen
markedsadgang,
herunder at nå til enighed om en
fælles tilgang til reduktion af toldsatserne. Et centralt hensyn er her, at ambitionerne på industri-
vareområdet skal være på niveau med landbrugsområdet. Det er endnu ikke lykkedes at finde en
model for toldreduktion, der har kunnet samle alle, og der er ikke udsigt til resultater vedr. mar-
kedsadgang for industrivarer på ministerkonferencen.
På tjenesteydelsesområdet er der drøftelser med sigte på at afklare medlemmernes positioner.
Tjenesteydelser spiller dog en mindre rolle i denne runde.
Liberalisering af handel med ”grønne” varer er en del af det oprindelige Doha-mandat. Formålet
er at fjerne told og handelshindringer på grønne varer til gavn for klima, miljø, grøn vækst samt
beskæftigelse. På den baggrund blev forhandlingerne om en aftale om liberalisering af handlen
med grønne varer påbegyndt i 2014 - Environmental Goods Agreement (EGA). Forhandlinger-
ne omfatter på nuværende tidspunkt 17 WTO-medlemmer, herunder bl.a. EU, USA og Kina.
Aftalen forhandles som en såkaldt plurilateral aftale inden for WTO-rammen, hvor interesserede
2
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Samlenotat vedr. rådsmøde (FAC-handel) den 15.12.15
1575608_0003.png
WTO-medlemmer deltager. Alle WTO-medlemmer vil dog kunne udnytte aftalens bestemmelser
som følge af mestbegunstigelsesprincippet (MFN).
Danmark har deltaget aktivt i tilblivelsen af aftalen. Man har fra dansk side arbejdet aktivt for at
danske virksomheder og forbrugere vil kunne nyde godt af aftalen. Siden forhandlingerne blev
påbegyndt i juli 2014, har parterne udvekslet produktønsker og påbegyndt forhandlingerne om
en aftaletekst og endelig produktliste. Der forhandles bl.a. om produkter relateret til vedvarende
energi (fx vindenergi), energieffektivisering (fx varmepumper, termostater mv.), luft- og vand-
rensning, affaldshåndtering, kontrol af luftforurening samt miljømæssigt bæredygtige varer.
3. Formål og indhold
Rådet vil på baggrund af orienteringer fra Kommissionen om status for forhandlingerne om en
delaftale under Doha-runden samt om forhandlingerne om en mulig ministererklæring drøfte
EU’s forhandlingsposition forud for og løbende under forhandlingerne ved MC10. Herudover
ventes Rådet at drøfte status for forhandlingerne om en plurilateral aftale om liberalisering af
handel med grønne varer. Det er fortsat usikkert, om partnerne når tilstrækkeligt langt i forhand-
lingerne til at kunne præsentere rammerne for en aftale om grøn handelsliberalisering i en mini-
stererklæring på MC10.
WTO-ministerkonferencen var udset til at skulle levere en ambitiøs og omfattende aftale, der
kunne afslutte Doha-udviklingsrunden. Der har imidlertid ikke kunne skabes gennembrud ift.
centrale områder som intern støtte og markedsadgang på landbrugsområdet.
Dermed er der i Nairobi ikke udsigt til en
omfattende
aftale, der kan afslutte Doha-runden.
På den baggrund forhandles der nu om en mindre delaftale. Der vil være væsentlig usikkerhed
om, hvad der kan opnås enighed omkring helt frem til og under MC10, men et muligt resultat
kunne potentielt set omfatte begrænsninger på brug af
eksportkonkurrenceinstrumenter på landbrugs-
området
(eksportsubsidier, eksportkreditter, fødevarebistand og statsejede landbrugseksportvirk-
somheder), resultater for de
mindst udviklede lande
samt initiativer på
transparens-/regelområdet.
Det er
dog pt. mindre sandsynligt, at der kommer et resultat på sidstnævnte område.
Særligt på udviklingsområdet er der enighed i WTO-kredsen om, at det vil være afgørende at
levere resultater, der styrker de mindst udviklede landes integration i det globale handelssystem.
Ikke desto mindre står det for nuværende heller ikke her klart, om et muligt resultat vil kunne
opnås, og der forventes ikke væsentlige nye initiativer. Hertil kommer mulige plurilaterale resulta-
ter i form af den udvidede Informationsteknologiaftale (ITA) samt fremdriften i forhandlingerne
om aftalen om liberalisering af handel med grønne varer (EGA). Endelig vil forhandlingerne
frem mod ministerkonferencen skulle forholde sig til forhandlingstilgangen i WTO i tiden efter
MC10 i lyset af den vedblivende stilstand i Doha-sporet.
Endelig vil MC10 som et synligt udtryk for WTO’s fortsatte centrale rolle som global frihandels-
institution være ramme for optagelsen af tre nye WTO-medlemslande i form af Afghanistan,
Kasakhstan og Liberia.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men skal i henhold til TEUF artikel 207, stk. 3 og jf. artikel
3
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Samlenotat vedr. rådsmøde (FAC-handel) den 15.12.15
1575608_0004.png
218, godkende eventuelle frihandelsaftaler. Europa-Parlamentets seneste resolution om Doha-
udviklingsrunden blev vedtaget d. 26. november 2015 (P8_TA(2015)0415).
5. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet handelspolitikken er EU-kompetence.
6. Gældende dansk ret
De resterende emner i Doha-udviklingsrunden såvel som en mulig aftale om grøn handelslibera-
lisering forventes at vedrøre områder reguleret af EU og forventes dermed ikke at medføre æn-
dringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Generelt må fortsat global handelsliberalisering i regi af WTO såvel som en aftale om fjernelse af
told på grønne varer forventes at få positive
samfundsøkonomiske
konsekvenser i form af øget
samhandel med deraf afledte effekter i form af øget eksport, højere vækst, et højere beskatnings-
grundlag og lavere forbrugerpriser.
For så vidt angår eventuelle
statsfinansielle
konsekvenser af global handelsliberalisering forventes
disse hovedsageligt at ske indirekte via EU-budgettet i form af lavere toldindtægter og evt. afled-
te virkninger fra aftaler om støtteordninger. Lavere egne indtægter til EU-budgettet vil alt andet
lige medføre et højere dansk bidrag.
En eventuel aftale under Doha-runden forventes ikke umiddelbart at få konsekvenser for miljøet
eller beskyttelsesniveauet. En plurilateral aftale om fjernelse af told på grønne varer forventes at
have positive konsekvenser for miljø og klima.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds (inkl. erhvervs- og arbejdstagerorganisationer) blev
hørt forud for vedtagelsen af EU’s forhandlingsdirektiver, ligesom Handelspolitisk Specialudvalg
løbende orienteres om forhandlingssituationen. Erhvervs-, arbejdstager- og civilsamfundsorgani-
sationer konsulteres løbende om forhandlingerne i Doha-udviklingsrunden i regi af det såkaldte
Beach Club-forum.
Det danske indspil med grønne varer har været sendt i høring blandt danske virksomheder, er-
hvervs-, arbejdstager- og civilsamfundsorganisationer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i Rådet bred opbakning til, at EU fortsat skal spille konstruktivt ind i forhandlingerne
frem mod og under MC10. Der er samtidig en fælles forståelse af, at ambitionsniveauet må til-
passes den vanskelige forhandlingssituation, hvis der skal opnås et delresultat i Nairobi. Inden
for rammerne af Kommissionens forhandlingsmandat er der blandt medlemslandene nuancer i,
hvor kompromisvillig og aktiv EU bør være i forhold til at spille ud for at skabe fremdrift i for-
handlingerne. Der er bred opbakning i Rådet til forhandlinger om en plurilateral aftale om grøn
handelsliberalisering, om end der ses forskellige vægtninger for så vidt angår offensive og defen-
sive handelsinteresser.
4
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Samlenotat vedr. rådsmøde (FAC-handel) den 15.12.15
1575608_0005.png
10. Regeringens generelle holdning
I overensstemmelse med relevante folketingsvedtagelser, herunder senest V83 af 3. juni 2013,
samt på grundlag af tidligere forelæggelser for Folketinget bakker regeringen stærkt op om WTO
og det multilaterale handelssystem som det bedste og mest effektive værn imod protektionisme.
For så vidt angår MC10 arbejder regeringen for den bedst mulige og mest substantielle aftale, der
særligt kommer de mindst udviklede lande til gode. Samtidig vil regeringen arbejde for, at WTO i
tiden efter MC10 vil kunne levere ny global handelsliberalisering samt tilpasse og forny sig i lyset
af de aktuelle handelspolitiske udfordringer.
Regeringen arbejder i de plurilaterale forhandlinger om grøn handelsliberalisering for en ambitiøs
aftale, der udover flest muligt grønne varer kommer til at omfatte serviceydelser, ikke-
toldmæssige handelshindringer, samt en revisionsmekanisme, så nye grønne produkter løbende
kan tilføjes aftalen. Desuden arbejdes der for, at aftalen omfatter flest mulige lande – herunder
særligt udviklingslande. Endelig er det målsætningen på længere sigt, at aftalen multilateraliseres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Doha-udviklingsrunden blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 7.
oktober 1999, den 26. oktober 2001 og den 13. juni 2008, og har derudover været forelagt udval-
get til orientering løbende, senest den 20. november 2015. Status for forhandlingerne om grøn
handelsliberalisering har løbende været forelagt til orientering, herunder senest den 20. november
2015 ifm. orientering om forberedelserne af WTO’s ministerkonference i Nairobi.
5