Det Udenrigspolitiske Nævn 2015-16
UPN Alm.del Bilag 43
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
Talepunkt til brug for Forsvarsministerens besvarelse af samråds-
spørgsmål A, Forsvarsudvalget, den 19. november 2015
Holger K. Nielsen (SF) har den 7. oktober stillet Samrådsspørgsmål A i regi af Forsvarsudvalget.
”På baggrund af udtalelserne fra oberstløjtnant Per Lorenz Henrichsen i artiklen ”At hjælpe en hær, der ikke
vil slås” i Information den 5. oktober bedes ministeren redegøre for samarbejdet mellem den danske styrke i
Irak og den irakiske regeringshær og herunder udsigterne til, at missionen kan lykkes med indstillingen i den
irakiske hær.”
[Redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og
den irakiske regeringshær.]
Tak for spørgsmålet, der giver mig lejlighed til at redegøre for
status for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den
irakiske regeringshær.
Terrororganisationen ISIL’s feje og modbydelige terrorangreb i
Paris understreger desværre med al tydelighed, hvorfor det er
vigtigt at være med i kampen mod ISIL. Terrororganisationen
ISIL truer ikke bare stabiliteten i Mellemøsten, men er også en
direkte trussel mod vores befolkning, værdier og interesser.
Det er vi nødt til at forsvare os imod. Derfor er det uhyre
vigtigt, at Danmark fortsat er med til at støtte aktivt op om
koalitionens militære kampagne mod ISIL i regionen.
1
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
Danmark har som bekendt udsendt et militært træningsbidrag
på ca. 120 personer, som er med til at rådgive, træne og
uddanne irakiske sikkerhedsstyrker på Al Asad basen i det
vestlige Irak. Træningen gennemføres i samarbejde med
amerikanske soldater fra US Marine Corps på basen.
Det danske træningsbidrag indgår i koalitionens samlede
kapacitetsopbygningsindsats. Det overordnede formål er at
opbygge de irakiske og kurdiske sikkerhedsstyrkers effektivitet
og evne til selvstændigt at gennemføre offensive
landoperationer mod terrororganisationen ISIL.
Koalitionens træning og rådgivning af de irakiske
sikkerhedsstyrker sker fra fem forskellige baser i Irak. Blandt
de øvrige koalitionslande, der er med til at træne og rådgive
de irakiske sikkerhedsstyrker – ud over USA og Danmark – kan
jeg bl.a. nævne Frankrig, Tyskland, Holland, Italien, Storbri-
tannien, Sverige, Norge, Finland, Australien, Canada og Tyrki-
et.
Det danske træningsbidrag er således blot ét element i en
bredere indsats ydet af flere lande.
2
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvaret har oplyst, at den træning, som den danske styrke
gennemfører på Al Asad, primært består af infanteriuddannel-
se i grundlæggende færdigheder, herunder bykamp og skyde-
uddannelse. Desuden undervises der bl.a. i imødegåelse af
vejsidebomber, førstehjælp og i krigens love.
Uddannelsen foregår i snæver koordination med koalitionen og
den irakiske hær og tilpasses de irakiske enheders konkrete
behov. Der gennemføres primært kurser for enkeltsoldater og
mindre enheder, men der foregår også uddannelse for stabe
op til bataljonsniveau.
Det siger sig selv, at træningen af styrker i et land, der
samtidig er i kamp, er en opgave, der indebærer nogle flere
udfordringer end træning af danske soldater herhjemme i
Danmark.
Bl.a. er der betydelige logistiske og sikkerhedsmæssige
udfordringer forbundet med at benytte Al Asad basen, fordi
ISIL kontrollerer store dele af de omkringliggende områder.
Det har således i perioder været en udfordring at sikre en
kontinuerlig tilstedeværelse af irakiske enheder, som kan del-
tage i træningen på basen. Det skyldes bl.a., at de irakiske
3
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
soldater samtidig er engageret i kampen mod ISIL. Det kan
derfor i nogle perioder være vanskeligt at frigøre dem til at
deltage i træningen.
Den generelle tilgang til træningen er efter det oplyste dog
inde i en positiv udvikling, hvilket betyder, at der næsten
konstant uddannes irakiske soldater, om end antallet af
soldater, som trænes, ikke er konstant. Forsvaret har oplyst,
at den danske styrke pr. medio november har været med til at
træne ca. 2.450 irakiske soldater.
Forsvarets vurdering af det konkrete samarbejde mellem den
danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær på Al Asad
basen er generelt positiv. Forsvaret har oplyst, at indstillingen i
de irakiske enheder, der uddannes på Al Asad, er god, og de
irakiske soldater betegnes som både motiverede og modige.
Motivationen blandt de irakiske soldater og deres chefer til at
deltage i træningen vurderes generelt at være god og er ble-
vet forbedret over tid. Forvaret har oplyst, at der er etableret
gode forhold til de irakiske samarbejdspartnere på Al Asad,
herunder også til de irakiske militære ledere.
4
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
Men det er klart, at træningen også er behæftet med
udfordringer. Billedet kan derfor variere afhængig af de
konkrete enheder, der deltager i træningen. Generelt er det
Forsvarets vurdering, at de ledelsesmæssige kompetencer hos
de irakiske soldater er af varierende kvalitet. Vi skal også hu-
ske, at de militære færdigheder hos mange af de enheder, vi
træner, i udgangspunktet må betegnes som temmelig
begrænsede, set ud fra en dansk målestok.
Det er derfor en vigtig, men også betydelig opgave, den dan-
ske styrke er med til at løfte. Men det er indtrykket i den dan-
ske styrke, at den træning Danmark tilbyder på Al Asad nytter
noget, i den forstand at den konkret er med til at løfte niveau-
et hos de irakiske soldater, der deltager i træningen.
Vi er fra dansk side kun med til at træne en mindre del af de
irakiske sikkerhedsstyrker. Det er derfor klart, at vi er nødt til
at have realistiske forventninger til, hvor stor en forskel den
danske indsats i sig selv gør. Det danske bidrag er som sagt
en del af en meget bredere koalitionsindsats. Men jeg har tillid
til, at vi takket være vores dygtige udsendte er med til at yde
et professionelt og vigtigt bidrag til denne indsats.
5
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
[Udsigterne til, at missionen kan lykkes med indstillingen i den ira-
kiske hær.]
Jeg vil nu gå videre til besvarelsen af den anden del af
samrådsspørgsmålet, hvori jeg er blevet bedt om at forholde
mig til udsigterne for, at missionen kan lykkes, set i lyset af
den irakiske hærs indstilling i kampen mod terrororganisatio-
nen ISIL.
Her tager jeg udgangspunkt i koalitionens samlede militære
indsats mod ISIL og ikke kun træningsindsatsen i forhold til de
irakiske soldater. Det er her også vigtigt at være opmærksom
på, at koalitionen har en bredspektret indsats til bekæmpelse
af ISIL. Udover den militære indsats indbefatter denne også
stabiliseringsindsatser, standsning af tilstrømningen af
såkaldte ”Foreign Fighters”; afskæring af ISIL’s
finansieringskilder og de-legitimering af ISILs brand og
narrativ. Men det er ikke disse indsatsområder, der er i fokus i
dette samråd.
6
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
Koalitionens militære kampagne mod terrororganisationen ISIL
i Irak er som bekendt nu gået ind i sit andet år. Som ved
enhver militær kampagne vil der være både fremskridt og
tilbageslag, og vi må konstatere, at der fortsat er udsigt til en
langvarig og vanskelig kamp, hvor der vil være behov for stra-
tegisk tålmodighed.
Jeg finder det dog vigtigt at understrege, at både Forsvaret og
koalitionen vurderer, at kampagneplanen militært set fortsat
er hensigtsmæssig.
Det er vigtigt at tegne et realistisk, men også et nuanceret
billede af situationen og kampen mod terrororganisationen
ISIL i Irak. Der er, så vidt jeg ved, ikke nogen, som prøver at
tegne et rosenrødt billede af udfordringerne. Vi må være
realistiske. Det er klart, at fremskridtene ikke altid sker med
den hastighed, vi kunne ønske.
Gennem de seneste par måneder har den overordnede militæ-
re situation i Irak i nogen grad været fastlåst. Men selvom vi
bestemt ikke er i mål, er det vigtigt at holde fast i, at koalitio-
nens militære kampagne gør og har gjort en forskel.
7
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
Sammenligner vi situationen i Irak i dag med situationen for
godt et år siden, står ISIL betydeligt svækket. Gruppen er un-
der pres på en række områder. Især luftkampagnen har været
afgørende og har ramt og nedslidt ISIL personel, materiel, le-
delse og kommandostruktur. Samtidig er ISIL blevet trængt
tilbage i flere områder, og gruppens bevægelsesfrihed er ble-
vet reduceret betydeligt.
Det er ligeledes værd at hæfte sig ved, at der især i de kurdi-
ske områder i det nordlige Irak er sket betydelige fremskridt i
kampen mod ISIL – senest med de kurdiske peshmerga-
styrkers befrielse af byen Sinjar tidligere på måneden. Luft-
støtte fra koalitionen har her spillet en afgørende rolle, ligesom
en række koalitionslande – herunder tidligere også Danmark –
gennem det sidste år med stor succes har trænet kurdiske
peshmerga-styrker til kampen mod ISIL.
8
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
I sidste ende er det på landjorden, at kampen mod ISIL skal
vindes. Her er det i høj grad irakerne selv, der sætter tempoet
og rammerne for operationen. Det er vurderingen, at de iraki-
ske sikkerhedsstyrker fortsat er stærkt afhængige af støtte fra
koalitionen og af samarbejdet med bl.a. de shiitiske militser og
er på nuværende tidspunkt ikke i stand til selvstændigt at be-
sejre ISIL.
Det er også klart, at mange af de grundlæggende problemer,
som i sommeren 2014 førte til den irakiske hærs delvise kol-
laps, stadig gør sig gældende. Det drejer sig bl.a. om mang-
lende militære og ledelsesmæssige færdigheder, en udbredt
lav moral blandt dele af hæren og manglende eller dårligt ved-
ligeholdt materiel.
Formålet med koalitionens træningsindsats er netop at forsøge
at rette op på disse grundlæggende mangler. Det er dog klart,
at vi ikke kan forvente at se store afgørende resultater af den-
ne indsats på kort sigt, eller at det efter mindre end et år er
lykkedes at ændre det store billede.
9
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
Det er Forsvarets generelle vurdering, at Irak rent antalsmæs-
sigt har tilstrækkelige styrker til at nedkæmpe ISIL’s tilstede-
værelse i Irak. Men at der stadig udestår en betydelig opgave
med at få uddannet store dele af de irakiske sikkerhedsstyrker
til et niveau, der kan sikre succes i kampen mod ISIL. Det er
et langt sejt træk.
Det er derfor også på nuværende tidspunkt for tidligt at vurde-
re den samlede strategiske effekt af koalitionens træningsind-
sats i kampen mod ISIL. Baseret på det danske træningsbi-
drags erfaringer i Irak er det dog Forsvarets vurdering, at den
danske indsats gør en forskel for de enheder, der uddannes.
Det underbygges bl.a. af tilbagemeldinger fra irakerne om, at
den danske træning i bl.a. våbenhåndtering og imødegåelse af
improviserede vejsidebomber har haft en positiv effekt i kon-
krete kampsituationer mod ISIL.
De danske erfaringer underbygges også af flere af de tilbage-
meldinger, vi har fået fra koalitionen, som ligeledes peger på,
at kapacitetsopbygningsindsatsen af irakiske styrker har en
positiv effekt i konkrete kampsituationer.
10
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
Ifølge koalitionsrapporteringer kan man eksempelvis ved Ra-
madi se, at de irakiske soldater, der har modtaget koalitions-
træning udviser klar kampvilje og samtidig markerer sig mar-
kant bedre i kampen mod ISIL end de ikke-trænede soldater.
Det skyldes bl.a., at de er bedre i stand til at forsvare sig mod
ISIL’s angrebsmetoder – for eksempel improviserede vejside-
bomber.
Der er altså tegn på, at indsatsen nytter. Men det tager som
sagt lang tid, og der udestår fortsat en meget stor opgave.
Anledningen til dette samråd er som bekendt, at der i den se-
neste tid er blevet rejst bekymringer om, at den irakiske hær
ikke bare mangler evnen, men også viljen til at bekæmpe ISIL.
Og der er på den baggrund blevet sat spørgsmålstegn ved, om
indsatsen overhovedet nytter.
Som jeg allerede har nævnt, svarer den danske styrkes kon-
krete erfaringer fra træningen de irakiske sikkerhedsstyrker ik-
ke til det generelle billede, der nogle gange tegnes af en
stærkt demotiveret og ineffektiv irakisk hær, som ikke ønsker
at tage kampen op mod ISIL.
Når det er sagt, så ved vi også alle, at der er udfordringer.
11
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
Dele af de irakiske sikkerhedsstyrker er efter det oplyste ken-
detegnet ved en udbredt lav moral og korruption. Samtidig
vurderes langsomme resultater kombineret med ISIL’s eks-
tremt brutale adfærd og angrebsmetoder generelt at have på-
virket kampviljen og modet blandt nogle af de irakiske solda-
ter.
Det er klart, at der er en tæt sammenhæng mellem viljen til at
kæmpe og evnen til at kæmpe. Og, det er meget sandsynligt,
at problemet med den manglende vilje i nogen grad skyldes
sikkerhedsstyrkernes begrænsede militære færdigheder og
utilstrækkelige kapaciteter.
Derfor er vi også fortsat nødt til at bidrage til at opbygge, støt-
te og professionalisere den irakiske hær, så den bliver bedre i
stand til at tage kampen op mod terrororganisationen ISIL.
Der er, som jeg ser det, ikke noget alternativ til at samarbejde
med den irakiske hær, hvis kampen mod ISIL skal vindes – på
trods af de alle udfordringer, der er.
12
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
Afslutningsvist vil jeg gerne understrege, at ifølge de
oplysninger, vi har fra både Forsvaret og koalitionen, er
koalitionen fuldt ud opmærksomhed på de problemstillinger,
som jeg har berørt i dette samråd. Derfor er der også en
revision i gang af koalitionens nuværende planer og
indsatsområder, og der gennemføres løbende evalueringer,
der skal sikre, at træningen og indsatsen er målrettet
sikkerhedsstyrkernes behov.
Ifølge det oplyste arbejdes der fra koalitionens side målrettet
mod at højne effektiviteten i de irakiske sikkerhedsstyrker
gennem rådgivning af relevante irakiske myndigheder.
Samtidig fokuseres der på tiltag, der kan bidrage til at rette op
på de mere uhensigtsmæssige dele af det irakiske bureaukrati.
Det er klart, at der fra koalitionens side også lægges politisk
pres på den irakiske ledelse med Præsident Abadi i spidsen for
at rette op på disse udfordringer. Men vi kan og ønsker ikke
som koalition at gå ind og overtage styringen med de irakiske
sikkerhedsstyrker eller den irakiske statsadministration.
13
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 43: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 19/11-15 om en redegørelse for samarbejdet mellem den danske styrke i Irak og den irakiske regeringshær
DET TALTE ORD GÆLDER
Derfor er den lange vej frem fortsat vedholdende at forsøge at
påvirke den irakiske regering og presse på for, at der
gennemføres en egentlig sikkerhedssektorreform. Men
samtidig er vi på kort sigt nødt til at fortsætte træningen af de
irakiske sikkerhedsstyrker, fordi det er og bliver dem, der skal
bekæmpe ISIL på landjorden.
14