Det Udenrigspolitiske Nævn 2015-16
UPN Alm.del Bilag 232
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
Talepunkt til brug for Forsvarsministerens besvarelse af FOU
samrådsspørgsmål M, Forsvarsudvalget, den 12. maj 2016
Nikolaj Villumsen (EL) har den 21. januar 2016 stillet Samrådsspørgsmål M i
regi af Forsvarsudvalget.
”Ministeren bedes redegøre for misinformationen til Folketinget om forsvarets
samarbejde med Blackwater, jf. FOU alm. Del – bilag 64.
[Indledning]
Jeg har modtaget samrådsspørgsmål M fra Nikolaj Villumsen, hvor
jeg anmodes om at redegøre for informationen af Folketinget om
Forsvarets samarbejde med Blackwater.
På samrådet den 15. december 2015 gav jeg en redegørelse for,
hvad der på baggrund af de tilgængelige oplysninger på det tids-
punkt var kendt om Forsvarets kontakter med Blackwater i Irak i
perioden 2003-2009.
Efter samrådet den 15. december 2015 modtog Forsvarsministeriet
fra Den Værnsfælles Forsvarskommando en ny oplysning, der vi-
ste, at også et andet bidrag til Irak – et dansk personbeskyttelses-
bidrag til NATOs træningsmission – havde gennemført kommunika-
tion og koordination med Regional Security Office, som blev drevet
af Blackwater. Dette bidrag var til stede i Bagdad i en periode på
ca. seks måneder i 2005.
I forhold til det på samrådet oplyste, var det en ny oplysning.
Jeg orienterede den 20. januar 2016 Forsvarsudvalget skriftligt om
dette forhold, ligesom jeg på vegne af Forsvarsministeriet og Den
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Talepapir vedr. Blackwater
Værnsfælles Forsvarskommando beklagede, at de tidligere afgivne
oplysninger til Folketinget ikke havde været korrekte både hvad
angår denne nye oplysning vedr. personbeskyttelsesbidraget ved
NATO’s træningsmission, men også i forhold til de oplysninger,
som jeg gav på samrådet i december om karakteren af forholdet til
Blackwater.
Jeg anmodede således, i lyset af denne nye oplysning, Den Værns-
fælles Forsvarskommando om en ny redegørelse for Forsvarets
kontakter med Blackwater i Irak. Redegørelsen skulle blandt andet
klarlægge baggrunden for, at de nye oplysninger ikke fremgik af
Forsvarets tidligere bidrag til brug for besvarelser af spørgsmål fra
Folketinget herunder samrådsspørgsmål B og C besvaret under
samrådet den 15. december 2015.
Den 29. februar 2016 orienterede jeg Forsvarsudvalget om, at Den
Værnsfælles Forsvarskommando forventede at kunne fremsende
redegørelsen om Forsvarets kontakter med Blackwater i Irak til
Forsvarsministeriet medio april 2016. Den 21. april orienterede jeg
Forsvarsudvalget om, at redegørelsen var modtaget og at For-
svarsministeriet havde fundet behov for, at Den Værnsfælles For-
svarskommando uddybede nogle elementer i redegørelsen. Den 3.
maj 2016 blev redegørelsen oversendt til Folketinget.
[Det danske personbeskyttelsesbidrag ved NATO’s trænings-
mission]
Lad mig uddybe den nye oplysning, som Forsvarsministeriet blev
bekendt med efter samrådet den 15. december 2015.
2
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Talepapir vedr. Blackwater
Forsvaret havde i en periode på ca. seks måneder i 2005 udsendt
et dansk personbeskyttelsesbidrag til Irak i forbindelse med en
dansk generals udsendelse til NATO’s træningsmission i Irak. Per-
sonbeskyttelsesbidraget bestod af syv soldater fra Jægerkorpset,
der havde til opgave at varetage sikkerheden for den danske gene-
ral.
Som det fremgår af den oversendte redegørelse blev Forsvaret i ef-
teråret 2015 ved søgning i Forsvarets arkiver bekendt med en rap-
portering af 9. maj 2005 vedrørende koordination mellem danske
styrker i Bagdad og Regional Security Office. Rapporteringen var
udfærdiget af personbeskyttelsesbidraget ved NATO træningsmis-
sion – og ikke af personbeskyttelsesbidraget ved den danske am-
bassade i Bagdad.
Personbeskyttelsesbidraget ved NATOs træningsmission var ud-
sendt i en begrænset periode, ca. seks måneder, i 2005 og var tæt
tilknyttet og pålagt at koordinere med det eksisterende personbe-
skyttelsesbidrag i Bagdad.
Da Forsvaret udarbejdede bidrag til besvarelse af samrådet den
15. december 2015 var man ikke opmærksomme på personbeskyt-
telsesbidraget ved NATO’s træningsmission.
At der også havde været kontakter til Blackwater fra personbeskyt-
telsesbidraget ved NATO’s træningsmission er således en ny oplys-
ning.
3
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Talepapir vedr. Blackwater
Jeg skal på vegne af Forsvarsministeriet og Den Værnsfælles For-
svarskommando beklage, at de tidligere afgivne svar til Folketinget
ikke har været korrekte.
Helt grundlæggende finder jeg det dog også helt naturligt, at også
det danske beskyttelsesbidrag ved NATO’s træningsmission i de ca.
seks måneder, hvor det var i Bagdad, havde kontakt til diverse en-
heder og sikkerhedsmyndigheder som led i beskyttelsesteamets ar-
bejde med at sikre sikkerheden for det udsendte personel. Alt an-
det havde ikke været forsvarligt.
[Nye oplysninger fremkommet i den Værnsfælles Forsvars-
kommandos redegørelse]
Som sagt foranledigede denne nye oplysning mig til at bede om en
skriftlig redegørelse fra Forsvarschefen om Forsvarets kontakter til
Blackwater i Irak. Denne redegørelse blev sendt til Folketinget den
3. maj 2016.
Som det fremgår, har Forsvaret gennemført en omfattende yderli-
gere søgning i Forsvarets arkiver samt haft yderligere kontakt til
nøglepersonel, der var udsendt til Irak i den relevante periode,
som grundlag for redegørelsen. Som resultat heraf, er der tilveje-
bragt nye oplysninger om omfanget af Forsvarets kontakter til
Blackwater i forhold til det, som jeg oplyste på december samrå-
det.
4
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Talepapir vedr. Blackwater
For det første vurderer Den Værnsfælles Forsvarskommando i re-
degørelsen, at det er overvejende sandsynligt, at personbeskyttel-
sesbidraget til NATOs træningsmission har haft samme relationer
og kontakt til Regional Security Office, dvs. Blackwater, ligesom
personbeskyttelsesbidraget til den danske ambassade havde.
Dernæst peger et skriftligt interview med en tidligere udsendt på,
at der har været foretaget en rekognoscering i en Blackwater-heli-
kopter med deltagelse af dansk personel. Efter det oplyste fandt
dette sted omkring årsskiftet 2008/2009.
Der er ligeledes fra skriftlige interviews fremkommet indikationer
på, at udvekslingen af informationer mellem Forsvarets udsendte
og Blackwater også er foregået skriftligt. De skriftlige produkter er
dog ikke fundet i forbindelse med søgninger i Forsvarets arkiver.
Den Værnsfælles Forsvarskommando har endvidere i redegørelsen
oplyst om Forsvarets virksomhed i Basra-området, hvor Danmark
fra 2003 til 2007 havde sin hovedstyrke i Irak på ca. 500 personer.
Det danske styrkebidrag, DANCON, blev erklæret operativt den 12.
juni 2003 og hjemtaget ultimo juli 2007. Derudover havde Forsva-
ret i perioden februar 2004 til maj 2007 et personbeskyttelsesbi-
drag ved Udenrigsministeriets diplomatiske repræsentation i Basra.
Det har ikke været muligt for Den Værnsfælles Forsvarskommando
at fastslå med sikkerhed, om Blackwater var til stede i Basra.
5
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Talepapir vedr. Blackwater
Men det er i forbindelse med de skriftlige interviews kommet frem,
at der kan have været kontakt med Blackwater også i Basra. Den
Værnsfælles Forsvarskommando vurderer, at kontakten i givet fald
har været sporadisk og usystematisk.
I redegørelsen oplyses, at der eksempelvis kan være tale om kon-
takt i forbindelse med såkaldt belæring og instruks om, hvorledes
det danske styrkebidrag i Basra forventede, at udefrakommende
enheder opførte sig og anvendte deres våbenmagt i forbindelse
med passage gennem det danske ansvarsområde.
Det fremgår videre af redegørelsen, at det danske personbeskyttel-
sesbidrag i Basra indhentede efterretninger fra kontorer relateret til
den amerikanske repræsentation i Basra. Det har ikke været muligt
for Den Værnsfælles Forsvarskommando at fastslå, hvorvidt disse
kontorer har været drevet af Blackwater i stil med det regionale
sikkerhedskontor ved den amerikanske ambassade i Bagdad.
Endelig er det i forbindelse med redegørelsen fra et interview frem-
kommet, at starttidspunktet for Forsvarets kontakt med Blackwater
sandsynligvis er en ukendt dato medio 2004. Jeg kan her minde
om, at jeg allerede på samrådet i december oplyste, at Forsvaret
ikke kunne afvise, at koordinationen ikke allerede blev påbegyndt i
2. halvår af 2004.
Jeg skal for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at disse nye
oplysninger betyder, at tidligere besvarelser til Folketinget vedr.
Forsvarets kontakter til Blackwater i Irak i sagens natur ikke kan
anses for at have været besvaret korrekt og fyldestgørende.
6
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Talepapir vedr. Blackwater
Jeg lægger dog vægt på, at det i redegørelsen oplyses, at der for-
sat ikke er fundet oplysninger, der peger på, at der har været et
formaliseret samarbejde mellem Forsvaret og Blackwater i Irak i
form af indgåede skriftlige kontrakter eller betalinger til Blackwater
i forbindelse med Forsvarets indsats i Irak.
[Afslutning]
Der er løbende, som der er blevet dykket ned i sagen, kommet
flere informationer til. Det er beklageligt, at de oplysninger, der tid-
ligere har været givet til Folketinget ikke har været korrekte. Som
forsvarschefen skriver i sit følgebrev til redegørelsen har denne sag
”tydeliggjort vigtigheden af omhyggelighed ved søgning efter arki-
verede informationer”.
Vi skal dog også huske på, at der er tale om en sag, der ligger
flere år tilbage, og hvor der har været store arkivmæssige udfor-
dringer, som redegørelsen også nævner. Som forsvarschefen også
skriver, vil Værnsfælles Forsvarskommando prioritere arbejdet med
tildeling af adgang for udsendte enheder til elektronisk journalise-
ring.
Det er mit indtryk, at Forsvaret løbende har videreformidlet de op-
lysninger, som de på de givne tidspunkt har haft til rådighed.
Ændrer de nye oplysninger i redegørelsen grundlæggende på,
hvad vi ved om karakteren af forholdet til Blackwater? Nej, det me-
ner jeg sådan set ikke. Billedet er forsat, at de danske bidrag i Irak
7
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 232: Talepapir vedr. Blackwater
har
haft kontakter til Blackwater – og denne kontakt er også fore-
gået direkte mellem de danske bidrag og Blackwater.
Vi skal huske på, hvorfor vore udsendte havde kontakter til Black-
water. Det havde de for at styrke både udsendte soldaters, men
også udsendte civiles sikkerhed. Og fordi Blackwater på det pågæl-
dende tidspunkt var ansat af det amerikanske udenrigsministerium
til netop at varetage sikkerheden ved bl.a. den amerikanske am-
bassade i Bagdad.
Lad mig afslutningsvis understrege, at jeg har fuld forståelse for, at
personbeskyttelsesbidragene i Irak – og evt. andre danske ud-
sendte - har haft kontakter til relevante aktører i området, herun-
der også Blackwater.
8