Det Udenrigspolitiske Nævn 2015-16
UPN Alm.del Bilag 138
Offentligt
1607694_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2016-45
Den 4. marts 2016
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 15. marts 2016
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
1. Opfølgning på møder i Det Europæiske Råd...............................................................................2
6. Forslag til Rådets forordning om tilvejebringelse af nødhjælp inden for EU .............................4
1
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 138: Udenrigsministeriets supplerende samlenotater for rådsmøde (GAC) 15 03 16 - Pkt. 1 og 6
1607694_0002.png
1. Opfølgning på møder i Det Europæiske Råd
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det nederlandske formandskab for Rådet ønsker at sætte fokus på, hvordan Rådet (almindelige anliggender)
følger op på møder i Det Europæiske Råd, jf. TEU art. 16, stk. 6. Opfølgning på Det Europæiske Råd d. 18.
– 19. februar 2016 og det ekstraordinære uformelle møde i Det Europiske Råd d. 7. marts 2016 er på den
baggrund sat på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) d. 15. marts 2016
2. Baggrund
Det nederlandske formandskab for Rådet har sat opfølgning på møder i Det Europæiske Råd på
dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender) den 15. marts 2016. Punktet sker i forlæn-
gelse af formandskabets ønske om at fastforankre processen mellem Det Europæiske Råd og
Rådet med henblik på at sikre effektivitet og troværdighed. Der var sat et lignende punkt på
dagsorden ved rådsmødet (almindelige anliggender) den 16. februar 2016.
3. Formål og indhold
Det er forventningen, at Rådet skal drøfte resultatet af Det Europæiske Råd 18.- 19. februar og
det ekstraordinære uformelle møde i Det Europiske Råd den 7. marts, herunder hvordan Rådet i
sit arbejde kan bidrage til at fremme de konklusioner, man opnåede enighed om. På nuværende
tidspunkt forventes ikke en længerevarende drøftelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der blandt medlemslandene er generel enighed om at skabe bedre sam-
menhæng mellem Det Europæiske Råd og Rådet, jf. Traktatens bestemmelser herom.
Det forventes, at medlemslandenes konkrete holdninger til opfølgningen vil afhænge af resultatet
af EU-Tyrkiet topmødet den 7. marts 2016.
2
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 138: Udenrigsministeriets supplerende samlenotater for rådsmøde (GAC) 15 03 16 - Pkt. 1 og 6
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at Rådet (almindelige anliggender) systematisk følger op på møder i Det Eu-
ropæiske Råd. Regeringens position vil afhænge af resultatet af EU-Tyrkiet topmødet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 138: Udenrigsministeriets supplerende samlenotater for rådsmøde (GAC) 15 03 16 - Pkt. 1 og 6
1607694_0004.png
6. Forslag til Rådets forordning om tilvejebringelse af nødhjælp inden for EU
KOM (2016) 0115
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har på opfordring fra Det Europæiske Råd fremsat et forslag om nødhjælp inden for EU. Forsla-
get tager navnlig sigte på nødhjælp til flygtninge og migranter i medlemsstater, hvis egen responskapacitet er over-
vældet. Nødhjælpen kan omfatte basale behov så som fødevarer, læ og medicin, og vil blive iværksat af Kommissi-
onen direkte eller indirekte gennem dennes partnerorganisationer så som internationale agenturer og organisationer
samt NGO’er. Forslaget opererer med et budget på 700 mio. euro over 3 år for at adressere de stigende humani-
tære behov i EU under flygtninge og migrantkrisen, særligt i EU-landene på Vestbalkan-ruten. Forslaget ind-
virker ikke på den humanitære bistand i lande uden for EU.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd tilkendegav i sine konklusioner fra sit møde den 18.-19. februar 2016, at
den humanitære situation for migranter på Vestbalkan-ruten kræver en omgående indsats med
alle tilgængelige EU-midler og nationale midler for at forbedre den. Det Europæiske Råd fandt,
at det nu var nødvendigt at give EU kapacitet, så der kan ydes humanitær bistand internt i EU i
samarbejde med organisationer såsom UNHCR for at støtte de lande, der står over for et stort
antal flygtninge og migranter. Der er i øjeblikket kun mulighed for at give humanitær bistand til
tredje lande.
Kommissionen fremsatte d. 2. marts 2016 et konkret forordningsforslag om et permanent in-
strument til formålet. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 122 stk. 1 og kan vedta-
ges af Rådet med kvalificeret flertal.
3. Indhold
Forordningen etablerer en ramme for ydelse af nødhjælp fra EU, hvor en menneske- eller natur-
skabt katastrofes exceptionelle omfang og indvirkninger afstedkommer vidtrækkende humanitæ-
re konsekvenser inden for EU. I første omgang skal instrumentet dog sikre humanitær bistand til
de lande, hvor der opholder sig særligt mange flygtninge og migranter, særligt i EU-landene på
Vestbalkan-ruten, herunder i realiteten Grækenland.
Kommissionen foreslår at afsætte 700 mio. euro i alt over en treårig periode i både forpligtelses-
og betalingsbevillinger. Fsva. forpligtelsesbevillinger afsættes der 300 mio. euro i 2016, 200 mio.
euro i 2017 og 200 mio. euro i 2018. Fsva. betalingsbevillinger afsættes der 241 mio. euro i 2016,
219 mio. euro i 2017, 200 mio. euro i 2018 og 40 mio. euro i 2019
Forslaget tager sigte på behovsbaseret nødhjælp i overensstemmelse med gældende humanitære
støtteindsatser og principper, og bygger på Kommissionens erfaringer med humanitær bistand
blot omsat til at finde sted inden for EU. Bistanden vil blive iværksat af Kommissionen direkte
eller indirekte gennem dennes etablerede partnerorganisationer så som internationale agenturer
og organisationer samt NGO’er. Dermed sikres det, at den humanitære hjælp kan igangsættes
hurtigst muligt.
4
UPN, Alm.del - 2015-16 - Bilag 138: Udenrigsministeriets supplerende samlenotater for rådsmøde (GAC) 15 03 16 - Pkt. 1 og 6
Forslaget er ledsaget af standardbestemmelser om beskyttelse af Unionens finansielle interesser,
monitorering og evaluering. Instrumentet skal evalueres efter tre år.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
I tilfælde af begivenheder med vidtrækkende humanitære konsekvenser i en eller flere medlems-
stater, kan dennes responskapacitet blive overvældet, hvorfor forslagets formål ikke i tilstrækkelig
grad kan opnås af medlemsstaten alene. Nærhedsprincippet vurderes derfor at være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser og ej heller
konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet. Kommissionen foreslår at afsætte 700 mio.
euro i alt over en treårig periode i både forpligtelses- og betalingsbevillinger. Fsva. forpligtelses-
bevillinger afsættes der 300 mio. euro i 2016, 200 mio. euro i 2017 og 200 mio. euro i 2018. Fsva.
betalingsbevillinger afsættes der 241 mio. euro i 2016, 219 mio. euro i 2017, 200 mio. euro i 2018
og 40 mio. euro i 2019. Da Danmark finansierer ca. 2 pct. af EU’s budget indebærer forslaget en
dansk finansieringsandel på i alt ca. 104 mio. kr. Forslagets finansiering ventes præciseret af
Kommissionen i forbindelse med et særskilt forslag til ændringsbudget.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt forståelse for den ekstraordinære og hastende humanitære behov, som mi-
grations- og flygtningekrisen afstedkommer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen har forståelse for den ekstraordinære humanitære situation for flygtninge i navnlig
Grækenland og agter at støtte forslaget. Forslaget ses som et supplement til de initiativer, der
allerede er igangsat for at håndtere flygtninge- og migrationskrisen, fx beskyttelsen af de ydre
grænser, hjemsendelse og bekæmpelse af ulovlig migration. Regeringen finder ikke, at det fore-
slåede instrument kan erstatte disse tiltag.
Fsva. finansieringen af forslaget lægges der fra dansk side vægt på, at tiltagene finansieres af om-
prioriteringer, og der lægges afgørende vægt på, at EU’s udgiftslofter respekteres.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5