Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del Bilag 93
Offentligt
1611792_0001.png
Til
Social- og Indenrigsministeriet
Omø, den. 17. marts 2016
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner (Nedsættelse af færgetakster for biler,
passagerer m.v. til og fra øer)
Sammenslutningen af Danske Småøer vil først og fremmest gerne udtrykke vores glæde
over, at der med lovforslaget nu tages hul på landevejsprincippet, idet der afsættes
øremærkede midler til nedsættelse af færgetaksterne.
Vi ser dog i udkastet til lovforslaget og i de tilhørende bemærkninger nogle ting, der
bekymrer.
1. De afsatte midler
(Jf. lovforslagets § 21 b, stk. 2 og 5 samt bemærkningerne side 4)
Vi står umiddelbart tvivlende overfor, om der er afsat de fornødne midler til at opfylde
lovforslagets intentioner om at opnå
et væsentligt skridt på vejen mod
landevejsprincippet,
således som det udtrykkes i bemærkningerne.
Ifl. lovforslagets stk. 2 vil tilskuddet udgøre 55,6 mio. kr. årligt fra 2017 og frem og
omfatter de ikke-statslige færger.
Det samlede beløb for
alle
færgerne (statslige og ikke-statslige) udgør årligt 95 mio. kr, jf.
aftalen om
Vækst og udvikling i hele Danmark
af 9. feb. 2016.
1
I lovforslagets stk. 5. angives det, at tilskuddet skal anvendes til takstnedsættelse
inden
for perioden 16.3-30.11 med undtagelse af perioden fra sidste lørdag i juni og 6 uger
frem
(svarende til skolernes sommerferie). Det er en periode på 6-7 måneder.
I den analyserapport
2
, som ligger forud for dette lovforslag, beregnede man, at den fulde
indførelse af landevejsprincippet hele året til alle færger ville kræve 181 mio. kr. (når der
betales særskilt for bil og personer). Vi bemærker at
heri var bl.a. færgen til Fanø og
færgen fra Orø til Hammer Bakke ikke medregnet.
Sammenslutningen af Danske Småøer finder det yderst vanskeligt for ikke at sige umuligt
at bedømme den økonomiske tildeling uden at kende fordelingen på de enkelte ruter.
Tidligere erfaringer har vist, at der en temmelig stor usikkerhed behæftet med de
indberettede tal: ved udarbejdelse af tidligere rapporter har det været nødvendigt at
verificere tallene flere gange. Det har bl.a. vist sig, at indberetningerne ikke er entydige,
men at der pga. de forskellige billetstrukturer på de forskellige færgeruter indberettes ud
fra forskellige kriterier.
1
2
https://www.evm.dk/nyheder/2016/16-02-09-aftale-800-mio
http://oim.dk/media/800903/analyse_af_konkurrencemaessig_ligestilling_af_sm__oeer_og_oe-
kommuner.pdf
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, Strynø, 5900 Rudkøbing. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Kopi af høringssvar fra Sammenslutningen af Danske Småøer om forslag til lov om nedsættelse af færgetakster og bemærkninger til ordningen om godstakstreduktionen
1611792_0002.png
2
Sammenslutningen af Danske Småøer er på den baggrund bekymret for,
at øboere og
andre stilles i udsigt, at der indføres et landevejsprincip i halvdelen af året, mens
det kan vise sig, at der mangler midler til dette.
2. Den foreslåede ordning
(jf. bemærkningerne, afsnit 2.3.)
Sammenslutningen af Danske Småøer finder det uklart om bemærkningerne i dette afsnit
efter lovens vedtagelse
skal
følges af kommunerne, eller om det udelukkende er forslag
til tilrettelæggelse af ordningen, som kommunerne
kan
følge?
3. Lokal tilrettelæggelse af ordningen
(Jf. lovforlagets §21 b, stk. 5 og bemærkningerne, afsnit 2.2. og 2.3. og side 8-9)
Sammenslutningen af Danske Småøer bifalder, at der i bemærkningerne er beskrevet en
fleksibilitet således, at kommunerne lokalt kan tilrettelægge ordningen, så den passer
med de lokale forhold.
Hvis ordningen skal
fremme væksten i turismen og styrke bosætningen
på øerne, skal
det ske i dialog med øboerne, som kender de lokale vilkår. Vi mener derfor, at der bør
indskrives,
at tilrettelæggelsen af ordningen skal ske lokalt og i samarbejde med
øboerne.
Det er der flere årsager til:
Lovforslagets perioder (jf. lovforslaget § 21 b, stk. 5)
- Sammenslutningen af Danske Småøer forudser, at det kan være
uhensigtsmæssigt at fastholde perioderne for småøernes vedkommende, og
ikke mindst at det kan blive administrativt tungt for kommunerne at ændre
pristakster 4 gange om året som følge af lovforslaget.
- Mange færger har allerede en sommer- og vintersejlplan, hvor
sommersæsonen er længere end skolernes sommerferie og indeholder flere
afgange. Det vil være meget kaotisk at have en sommersejlplan, der ikke følger
sommerens pristakster, og ligeledes en vintersejlplan, der ikke følger perioden
for vintertaksterne. Skulle en kommune som effekt af lovforslaget derfor
beslutte at forkorte
sejlplanens
sommersæson vil det medføre betydelig
forringelse af serviceniveauet, også for turisterhvervet.
- Småøernes turistaktører er ofte meget små virksomheder med begrænsede
ressourcer, og det er måske ikke muligt for dem at imødekomme aktivitet i
skuldersæsonen.
- Der kan for småøernes vedkommende også være flere øer, hvor potentialet for
udnyttelse i selve sommerperioden endnu ikke er udnyttet fult ud, og hvor
turisterhvervet derfor kunne have gavn af ordningen også i sommerferien.
Dette bør kunne aftales lokalt.
- Der bør være muligt også at benytte midlerne i vinterperioden - eksempelvis til
julemarkeder mm.
Vi foreslår derfor, at det indskrives i lovforslagets tekst,
at småøerne friholdes fra
kravet om, at nedsættelserne skal ske i skuldersæsonerne, og at perioderne
for nedsættelsen af taksterne frit kan fastsættes hele året rundt af
kommunen i samarbejde med øboerne.
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, Strynø, 5900 Rudkøbing. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Kopi af høringssvar fra Sammenslutningen af Danske Småøer om forslag til lov om nedsættelse af færgetakster og bemærkninger til ordningen om godstakstreduktionen
1611792_0003.png
3
Mulighed for at begrænse biltrafik (jf. bemærkninger til §1, side 9)
Sammenslutningen af Danske Småøer mener, at det er meget vigtigt, at der gives
mulighed for lokalt at begrænse eksempelvis biltrafikken eller helt afvise biler,
sådan som nogle øer gør i dag. I disse tilfælde mener vi, at et evt.
overskydende
tilskud skal kunne anvendes året efter til andre takstnedsættelser eller andre
serviceforbedringer på færgeområdet,
fremfor at måtte frasige sig et tilskud.
4. Priser for landevejsprincip
(jf. bemærkningerne, side 7, 4. afsnit)
Sammenslutningen af Danske Småøer efterlyser takster for de øvrige kategorier (udover
personer og biler) - følger de ligeledes analyserapportens forslag?
Desuden bør det være muligt at
afrunde de endelige takster.
Grundtakst
Sammenslutningen af Danske Småøer finder det uhensigtsmæssigt at operere
med en grundtakst for pasagerer på 20,22 kr. Det vil i enkelte tilfælde betyde at
passagertaksten vil blive
dyrere
end den nuværende, og det vil desuden for 10 af
småøernes færgeruter betyde, at taksten for biler bliver signifikant billigere end for
passagerer, hvilket er yderst uhensigtsmæssigt.
Vi foreslår derimod, at der beskrives en
minimumstakst
(fremfor en grundtakst)
på eksempelvis 10 kr. for passagerer og 20 kr. for biler.
Det kan evt. formuleres som en mulighed jf. bekendtgørelsen om nedsættelse af
takster for godstransport § 2, stk. 3, hvori det hedder:
Kommunalbestyrelsen kan
beslutte at opkræve en mindstetakst på 20 kr. for godstransport.
5. Anvendelsen af midler
(jf. bemærkningerne 2.3., side 4)
Sammenslutningen af Danske Småøer bifalder, at man i lovforslaget vil øremærke
midlerne til nedsættelse af færgetakster. Vi finder dog følgende formulering i
bemærkningerne selvmodsigende:
Tilskuddet til kommunerne til reduktion af færgetakster for
passagerbefordring vil ikke kunne anvendes til andre formål. Det
forudsættes, at kommunerne anvender eventuelle overskydende midler i det
efterfølgende kalenderår til nedsættelse af færgetakster eller andre
serviceforbedringer på færgeområdet.
Hvis midlerne ikke kan anvendes til andet end reduktion af færgetakster, hvordan kan
evt. overskydende midler så i det følgende år anvendes på
andre serviceforbedringer på
færgeområdet?
Sammenslutningen af Danske Småøer bifalder,
at man indskriver muligheden for at
anvende evt. overskydende midler til andre serviceforbedringer på færgeområdet,
men finder, at afsnittet må omformuleres.
Det er desuden uklart, om evt. overskydende midler må anvendes til takstnedsættelser
uden for
de i lovforslaget angivne skulderperioder - i fald man opretholder kravet om at
midlerne skal anvendes i de angivne perioder, hvilket vi ikke bifalder (se punkt 3).
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, Strynø, 5900 Rudkøbing. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 93: Kopi af høringssvar fra Sammenslutningen af Danske Småøer om forslag til lov om nedsættelse af færgetakster og bemærkninger til ordningen om godstakstreduktionen
1611792_0004.png
4
Desuden bør det præciseres, at
andre serviceforbedringer på færgeområdet
ikke
omfatter den almindelige drift af færgerne, der kan være fordyret af stigende
brændstofpriser eller værftsophold.
6. Nye færgeruter.
(Jf. bemærkningerne, side 9)
Sammenslutningen af Danske Småøer mener, at det skal præciseres at,
hvis der måtte
blive oprettet en ny færgerute til en af de omfattede øer,
så vil det forudsætte,
at der
sker en tilsvarende forøgelse af tilskudsmidlerne,
hvis den nye rute skal omfattes af
ordningen.
7. Mandø
Endelig vil vi henlede opmærksomheden på, at Mandø ikke er omfattet af ordningen.
Transporten til Mandø foregår via en tidevandsvej, der kun er farbar ved lavvande.
Mandø er sammenlignelig med de øvrige småøer med færgefart i og med, at øen er
afskåret fra omverdenen i perioder pga. højvande. Man kan enten selv køre, hvilket
forudsætter kendskab til tidevandet, eller benytte en af de to traktorbus-firmaer, der
tilbyder transport til og fra Mandø.
Mandø er som de øvrige småøer et udsat øsamfund, og det vil have samme betydning
for Mandø, som det har for de øvrige øer, at blive omfattet af landevejsprincippet. Af
samme grund er Mandø omfattet af de midler der tildeles kommunerne efter §20, hvor
Esbjerg kommune modtager midler til udgifter forbundet med Mandø - bl.a. at
vedligeholde tidevandsvejen.
Vi mener derfor,
at Mandø skal indgå i ordningen.
8. Økonomiske konsekvenser for kommunerne
Sammenslutningen af Danske Småøer mener ikke, at bemærkningerne i afsnit nederst
på side 4 er korrekte:
Der er ingen økonomiske konsekvenser for de omfattede kommuner, men
der vil være en begrænset administrativ merbelastning ved ordningen,
herunder i forbindelse med udarbejdelse af opfølgningsredegørelser.
Hvis priserne skal ændres fire gange om året, vil det alene betyde en del ekstra
administration. Den nyligt indførte ordning for godstransport har til vores kendskab
betydet en betydelig administrativ merbelastning samt udgifter til ekstra revision.
Med venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Hov Agre 8
Omø
4230 Skælskør
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, Strynø, 5900 Rudkøbing. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]