Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del Bilag 81
Offentligt
1603802_0001.png
ULØ-høring i Folketinget om finansiering af
fast ejendom i landdistrikterne
24. februar 2016
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0002.png
Trust me I am a banker
2
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0003.png
Agenda
Michael Møller Udvalgets konklusioner
6-måneders reglen om fast ejendom
Rådighedsbeløb ved indberetning af porteføljebonitet til
Finanstilsynet
Tilsynsdiamant
Andre anbefalinger
3
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0004.png
Årsager til finansieringsproblemer i landdistrikter?
Udvalg vurderer i rapport fra oktober 2015 herom:
Baggrunden er af ikke-finansiel karakter.
Ikke eksempler på at lovgivning skulle have medført overdreven
forsigtighed i långivning i landdistrikter.
Ikke opstramninger af finansiel lovgivning med særlig effekt på udlånet
til landdistrikter.
Enkelte markedsaktører har opfattet nogle regler som mere
restriktive, end Finanstilsynet fortolker disse regler.
6-måneders reglen om fast ejendom.
Rådighedsbeløb ved indberetning af porteføljebonitet til Finanstilsynet.
Udvalget anbefaler præciseringer eller ændringer på disse områder.
Finansieringsproblemer i landdistrikter skyldes realøkonomiske forhold
4
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0005.png
Hvad er 6 måneders reglen?
6-måneders reglen ved vurdering af fast ejendom
Operationalisering af markedsværdibegrebet for fast ejendom.
Bekendtgørelsesregel siden 1998, men praksis endnu ældre.
Italesættelse af at ejendomme skal værdiansættes til aktuel markedsværdi
efter en almindelig markedsføring.
Markedsværdi findes ud fra aktuelle realiserede salgspriser på
sammenlignelige ejendomme ved uafhængige salg.
Den gennemsnitlige liggetid i området har ikke direkte betydning for
værdiansættelsen.
Misforståelser
at ejendomme med lang liggetid ikke kan belånes.
at der skal foretages et haircut på sådanne ejendomme, når de anvendes
som referencegrundlag.
Udvalget har anbefalet at imødegå disse misforståelser.
… ejendomme skal værdiansættes til aktuel markedspris
5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0006.png
Ændringer i forhold til 6-måneders regel
Bekymring i dele af udvalget for at skabe usikkerhed på markedet om
realkreditobligationers sikkerhed, herunder ift. ratingbureauer, ved en
afskaffelse af reglen.
Kan skabe tvivl om markedsværdibaseret opgørelse.
Det skal være tydeligt, at det fortsat er markedsværdier.
Ændring af bekendtgørelser igangsat og der udarbejdes supplerende
vejledning med særlig fokus på spørgsmålet om liggetider og
anvendelige referencer.
Ændrede bekendtgørelser og supplerende vejledning sendes i høring
og behandles i Finanstilsynets bestyrelse.
Forventet ikrafttræden af denne ændring er 1. juli 2016.
… men fortsat markedsværdier
6
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0007.png
Rådighedsbeløb –
indberetningsvejledning
Til brug for indberetnings- og ratingformål har Finanstilsynet fastsat
nogle vejledende minimumsbeløb for kunders rådighedsbeløb.
Indberetningen af kundernes bonitet bruger Finanstilsynet til risikovurdering,
benchmarking og forberedelse af inspektioner.
Finanstilsynet har ikke fastsat rådighedsbeløb, som institutter skal
anvende ved långivning.
Et tilfredsstillende rådighedsbeløb er individuelt for kunden.
Mange institutter har fastsat krav til rådighedsbeløb ved långivning, som
er større end Finanstilsynets vejledende minimumsbeløb.
Men det er fremført, at indberetningsvejledningen kan være normdannende.
Udvalget anbefaler, at Finanstilsynet præciserer
indberetningsvejledningen.
… kan være opfattet som normdannende
7
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0008.png
Rådighedsbeløb -
fortsat
Udvalget finder, at Finanstilsynets fastsatte rådighedsbeløb på
13.500 kr. til 2 voksne og 2 børn fortsat bør være hovedreglen for
kunder med normal bonitet.
Men at kunder med lavere rådighedsbeløb kan have normal god
bonitet, hvis kunder har:
positiv formue
igennem flere år dokumenteret en evne til at klare sig med et lavere
rådighedsbeløb – uden overtræk, restancer eller anden gældsætning til
følge samt uden indtægter af ekstraordinær karakter, og at
det vurderes sandsynligt, at kunden også fremadrettet vil kunne klare
sig for det lavere rådighedsbeløb
Finanstilsynet vil tilrette vejledningen i overensstemmelse med
udvalgets anbefaling med forventet ikrafttræden 1. juli 2016.
8
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0009.png
Tilsynsdiamant for pengeinstitutter
Tilsynsdiamanten i dag:
∑ Store eksp. < 125 pct. Udlånsvækst < 20 pct.
Funding-ratio < 1
Ejendomseksp. < 25 pct.
Likviditetsoverdækning > 50 pct.
Baseret på erfaringer fra kriseramte banker
Dialog ved overskridelse
Risikooplysning ved risici
Påbud ved manglende indsats i forhold til risici
Rangvid udvalg foreslog opstramning fsva. store eksponeringer
9
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0010.png
Tilsynsdiamanten – før og efter krisen
Tilsynsdiamantens
pejlemærker
Store eksponeringer
Udlånsvækst
Ejendomseksponering
Likviditetsoverdækning
Funding ratio
Antal institutter med brud
Antal institutter i alt
Antal brud
ultimo 2007
34
80
22
23
26
101
145
Antal brud
1. halvår 2015
4
1
2
0
2
9
75
Tilsynsdiamanten for pengeinstitutter blev introduceret i 2010 og iværksat 1.
januar 2013
Kun få institutter overskrider diamanten i dag …
10
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0011.png
Den danske krise – Store eksponeringer
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
Nødlidende
Sektor
Uvægtet gennemsnit.
Nødlidende: Roskilde Bank, Fionia Bank, Løkken Sparekasse, EBH Bank, Forstædernes Bank, Bank Trelleborg,
Bonusbanken, Spar Mors Sparekasse
11
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0012.png
Nyt pejlemærke for store eksponeringer
Sum (SE20)/CET1 < grænseværdi
20 største eksponeringer - uanset størrelse i forhold til kapitalgrundlag
opgørelse ift. CET1
Baseres på CRR-opgørelse af eksponeringer
- Dog med følgende justering:
Eksponeringer mod institutter under tilsyn af EU-tilsynsmyndighed medregnes
ikke
Eksponeringer mod fællesejede data-centraler medregnes ikke
Videreførelse af 3 mio. kr. bagatelgrænse
…blev drøftet i udvalget
12
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0013.png
Landbrug fylder relativt lidt
De 12 institutter , der rammes af nyt pejlemærke, kan komme på plads
uden at nedbringe landbrugs-eksponeringer
Og i værste fald vil ganske få landbrug skulle finde ny bankforbindelse
Ingen anbefalinger fra udvalget
Overtaget
13
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0014.png
Andre anbefalinger fra udvalget
Udvalget fremhæver, at kreditinstitutterne selv beslutter
kreditpolitikken, også i landdistrikterne. Udvalget anbefaler, at
institutterne genovervejer produktsortimentet ift. højere grad af
imødekommelse i landdistrikter, herunder ift. lavere belåningsgrad,
kortere løbetid, hurtigere amortisering og/eller større margin.
RealkreditDanmark
vil være villig til at se på, om købere med god
økonomi kan overtage gæld, selvom denne overstiger lånegrænsen.
Herudover vil RD overveje at tilbyde belåning inden for lavere
lånegrænser end lovens.
Arbejdernes Landsbank
har meddelt, at banken vil kunne tilbyde
lån(AL-Provinsklar) til boliger i provinsen, hvor det som følge af lave
priser og omsættelighed ikke altid er muligt at opnå traditionel
boligfinansiering. Begrænsninger på belåningsandel, løbetid og
amortisering.
14
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0015.png
Ændrede nedskrivningsregler kan bidrage til restruktureringer
Ny vejledning om individuelle nedskrivninger og hensættelser
I lyset af de økonomiske vanskeligheder, som en landbruget befinder
sig i
Nye retningslinjer for akkordløsninger til landbruget og konvertering af
dele af landmandens gæld til ansvarlig kapital:
Ingen nedskrivning på rekonstruerede del
Kun nedskrives på den del af den oprindelige eksponering, som
landmanden ikke har økonomi til at klare
Omfanget af landbrugseksponeringer med OIV reduceres og afspejler
dermed, at der for konkrete landbrug er fundet løsninger, som
vurderes at være økonomisk holdbare.
Vejledningen blev offentliggjort i oktober 2015
15
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0016.png
Pengeinstitutter i Danmark - før og efter krisen
Ultimo 2007: 145 Pengeinstitutter
Ultimo 2015: 75 Pengeinstitutter
Baseret på placering af hovedsæde
Færre pengeinstitutter - men fortsat lokalt og regionalt forankrede institutter …
16
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 81: Præsentationer fra udvalgets høring 24/2-16 om finansiering af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikter
1603802_0017.png
Sammenfatning
Hovedproblem i landdistrikterne er underliggende økonomi
Finanstilsynet vil fjerne de misforståelser, der måtte være i relation til
vejledninger
Vejledninger er vejledende
Comply or explain princip
Finanstilsynets største bidrag er formentlig at sørge for, at færre
institutter kører ud over kanten næste gang
Dermed opretholdes udlånskapaciteten
17