6. oktober 2015
Fakta om forslag til finanslov 2016 – besparelser rammer kvali-
tet og regionale udbud
Resumé af konsekvenser
:
Omprioriteringsbidraget på 2-4-6-8% løber op i knap 823 mio. kr. over de næste 4 år alene på taksterne.
Alene i 2016 er det 82 mio. kr. stigende til 327 mio. kr. i 2019. Dertil kommer påvirkningen på de øvrige
indtægter, som ikke er aktivitetsafhængige, dog udgør taxametre 93% af statstilskuddet til uddannelse (se
også tabel 1).
Det er over de næste 4 år en voldsom besparelse, der vil gå ud over kvaliteten af undervisningen og ud-
dannelserne. Besparelserne kan ikke realiseres udelukkende gennem administrativ effektivisering.
Besparelsen i omprioriteringsbidraget i 2019 på 327 mio. kr. udgør omkring 2/3 af lønudgifterne til le-
delse og administration.
Antal dimittender er steget med 20 % siden 2010. Taxameterindtægten pr. dimittend er faldet med 12%
siden 2010.
Taksterne til undervisning er gennemsnitligt faldet med ca. 10 % de seneste 10 år. Analyse har vist, at de
laveste takster til undervisning på pædagog- og socialrådgiveruddannelsen er faldet med over 20 % de
seneste 20 år.
Omkostninger til undervisningens gennemførsel pr. STÅ er faldet med 26 % siden 2008, jf. figur 1
Omkostninger til ledelse og administration pr. STÅ er faldet med 20 % siden 2008, jf. figur 1
”Administrationsgraden” udgør 11% (omkostninger til ledelse/adm. ud af samlede omsætning)
Udbuddet af læreruddannelsen er under pres. Kombinationen af stort fald i optag siden 2012 vil sammen
med besparelser gøre økonomien i læreruddannelsen uholdbar. (Se også tabel 2).
Omprioriteringen rammer skævt, idet universiteterne er finansieret ca. 50/50 med midler til uddannelse
og forskning. Professionshøjskolernes statstilskud er finansieret 94% til uddannelse og 6% til forskning.
De rammes næsten dobbelt så hårdt, som hvis de var finansieret som universiteterne. Dog beskæres
forskningen generelt med 1.4 mia. kr. via reduktioner af bl.a. forskningsreserven (ca. 900 mio. kr.), Det
Frie Forskningsråd (ca. 170 mio. kr.), grundbevillingen til Danmarks Innovationsfond (ca. 100 mio. kr.)
Rammevilkårene er ens, men vilkårene for at drive uddannelse er forskellige fra en professionshøjskole
til en anden. Når alle uddannelser rammes med 2 pct. årligt vil det gå ud over kvaliteten i
alle
uddannel-
ser uanset, hvor i landet de udbydes - på mindre udbudssteder, på campus, i provinsen eller hovedstaden.
Fx er det vanskeligt at opretholde små udbud af uddannelser med få studerende, ligesom omkostninger
til bygningsdrift typisk er højere i hovedstaden.
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 1 AF 3