6. oktober 2015
Finanslov 2016 – muligheder og udfordringer
for professionshøjskolerne
Regeringen fremlagde den 29. september 2015 sit forslag til finanslov for 2016. Dette notat beskri-
ver, hvad finanslovsforslaget vil betyde for professionshøjskolerne og Danmarks Medie- og Journa-
listhøjskole, og kommer med forslag til, hvordan midlerne også kan prioriteres, herunder også de
midler, der er afsat på den særlige forhandlingsreserve til højt prioriterede områder.
2% besparelser udfordrer uddannelsernes kvalitet og regionale udbud
Professionshøjskolernes uddannelser vil som følge af finanslovsforslaget blive omfattet af det
statslige omprioriteringsbidrag på to procent årligt. Bidraget bliver over de næste fire år til mere
end 800 mio. kr. i 2019, og derefter en årlig besparelse på over 300 mio. kroner. For de enkelte ud-
dannelser vil det på f.eks. læreruddannelsen betyde en besparelse over de næste fire år på samlet
100 mio. kr., og derefter en årlig besparelse på ca. 40 mio. kr. fra 2019 og fremefter.
Danske Professionshøjskolers vurdering
Regeringen har udmeldt, at hele den offentlige sektor må bidrage til at frigøre ressourcer til tvær-
gående prioriteringer via effektivisering, men dette er ikke muligt for professionshøjskolerne, idet
sektoren allerede siden etableringen i 2008 har gennemført omfattende effektiviseringer på det ad-
ministrative område. Omkostninger til ledelse og administration pr. STÅ er i perioden faldet med 20
%, samtidig med at sektoren har været vidne til en øget bureaukratisering i form af stadig nye, cen-
trale incitaments- og styringsredskaber.
Besparelsen i omprioriteringsbidraget i 2019 på 327 mio. kr. udgør omkring 2/3 af lønudgifterne til
ledelse og administration. Mulighederne for yderligere effektivisering og optimering er minimale, og
besparelserne må i stedet hentes tættere på kerneydelsen i uddannelserne; i kontakten mellem
underviser og studerende, dvs. færre timer, mindre vejledning og mindre feedback til de stude-
rende, samt i opretholdelsen af regionale uddannelsesudbud.
Særligt kritisk er situationen for pædagog- og socialrådgiveruddannelsen, som begge af historiske
årsager har særlig lave taxametre. De i forvejen lave takster er faldet med 10% over de seneste 10
år, og med 20% over de seneste 20 år. Det har f.eks. for pædagoguddannelsen betydet færre
ugentlige undervisningstimer, større undervisningshold og færre vejledningstimer. Eksempler viser,
at der i 2012 var ca. 16 timers vejledning til bacheloropgaven, mod 40 timer i 1998.
Også udbud af læreruddannelsen er under særligt pres, idet kombinationen af besparelserne og et
stort fald i optag siden 2012 gør økonomien i læreruddannelsen særlig uholdbar. Det udfordrer læ-
reruddannelserne i forhold til at vedligeholde og bemande en tilstrækkelig bred fagvifte. Sektoren
har oprettet nationale faggrupper for at sikre faglige stærke miljøer i alle fag, men flere af disse vil
ikke kunne opretholdes, hvis de enkelte professionshøjskoler er nødsaget til at indskrænke udbud-
det.
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 1 AF 3