Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del Bilag 57
Offentligt
1592672_0001.png
Færgesekretariatets foretræde for Udvalget for Landdistrikter og Øer, 27. januar 2016 
 
FORMANDEN: 
Tak for invitationen til at komme forbi i dag​
. Færgesekretariatet​r repræsenteret​
 
e
 ved 
mig selv, Kjeld Bussborg Johansen, som formand for Styregruppen og vor 
sekretariatsleder Jan Fritz Hansen, som flere af jer måske allerede kender. Til daglig er jeg 
centerchef i Svendborg Kommune med ansvar for Ejendomme og Teknisk Service. Jeg 
blev i sin tid udpeget af KL til at varetage opstarten af Færgesekretariatet og er så 
efterfølgende på vort første årsmøde valgt som fortsættende formand.   
Kort et par ord ​
om Færgesekretariatet​
; jeg forstår I har fået vores nye pjece som et 
udvalgsbilag og vi har også taget nogle trykte eksemplarer med. Indholdet er hurtigt 
overset og viser at vi 18 kommuner med egne øer og færger søger at løse en række 
opgaver i fællesskab. Etableringen af sekretariatet skete som bekendt på baggrund af en 
politisk aftale fra 2013 om forhøjelse af det særlige ø­tilskud og for at sikre fælles 
optimering. Hovedsædet er lagt på Ærø, hvor vi bor hos Ærøfærgerne. Sekretariatet har 
nu været i gang i 11 måneder og vi har fået fastlagt forretningsorden, organisation, 
arbejdsopgaver samt kommunikationsplan mv. Det, vi gerne ville i dag, er kort at skitsere 
de hovedopgaver, vi aktuelt arbejder med; både for at orientere jer, men måske også høre 
om I synes, vi er på rette kurs og har fået alle de rigtige udfordringer dækket. 
En hel central opgave for Færgesekretariatet i den sammenhæng er at se på 
mulighederne for ​
fælles indkøb​
. Vi har en konsulent i gang med at vurdere de større 
poster, hvor der er et målbart potentiale; det drejer sig om brændstof/bunkers, smøreolier, 
forsikringer, teknisk service og eksempelvis fælles booking­ og billetsystemer. I denne 
sammenhæng arbejder vi også sammen med eksempelvis de større ø­færger for at få 
størst mulig fælles volumen. 
Færgeturisme ​
er en anden opgave vi er optaget af; vi samarbejder her bl.a. med 
Sammenslutningen af danske Småøer om at lave et ø­pas, hvor man kan få lidt rabat og 
så måske "samle" på ø­ og færgebesøg. Vi ser ­ ikke mindst i min egen kommune ­ på 
mulighederne for at lave en slags ø­hop enten som vandrer eller cyklist i det Sydfynske 
Øhav. Faktisk forventer vi at kunne afholde en Høring om ø­turisme på en af vore færger i 
løbet af foråret. Denne opgave sigter jo på at få mere omsætning også på færgerne, så det 
hele ikke blot er rationalisering og optimering. I den turismesammenhæng bliver 
udformningen af Landevejsprincippet helt centralt. 
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1592672_0002.png
Endvidere er der opgaven i relation til ​
færgepersonalet;​
 vi har på sigt en 
rekrutteringsudfordring her og vi har i dag nok lidt for meget af det ”grå guld” blandt vore 
søfarende. Vi ser derfor på mulighederne for at etablere en egentlig færgeuddannelse – 
mere håndværksmæssig i sin karakter ­ hvor det ikke nødvendigvis kræves, at man har 
sejlet på langfart med de store skibe. Vi er i en god dialog med nogle af vore søfartsskoler 
samt de relevante styrelser. Vi håber, det kan klares det ved ændringer på 
bekendtgørelsesniveau, men hvis det kræver lovændringer, håber vi at I vil stille jer 
positive. 
 
SEKRETARIATSLEDEREN: 
Kan supplere lidt omkring vor opgave med at sikre en ​
afløserfærge ​
og på sigt måske den 
standardisering på færgeområdet, som har været efterlyst i rapport efter rapport i nu mere 
end 20 år. Vi ser særlig på to mulige modeller: 1) et meget innovationsrettet projekt med 
en letvægtsfærge i komposit og 2) en lidt mere traditionel hybrid færge i modul opbygning 
med diesel/batteri. Prøve at få kommunerne til at "investere" deres dokningsperioder mv. i 
en fælles afløserfærge. Det er selvsagt for dyrt, hvis hver kommune skal have sit eget 
beredskab. Hvis blot en halv snes kommuner ville investere måske en lille måned i en 
fælles færge er vi godt på vej. Vi søger så at supplere med innovationsmidler herhjemme 
og i EU sammen med de små danske værfter samt DTU. Dette afløserfærgekoncept kan 
forhåbentlig lede til en egentlig standard for fremtidige ø­færger ­ som samtidig viser vejen 
ikke blot driftsmæssigt, men også i relation til klima og miljø. Når kommunerne har fået 
erfaringer med afløserfærgen og måske tilpasset deres færgelejer, kunne det blive en 
attraktiv løsning ved fremtidige nybygninger, fremfor som hidtil hvor hver enkelt kommune 
udvikler sit eget koncept.  
Omkring ​
rammevilkårene ​
for ø­ færgerne kan vi egentlig blot sige at godstakstreduktionen 
på op til 80 procent fra sidste år har virket godt (se også udtalelserne fra nogle af 
virksomhederne i vor pjece) og der er ingen tvivl om, at den kommende indfasning af 
Landevejsprincippet vil blive en endog meget vigtig faktor i udviklingen af besøgene og 
aktiviteterne på både øerne og færgerne. Vi håber selvsagt at man politisk kan nå så langt 
som muligt med støtten her og at der bliver god fleksibilitet i hvorledes de enkelte 
overfarter kan indrette sig med tidsperioder etc.  
 
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1592672_0003.png
FORMANDEN: 
Færgesekretariatet har i første omgang fået ​
tildelt fire leveår​
, men jeg kan sige at alle de 
nævnte projekter vil blive søsat og forhåbentlig være på god kurs allerede i indeværende 
år. Medlemskommunerne evaluerer løbende arbejdet og vi koordinerer endvidere tæt med 
KL og de relevante ministerier. I forrige uge havde vi en Temadag i Horsens, hvor vi så 
nærmere på Rederansvar og Sikkerhed til søs. Her ønskede vore medlemskommuner 
også at Færgesekretariatet udbyggede indsatsen omkring miljø/klima, yderligere 
benchmarking, rådgivning om forebyggende vedligeholdsindsats, erfaringsopsamling 
omkring nybygning af færger, få de nyeste teknologiske muligheder belyst etc. Det er 
tydeligt at Kommunerne ser muligheder i den fælles platform som Færgesekretariatet kan 
levere. 
Men vi hører også meget gerne fra jer, om I synes vi ​
har fået det hele med​
. I den 
forbindelse vi jeg gerne ​
invitere til Færgeselskabets næste årsmøde​
, som afholdes i 
dagene 26.­27. maj 2016 med en lang række maritime islæt forskellige steder på Ærø. 
Hvis man ikke kan være med hele tiden, så vil der også være god mulighed for eventuelt at 
shoppe i programmet. Færgesekretariatet vil i øvrigt også være repræsenteret ved 
Folkemødet på Bornholm​
 og her lægger vi op til en god drøftelse om øer og 
færgeturisme. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Endnu engang ​
tak til Udvalget​
 fordi vi måtte komme forbi. 
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder