Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del Bilag 57
Offentligt
1587900_0001.png
Danske Ø-Færger
Januar 2016
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0002.png
Hvad er
Færgesekretariatet
Færgesekretariatet er et nyt samarbejde, der startede pr. 1. marts 2015.
Sekretariatet er etableret af landets 18 ø-kommuner. Hovedformålet er at
sikre en effektiv, omkostningsbevist og driftssikker færgefart.
Der er udstukket to hovedspor for Færge-
sekretariatet: 1) fremme af tiltag, der kan
optimere og billiggøre selve driften af fær-
gerne samt 2) etablering af et godt netværk
for erfaringsudveksling og samarbejde kom-
munerne imellem.
Sejlads til og fra de danske småøer er en vig-
tig del af infrastrukturen og sammenhængs-
kraften i Danmark. En femtedel af landets
kommuner har ø-færger, som betjener bor-
gerne. Til stadighed er der 25-30 ø-færger
i drift. Fra samfundets side har der de se-
nere år været god opbakning til disse vigtige
færgeaktiviteter og der er blevet ydet både
drifts-og investeringstilskud. I den forbin-
delse ønsker kommunerne også at sikre en
effektiv, omkostningsbevist og driftssikker
færgefart til gavn ikke mindst for kunderne.
Til det formål har 18 af landets kommuner
etableret det fælles Færgesekretariat med
kontor i Ærøskøbing, som - uanset placerin-
gen hos et af de større danske færgerede-
rier; Ærøfærgerne - skal betjene alle Dan-
marks 18 ø-færgekommuner.
Læs mere på Færgesekretariatets hjemme-
side: www.faergesekr.dk
REDAKTION & BILLEDER
SEKRETARIATSLEDER
Jan Fritz Hansen
Tlf.: 29 16 22 07
[email protected]
FOTOGRAF
Carsten Lundager
JOURNALIST
Henrik Denta
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0003.png
Medlemskommuner
1
2
3
4
16
2
Færgesekretariatet
Aalborg
(Egholm)
Norddjurs
(Anholt)
Ærø
(Birkholm)
Struer
(Venø)
11
12
13
14
15
16
17
18
Faaborg-Midtfyn
(Avernakø, Lyø, Bjørnø)
Holbæk
(Orø)
Horsens
(Endelave)
Hedensted
(Hjarnø)
Assens
(Baagø)
Skive
(Fur)
Langeland
(Strynø)
Odder
(Tunø)
(Kommunernes
Landsforening)
1
5
6
7
Svendborg
(Drejø, Skarø, Hjortø)
Lolland
(Askø, Femø, Fejø)
Aabenraa
(Barsø)
Slagelse
(Agersø, Omø)
Haderslev
(Aarø)
4
13
18
8
14
10
15
11
5
7
3
17
6
12
9
8
9
10
Kalundborg
(Sejerø, Nekselø)
Kommunernes repræsentanter i
Færgesekretariatet kan ses på
www.faergesekr.dk
Færgesekretariatets Styregruppe: Fra venstre ses Sekretariatschef Christina Lundbergh, Norddjurs, Centerchef Kjeld Bussborg Johansen (For-
mand), Svendborg, Havne-og overfartsleder Jens Kloster Hedegaard, Haderslev, Overfartsleder Søren Adsersen, Struer, Direktør Bjarne Hansen,
Lolland, Teknik-og udviklingsdirektør Michel van der Linden, Kalundborg samt Sekretariatsleder Jan Fritz Hansen, Færgesekretariatet.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0004.png
Endelig har vi fået et fælles
sekretariat
18 kommuner har nu fået et fælles sekretariat, der skal finde
synergier mellem de næsten 30 færger til danske øer. Fælles
indkøb og fælles systemer kan give store besparelser, er
forventningen hos det nye sekretariats formand.
- Det har været et langt tilløb. Alt for
længe har mange kommuner med fær-
ger følt, at de stod helt alene med opga-
verne med deres færger. Men nu har vi
endelig fået et fælles sekretariat og kan
begynde at lære af hinanden og finde på
fælles løsninger i stedet for at hver kom-
mune hele tiden fandt på deres egen
dyre løsning.
Sådan lyder det fra Færgesekretariatets
nye formand, Kjeld Bussborg Johansen.
Til daglig er han centerchef i Svendborg
kommune, men da Færgesekretariatet
endelig blev en realitet, blev han først
udpeget af Kommunerne Landsforening
og siden valgt som sekretariatets første
formand.
-At købe og drive en færge med tilhø-
rende billetsystemer er en dyr affære.
Og det giver ingen mening, at hver kom-
mune skal opfinde alting selv. Færgese-
kretariatets første og store opgave bliver
at finde og identificere de steder, hvor
færgerne og kommunerne kan arbejde
sammen om indkøb og drift. Det kan ek-
sempelvis også være fælles billet- og re-
servationssystemer, siger Kjeld Bussborg
Johansen.
De 18 kommuner, der nu er samlet i et
sekretariat, er alle kommuner, der har
en færge ud til en ø i selve kommunen.
Færgeruter, hvor øen ligger i en anden
kommune, er altså ikke med. De 18 kom-
muner har allerede skudt to millioner
kroner ind i det nye sekretariat.
- Kommunerne får nu endelig også de-
res eget netværk omkring færgedrift og
med sekretariatet får vi også en fælles
stemme at tale med på Christiansborg i
forbindelse med høringer og lovforslag,
siger Kjeld Bussborg Johansen
Nedsættelserne af færgetakster for pri-
vate og erhvervsdrivende er netop et
politisk ønske fra Christiansborg for at
forbedre vilkårene for øboerne og frem-
me både turisme og mulighederne for et
rigere liv på øerne.
- Selve takstnedsættelsen er ikke afgø-
rende for, om vores arbejde med se-
kretariatet bliver en succes, men den er
klart en vigtig brik, der understøtter hele
det arbejde, vi vil med et sekretariat, si-
ger Kjeld Bussborg Johansen.
- Det er jo kernen i Landevejsprincippet,
hvor det koster det samme at sejle en ki-
lometer som det koster at køre en bil på
en landevej. Og netop det princip er det
vigtigt at fastholde debatten omkring,
men også at kunne dokumentere over-
for politikere og andre, at det er et prin-
cip, der har en samfundsmæssigt gavnlig
effekt og ikke kun handler om at støtte
nogle få øboere.
Den økonomiske skrue drejer hurtigere
i mange kommuner, forstået på den
måde at der er et konstant ønske om at
finde besparelser og effektiviseringer.
Og Kjeld Bussborg Johansen peger især
på to områder, hvor der kan være mange
penge at hente for kommunerne.
- Indkøb af nye færger er en lang og om-
fattende proces, som de færreste kom-
muner ligger inde med kvalificeret viden
om. Der går jo trods alt snildt 25-30 år
mellem man køber en ny færge. Så der
er det en enorm fordel at samle eksper-
tisen i et sekretariat, der kan støtte kom-
munen med svar på mange spørgsmål i
den proces.
- Og så er der spørgsmålet om en er-
statningsfærge, når en af færgerne går
i stykker eller skal til serviceeftersyn. Vi
står i dag ikke ret godt rustet med erstat-
ningsfærger, og det er sjældent hverken
den bedste eller billigste løsning, der bli-
ver valgt, men oftest den eneste mulige
løsning på det tidspunkt. Også her kan
der være mange penge at spare, siger
Kjeld Bussborg Johansen.
Færgesekretariatet er foreløbig besluttet
for en fire-årig periode. Kjeld Bussborg
Johansen er foreløbig valgt for en to-
årig periode som formand. Men spørger
man ham allerede nu, er han klar til at
genopstille for en yderligere periode.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0005.png
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0006.png
Her er ø-færgernes seks
Fælles indkøb, afløserfærge og færgeturisme er blandt de seks områder,
som det nye Færgesekretariat vil satse på i det kommende år.
Jan Fritz Hansen var klar over, hvilke store
forventninger der var til ham, da han i star-
ten af 2015 tiltrådte som den første leder af
det nye færgesekretariat.
- Tanken om, at 18 kommuner med færger
ud til øer i deres egen kommune nu skulle til
at arbejde sammen var og er en stor opgave,
når de aldrig har gjort noget lignende før.
Men viljen er der nu. Og derfor går ø-færger-
ne en spændende fremtid i møde, siger Jan
Fritz Hansen.
Fra det nye hovedsæde på havnen i Ærøs-
købing har han kastet sig ud i det nye job.
Og han har forudsætningerne i orden. Ikke
at han har saltvand i blodet. Faktisk har han
aldrig sejlet. Han er uddannet cand. polit.,
men allerede før han blev færdiguddannet
fik han job i Danmarks Rederiforening.
Og her fik han de følgende år stadigt mere
ansvar. Gennem årene har han beskæfti-
get sig med overenskomster, public affairs,
skibsfartspolitik, tekniske spørgsmål, miljø
og oprettelsen af rederiforeningens lobby-
kontor i Bruxelles. Mange vil dog nok mest
kende ham for hans opgave med at beskytte
danske skibe mod et stadigt voksende pro-
blem med pirater, en opgave der ofte bragte
ham i mediernes søgelys.
Efter en omstrukturering i rederiforeningen
forlod han jobbet, men kun for kort efter at
tiltræde jobbet for leder af det nyoprettede
færgesekretariat. Og her han har haft travlt
lige siden sin start.
- Færger er dyre i drift og alle kommuner har
behov for at spare penge. Så opgaven var at
identificere og fremme alle tiltag, der kan
optimere og billiggøre driften af færgerne.
En forudsætning for at det kan lade sig gøre
er, at vi får dannet et velfungerende net-
værk for erfaringsudveksling og samarbejde
mellem de 18 kommuner. For det har aldrig
været gjort før på det niveau, siger Jan Fritz
Hansen.
Med knap 30 færger og over 100-vis af dag-
lige afgange gik opgaven i første omgang ud
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0007.png
indsats-områder
på at danne sig et overblik og dernæst iden-
tificere de vigtigste områder, der skal satses
på. Og de er nu fundet og er blevet til seks
indsatsområder:
STATISTIK/FAKTA
Formålet er her at indsamle data og erfarin-
ger for at afdække udgifter og for at kunne
måle eventuelle besparelser og forbedrin-
ger
FÆLLES INDKØB OG SAMDRIFT
Formålet er at undersøge mulighederne for
fælles indkøb og samdrift af eksempelvis
bunkers, smøreolier, forsikringer, booking-
og billetsystemer samt teknisk rådgivning
AFLØSERFÆRGE
Formålet er at afdække behov og mulighe-
der for afløserfærge ved uheld og vedlige-
hold af eksisterende færger
FÆRGETURISME
Formålet er at fremme anvendelsen af ø-
færgerne særlig i relation til besøgende og
turister
FÆRGEPERSONALE
Formålet er at benchmarke og modernisere
overenskomster, sikre rekruttering og ud-
dannelse til færgerne
RAMMEVILKÅR
Formålet er at sikre medlemmerne de rig-
tige rammevilkår i form af regler, tilskud og
mindre bureaukratisk regulering.
- Planen er vedtaget af både repræsentant-
skabet og styregruppen i erkendelse af, at de
danske ø-færger er helt og aldeles afhængige
af både statslige og kommunale tilskud. Med
de allerede gennemførte og de planlagte
takstnedsættelser nyder de danske ø-færger
lige nu stor politisk velvilje, og det bliver se-
kretariatets og dermed min opgave at koor-
dinere og samle bestræbelserne på at få det
bedste ud af situationen, så vi ikke laver det
samme arbejde i flere kommuner eller spilder
værdifuld tid og penge internt, siger Jan Fritz
Hansen.
Privat bor Jan Fritz Hansen fortsat i det nord-
sjællandske. To dage om ugen er han at finde
på kontoret på Ærø. Resten af tiden går med
at mødes med de kommunale redere, lære
alle færgerne og besætningerne at kende
samt få klarlagt øernes behov. Endelig er en
central opgave også at etablere gode kontak-
ter til politikerne på Christiansborg.
- Det bliver til en del tid på landevejene. Men
så er jeg jo godt forberedt til at indføre Lande-
vejsprincippet på færgerne, så det kommer til
at koste det samme at sejle på en færge som
at køre en kilometer på en landevej, siger Jan
Fritz Hansen med et glimt i øjet.
Installation
Reparation
Service
Produktion og reparation
af styremaskiner
Installation og Reparation
af hydrauliske anlæg
Reparation og service af
alle typer diesel-motorer
Produktion og montering
af spilanlæg og dæksud-
styr
Morsøgade 5-7, DK-6700 Esbjerg
|
[email protected]
|
www.grumsen.dk
24/7/365 SERVICE: (+45) 75 12 54 22
Siden 1995 har Nørlau været
en del af Grumsen Equipment.
Nørlau har en høj ekspertise i at
producerer og servicere offsho-
re spilanlæg, styremaskiner og
hydraulisk udstyr.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0008.png
Færgen venter gerne
på en øbo
Øboerne kender deres færge og færgernes besætning. Og omvendt. Så
man behøver ikke være kongelig for at ringe og spørge, om færgen kan
vente to minutter. For kun på den måde kan det fungere til alles tilfredshed.
Med et vækkeur der ringer kl. 04.00 om
morgenen og fire hjemmeboende børn,
spørger man nogle gange sig selv, hvorfor
man har valgt at blive skipper på en færge.
- Men efter jeg havde læst Troels Kløve-
dals bøger i 80’erne var der ikke andre
muligheder for min karriere. Jeg skulle ud
og sejle, også selv om ingen andre i min fa-
milie har sejlet. Men det er lidt nemmere
at få familielivet til at hænge sammen ved
at sejle rundt her i det sydfynske end at
sejle langfart, hvad jeg også har prøvet,
både som matros og navigatør.
Det fortæller Lis Mylenberg, der nu de sid-
ste knap tre år har sejlet på ruten Faaborg,
Lyø, Avernakø.
Og ikke bare ville hun sejle, hun ville også
bestemme farten på skibet, derfor læste
hun videre, først til sætteskipper og sene-
re til skibsfører og sejler i dag som skipper.
- Øboerne kender os. Og vi kender dem.
Vi transporterer jo ikke bare nogle pend-
lere men også alt, hvad de skal bruge på
øen. Det er lige fra heste, geder, køer, får,
mælk og landbrugsmaskiner. Traktorerne
kører vi gerne selv ombord, fortæller Lis
Mylenberg.
Og den fire år unge færge kan såmænd
også rumme en mejetærsker, hvis altså
færgen vender rigtigt. For mejetærskeren
kan kun køre ombord fra den ene ende af
færgen.
- Eksemplet viser, at man sjældent tager
færgernes besætning med på råd om be-
hovene, når der skal bygges nye færger. Vi
har masser at bidrage med, og det håber
jeg, at et nyt sekretariat kan samle sam-
men så færgerne fremover bedre imøde-
kommer de behov, der er på øerne, siger
Lis Mylenberg.
Hun peger også på indkøb af for eksem-
pel diesel, hvor hver færge køber ind til sin
egen drift.
- Det burde da være muligt at lave nogle
bedre aftaler samlet for alle ø-færgerne,
mener hun.
Og ellers glæder hun sig til, at et nyt se-
kretariat også vil skabe et netværk mellem
alle de søfarende på ø-færgerne.
- Vi kender slet ikke hinanden. Jeg ved in-
tet om, hvem der sejler på de andre fær-
ger eller hvordan deres arbejdsforhold er.
Vi kan lære så meget af hinanden og få så
mange tips og tricks af hinanden, som kan
gøre dagligdagen så meget bedre og mere
effektiv for os og dermed også for øboer-
ne, siger Lis Mylenberg.
- Jeg håber også, at et sekretariat kan løse
problemet med at finde afløserfærger.
Selv om denne færge er relativ ny skal den
også ud af drift for at blive vedligeholdt og
til det årlige lovpligtige bundsyn. Og så skal
der en afløserfærge ind, og det er altid et
stort problem og giver store forstyrrelser
i øboernes liv og rutiner. Det må kunne
gøres smartere og billigere og til mindre
gene for øboerne.
Og netop som hun er i gang med at bruge
begge sine hænder til at styre de to store
motorer, så færgen rammer sit leje i hav-
nen sikkert og roligt, kommer der også en
indrømmelse fra hende.
- Og ja, øboerne har vores direkte telefon-
numre, og de kan ringe til os, hvis de er
to minutter forsinket til færgen. Så venter
vi selvfølgelig på dem. Og vi skal nok ind-
hente det tabte undervejs.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0009.png
Lavere færgetakster
hjælper frugt-øen
Frugt fra Fejø er blevet et brand i mange butikker takket være den høje kva-
litet og de mange solskinstimer på øen. Og med de lavere færgetakster tegner
fremtiden endnu bedre.
Hver dag kører fire store kølebiler ombord på
den lille færge fra Kragenæs på det nordlige
Lolland. Et kvarter senere kører lastbilerne fra
borde og ud på Fejø. Fem hundrede meter op
ad vejen ligger Vesterled Frugtplantage, ejet
og drevet af Laust Spandet Jensen.
- Plantagen blev startet af min far og jeg har
siden overtaget den. Så jeg er født her på
øen. Men den vigtigste grund til at drive en
hel frugtplantage er jo naturligvis klimaet og
ikke, at det tilfældigvis er mit barndomssted,
fortæller Laust Spandet Jensen.
Med klimaet mener han de 200 solskinstimer,
som Fejø har mere end resten af landet i gen-
nemsnit hvert år. Og Fejø har endda flere sol-
skinstimer end Lolland, bare et kvarters sejlads
væk.
- Fordi det er en ø har vi sollysets genspejling
fra havet, der omgiver øen. Og vi har ingen
nattefrost i blomstringsperioden. Så det er et
ideelt sted at lave kvalitets-frugt, siger Laust
Spandet Jensen.
Af de 240 hektar jord, som han ejer, er de 70
hektar i dag en frugtplantage med æbler, pæ-
rer og blommer. Der er 14 ansatte og det an-
tal stiger til 60 i højsæsonen. Og Laust Span-
det Jensen har formået hele tiden at udvide
sin forretning ved at fokusere på udviklingen
af bedre og bedre produkter.
- I 2003 byggede vi vores eget første kølerum,
så vi kan have frugten på køl og dermed le-
vere hele året. Vi leverer nu 2.300 tons frugt
om året, og det kræver stor kølekapacitet.
Faktisk bruger vi 400.000 kilowatt timer om
året på at køle vores frugt ned. Heldigvis har
vi en vindmølle, der kan lave tre fjerdedele af
strømmen for os. Men det er en stor ekstra
udgift.
En stor ekstra udgift er det også at drive virk-
somhed på en ø. Ikke bare er der lang trans-
porttid, men dertil skal også lægges udgifter
til færgen.
Dermed var det en stor økonomisk hånds-
rækning for Vesterled Frugtplantage, da fær-
getaksterne for erhvervstransport blev sæn-
ket drastisk i sommeren 2015.
- For vores virksomhed betyder det en bespa-
relse på 200.000 kroner om året. Og det ryger
lige ned på vores bundlinje.
Laust Spandet Jensen er glad for, at der det
meste af dagen er timedrift på afgangene
mellem Lolland og Fejø. Og om aftenen er
der en tilkaldefærge som han kan ringe til,
hvis han har et sent møde på den anden side.
- Men jeg synes i sidste ende ikke, at det skal
belaste en enkelt kommunes økonomi at
drive færger. Der er så store interesser i en
færge, at det også rækker ud over den enkel-
te kommune. Jeg håber da, at et Færgesekre-
tariat kan være til at samle både færgernes
og kommunernes interesser og måske endda
få færgernes drift på finansloven. For det vil
være det eneste rigtige på langt sigt, siger
Laust Spandet Jensen.
Maritime Danmark, annonce 7-12-2015 90x61,5
Se mere på
www.teambooking.dk
Booking system til færger og turist-destinationer
WEB baseret, ingen udgift til opdateringer.
Booking/status modul til hjemmesiden.
Agent booking og navigatør panel.
Godstransport og nummerplade håndtering.
Enkel online ændring og kopiering på ”kundens side”.
Og meget, meget mere…..
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0010.png
Vidste du
at...
Den mindste
færge tager
12
passagerer; den
største
245
passagerer
De i alt
har
3-400
afgange om
dagen
Den mindste af
de ikke landfaste
småøer har
8
beboere;
den største
846
Den korteste
beboere
rute tager
2
minutter;
den længste
3
timer
Se mere på
www.faergesekr.dk eller hos
vores samarbejdspartnere
Småøernes Færgeselskaber
www.smaa-faergerne.dk
og Sammenslutningen
af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Der altid er
25
kommunale
færger i drift til de
danske småøer
Den mindste
af bilfærgerne
tager
1
bil; den
største
36
biler
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0011.png
Ø-boernes
udfordringer
Rasmus Andersen, øbo
”Det vigtigste for mig er, at færgerne sejler stabilt.
Hvis man ikke kan stole på færgernes afgangstider
er det svært at tiltrække nye beboere og turister.
Og så håber jeg, at det kan lade sig gøre at sejle
kontinuerligt hele året rundt og ikke skære for me-
get ned på antallet af afgange i vinterperioden.”
Merete Dunbar, øbo
”Det vigtigste for mig er efterhånden
blevet hensynet til de unge teenagere.
Færgerne passer ikke altid godt sammen
med busserne på land, og det er svært for
mange unge at få livet på en ø til at passe
sammen med skolegang og venner på
land. Hvis vi ikke gør noget mere for dem
risikerer vi bare, at de må flytte hjemme-
fra og dermed forlade øen en ung alder.”
Carsten Pagh, øbo
”Det vigtigste for mig er, at færgerne
sejler til tiden. Vores livsstil er helt
afhængig af færgerne. Derfor håber
jeg også, at de vil udvide med nogle
sene afgange i week-enden. Som det
er i dag kan det være vanskeligt at
tage en tur over på land for at nyde
en god middag eller deltage i kultur-
livet, hvis det foregår om aftenen”.
Vi vil så gerne efterlade
et super indtryk
Uno-X Smøreolie A/S
Telefon 7011 5678
www.lube.unox.dk
190x56,5 mm Uno-X.indd 1
16/12/2015 09.51
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0012.png
I den lille havneby Kragenæs på det nordlige Lolland kommer folk langvejs
fra for at arbejde. Og der er altid mange ansøgere til jobbene.
Byen Kragenæs på det nordlige Lolland fal-
der på alle måder ind under definitionerne
af Udkantsdanmark eller som det ofte også
kaldes Vandkantsdanmark. Steder, hvor
huspriserne falder, hvor ingen vil bo og in-
gen kan finde et arbejde.
Men den køber de ikke i Kragenæs. For her
har de havnen og færgerne til Femø og Fejø
samt færgen fra Bandholm til Askø.
- Vi har folk, der bor i København og Jylland,
der kommer herned for at arbejde. Søfolk
elsker frihed. Og den frihed får de ved at ar-
bejde på vores færger, fortæller overfarts-
leder Max Møller Christensen.
- Vores medarbejdere arbejder på færgerne
i 24 timer ad gangen. Vi sørger for overnat-
ning på færgen eller på en af øerne. Og så
har de efterfølgende et par dage fri, før de
kommer herned igen. Og den arbejdsrytme
tiltaler mange søfolk.
- Det betyder også, at vi ikke har problemer
med at skaffe medarbejdere. Sidst vi søgte
en styrmand fik vi mange kvalificerede an-
søgere, fortæller Max Møller Christensen
Som overfartsleder har Max Møller Chri-
stensen ansvaret for de tre færgers admi-
nistration, drift, vedligehold og sikkerhed.
Hans egen søfartsuddannelse har givet
ham mulighed for at arbejde både som
styrmand og maskinmester, han har ar-
bejdet i en skibshandel, der sørger for alle
forsyninger til skibe og været selvstændig
indenfor levering af teknisk udstyr til skibe.
Og så stammer han fra Nykøbing Falster,
hvilket giver ham et stor lokalt kendskab,
der kommer ham til gode i samarbejdet
med kommunen.
Og hans lokalkendskab kommer også til
udtryk på en helt konkret måde. Hans ar-
bejdsplads er på havnen i Nakskov. Men
færgerne udgår fra Kragenæs.
- Det undrede også mig i begyndelsen. Jeg
bør jo være tæt på færgerne. Så det er nu
også besluttet, at jeg skal flytte min ar-
bejdsplads til Kragenæs på et eller andet
tidspunkt, fortæller Max Møller Christen-
sen.
Færgerne er ejet af Lollands kommune, og
her har politikerne de seneste år ændret
hele deres tilgang til at arbejde med fær-
gerne og øboerne. En tilgang, som Max
Møller forventer sig meget af.
- Politikerne har inddraget beboerne i deres
egen fremtid ved at bede dem lave visions-
planer for deres egen ø og dermed deres
fremtid. Og på det mere jordnære plan ind-
drager vi også øboerne i udarbejdelsen af
fartplaner. Og senest er vi begyndt at lave
samarbejdsudvalg, hvor færgerne og øbo-
erne holder hinanden orienteret om store
og små tiltag. På den måde får øboerne et
medejerskab til færgerne. Og omvendt, si-
ger Max Møller Christensen.
Netop fordi færgerne er kommunalt ejet er
det også Max Møller Christensen ansvar at
passe på økonomien. Og det tager han me-
get alvorligt.
- Vi har øget vores fokus på vedligehold
af færgerne. Vi laver nogle off-hire dage,
hvor færgen bliver taget ud af drift og gen-
nemgået. Det er altså billigere at skifte en
slidt pakning til nogle få kroner, når den er
blevet slidt, frem for at skifte store dele af
En eftertragtet
arbejdsplads
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0013.png
en motor, som en ødelagt pakning har
medført omfattende skader på.
Men store skader kan alligevel ikke al-
tid helt undgås. I foråret 2015 brød den
ene motor på en af færgerne sammen.
- Vi fik færgen til Nakskov og fik i en
fart bestilt en ny motor i Frankrig. Og
med hjælp af kranerne og lokale smede
i Nakskov fik vi færgen ud at sejle igen
efter små tre uger. Og vi undgik at skulle
have færgen på værft. Når først vi skal
have en færge på værft begynder det
at gøre ondt økonomisk, fortæller Max
Møller Christensen.
Gennemsnitsalderen for de tre færger
ligger på lige under de 20 år, og det
betyder, at de skal udskiftes i løbet af
6-8 år. Og det er en af de ting, som Max
Møller håber at Færgesekretariat kan
være med til at hjælpe til med.
- Det nye Færgesekretariat skal gerne
være med til at sparke nogle døre ind
på Christiansborg og skabe mere forstå-
else og velvilje for ø-færgernes fremtid.
Og en ting er den daglige drift. Men
også anskaffelsen af nye færger er en
stor økonomisk udskrivning for enhver
kommune. Så en opgave for sekretaria-
tet er i hvert fald at hjælpe os alle sam-
men med at kunne gøre nogle bedre
indkøb, siger Max Møller Christensen.
Færgen har stor betydning for
firmaets vækst
Det meste af sommeren 2015 har hånd-
værkere boet på gården på Skarø, hvor der
fremstilles økologisk is af lokale råvarer og
med eksport ikke bare til resten af Danmark
men også til Singapore Airlines og snart
også til Korea.
Håndværkerne har arbejdet med at udvide
produktionskapaciteten til 300 kvadratme-
ter.
- Det mangedobler vores kapacitet, så vi
kan producere 10.000 bægre med is hver
dag. Og vi regner med at nå en omsætning
på 25 millioner kroner i løbet af det næste
par år, fortæller Britta Tarp.
Og med 27 beboere på øen, plus en ny lille
tilkommer, svarer det næsten til at Skarø Is
kommer til at omsætte for en million kro-
ner per øboer på Skarø, ung som gammel.
- I 2015 kørte en isbil herfra ombord på
færgen to gange om ugen. I 2016 bliver det
hver dag. Og samtidig skal færgen have rå-
varer med til Skarø fra alle vores omkring-
liggende naboer. Det betyder, at vi efter-
hånden når det maksimale af, hvad færgen
kan klare at transportere for os, siger Britta
Tarp.
Skarø Is havde overvejet at flytte produk-
tionen ind til fastlandet, men opgav tanken
igen efter råd fra eksperter, der mente det
ville ødelægge hele brandet og historien
om is fra den lille ø Skarø.
Skarø Is har udvidet og regner med fremover at
omsætte for næsten en million kroner per indbygger på
den lille ø. Og færgen skal kunne følge med væksten.
- Og netop vores aftale med Korea viser, at
det er vigtigt at blive på øen. Korea kender
godt til Danmark, men synes det er meget
eksotisk med en is med helt anderledes
smagsvarianter, der kommer fra en lille ø i
Danmark.
Skarø Is er den helt store kunde for færgen
når råvarerne skal frem til øen og den fær-
dige is retur til fastlandet.
Ganske vist er naboen begyndt at omlæg-
ge en del af sin landbrugsproduktion om
til jordbær, der skal bruges til Skarø Is. Og
birketræerne på øen leverer saften. Men
mange andre råvarer hentes mange lokale
steder.
- Sukkertangen høstes ude på dybt vand
ved Endelave og leveres af Endelave Seaw-
eed. Stikkelsbærrene kommer fra Strynø,
ribs og andre frugter fra andre lokale le-
verandører og senest har vi lavet is i sam-
arbejde med Mariager Saltcenter om en is
med saltkaramel.
Selvom færgen således nu lægger en be-
grænsning på, hvor meget Skarø Is kan ud-
vide, så klager Britta Tarp ikke over færgens
størrelse eller over de kun fire daglige af-
gange.
- Det kræver bare lidt god planlægning, så
kan det sagtens lade sige gøre. Også fordi
færgens fantastiske personale altid er klar
til at hjælpe til.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0014.png
Ø-færgerne giver
besætningen bedre tid
til familien
De unge vil helst sejle på langfart. Men når de begynder at stifte familie
trækker jobbene på ø-færgerne og et mere stabilt familieliv, fortæller rektor
for Marstal Navigationsskole.
Marstal Navigationsskole må li-
gesom mange andre uddannel-
ser kæmpe om de unges gunst.
Derfor må rektor Jens Naldal
også selv engang imellem ud på
landevejene for at besøge 10.
klasser og efterskoler for at for-
tælle om de muligheder for at
blive styrmand eller skibsfører,
som navigationsskolen tilbyder.
- Vi har de senere år haft en sta-
bil tilgang af studerende. Men
vi har plads til at uddanne flere.
Og der er behov for dem, siger
Jens Naldal.
Skolen optager hvert år knap
100 studerende. Halvdelen op-
tages på skipperuddannelserne
til henholdsvis kyst- og sætte-
skipper. Lige så mange optages
på den videregående skibsfø-
reruddannelse, hvor de bliver
skibsfører. Som ved alle andre
uddannelser falder nogle fra un-
dervejs, så årligt uddannes der
knap 40 skibsførere.
- De fleste studerende drømmer
om at sejle langfart. Ø-færgerne
står nærmest nederst på deres
ønskeliste. Ø-færgerne fore-
kommer ikke de unge at være så
spændende eller udfordrende
som at sejle på de store ver-
denshave, fortæller Jens Naldal.
Men han oplever samtidig, at
dette billede ændrer sig, når de
første år med sejlads på langfart
er overstået.
- Når de først begynder at stifte
familie kan det være svært at
forene arbejdet med at sejle
langfart med et familieliv. Her
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0015.png
Hvad sker der, hvis
din maksimalafbryder
kobler ud?
Tilstanden på dit elektriske udstyr er afgørende for
sikkerheden for passagerer og personale
sejlplaner og driftsikkerhed
20 - 40% rabat på eftersyn
af maksimalafbrydere i 2016
er ø-færgerne er rigtigt godt
alternativ, for jobbene her
giver mulighed for at have et
stabilt familieliv også.
Dog er konkurrencen også her
blevet skærpet, idet der med
udbygningen af de store vind-
mølleparker til havs også er
behov for skibe og besætning
både når vindmølleparkerne
skal etableres og ved repara-
tioner.
- Vores største udfordring lige
nu er dog at skaffe praktik-
pladser nok. De studerende
skal i praktik på et skib i lang-
fart, og her tager rederierne
ikke praktikanter nok. Reder-
nes forklaring er oftest, at
det er for administrativt tungt
med praktikanter, siger Jens
Naldal.
Men Marstal Navigations-
skole forsøger nu at hjælpe
rederierne med det admini-
strative arbejde med prakti-
kanter. Skolen har oprettet et
aspirantkontor, der netop skal
hjælpe rederierne med alt det
administrative, så der ikke er
nogen undskyldning for ikke
at tage praktikanter.
Kontoret er netop åbnet og
Jens Naldal håber, at det vil af-
hjælpe problemet, så der bliver
uddannet alle de skibsførere
og styrmænd, der er behov for.
Ø-færgerne kan dog ikke hjæl-
pe ham med dette problem.
For praktiktiden skal tilbringes
på et skib, der sejler i langfart
så de unge får den mest grun-
dige uddannelse.
- Men der er jo et stort behov
for dem senere på ø-færgerne.
Derfor arrangerer vi nogle
dage, hvor de kan komme med
ud og sejle på en ø-færge. Det
betyder at de får prøvet det i
praksis, og flere får øjnene op
for, at det faktisk er en karri-
eremulighed, siger Jens Naldal.
Marstal Navigationsskole ud-
byder også en HF-uddannelse
netop for at tiltrække de unge
til søfarten så tidligt som mu-
ligt. HF-søfart uddannelsen
optager mellem 75 og 80 ele-
ver årligt. Og her er det netop
kombinationen af undervis-
ning og praktiske forløb på
et skib, der tiltrækker mange
unge. Senere kan de så vælge
at uddanne sig videre til styr-
mand eller skibsfører på sko-
len.
Kontakt os på telefon 88 30 20 30
og book dit serviceeftersyn i dag.
RoRo & Ferry Services
Global Technical Services & Excellence
• Classification, Certification, Surveys & Approval
• Ballast Water
• Scrubber Technologies
• LNG as Fuel & Dual/Triple Fuel
www.bureauveritas.com
www.veristar.com
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 57: Færgesekretariatets pjece om indsatsområder
1587900_0016.png
SØBY VÆRFT A/S
- waypoint for innovative ship repair and conversion
since 1931
3 dry docks with max. capacity 115 x 24 x 6 mtr.
G
Engine work
G
Steel repair
G
Surface treatment
Searching for a reliable par tner,
contact SØBY VÆRFT A/S
SØBY VÆRFT A/S
www.shipyard.dk
SØBY VÆRFT A/S, DOKVEJ 5, DK-5985 SØBY ÆRØ, TEL. +45 6258 1123, FAX +45 6258 1442,
[email protected], www.shipyard.dk
54
O
56,5’ N 10
O
15,6’ E
Our skilled staff are able to offer
you high quality work whether it is