Til By - og Landskabsudvalget
Aalborg Kommune.
Egholm Samråd har den 26.11.2015, på det årlige dialogmøde med Aalborg Kommune,
ved rådmand for By - og Landskabsforvaltningen, Hans Henrik Henriksen,
afdelingsleder Henrik Jess Jensen, nuværende overfartsleder Erik Winther og
konstitueret overfartsleder Johannes Jørgensen, fået fremlagt en sejlplan for 2016.
Denne sejlplan indeholder væsentlige indskrænkninger i sejlplanen, hvilket Egholm
Samråd på ingen måde kan acceptere.
Vi forstår at alle landets Kommuner, af Folketinget er blevet pålagt at spare 1 % på
budgetterne, og at det er årsagen til, at Aalborg kommune har valgt at Egholm
færgerne skal spare 100.000 kr. i 2016. Udgifterne til færgerne har samrådet fået oplyst
til at ligge mellem 5 og 6 millioner kr.(2013 budget), så efter samrådets opfattelse,
burde besparelsen derfor maksimalt udgøre 60.000 kr.
Vi er tillige bekendt med, at Aalborg kommune i 2014, via forøget § 20 tilskud af Social -
og Indenrigsministeriet, har fået bevilget et årligt tilskud til serviceforbedringer
for
brugerne af færgerne, hvoraf der i 2015 er afsat 283.000 kr. dertil, samt 312.000 kr. i
2016.
Se venligst vedhæftede fil.
Set alene i det perspektiv, undrer det samrådet at Aalborg kommune på mødet
fremlægger deciderede serviceforringelser
?
Vi er endvidere vidende om, at den nuværende overfartsleder stopper med udgangen af
2015, uden tilførsel af nyt mandskab, hvilket efter samrådets vurdering, udgør en
væsentlig besparelse i sig selv. Idet overfartsleder igennem de seneste år- modsat
tidligere overfartsledere, tilnærmelsesvis ikke har indgået i vagtplanen, bør dette ikke i
væsentlig grad, have indvirkning på den fremtidige vagtplan.
En forringet sejlplan, vil ikke blot få fatale konsekvenser for borgerne - og de
selvstændigt erhvervsdrivende der på bor på Egholm, men tillige få den konsekvens, at
Egholm som ø samfund - 5 min sejlads fra Aalborg Vest, vil være under
afvikling
frem
for
udvikling.
Børnefamilien vil utvivlsomt vælge øen fra, og bosætte sig andre steder, idet en
forringelse i fartplanen, vil umuliggøre at leve et normalt socialt og kulturelt liv, samt
endvidere forhindre øboerne i, at varetage et almindeligt aftenarbejde.
Dette vil tillige, være i direkte strid mod regeringens fremlagte vækstplan for hele
Danmark, herunder de danske småøer.
Af sammenlignelige færgers fartplan, kan der oplyses følgende: