Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del Bilag 46
Offentligt
Til By - og Landskabsudvalget
Aalborg Kommune.
Egholm Samråd har den 26.11.2015, på det årlige dialogmøde med Aalborg Kommune,
ved rådmand for By - og Landskabsforvaltningen, Hans Henrik Henriksen,
afdelingsleder Henrik Jess Jensen, nuværende overfartsleder Erik Winther og
konstitueret overfartsleder Johannes Jørgensen, fået fremlagt en sejlplan for 2016.
Denne sejlplan indeholder væsentlige indskrænkninger i sejlplanen, hvilket Egholm
Samråd på ingen måde kan acceptere.
Vi forstår at alle landets Kommuner, af Folketinget er blevet pålagt at spare 1 % på
budgetterne, og at det er årsagen til, at Aalborg kommune har valgt at Egholm
færgerne skal spare 100.000 kr. i 2016. Udgifterne til færgerne har samrådet fået oplyst
til at ligge mellem 5 og 6 millioner kr.(2013 budget), så efter samrådets opfattelse,
burde besparelsen derfor maksimalt udgøre 60.000 kr.
Vi er tillige bekendt med, at Aalborg kommune i 2014, via forøget § 20 tilskud af Social -
og Indenrigsministeriet, har fået bevilget et årligt tilskud til serviceforbedringer
for
brugerne af færgerne, hvoraf der i 2015 er afsat 283.000 kr. dertil, samt 312.000 kr. i
2016.
Se venligst vedhæftede fil.
Set alene i det perspektiv, undrer det samrådet at Aalborg kommune på mødet
fremlægger deciderede serviceforringelser
?
Vi er endvidere vidende om, at den nuværende overfartsleder stopper med udgangen af
2015, uden tilførsel af nyt mandskab, hvilket efter samrådets vurdering, udgør en
væsentlig besparelse i sig selv. Idet overfartsleder igennem de seneste år- modsat
tidligere overfartsledere, tilnærmelsesvis ikke har indgået i vagtplanen, bør dette ikke i
væsentlig grad, have indvirkning på den fremtidige vagtplan.
En forringet sejlplan, vil ikke blot få fatale konsekvenser for borgerne - og de
selvstændigt erhvervsdrivende der på bor på Egholm, men tillige få den konsekvens, at
Egholm som ø samfund - 5 min sejlads fra Aalborg Vest, vil være under
afvikling
frem
for
udvikling.
Børnefamilien vil utvivlsomt vælge øen fra, og bosætte sig andre steder, idet en
forringelse i fartplanen, vil umuliggøre at leve et normalt socialt og kulturelt liv, samt
endvidere forhindre øboerne i, at varetage et almindeligt aftenarbejde.
Dette vil tillige, være i direkte strid mod regeringens fremlagte vækstplan for hele
Danmark, herunder de danske småøer.
Af sammenlignelige færgers fartplan, kan der oplyses følgende:
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Henvendelse af 8/12-15 fra Egholm Samråd om nedskæringer på Egholm færgen
Venø Færgefart,
med forventet sejltid på 2 min:
Hverdage: Fra 05.30 til 24.00, med min. 1/2 times drift.
Lørdage, søn - og Helligdage: fra 06.00 - 24.00
Hals - Egense Færgefart,
med forventet sejltid på 5 min
I perioden 16.08 - 14.06
Hverdage: 06.30 - 23.00, kontinuerlig drift.
Lørdag, søn - og Helligdage: 08 - 23.00, kontinuerlig drift.
I perioden 15.07 - 15.08:
Hverdage: 06.30 - 24.00, kontinuerlig drift.
Lørdag, søn - og Helligdage: 07.00 - 24.00, kontinuerlig drift.
- Der er vel at bemærke
andre
alternativer til passage af Limfjorden, end Hals - Egense
overfarten, ved Limfjordsbroen og Limfjordstunellen.
Egholm færgens
eksisterende fartplan, med en forventet sejltid på 5 min:
Man - torsdag: 06.30 - 23.15
Fredage: 06.30 - 00.15
Lørdage: 07.30 - 00.15
Søn - og Helligdage: 09.00 - 23.15
Den af kommunen fremlagte forringede fartplan, for
Egholm færgen:
I perioden 01.09 - 01.05
Man - torsdag: 06.30 - 22.00
Fredage: 06.30 - 23.00
Lørdage: 07.30 - 23.00
Søn - og Helligdage: 09.00 - 22.00
I perioden 01.05 - 31.08
Man - torsdag: 06.30 - 23.00
Fredage: 06.30 - 24.00
Lørdage: 07.30 - 24.00
Søn - og Helligdage: 09.00 - 23.00
Hvis der mod samrådets forventning, bliver behov for besparelser på Egholm
færgeoverfart, ønsker samrådet at blive inddraget i denne proces, idet samrådet har
flere konkrete forslag dertil, som
ikke
vil forringe sejlplanen, hvoraf her blot skal
nævnes nogle få:
Færgen Egholm 2, som modsat Egholm 1 er to mands betjent, tages ud af drift, 2 - 3
måneder i vinterhalvåret. Det vil genere en væsentlig besparelse, idet der både spares
lønkroner og brændstof.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Henvendelse af 8/12-15 fra Egholm Samråd om nedskæringer på Egholm færgen
Egholm 2 har endvidere vist sig, at være mindre manøvredygtig end Egholm 1, ved
stormvejr og har tillige endnu ikke bevidst sin manøvredygtighed ved isvinter og drivis.
Konstitueret overfartsleder Johannes Jørgensen, nævnte tillige på mødet den 26.11.2015,
vanskeligheder med at anduve færgelejet på Aalborg siden, ved kraftig storm, idet
Egholm 2 lå for tæt på, og der dermed kunne være til fare for kollision. Hvis Egholm 2 i
den periode i stedet lå i Vestre bådehavn, var dette modvirket, samtidig med at en latent
usikkerhed mht. hvorvidt overfart var mulig, grundet storm, kunne elimineres. Dette vil
endvidere have en umådelig stor værdi, for borgerne bosat på Egholm, hvis eneste
transport mulighed er færgen.
Kommunen kunne derudover afskaffe kontanter på færgen, så personalet ikke behøver at
køre i banken med pengene efter arbejdstid, og dermed spare mandetimer.
Kommunen kunne etablere stordrift, med fælles overfartsleder, som varetog både
Egholm og Hals - Egense færgerne.
”Hjarnø-modellen” kunne iværksættes, som går ud på at der på hverdage sejles til kl.
22.00. Hvis der derudover
er brug for en senere færge (altså ml. 22.00 og kl. 23.15), skal brugerne give
færgeføreren besked inden kl. 22.00. Hvis færgeføreren ikke har hørt fra nogen inden
22.00, afsluttes sejladsen.
Vi ser frem til dialog om dette.
Til orientering, er tilsvarende skrivelse sendt til Folketingets udvalg for Landdistrikter
og Øer / udvalget for Småøer.
Mvh.
Egholm samråd