25. juni 2015
Bemærkninger til Kalundborg kommunes/færgeselskabets overfartsledelses/Ø-
udvalgets forvaltning af Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for
godstransport til og fra øer (BEK nr 670 af 21/05/2015 (Gældende))
-------------------------------------------------------------
Vi har bemærket de skiftende udspil til nedsættelse af færgetakster for godstransport
til og fra Sejerø og Nexelø.
Idet vi noterer ordlyden i bekendtgørelsens §2 stk. 2:
”Ved indførelsen af ordningen skal nedsættelsen af færgetaksterne for godstransport
ske med en ligelig procentvis nedsættelse af færgetakster for de enkelte billettyper og
rabatordninger, der vedrører godstransport, pr. 1. januar 2015, med mindre særlige
forhold gør sig gældende.”
skal vi gøre gældende, at denne regel er tilsidesat i de i Økonomiudvalget besluttede
takstændringer.
Billettyper og rabatordninger til beboere på de danske småøer og til Sejerø samt
gæster til disse øer er udviklet igennem mange år. Bosiddende på Sejerø har således
rabat på billetter til bil sammenlignet med trafikanter som ikke er bosiddende på
Sejerø. Dertil kommer klippekort, som både for bosiddende og gæster indebærer
yderligere en mængderabat. 10-klip-kort til Sejerø-boere koster således 55% af 10-
klip-kort til ikke-Sejerø-boere (ikke-Sejerø-boere kan opnå samme rabat som Sejerø-
boere på bil, hvis de køber et 30-klip-kort). Med forvaltningen har man med et
pennestrøg for gulpladebilers vedkommende tilsidesat hidtil – og fortsat gældende ø-
rabat samt mængderabat på klippekort til biler; og man har indregnet hidtil gældende
rabatter for at kunne hævde, at 70% rabat er opfyldt. Takstreduktionen på
gulpladebiler i forhold til hidtil – og fortsat gældende pris for øboer er 38%.
Vognmænd bosiddende på - og uden for Sejerø har haft en mængderabat, hvis
antallet af overfarter oversteg 55 om året. Aktuelt drejer det sig om øens vognmand,
Arla og DLG, som transporterer øens landbrugsproduktion bort fra øen. Denne
rabatordning er med et pennestrøg fjernet med den nugældende takstreduktion! Man
indregner hidtidigt gældende mængderabat i rabatten, når man hævder en
takstreduktion på 70%! Takstreduktionen i forhold til hidtil gældende pris for
vognmænd med over 55 overfarter per år er 26%.
Begge de her nævnte rabatordninger var gældende per 1. januar 2015 – begge har
været gældende i mange år!
For at fuldstændiggøre billedet er der en kategori for trailere med gods. Ifølge de
vedtagne takster opnår trailere, som sendes over med færgen uden at være
efterspændt gulpladebil, ingen rabat.