Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del Bilag 131
Offentligt
1659840_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
11. marts 2016
Besvarelse af spørgsmål nr. 76 alm. del stillet af udvalget den 17. fe-
bruar 2016 efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16/2-16 fra LAG Midt-
Nordvestsjælland om LAG-beskæring, jf. ULØ alm. del – bilag 77. Mini-
steren bedes herunder punkt for punkt besvare de konkrete spørgsmål,
som fremgår af henvendelsen.
Svar:
Som jeg har tilkendegivet i besvarelsen af udvalgsspørgsmål nr. 52 alm.
del, er LAG-sekretariatet i Nykøbing Falster – udover en driftsbevilling i
Erhvervsstyrelsen – også finansieret af EU-midler fra såvel Landdi-
striktsprogrammet som Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet.
Erhvervs- og Vækstministeriet vil se på, om reduktionen i LAG-midlerne
får konsekvens for LAG-sekretariatet i Nykøbing Falster fra 2017.
Derudover har jeg fået følgende oplysninger fra Erhvervsstyrelsen, som
jeg henholder mig til:
”Spørgsmål 1 a:
Hvor mange ansatte er der i Erhvervsstyrelsens LAG
sekretariat i Nykøbing Falster nu, hvor den tidligere programperiode er
afsluttet, og mens der stadig er ca. 90,3 mio. kr. til tilskud og drift i
LAG’erne (2016)? Herunder opgjort på: sagsbehandlere, jurister, net-
værkskonsulenter, ledelse.
I LAG-sekretariatet er der p.t. 15 stillinger. De fordeler sig som følger:
Sagsbehandlere (7), jurister (2), netværkskonsulenter (3), økonomi-
ansvarlig (1), sekretær (1) og ledelse (1).
Spørgsmål 1 b:
Hvad er budgettet for driften af LAG-sekretariatet i
2016?
Der er budgetteret med udgifter på i alt ca. 8. mio. kr. i 2016 til LAG-
sekretariatet i Nykøbing Falster. Midlerne går dels til netværksaktiviteter
og dels til sagsbehandling.
Spørgsmål 2 a og b:
Får reduktionen af LAG-midler betydning for driften
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 131: Orientering om reduktion af midler til LAG-administration
1659840_0002.png
2/3
af LAG sekretariatet i Nykøbing Falster?
a. Herunder: beskæres LAG-sekretariatets driftsmidler efter samme
procentsats som LAG’ernes driftsmidler, altså med mere end 30
% fra 2017? Begrundelse for hvorfor/hvorfor ikke ønskes.
b. Hvilken bemandingssammensætning forventes i LAG sekretariatet
i Nykøbing Falster fra 2017 og frem? Når de lokale aktionsgrup-
pers driftsmidler fra næste år beskæres, bliver det vejledningen af
ansøgere, netværksarbejde og understøttelsen af udrulningen af
de lokale udviklingsstrategier, der først nedprioriteres, i det vi ik-
ke forventer at de administrative krav/sagsbehandlingen vil blive
færre. Ej heller tiden afsat til dokumentation og foreningsdrift
(bestyrelsesmøder og generalforsamlinger), som ligeledes er ko-
ordinatorernes kerneopgaver, er det muligt med de nuværende
krav at reducere. Vil det i LAG-sekretariatet være den samme op-
gaveprioritering, der vil ske som følge af en eventuelt reduceret
driftsramme? Hvorfor/Hvorfor ikke?
Midlerne til LAG-sekretariatet går dels til netværksaktiviteter dels til
sagsbehandling.
LAG-sekretariatet får på nuværende tidspunkt 4,3 mio. kr. af midlerne til
”teknisk bistand” i Landdistriktsprogrammet og Hav- og Fiskeriudvik-
lingsprogrammet til LAG-sekretariatets netværksaktiviteter. ”Teknisk
bistands”-midler er de midler, som hvert land afsætter af hele EU-
rammen til administration af EU-programmet. Fordelingen af midler til
”teknisk bistand” er ikke endeligt fastlagt for 2017 og frem. Det vil ske i
samarbejde mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og Miljø- og Fødeva-
reministeriet med henblik på, at det kan indarbejdes på Finansloven for
2017.
For så vidt angår sagsbehandlingsaktiviteterne afhænger de først og
fremmest af antallet af projekter. Antallet af lokale projekter kan som
følge af reduktionen i budgetrammen blive reduceret, eller også kan til-
skuddet til de enkelte projekter blive mindre. Erhvervsstyrelsens vil sik-
re, at administrationen af ordningen er korrekt og fyldestgørende.
Spørgsmål 2 c:
Danmark halter efter de fleste af de andre EU-lande, når
det gælder internationalt samarbejde i LAG-regi. Hvordan forventer mi-
nisteren, at LAG’erne kan/vil prioritere internationalt samarbejde med
færre midler til tilskud og drift til rådighed? Og hvordan vil internatio-
nalt samarbejde blive prioriteret i LAG-sekretariatet i Nykøbing Falster?
Det internationale arbejde var noget af det, vi ellers på mødet d. 8/12-
2015 havde indtryk af, at ministeren ønsker at styrke.
Bestyrelsen for den lokale aktionsgruppe kan afholde udgifter til aktivite-
ter til fremme og forberedelse af tværnationale samarbejdsprojekter inden
for aktionsgruppens driftsramme, eller bestyrelsen kan søge Erhvervssty-
relsen om tilsagn om tilskud til at gennemføre et tværnationalt samar-
bejdsprojekt inden for aktionsgruppens projektramme. Som tilkendegivet
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 131: Orientering om reduktion af midler til LAG-administration
1659840_0003.png
3/3
på et dialogmøde den 8. december 2015 med borgmestre og LAG-
formænd, vil Erhvervsstyrelsen herudover i den løbende dialog med
LAG-formændene drøfte, om der er yderligere brug for at understøtte de
lokale aktionsgrupper i dette arbejde.
Spørgsmål 3:
Som LAG bestyrelse, er vi af den opfattelse, at vi ved pro-
gramperiodens begyndelse med godkendelsen af vores udviklingsstrategi
indgik en form for resultatkontrakt med ministeriet, om de opgaver vi i
programperioden skulle løse inden for et givent budget. Vi vil gerne have
ministerens vurdering af, hvilke opgaver i denne resultatkontrakt, vi med
den bebudede reduktion af midlerne kan se os løst fra?
Det vil muligvis være nødvendigt for de lokale aktionsgrupper at justere
den lokale udviklingsstrategi efter det nye budget, som følge af reduktio-
nen i LAG-midler fra 2017. Antallet af projekter bliver muligvis færre
eller projekterne bliver mindre. En eventuel justering af strategien vil ske
i dialog med Erhvervsstyrelsen. Udviklingsstrategiens overordnede mål
for lokalområdets udvikling vil dog fortsat være pejlemærket og forvent-
ningerne til indsatsen. Det forventes derfor stadig, at LAG-ordningens
bidrag til målene i det danske Landdistriktsprogram, vil kunne nås”.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen