Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del Bilag 109
Offentligt
1631968_0001.png
Bilag 1: Initiativer fra regeringens udspil
Vækst og udvikling i hele Danmark
Opdateret pr. april 2016 med ændringer og tilføjelser sfa. politiske aftaler
BEDRE RAMMER FOR LANDBRUGS- OG FØDEVAREERHVERVET
Initiativ
1. Ophæve randzoneloven.
2. Ændre gødskningsloven, så de reducerede kvælstofnormer udfases, når det opdaterede faglige
grundlag foreligger, samt arbejde for en ny målrettet regulering, der er tilpasset i forhold til de
reelle behov for at beskytte miljøet.
3. Ændre naturbeskyttelsesloven, så forbuddet mod at sprøjte og gødske § 3-beskyttede arealer
tilbagerulles.
4. Udføre flere målinger for at sikre bedre viden om, hvor kvælstof udledes fra ”jord til fjord”.
5. Iværksætte initiativer og forsøgsprojekter med virkemidler, der placeres væk fra de dyrkede
marker. Det omfatter bl.a. øget anvendelse af minivådområder og etablering af fx
muslingeproduktion eller stenrev som udviklingsprojekter.
6. Undlade at gennemføre kravet om yderligere 60.000 hektar efterafgrøder.
7. Arbejde for at hæve harmonikravet for slagtesvin fra 1,4 til 1,7 dyreenheder per hektar jord
svarende til EU’s grænse i forbindelse med en kommende revision af den danske
nitrathandlingsplan.
8. Foretage en markant reduktion af antal kilometer vandløb omfattet af vandplanlægningen.
9. Sikre det faglige og juridiske grundlag for at kunne gennemføre en reformering af
husdyrreguleringen.
10. Styrke grundlaget for smidigere, hurtigere og mere ensartet sagsbehandling i forbindelse med
miljøgodkendelse af husdyrbrug.
11. Udarbejde en ny kontrolstrategi for fødevare- og landbrugsområdet.
12. Hæve tilskudsgrænsen fra 30.000 til 35.000 slagteenheder.
13. Gøre kødkontrollen billigere på de mellemstore slagterier.
14. Lancere en vækstplan for akvakultursektoren.
15. Har afsat 24 mio. kr. til styrkede vækstmuligheder for fiskeri og akvakultur.
16. I samarbejde med pensionsselskaberne søge at etablere en investeringsfond, Dansk
Landbrugskapital (DLK), hvor staten vil indskyde 0,5 mia. kr. Fonden skal bidrage til mere
effektive enheder og en stærkere kapitalisering i landbruget. Fonden kan på længere sigt få en
egenkapital på op til 2 mia. kr.
17. Give Vækstfonden mulighed for i 2016-2017 at stille med op til 70 pct. i gennemsnit af
finansieringen af nye aktiviteter i landbruget mod maksimalt 50 pct. i dag.
18. Søge at opnå en garanti for låneordningen Etableringslån til yngre landmænd i Den Europæiske
Investeringsfond, så flere får gavn af lånene, og der kan sættes gang i flere ejerskifter rundt
omkring i landet.
GODE VILKÅR FOR PRODUKTION OG INVESTERINGER
19. Udvide modtagerkredsen for de målrettede PSO-lempelser, således at alle virksomheder, som
kan dokumentere, at de opfylder EU-Kommissionens kriterier for støtte (handelsintensitet og
el-intensitet), bliver tilskudsberettigede. Til dette formål afsættes der med aftale om vækst og
udvikling i hele Dannmark 10 mio. kr. i 2016. Det er regeringens mål, at en udvidelse af
modtagerkredsen kan træde i kraft i løbet af 2016.
20. Udmønte reserven på 100 mio. kr. årligt fra 2017-2020 til at forhøje tilskudssatsen, så de
1
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 109: Kopi af erhvervs- og vækstministerens brev til Landdistrikternes Fællesråd om reduktionen af den økonomiske ramme for de lokale aktionsgrupper fra 2017
1631968_0002.png
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
målrettede PSO-lempelser øges, hvorved virksomhedernes omkostninger reduceres yderligere.
Nedsættelse af NOx-afgiften
Bedre vilkår for familieejede virksomheder og generationsskifte
Mere enkel og konkurrencedygtig erhvervsbeskatning
Udvidelse af tonnageskatteordningen med mobile borerigge
Forenkle brandreguleringen, så al brandlovgivning om indretning og drift af bygninger, hvor
der er et særligt hensyn til personsikkerheden, samles i byggeloven. Derved reduceres
bygherrers og rådgiveres administrative omkostninger.
Tilpasse de danske brandkrav til højlagre til niveauet i vores nabolande ved ændring af
bygningsreglementet.
Samle og forenkle brandkrav til lagerbygninger med oplag af emballerede brændbare
produkter i byggeloven. Derved sikres et sammenhængende brandsikkerhedsniveau for
lagerbygninger i Danmark, og at det kun er én myndighed, der stiller brandkrav til disse
bygninger.
Modernisere den tekniske byggesagsbehandling ved at indføre en certificeringsordning, hvor
certificerede virksomheder skal indestå for, at bygningsreglementets regler vedrørende
tekniske forhold er overholdt ved det konkrete byggeri. Derved skal kommunerne ikke længere
varetage den tekniske byggesagsbehandling.
Gøre det frivilligt for bygherrer af udlejningsejendomme, om man vil tegne
byggeskadeforsikring, samt give mulighed for færre obligatoriske rapporter efter 1- og 5 års
eftersyn.
Modernisere anerkendelsesordningen for statikere ved at ændre ordningen til en
certificeringsordning.
Afskaffe ejerskabsrestriktioner for landinspektørselskaber, så matrikulære opgaver også kan
udføres af beskikkede landinspektører, hvis de er ansat i andre firmaer end
landinspektørselskaber.
Ændre arbejdsmiljøreglerne, så virksomhederne fra ultimo 2016 har mulighed for at
anvendenye filterteknologier, hvis det ikke forringer arbejdsmiljøet.
Nedlægge den obligatoriske eftersynsordning for store ventilations- og klimaanlæg i starten af
2016 og erstatte den af en række frivillige tiltag, der udarbejdes i samarbejde med branchen.
Nedlæggelsen af ordningen vil medføre en omkostningsbesparelse på ca. 3,5 mio. kr. årligt for
de berørte bygningsejere i sparede gebyrer og tidsforbrug.
Privat NemID til virksomheder og til erhverv i NemKonto. Med Aftale om vækst og udvikling i
hele Dannmark er der afsat 2 mio. kr. årligt i 2016-2018 samt 1 mio. kr. i 2019 til at udarbejde
en række tekniske muligheder.
Udarbejde en analyse af mulighederne for etablering af en platform for digital udveksling af
oplysninger over nedgravet infrastruktur. Analysen forventes afsluttet i 1. kvartal af 2016.
Udarbejde en luftfartspolitisk strategi, som bl.a. vil inddrage mulighederne for at tiltrække
yderligere trafik til de danske lufthavne for derved både at tiltrække og styrke virksomheder i
hele landets konkurrenceevne.
I samarbejde med danske pensionsselskaber og Vækstfonden etablere Dansk Vækstkapital II,
der bygger oven på erfaringerne med Dansk Vækstkapital. DVK II skal især stille risikovillig
kapital til rådighed for nye samt mindre virksomheder med særligt vækstpotentiale.
I starten af 2016 etablere en Business Angels matchingfacilitet. Vækstfonden afsætter i alt 100
mio. kr. til at matche investeringer i danske virksomheder fra danske og udenlandske business
angels.
Etablere et offentligt-privat erhvervs- og iværksætternetværk ”DenmarkBridge” som i Silicon
Valley skal hjælpe danske iværksættere med at rejse kapital fra udenlandske investorer og
samtidig bidrage til, at større danske virksomheder og danske iværksættere knytter tættere
kontakt til investorer og teknologiudviklingen i Silicon Valley. DenmarkBridge skal
2
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 109: Kopi af erhvervs- og vækstministerens brev til Landdistrikternes Fællesråd om reduktionen af den økonomiske ramme for de lokale aktionsgrupper fra 2017
1631968_0003.png
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
komplementere Innovationscentret i Silicon Valleys øvrige tilbud. Etableringen forventes
påbegyndt i 2016.
Sænke minimumsstørrelsen for Vækstlån og Vækstlån til iværksættere i Vækstfonden fra 2
mio. kr. til 1 mio. kr.
Løfte tabsdækningen i vækstkautionsordningen fra 15 til 20 pct. på pengeinstitutternes
samlede låneportefølje. Derved får pengeinstitutterne en større tilskyndelse til at yde lån
under ordningen.
Udvide ordningen Vækstlån for iværksættere, så der også kan udstedes garantier og ikke kun
lån.
Iværksætte initiativer med henblik på at nedbryde barrierer for, at uddannelsesinstitutioner
kan indgå i campusdannelser.
Understøtte, at erhvervsskoler opretter grundforløbsafdelinger i områder med svag
uddannelsesdækning. Med Aftale om vækst og udvikling i hele Dannmark er der afsat 7,5 mio.
kr. i en forsøgspulje.
I løbet af 2016 undersøge, hvordan større dele af en videregående uddannelse kan
gennemføres andre steder end det geografiske udbudssted. Fx i form af forlagt undervisning
eksempelvis på relevante erhvervscentre eller som e-læringstilbud, men også indeholdt i en
decentral uddannelsesinstitutionsstruktur.
Give mulighed for, at erhvervsuddannelseselever i virksomhedspraktik kan blive indkvarteret
med tilskud på erhvervsskolers kostafdelinger i tyndt befolkede områder. Med Aftale om
vækst og udvikling i hele Dannmark er der afsat 4,5 mio. kr. årligt i 2016-2017 og 5,5 mio. kr.
årligt i 2018-2019, hvilket årligt forventes at understøtte 125 elevers praktik.
Give elever på erhvervsuddannelser i det dansk-tyske grænseland og Lolland og Falster bedre
mulighed for at få dækning til boligudgifter mv. ved praktik i det tyske nærområde. Med Aftale
om vækst og udvikling i hele Dannmark er der afsat samlet 6 mio. kr. til en forsøgsordning i
2016-2019, som forventes at understøtte praktik for minimum 50-65 elever årligt.
Etablere en landdistriktsvækstpilotordning, der giver mulighed for at yde op til 2-årig støtte til
ansættelse af højtuddannede vækstpiloter til innovationsprojekter i små og mindre
virksomheder i landdistriktskommuner. Med Aftale om vækst og udvikling i hele Dannmark
prioriteres der 10 mio. kr. årligt i 2016-2019 til ordningen.
Arbejde for tiltag, der styrker lediges mobilitet på arbejdsmarkedet.
Invitere regioner og kommuner i 2016 til at samarbejde om at styrke sammenhængen mellem
erhvervs-, uddannelses- og beskæftigelsesindsatsen. En tværministeriel arbejdsgruppe
nedsættes i 2015 for at afdække gode eksempler på samarbejde samt redskaber og
incitamenter til at styrke samarbejdet.
Drøfte med arbejdsmarkedets parter, hvordan AMU-systemet kan gøres mere målrettet og
fleksibelt.
Indgå et partnerskab med relevante erhvervs- og brancheorganisationer, der skal igangsætte
initiativer, som fremmer automatisering og ny teknologi i små og mellemstore
produktionsvirksomheder i hele landet. Med Aftale om vækst og udvikling i hele Dannmark er
der afsat 11 mio. kr. i 2016 og 10 mio. kr. i henholdsvis 2017-2018 og 11 mio. kr. i 2019.
Igangsætte en analyse af mulighederne for at fremme produktion og anvendelse af
avancerede biobrændstoffer i Danmark alene baseret på private investeringer samt evt. EU-
tilskud. Analysen forventes afsluttet i begyndelsen af 2016.
Styrke vidensamarbejde i udviklingskontrakterne med de videregående uddannelses- og
forskningsinstitutioner og GTS’erne og sætte særligt fokus på institutionernes samspil med de
lokale og regionale virksomheder.
I løbet af 2016 gå i dialog med uddannelses- og forskningsinstitutionerne og den lokale
erhvervsservice samt de regionale væksthuse om udbredelse af best practice for de regionale
vidensamarbejder.
3
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 109: Kopi af erhvervs- og vækstministerens brev til Landdistrikternes Fællesråd om reduktionen af den økonomiske ramme for de lokale aktionsgrupper fra 2017
1631968_0004.png
56. Sikre, at Danmarks Innovationsfond fra 2016 i en 3-årig periode kan have medarbejdere
placeret fysisk i tilknytning til regionale videnmiljøer.
57. Gennemføre en målrettet erhvervsindsats i områder, som er ekstraordinært hårdt ramt af
økonomisk tilbagegang. Med Aftale om vækst og udvikling i hele Dannmark er der afsat 9 mio.
kr. i 2016 og 5 mio. årligt kr. i 2017-2019 til konkrete indsatser, som gennemføres i samarbejde
med regionale og lokale aktører.
58. Styrke den lokale forankring af LAG-midlernes anvendelse ved at tilbyde de lokale
aktionsgrupper at dele sig op, således at hver af de deltagende kommuner kan få en LAG.
Omorganiseringen vil være frivillig og berører kun de LAG’ere, der tager imod tilbuddet.
59. Fortsætte etableringen af lokale aktionsgrupper i de fiskeriafhængige områder. Lokale kræfter
i 16 kommuner får mulighed for at danne en FLAG, hvor der kan udmøntes 16 mio. kr. årligt
frem til 2018 – hvilket kan ske i tæt samarbejde med de etablerede LAG’ere i landdistrikterne.
60. Som led i et nyt frikommuneforsøg i 2016-2019 give mulighed for at afprøve nye måder at
understøtte lokale vækst- og udviklingsmuligheder.
61. Forlystelser omfattes af godtgørelsen i elafgiften. Det vil betyde, at en lang række
virksomheder med forlystelsesaktiviteter vil få en lempelse af elafgiften. Dette vil reducere
forlystelsesparkernes omkostninger og dermed styrke vilkårene for turisme. Med Aftale om
vækst og udvikling i hele Dannmark er der afsat 30 mio. kr. årligt fra 2017-2019.
62. Succesfuldt iværksætteri via rådgivning. Rådgivnings- og finansieringsinitiativet – Proof-of-
Business videreføres. Med Aftale om vækst og udvikling i hele Dannmark er der afsat 5 mio. kr.
årligt i 2016-2019 til udviklings- og sparringsforløb og en ramme på 5 mio. kr. årligt i
Vækstfonden til investeringer i perspektivrige virksomheder, der har gennemgået et
sparringsforløb.
63. Der er afsat 1 mio. kr. årligt i 2016-2019 med aftale om vækst og udvikling i hele Dannmark til
Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi i Thy. Centret bidrager med at formidle viden om
vedvarende energi samt gennemføre udviklingsopgaver i samarbejde med små og mellemstore
virksomheder
64. Det foreslås at modernisere restaurationsloven således at unge fra 15 år må arbejde på
serveringssteder, hvor der sælges mad og alkohol, som fx familierestauranter. Desuden vil § 10
vedr. bevillingsperioder også blive præciseret.
65. Der igangsættes et arbejde med at afdække, om det er muligt at reducere den enkelte
virksomheds mulige udgifter til arkæologiske undersøgelser, fx via en forsikringsordning.
LIBERALISEIRNG AF PLANLOVEN mv.
66. Sikre, at staten fremadrettet alene stopper den lokale planlægning med indsigelser, når der er
tale om væsentlige nationale interesser, som bl.a. fastholdelse af store
produktionsvirksomheder, transportkorridorer, natur og miljø, kulturarv og landskaber.
67. Indføre kortere høringsfrister for lokalplaner og kommuneplantillæg, så høringer nedsættes fra
minimum 8 uger til minimum 4 uger for forslag til lokalplaner og mindre kommuneplantillæg
68. Indføre et forenklet lokalplaninstrument med begrænsede krav til redegørelse og
bestemmelser og med en kortere høringsfrist fra 8 uger til 2 uger.
69. Udvide mulighederne for at dispensere fra lokalplaner, hvorved behovet for udarbejdelse af
nye lokalplaner mindskes.
70. Kortlægge i samarbejde med KL, hvordan lokalplaner kan udarbejdes som fuldt digitale planer.
71. Nedlægge det nuværende Natur- og Miljøklagenævn og etablere to nye klagenævn i
Klagenævnenes hus for hhv. planområdet og natur- og miljøområdet.
72. Indføre et differentieret klagegebyr for klager på planområdet og natur- og miljøområdet.
73. Tillade, at alle overflødiggjorte bygninger kan tages i brug til anden anvendelse, herunder
4
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 109: Kopi af erhvervs- og vækstministerens brev til Landdistrikternes Fællesråd om reduktionen af den økonomiske ramme for de lokale aktionsgrupper fra 2017
1631968_0005.png
74.
75.
76.
77.
78.
79.
80.
81.
82.
83.
84.
85.
86.
87.
88.
89.
90.
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
ferieboliger.
Fjerne loftet over, hvor mange ferieboliger der kan etableres i overflødiggjorte
landbrugsbygninger.
Give virksomheder på landet ret til at udvide bygninger med op til 500 m2 uden
landzonetilladelse.
Sikre at nybyggeri i tilknytning til en landbrugsejendom kan etableres mere end 20 m væk fra
eksisterende bebyggelse.
Hæve grænsen for størrelsen af til- og ombygning af helårshus uden landzonetilladelse fra 250
m2 til 500 m2.
Give mulighed for opførelse af erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri til dambrug uden
landzonetilladelse.
Fjerne kravet om, at kommunerne skal udpege eksisterende og potentielle naturområder til
Grønt Danmarkskort.
Give kommunerne mulighed for hvert fjerde år at udpege to omdannelseslandsbyer, hvor
kommunen får særlige frie rammer til at skabe en helhedsorienteret og langsigtet plan for
omdannelse af landsbyen.
Give kommunerne mulighed for at tillade nedrivning med henblik på opførelse af
erstatningsbyggeri et andet sted på grunden, fx flytte boligen længere væk fra vejen.
Forlænge fristen for at udnytte en landzonetilladelse fra 3 år til 5 år.
Give en 10-årig byggeret ved ejerens frivillige nedrivning af en bolig.
Undersøge, hvordan kommunerne kan få bedre rammer til en mere helhedsorienteret og
sammenhængende planlægning.
Der gennemføres et servicetjek af erfaringer og potentiale i alternativ arealanvendelse (fx til
store vindmølleparker) i affolkede områder.
Give mere fleksible rammer for brug og udlejning af sommerhuse i vinterhalvåret ved, at
sommerhuse i sommerhusområder kan benyttes i 34 uger om året mod 26 uger i dag.
Undersøge, hvordan reglerne i sommerhusloven vedr. erhvervsmæssig udlejning kan
moderniseres, uden at de kommer i konflikt med sommerhusprotokollen.
Sikre pensionister ret til at bo i deres sommerhus hele året, uanset hvor længe de har ejet
sommerhuset, og om det ligger i et sommerhusområde eller i det åbne land.
Præcisere, hvornår der kan udlægges nye arealer til byvækst ved at fastsætte objektive
kriterier for kommunens opgørelse af behovet for nyudlæg.
Revidere regler vedrørende virksomheders miljøpåvirkning, senest i sommeren 2016, for at
sikre, at virksomheders vækst- og udviklingsmuligheder ikke begrænses af nye boliger mv.
Ændre reglerne for at etablere midlertidige opholdssteder for flygtninge, således at fx støjkrav
kan fraviges.
Ophæve reglerne vedr. kystnærhedszonen, således at de almindelige landszoneregler gælder
langs kysterne, og natur og miljø fortsat beskyttes af fredninger mv.
Give mulighed for udlæg af nye sommerhusområder, der fastlægges ved landsplandirektiv, på
baggrund af dialog mellem staten og kommunerne.
Ændre reglerne om strandbeskyttelse, så borgere, hvis grund er beliggende indenfor 300
meter fra strandkanten, frit må foretage mindre ændringer på grunden, dog opretholdes
forbuddet mod ændringer i selve klitten.
Ændre reglerne om strandbeskyttelse, så virksomheder og det lokale fritids- og foreningsliv
kan skabe tidssvarende faciliteter og anlæg langs kysterne.
Fremlægge en national turismestrategi i foråret 2016 på baggrund af arbejdet i Det Nationale
Turismeforum.
Etablere en ny styrket forsøgsordning for kyst- og naturturisme, som gør det muligt i
2016/2017 at give tilladelse til 15 miljømæssigt bæredygtige turismeprojekter.
Undersøge mulighederne for tilpasning af reglerne i campingreglementet til nye ferieønsker.
5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 109: Kopi af erhvervs- og vækstministerens brev til Landdistrikternes Fællesråd om reduktionen af den økonomiske ramme for de lokale aktionsgrupper fra 2017
1631968_0006.png
99. Igangsætte et serviceeftersyn af reglerne for skiltning i det åbne land.
100. Ophæve størrelsesbegrænsningen på 2.000 m2 for udvalgsvarebutikker i bymidten,
bydelscentre og aflastningsområder, uanset bystørrelse.
101. Give bedre mulighed for udlæg af aflastningsområder.
102.Hæve størrelsesbegrænsningerne for dagligvarebutikker i lokalcentre og som enkeltstående
butikker fra 1.000 til 2.000 m2, mens grænsen for dagligvarebutikker i bymidter, bydelscentre
og aflastningsområder hæves fra 3.500 til 5.000 m2
103. Klargøre mulighederne for e-handel med showrooms med ny vejledning.
104. Ophæve kravet om brug af den statistiske metode til fastlæggelse af bymidter.
105. Lempe redegørelseskravene til kommuneplanlægningen.
106.Igangsætte et forarbejde til en revision af landsplandirektivet for hovedstadsområdet, som
bl.a. kan vedrøre de grønne kiler, erhvervsudvikling, boligudbygning, transportkorridorer mv.
Forarbejdet færdiggøres i 2016.
107.Fjerne muligheden i planloven for, at kommunalbestyrelsen kan fastsætte krav om, at der skal
være op til 25 pct. almene boliger i forbindelse med lokalplanlægningen for nye boligområder.
GODE MULIGHEDER FOR AT BO OG LEVE I HELE DANMARK
108.Med aftale om vækst og udvikling i hele Dannmark er der afsat i alt 200 mio. kr. at etablere en
statslig bredbåndspulje.
109.Sikre bedre mulighed for at udnytte eksisterende passiv infrastruktur som fx tomrør til
bredbånd. Initiativet får virkning fra 1. juli 2016.
110.Fastsætte ambitiøse dækningskrav i de kommende frekvensauktioner, der holdes i perioden
2016-2019.
111.Støtte Finanstilsynets intention om at afskaffe 6-månedersreglen i forbindelse med
realkreditinstitutternes værdiansættelse af ejendomme. Den relevante bekendtgørelse
ændres i 1. halvår af 2016.
112.Støtte Finanstilsynets intention om at justere retningslinjerne om rådighedsbeløb i sin
indberetningsvejledning. Vejledningen ændres i foråret 2016.
113.Fortsætte dialogen med den finansielle sektor om bl.a. tiltag, der kan understøtte
mulighederne for belåning af boliger og erhvervsejendomme i landdistrikterne.
114.Reducere antallet af kommuner, der kan modtage penge til nedrivning fra
Landsbyfornyelsespuljen og understøtte en mere effektiv udmøntning. Regeringen vil
derudover undersøge, om der er basis for et nationalt partnerskab, der kan aktivere private
midler og engagement i nedrivningsindsatsen. Arbejdet igangsættes primo 2016.
115.Udvide flexboligordningen og gøre det muligt at videreføre flexboligtilladelsen ved salg.
Hermed bliver det mere attraktivt at købe en bolig på landet til fritidsformål, og køberne får
større sikkerhed for deres investering.
116.Etablere en tilskudsordning til nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra
småøer og ø-kommuner. Med Aftale om vækst og udvikling i hele Dannmark er der afsat 48
mio. Kr. i 2016 og 95 mio. kr. fra 2017 og frem.
117.Nedsætte en arbejdsgruppe der frem til juni 2016 skal se nærmere på, hvordan det bedst
sikres, at færgedriften kan opretholdes, når færgen til den enkelte ø midlertidigt er ude af
drift.
118.Gøre det billigere for bilister at pendle over Storebælt ved at sænke prisen på et pendlerkort
for bilister fra 3.920 kr. til 3.000 kr. pr. måned og øge det særlige pendlerfradrag på Storebælt
fra 90 til 110 kr. pr. tur.
119.Tillade højere hastighedsgrænser for godkendte campingvogne, påhængsvogne og traktorer.
120.Hæve hastighedsgrænsen på udvalgte motortrafikveje fra 90 km/t til 100 km/t. Der er
6
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 109: Kopi af erhvervs- og vækstministerens brev til Landdistrikternes Fællesråd om reduktionen af den økonomiske ramme for de lokale aktionsgrupper fra 2017
1631968_0007.png
foreløbigt er peget på motortrafikvejen mellem Holbæk og Vig.
121.Nedsætte aldersgrænsen for kørekort til lille knallert til 15 år, hvor den i dag er 16 år.
122.Indføre en forsøgsordning, hvor 17-årige får mulighed for at erhverve kørekort, forudsat at de
det første år kun kører bil med en erfaren ledsager.
123.Forbedre vilkårene for etablering af virksomhedsinstitutioner ved at give virksomheder
mulighed for at etablere daginstitutioner, som alene er forbeholdt de ansattes børn.
124.Forbedre vilkårene for etablering af internationale daginstitutioner ved at skabe en klar
hjemmel i dagtilbudsloven. Lovforslaget forventes fremsat i foråret 2016.
125.Nedsætte et udvalg, der skal skabe overblik over udfordringerne og opstille mulige
løsningsforslag, der kan understøtte en mere hensigtsmæssig fordeling af læger på tværs af
landet. Udvalget forventes nedsat i løbet af efteråret 2015 med afrapportering i 2016.
126.Igangsætte forsøgsordninger mellem flere skoler med fjernundervisning af elever i udvalgte
fag med henblik på at identificere potentialer og barrierer i 2016. Med Aftale om vækst og
udvikling i hele Dannmark er der afsat 1.5 mio. kr. i 2016 og 1 mio. kr. i 2017.
127.Indlede dialog med KL og de øvrige parter om behovet og mulighederne for at give
kommunerne endnu større frihed til at etablere fælles ledelse mellem skoler samt mellem
skoler og dagtilbud, fx i form af rammeforsøg fra skoleåret 2016/2017.
7