Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del Bilag 107
Offentligt
1629881_0001.png
LAG’er understøtter dansk turisme
Danmark står over for sin første nationale turismestrategi. Turismen skaber arbejdspladser og vækst i hele
landet, og rummer store potentialer for yderligere vækst og arbejdspladser i årene fremover, hvis en
realiserbar strategi for turismen sættes i søen. Som forarbejde til den nationale turismestrategi har Det
Nationale Turismeforum udarbejdet en statusanalyse for den danske turisme, som blev offentliggjort i marts
2016. I forbindelse med offentliggørelsen udtalte Erhvervs- og Vækstminister Troels Lund Poulsen: ”Det
er
vigtigt, at vi gør en aktiv indsats for at styrke turisterhvervets muligheder i vores kystnære områder, som ikke
oplever vækst.”
1
Allerede et par måneder inden, i januar 2016, fremlagde Kommunernes Landsforening (KL), deres
anbefalinger til den nationale turismestrategi. Anbefalingerne favner mange relevante, men samtidigt også
meget bredt favnende indsatsområder, som kommunerne finder væsentlige når turismens potentialer skal
forløses. Samtidigt peger udspillet også på flere af de udfordringer, der skal adresseres, for at idéerne kan
gøres til virkelighed.
Netop det, at gøre mange forskelligartede idéer til virkelighed, er de lokale aktionsgruppers
spidskompetence. De lokale aktionsgrupper (LAG’er) er en del af det danske landdistriktsprogram, men
beskæftiger sig med alt andet end landbrug. LAG’erne uddelte i 2015 mere end 70 mio. kr. til realiseringen
af gode projekter, hvoraf rigtig mange af projekterne helt eller delvist handler om at give turismen et løft.
Udvikling af turisme, erhverv, lokale servicefaciliteter og bosætning er de højest prioriterede indsatsområder
for LAG’erne. Udviklingen drives og understøttes desuden gennem de synergier, der, med LAG’ernes lokale
forankring og brede netværk, kan skabes. Dette gør effekterne af udviklingsindsatsen endnu større og mere
levedygtige fremover.
De lokale aktionsgrupper er derfor et oplagt bud på et veletableret, landsdækkende erhvervs-
fremmesystem, som kan og vil understøtte realiseringen af det store vækstpotentiale inden for turisme
særligt i Danmarks landdistrikter. – Og de lokale aktionsgrupper er klar til at gøre det i endnu højere grad,
hvis regeringen og Folketinget, i forbindelse med udmøntningen af den nationale turismestrategi, vil have
yderligere midler ud at arbejde for turismefremme i de kystnære områder og landdistrikterne fra dag ét.
Solnedgang ved Havnsø. Foto: Colourbox.
1
Erhvervs- og Vækstministeriet, pressemeddelelse d. 11.03.2016 ” Turismeanalyse viser store regionale og
kommunale forskelle”.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Invitation til dialog om turismeudvikling gennem den lokale aktionsgrupper, fra LAG Midt-Nordvestsjælland
1629881_0002.png
Turismeerhvervet er vigtigt, især i landdistrikterne
KL og Det Nationale Turismeforum er enige om, at der er vækst i dansk turisme, men også at det kunne gå
bedre. Begge bemærker ligeledes, at en stor del af de kommuner, hvor turismen har størst økonomisk
betydning, ligger i landdistrikter. Det gør turismeerhvervet til et erhverv, som kan bidrage til et Danmark i
balance. KL har opgjort turismeomsætningens andel af den samlede omsætning i alle kommunerne. Til dette
kan der bemærkes, at kun i to ud af de 20 kommuner, hvor turismeomsætningen udgør mere end 3,3 % af
omsætningen i kommunen, er der ikke en lokal aktionsgruppe (Helsingør og Dragør). Af de 11 kommuner,
hvor omsætningen fra turismeerhvervet udgør mellem 2,3 og 3,3 % af den samlede omsætning i kommunen,
er det kun tre, der ikke har en lokal aktionsgruppe (Roskilde, Frederikssund og København). De lokale
aktionsgrupper er altså i høj grad til stede, der hvor turismen er et vigtigt erhverv i kommunen. LAG’erne er
klar til at understøtte den fortsatte udvikling af turismen, i alle de kommuner, der har en LAG; både de
kommuner hvor turismen allerede nu fylder meget, men også i de kommuner, hvor potentialet fortsat er
uforløst.
De lokale aktionsgrupper prioriterer at støtte turismeerhvervet
I landets største lokale aktionsgruppe, LAG Midt-Nordvestsjælland som dækker kommunerne Odsherred,
Holbæk, Lejre, Sorø og Kalundborg, gik en tredjedel af tilskudsmidlerne i 2015 til direkte at støtte udvikling
inden for turismeerhvervet, og mere end fire ud af fem af de støttede projekter bidrager til udviklingen af
turismen i området. En anden tredjedel af støttemidlerne gik til at skabe bedre servicefaciliteter og
rammevilkår i området, hvilket i høj grad også understøtter turismen. De forbedrede servicefaciliteter tæller
blandt andet et Maritimt Aktivitetshus på Røsnæs Havn, der som et blåt anker for oplevelsesruten ”Røsnæs
Rundt” vil komme mange turister til glæde hvert år; samt en storskærmsbiograf på Holbæk Havn, hvor
turister og lokale får mulighed for gratis at følge store sportsbegivenheder og gode film under den danske
sommerhimmel, for bare at nævne et par eksempler. Mere end halvdelen af de uddelte tilskudsmidler fra
LAG Midt-Nordvestsjælland gik i 2015 således til direkte eller indirekte at understøtte udviklingen af turismen
for området som helhed. Flere af landets andre lokale aktionsgrupper har i 2015 støtte turisme-relaterede
projekter med helt op til 85 % af deres tilskudsrammer for 2015.
Maritimt Aktivitetshus Røsnæs, som er under opførelse. Tegning fra ansøgningsmateriale.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Invitation til dialog om turismeudvikling gennem den lokale aktionsgrupper, fra LAG Midt-Nordvestsjælland
1629881_0003.png
Lokal forankring sikre synergier og skaber samarbejde
KL oplyser i udspillet til den nationale turismestrategi, at kommunerne er den største bidragsyder i direkte
finansiering til dansk turisme, med investeringer for mere end 300 mio. kr. i 2014. Af samme grund opfordres
der til, at den nationale turismestrategi skal understøtte kommunernes arbejde på turismeområdet. Dette
gør de lokale aktionsgrupper allerede. Dels har kommunerne, og regionerne, i de områder hvor der er
etableret lokale aktionsgrupper, alle et medlem siddende i den lokale aktionsgruppes bestyrelse. LAG’ens
udviklingsstrategi skal desuden godkendes af både kommuner og region, netop for at sikre et tæt samarbejde
og understøttelse af lokale og regionale udviklingsstrategier.
Der findes mange gode eksempler på de lokale
aktionsgruppers evne til at samle aktører på tværs af
kommunegrænser. På Fyn har de to lokale aktionsgrupper,
LAG SØM og LAG MANK (SØM: Syd-, Øst- og Midtfyn, MANK:
Middelfart, Assens, Nordfyn og Kerteminde), i 2015 taget
initiativ til, samt støttet, etableringen af Blå Støttepunkter Fyn
rundt – topmoderne naturpladser med shelterfaciliteter langs
kysten. Bag projektet står en arbejdsgruppe bestående af de
fem
involverede
kommuner,
de
fem
lokale
turistorganisationer samt LAG SØM og LAG MANK.
De arkitekttegnede shelters ved Fyns kyster.
Billede fra bookenshelter.dk
Lokalt forankrede destinationssamarbejder og tværkommunale turismesamarbejder understøttes
Tværkommunale destinationssamarbejder fremhæves som et indsatsområde, der bør adresseres og
prioriteres i den nationale turismestrategi. Disse samarbejder skaber kritisk masse og større effekt af
indsatsen, samt en bedre og mere sammenhængende oplevelse for turisterne. Det er noget, de lokale
aktionsgrupper allerede har opbygget god erfaring med. I Vestsjælland støttede den lokale aktionsgruppe,
Udvikling Nordvestsjælland, etableringen af Naturpark Åmosen, der har skabt nogle helt unikke rammer for
natur- og kulturoplevelser på tværs af kommunegrænserne mellem Kalundborg, Holbæk og Sorø. Ud over at
synliggøre området som en attraktion for turisterne, har etableringen af Naturparken også bidraget til øget
iværksætteri i lokalområdet. Her kan flere borgere se sig selv i etableringen af nye virksomheder, der kan
understøtte turisternes oplevelse i området, fx med Bed-and-breakfast, cykeludlejning, sejlads m.m.
Nord for Naturpark Åmosen, i Odsherred, støttede den samme LAG etableringen og udviklingen af Danmarks
første UNESCO certificerede Geopark, Geopark Odsherred, og øst for Naturparken støttede man
omdannelsen af Brorfelde Observatorium, der er under forvandling fra feltstation til astronomi-attraktion.
Den lokale aktionsgruppe som fællesnævner for disse tre projekter har yderligere ansporet dem til
samarbejde efter etableringen. Således er de nu i fællesskab i gang med at udvikle nye aktiviteter og
pakkeløsninger til turisterne med udgangspunkt i områdets geologi.
Brorfelde Observatorium.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Invitation til dialog om turismeudvikling gennem den lokale aktionsgrupper, fra LAG Midt-Nordvestsjælland
1629881_0004.png
Sammen om finansieringen
Når Danmark og EU gennem de lokale aktionsgrupper støtter udviklingen i landdistrikterne, og turismen i
landdistrikterne, sker det altid i samarbejde med andre investorer. LAG’erne kan nemlig højst yde støtte til
halvdelen af projektudgifterne. De andre investorer er bl.a. virksomheder, organisationer, foreninger, andre
fonde og private borgere. Hvilke investorer, der deltager i finansieringen af et givent projekt, afhænger i høj
grad af projektet. Der er dog ingen tvivl om, at LAG-ordningen er et eksempel på en veletableret og meget
fleksibel model for, hvordan offentlig-private investeringer, også i et kvalitetsløft af turismen, kan udfoldes.
En rapport, udarbejdet for Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter omkring de offentlig-private
investeringer, der fortages gennem de lokale aktionsgrupper, viste at midlerne fra LAG’erne som regel geares
med tre kroner for hver krone LAG’erne støttede med. Rapporten viste, at i hvert af årene fra 2007-2012 har
der været anvendt 143 mio. kr. til projekter med tilskud fra LAG’erne. Heraf er der i gennemsnit udbetalt 33
mio. kr. fra LAG-midler, svarede til ca. én fjerdedel af den samlede finansiering til projekterne. I gennemsnit
i hvert af årene er LAG-midlerne suppleret med anden offentlig medfinansiering (fra fx kommuner, regioner
og landsdækkende almennyttige fonde) på 28 mio. kr. og privat finansiering på 82 mio. kr.
2
De lokale
aktionsgrupper kan støtte alt lige fra bedre en isbod på stranden, et aktivitetshus i nationalparken, bredbånd
og mobildækning i feriehusområderne, produktudvikling, virksomhedsetablering og -udvikling, events,
servicefaciliteter, markedsføring, destinationssamarbejder og kompetenceløft, med mere. Det aktuelle,
lokale behov er med andre ord i fokus.
Kultur er en del af LAG’ernes DNA
Kulturturister er en god forretning, i det de har et større døgnforbrug, når de er på ferie, end turister generelt
har. Af samme årsag opfordrer KL til, at tilbud for kulturturisme indtænkes i de andre turismeområder. Når
turisterne adspørges om deres oplevelser i Danmark, udtrykker de stor tilfredshed med vores smukke kyster,
strande og flotte landskaber, mens udvalget af kulturelle seværdigheder og kultur- og fritidsaktiviteter ikke
vækker samme tilfredshed.
De lokale aktionsgrupper har de lokale
kulturværdier og stedsbundne ressourcer som en
hjørnesten i deres fundament, og er derfor i høj grad
bevidste om at indtænke de lokale, kulturelle
potentialer i de projekter, der støttes. LAG’erne er
således med til at øge udbuddet og kvaliteten af
kultur- og fritidsaktiviteter, som efterspurgt af
turisterne. De lokale aktionsgruppers store
lokalkendskab og netværk understøtter samtidigt
synergier omkring disse kulturelle fokuspunkter, så
synlighed og effekt øges. Et eksempel er projektet
Kattrup Gods med Vævernes Hus til højre.
’Vævernes hus’, som foreningen Vævere i
Vestsjælland står bag. Udgangspunktet er et kunsthåndværk, der tidligere har været en lokal styrkeposition,
men som gennem de seneste 100 år har været i stor tilbagegang. Nu er foreningen ved at etablere en
turistvirksomhed, der kan få kunsthåndværket til at blomstre igen. Foreningen har et meget tæt samarbejde
med de lokale museer, hvor der har været meget roste og besøgte særudstillinger. Hele projektets
omdrejningspunkt er dog etableringen af et besøgssted, som kan vise levende kunsthåndværk og
kulturformidling – vævning. Den lokale aktionsgruppe fik formidlet kontakt til et lokalt stort lokalt gods, hvor
nogle tiloversblevne bygninger nu kan få nyt liv med etableringen af Vævernes Hus. Godset har ellers ikke
været åbent for offentligheden, men godsejeren blev så varm på idéen, at turisterne nu får en ekstra kulturel
dimension med i købet, når de fremover besøger Vævernes Hus på Kattrup Gods.
2
De lokale aktionsgrupper – introduktion og status for perioden 2007-2012, Ministeriet
for By, Bolig og Landdistrikter, februar 2013.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Invitation til dialog om turismeudvikling gennem den lokale aktionsgrupper, fra LAG Midt-Nordvestsjælland
1629881_0005.png
Kvalitetsløft af servicefaciliteter og bredbåndsdækning
Bedre og mere synlige attraktioner gør ikke hele forskellen, når det handler om at tiltrække flere turister til
Danmark. Den basale service skal også have et løft, og det kan LAG’erne bidrage til. Til eksempel oplever
næsten en tredjedel af befolkningen i landdistrikterne problemer med mobildækningen, hvilket selvfølgelig
også gør sig gældende for turister, der opholder sig i fx sommerhusområder m.m. På Asnæs syd for
Kalundborg blev der i 2014 etableret 4G mobil bredbåndsforbindelse med støtte fra den lokale
aktionsgruppe, hvilket har haft en kæmpe betydning for området, dets beboere, virksomheder og gæster.
Erhvervsturisme og professionalisering
I midten af juni har Allinge på Bornholm de seneste
fire år lagt gader, stræder og pladser til Folkemødet.
Inspirationen kom fra den svenske
”Almedals-
veckan”
, og på bare fire år er Folkemødet blevet et
tilløbsstykke uden lige, med en stigning på mere end
38.000 overnatninger og en bruttoværditilvækst på
mere end 20 mio. kr. som følge. Startskuddet til
Folkemødet var et udviklingsarbejde støttet af LAG
Bornholm.
Et godt stykke derfra, på Dragsholm Slot i Odsherred,
var man i foråret 2016 meget tæt på at opnå en
Folkemødet i Allinge. Foto: Colourbox.
Michelin-stjerne til den ene af slottets to
restauranter, og slottets ejer, Mads Bøttger, lægger ikke skjul på, at ambitionen fortsat er at få den
eftertragtede stjerne i hus. En vigtig del af den gastronomiske oplevelse på Dragsholm er de lokale råvarer,
ikke mindst krydderurterne fra slottets urtehave, som blev anlagt i 2009 med støtte fra den lokale
aktionsgruppe. Samme år fik Kragerup Gods, hvor regeringen i januar holdt regeringsseminar, også støtte fra
den lokale aktionsgruppe. ”Uden LAG-midler fra Udvikling Nordvestsjælland var der ikke blevet nogen Go
High-bane på Kragerup, og uden Go High-banen var hotel- og konferencevirksomheden på Kragerup ikke
kommet så godt gennem de økonomiske kriseår”, sådan sammenfatter ejeren af Kragerup Gods, Birgitte
Dinesen, betydningen af de knap 500.000 kr., som Udvikling Nordvestsjælland bevilgede til projektet i marts
2009. Go High banernes 4,8 km gennem trætoppene besøges af flere end 30.000 gæster årligt.
Urtehaven på Dragsholm Slot i Odsherred, med den inddæmmede Lammefjord i baggrunden.
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 107: Invitation til dialog om turismeudvikling gennem den lokale aktionsgrupper, fra LAG Midt-Nordvestsjælland
1629881_0006.png
Invitation til dialog
Som vi har illustreret det på de foregående sider, så har de lokale aktionsgrupper landet over stor erfaring
med at understøtte realiseringen af Danmarks turismepotentialer i de kystnære områder og i
landdistrikterne. LAG’erne har tæt føling med de aktuelle lokale behov og potentialer, og vores indsats er tæt
koordineret med kommunerne og regionernes strategier på området. Samtidigt har vi en god og løbende
dialog og erfaringsudveksling de lokale aktionsgrupper i mellem, sådan at de gode idéer, erfaringer og best
practice hurtigt kan sprede sig, fra Sønderborg til Skagen, fra Allinge til Lemvig. Men erfaringsudvekslingen
og synergierne, som kan opnås ved turismeudvikling gennem de lokale aktionsgrupper, stopper ikke ved
Danmarks grænser. Som LAG’er er vi en del af et stort europæisk netværk af lokale aktionsgrupper, hvor
igennem vi kan finde samarbejdspartnere for de danske turismeaktører i det meste af Europa.
Det administrative setup omkring LAG’erne som erhvervsfremmesystem er på plads, og forankret i
Erhvervsstyrelsen under Erhvervs- og Vækstministeriet, hvor det Nationale Turisme Forum også har sit
ophæng. De nationale linjer og ønsker for udviklingen af turismen i Danmarks kystnære og landlige områder
kan derfor nemt kanaliseres ud gennem LAG’erne, mens udviklingen kan følges tæt.
Vi er klar til at tage en dialog om vores fælles muligheder for at sikre, at ord bliver til handling, når talen falder
på gøre en aktiv indsats for at styrke turisterhvervets muligheder i vores kystnære områder, som ikke oplever
vækst. Vil du tage dialogen med os?
Med venlig hilsen
Danmarks lokale aktionsgrupper
Kontakt:
Flemming Engtoft Larsen,
Formand for LAG Midt-Nordvestsjælland: 51 31 64 56 eller
[email protected]
Nynne Larsby Friis,
Sekretariatsleder for LAG Midt-Nordvestsjælland: 42 47 00 58 eller
[email protected]