UdviklingsHus Fuglebjerg og Det usynlige erhvervsliv
Vigtigste
budskaber:
1. Der er et usynligt erhvervsliv, som flyver under radaren, og som blive større og større
– og deres vækstpotentiale kan udnyttes meget bedre, men det kræver et bredere
vækstbegreb og en ny dagsorden for erhvervsudvikling.
2. Der er et liv og et potentiale i civilsamfundet, som er langt større, end de fleste tror,
også det kræver dyb respekt, men også hjælp til at organisere det og udnytte
kompetencerne på tværs.
UdviklingsHus
Fuglebjerg sætter fokus på, hvordan de tre sektorer, det offentlige,
erhvervslivet og civilsamfundet kan samarbejde. Målet er på den måde at skabe synergi og
vækst, der rækker ud over lokalsamfundet. Det er andet og mere end et kontorhotel, nemlig et
fællesskab, hvor alle bidrager og alle modtager.
UdviklingsHus Fuglebjerg består i stueplan af bibliotek og borgerservice, 1. Sal havde tomme
lokaler og efter et par års arbejde kan mikrovirksomheder leje sig ind (hvilket tre allerede har
gjort), ligesom borgerne har adgang til mødelokaler, lånekontorer udstyret med pc og
netadgang og andre faciliteter.
Vi har som sagt været et par år undervejs med at omsætte tankerne om samarbejdet mellem
Næstved Bibliotek & Borgerservice, Landliv a/s, Maglemølle Erhvervspark og Næstved
Erhvervsforening til virkelighed. Vi har brugt den vigtige forskning, som bl.a. Hanne Tanvig på
KU har lavet, samt vores arbejde med landdistrikter igennem 10 år.
Målet er, at alle parter kommer til at udvikle sig. I UdviklingsHuset bliver der mulighed for at stille de
forskellige kompetencer til rådighed på tværs, og samtidig være hinandens ”forstyrrelser”. Lejerne
forpligter sig til at bidrage til husets fællesskab. De skal sammen med biblioteket arbejde for at
inddrage borgerne i lokalområdet, og på den måde skabe og udvikle nye samarbejder og fællesskaber.
Det usynlige erhvervsliv
Der findes et omfangsrigt erhvervsliv, som er overset og ikke regnes for noget:
Mikrovirksomhederne, der er kendetegnet ved, at de er små, de er mange og består kun af
ejeren, andre har få ansatte.
Der hersker en stor misforståelse selv i erhvervsservice kredse, der tror, at
mikrovirksomheder er iværksættere, der endnu ikke er blevet en ”rigtig” virksomhed.
1