Udvalget for Landdistrikter og Øer 2015-16
ULØ Alm.del Bilag 1
Offentligt
1552630_0001.png
Ministeren
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
6.oktober 2015
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Udvalget for Landdistrikter og Øer mandag den 5. oktober 2015 om konsekvenser
for yderområder af besparelser på professionshøjskoler og erhvervsakademier.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
15/024524-06
Esben Lunde Larsen
Ref.-nr.
Side
1/5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 1: Uddannelses- og forskningsministerens talepapir fra samrådet om konsekvenser for yderområder af besparelser på professionshøjskoler og erhvervsakademier den 5/10-15, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. F-I (folketingsåret 2014-15, 2. saml.)
1552630_0002.png
Det talte ord gælder
Efter ønske fra Magnus Heunicke (S) og Kaare Dybvad (S) har udvalget stillet føl-
gende spørgsmål:
Samrådsspørgsmål F
Hvilken holdning har ministeren til, at en række uddannelsessteder uden for de
store byer og i yderområder kan blive nødt til at lukke som følge af de besparelser,
som regeringen har varslet på 2 procent om året de næste 4 år for bl.a. uddannel-
sesinstitutionerne, herunder professionshøjskolerne og erhvervsakademier?
Der henvises til artikel i Berlingske Tidende 10/9-15: ”Massedød truer uddannelser
i provinsen”.
Svar spørgsmål F
Jeg vil gerne takke for muligheden for også at komme her i Udvalget for Landdi-
strikter og Øer og redegøre for min og regeringens holdning til spørgsmålet. Regio-
nalisering ligger mig meget på sinde, og det er en fornøjelse at være her i udvalget
for første gang.
Jeg har fået en del spørgsmål til regeringens beslutning om at lade det generelle
omprioriteringsbidrag gælde for alle områder i staten.
Jeg har allerede drøftet spørgsmålet med Uddannelses- og Forskningsudvalget
både i skriftlige spørgsmål, og i morgen er jeg kaldt i samråd sammen med ministe-
ren for børn, undervisning og ligestilling.
Regeringen har besluttet, at omprioriteringsbidraget skal gælde alle områder i sta-
ten, så alle områder bidrager til at frigøre ressourcer til den tværgående politiske
prioritering af statens budget. Det indebærer, at også uddannelsesområdet – der i
en årrække har haft en særlig status på dette punkt – nu har samme vilkår som
øvrige områder i staten.
Det er regeringens opfattelse, at uddannelsesområdet på samme måde som andre
statslige områder, kommuner og regioner kan realisere effektiviseringsgevinster
som følge af smartere indkøb, digitalisering samt bedre organisering af arbejdet.
I den artikel, som spørgerne henviser til, udtaler tre professionshøjskolerektorer sig
om konsekvenserne for nogle af udbudsstederne på deres institutioner.
Jeg skal være den første til at medgive ledelserne på uddannelsesinstitutionerne, at
de har fået en stor opgave.
Men jeg tror også, at rektorerne godt er klar over, at nedlæggelse af regionale ud-
bud ikke er den vej, regeringen ønsker at gå, og at effektiviseringerne skal ske ved,
at de kigger grundigt på deres almindelige drift – administration, arbejdstilrette-
læggelse, lokaleudnyttelse mv. – i stedet for at lukke udbud.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 1: Uddannelses- og forskningsministerens talepapir fra samrådet om konsekvenser for yderområder af besparelser på professionshøjskoler og erhvervsakademier den 5/10-15, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. F-I (folketingsåret 2014-15, 2. saml.)
1552630_0003.png
Jeg er sikker på, at de enkelte rektorer og alle de dygtige medarbejdere på vores
uddannelsesinstitutioner, vil gøre alt hvad de kan for at sikre så effektiv en drift
som muligt.
I forhold til de konkrete udtalelser i artiklen, vil jeg stilfærdigt bemærke, at det
særlige tilskud til professionshøjskolen UCC – ud over det almindelige taxameter-
tilskud – til uddannelse på Bornholm fra 2016 er forhøjet til 4,2 mio. kr. årligt og
således ikke kun udgør ”et par millioner”, som det angives i artiklen. Herudover
ydes også andre særlige tilskud til aktiviteterne på Bornholm.
Jeg er enig med rektor for UCC i, at der kan være særlige udgifter forbundet med
udbud på Bornholm, men jeg mener også, at dette forhold er adresseret med de
omlagte tilskud.
Tilsvarende har regeringen på finanslovsforslaget for 2016 afsat en særskilt bevil-
ling for at sikre et fremtidigt og fortsat regionalt forankret udbud af Kunsthånd-
værk - Glas og Keramik på Bornholm. Fuldt indfaset andrager bevillingen 6,2 milli-
oner kroner årligt.
Samrådsspørgsmål G
Hvordan vil ministeren sikre, at professionshøj-skoler og erhvervsakademier i im-
plementeringen af de besparelser, som regeringen har varslet på 2 procent om året
de næste 4 år, overholder kravene om at sikre en regional dækning af uddannelser
og bidrage til den regionale vækst og udvikling af erhverv og professioner, herunder
i udkantsområder?
Svar spørgsmål G
Det er uddannelsesinstitutionernes ledelser, der kender de lokale udfordringer og
muligheder. Det er således uddannelsesinstitutionerne, der vurderer, hvorledes
effektiviseringerne mest hensigtsmæssigt opnås på den enkelte institution.
Det er ledelser og medarbejdere på institutionerne, der er eksperterne, og det er
dem der skal løfte denne store og vigtige opgave.
Opgaven skal naturligvis løftes inden for de gældende regler og målsætninger, hvor
institutionernes pligt til at sikre regional uddannelses-dækning spiller en vigtig
rolle. Det vil indgå i ministeriets tilsyn med institutionerne.
Og det vil også være et vigtigt og centralt element i min dialog med uddannelsesin-
stitutionerne.
Jeg har stor tillid til, at uddannelsesinstitutionerne vil fastholde det gode arbejde
de allerede gør ude i de forskellige egne af landet – uanset at vi samtidig pålægger
dem at sikre så effektiv en institutionsdrift som muligt.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 1: Uddannelses- og forskningsministerens talepapir fra samrådet om konsekvenser for yderområder af besparelser på professionshøjskoler og erhvervsakademier den 5/10-15, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. F-I (folketingsåret 2014-15, 2. saml.)
1552630_0004.png
Samrådsspørgsmål H
Hvordan harmonerer de besparelser, som regeringen har varslet på 2 procent om
året de næste 4 år, og som bl.a. rammer uddannelsesinstitutioner og -steder (bl.a.
professionshøjskoler og erhvervsakademier) uden for de store byer og i yderområ-
der, med regeringsgrundlaget, hvorefter regeringen vil udarbejde en samlet strategi
for udviklingen uden for de største byer og i landdistrikter – en strategi som skal
understøtte både bosætning og erhvervsudvikling?
Svar spørgsmål H
Som der henvises til i spørgsmålet er regeringen ganske rigtigt på vej med et udspil,
som skal styrke både bosætning og erhvervsudviklingen i landdistrikterne og uden
for de største danske byer.
Regeringen har et særligt fokus på at styrke regional vækst gennem en stærk regio-
nal uddannelsesdækning: Dels skal vi sikre, at vi ikke efterlader en større gruppe af
unge mennesker som ”ufaglærte” studenter, fordi de ikke ønsker at rejse langt, og
der ingen tilbud om videreuddannelse er i området.
Dels skal vi sikre, at der er veluddannet arbejdskraft, som matcher arbejdsmarke-
dets behov regionalt og lokalt.
For at sikre regional uddannelsesdækning skal noget løftes centralt, men instituti-
onerne skal også selv på banen. F.eks. kan erhvervsakademierne gøre meget for at
sikre, at der er relevante og attraktive uddannelsesudbud der, hvor virksomhederne
efterspørger uddannet arbejdskraft. Det kan eksempelvis ske ved at tilrettelægge og
gennemføre uddannelserne i et tættere samarbejde med de lokale virksomheder.
Noget af det jeg har haft fokus på, er de såkaldte ”Pop-up” uddannelser, hvor sær-
ligt efterspurgte uddannelsesudbud etableres midlertidigt. Et eksempel, hvor det
kunne være relevant, er Femern Bælt-forbindelsen.
En af mine første gerninger som minister var da også at godkende 15 nye udbud af
akademiuddannelser fordelt i hele Danmark. F.eks. i Nykøbing Falster, Hadsten,
Slagelse og Herning. De udbud venter jeg mig meget af.
Jeg ser ikke nødvendigvis nogen modsætning mellem det at stille krav om effektive
statslige institutioner og et ønske om at sikre en regional uddannelsesdækning og
udvikling af samfundet også uden for de større byer.
Når det er sagt, så har jeg noteret, at den tidligere regerings dimensionering havde
regional slagside. 6 ud af 10 af de godt 700 studiepladser, der blev dimensioneret
på erhvervsakademiuddannelserne var uden for København. Og tilsvarende var
tilfældet for næsten 9 ud af 10 af de dimensionerede studiepladser på professions-
højskolerne.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/5
ULØ, Alm.del - 2015-16 - Bilag 1: Uddannelses- og forskningsministerens talepapir fra samrådet om konsekvenser for yderområder af besparelser på professionshøjskoler og erhvervsakademier den 5/10-15, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. F-I (folketingsåret 2014-15, 2. saml.)
1552630_0005.png
Derfor vil regionalisering også være et aspekt vi skal undersøge nærmere i det
kommende arbejde med et nyt tilskudssystem. Som jeg bekendtgjorde i fredags vil
det have fokus på at understøtte kvalitet, relevans og uddannelse i hele landet.
Samrådsspørgsmål I
Hvor mange statslige arbejdspladser uden for hovedstadsområdet forventer mini-
steren vil forsvinde inden for ministerens sagsområde, som følge af de besparelser,
som regeringen har varslet på 2 procent om året de næste 4 år? Hvad er ministe-
rens holdning til dette, og hvordan indgår denne udvikling i den strategi, som rege-
ringen vil fremlægge inden Folketingets åbning om placering af flere statslige ar-
bejdspladser uden for hovedstadsområdet?
Svar spørgsmål I
Jeg har ikke på forhånd nogen forventninger om, at det vil være lettere at opnå
effektiviseringer ved uddannelsesudbud i landdistrikterne eller ved udbud i de stør-
re byer.
Men jeg glæder mig over udflytningen af statslige arbejdspladser, som regeringen
præsenterede torsdag.
Jeg har til gengæld en forventning om, at uddannelsesinstitutionernes ledelser og
undervisere kan løse opgaven, samtidig med at vi fastholder uddannelser af høj
kvalitet, der forsyner arbejdsmarkedet med kvalificeret arbejdskraft.
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at formålet med uddannelsesudbud i landdi-
strikterne – og for den sags skyld i de større byer – efter min opfattelse ikke først
og fremmest handler om antallet af statslige arbejdspladser.
Vi udbyder ikke uddannelse for at beskæftige personalet.
Vi udbyder uddannelse for at give de unge mennesker en mulighed for at tilegne sig
viden og kompetencer og efterfølgende bidrage til samfundets udvikling og produk-
tion og opnå en fornuftig indkomst.
Denne mulighed skal findes både i og uden for de store byer. Og det er jeg overbe-
vist om også vil være muligt i fremtiden – også når uddannelsesinstitutionerne
bliver mere effektive.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
5/5