Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 98
Offentligt
1598281_0001.png
Notat
Modtager(e):
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Udvalg for Uddannelse og Forskning
Notat til FEU om status for ITER
”International Thermonuclear Experimental Reactor” (ITER) er verdens største
internationale grundforskningsprojekt og -eksperiment med det formål at vise, om
det er videnskabeligt og teknologisk muligt at udnytte fusionsenergi som fremtidig
energikilde. Resultaterne af ITER vil på lang sigt afdække mulighederne for en
emissionsfri uudtømmelig energikilde med begrænsede miljøpåvirkninger og med
ubetydelige risici baseret på i praksis frit tilgængelige råstoffer.
Projektet har deltagelse af EU, USA, Rusland, Indien, Kina, Japan og Sydkorea. EU
afholder som vært for ITER ca. 45 procent af udgifterne, mens de resterende part-
nere har fordelt de ca. 55 procent af udgifterne ligeligt mellem sig. I henhold til den
internationale aftale indgået i november 2006, opretter hver part et nationalt agen-
tur, der fungerer som bindeled til den internationale ITER-organisation (IO). Det
europæiske agentur blev oprettet ved en rådsbeslutning i marts 2007 som et euro-
pæisk fællesforetagende med navnet ”European Joint Undertaking for ITER and
the Development of Fusion Energy” – forkortet ”Fusion for Energy” (F4E).
Konstruktionen af selve ITER skal for 90 % vedkommende ske via såkaldte ”in-
kind” bidrag, dvs. finansiering af virksomheders leverancer af komponenter til
ITER, fra alle syv parter, som har fordelt disse mellem sig. De resterende 10 % er
kontantbidrag til ITER IO. Det betyder bl.a., at Europa har ansvaret for levering af
samtlige ITER-kompleksets bygninger og til store og helt centrale højteknologiske
dele af selve reaktoren.
ITER er vedtaget med hjemmel i Euratom Traktaten. Afgørelser med hjemmel i
denne traktat skal vedtages i enstemmighed.
Ministerrådet besluttede i juli 2010, at der skulle fastlægges et loft på 6,6 mia. euro
(2008-priser) til den europæiske del af konstruktionsomkostningerne for ITER i
perioden 2007-2020, svarende til ca. 7,4 mia. EUR i 2016-proser. Ca. 80 % af den
europæiske andel kommer fra EU’s budget, mens Frankrig bidrager med, hvad der
svarer til ca. 20 % af det europæiske bidrag. Derudover bidrager de europæiske
medlemslande med 10 % af de samlede administrationsomkostninger til F4E.
Danmarks indirekte bidrag til ITER via EU-budgettet er ca. 65 mio. DKK årligt i
perioden 2007-2020, svarende til ca. 2 % af EU budgettets finansiering. Desuden
bidrager Danmark med en årlig direkte betaling, svarende til ca. 360.000 DKK.
18. december 2015
Styrelsen for Forskning og
Innovation
4. kontor - Kontoret for forsknings-
infrastruktur
Bredgade 40
1260 København K
Tel.
3544 6200
Fax
3544 6201
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1991 8440
Sagsbehandler
Lars Christensen
Tel.
72318472
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
15/034776-01
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 98: Oversendelse af kopi af notat om status for ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor), fra uddannelses- og forskningsministeren
1598281_0002.png
ITER’s besluttende organ, ITER Council, blev til sit møde den 17.-18. november
2015 præsenteret for første version af ”Updated ITER Long Term Schedule”, som er
navnet på den nye tidsplan og økonomiske estimat for ITER’s konstruktion. ITER
Council besluttede at igangsætte en uafhængig validering af forslaget for at teste
dets troværdighed og robusthed, og der foreligger for nærværende intet officielt.
Det europæiske ITER-agentur, Fusion for Energy (F4E) vurderer, at det frem til
2020 er realistisk at holde sig inden for sit nuværende budget, men at der vil blive
merudgifter efter udløbet af den nuværende flerårige finansielle ramme for perio-
den 2014-2020.
Energy (F4E) har som en integreret del af ITER’s udvikling af ny tidsplan estimeret
de europæiske ekstraudgifter til 2,5 mia. EUR. Dette omfatter ca. 2,2 mia. EUR til
dækning af ekstraomkostninger til fuldførelse af F4E’s forpligtelser til ITER, hvoraf
selve bygningerne udgør ca. to tredjedele. Det omfatter også skønnede ekstraom-
kostninger på 330 mio. EUR, som F4E skal betale ITER som kontantbidrag. Om-
vendt omfatter estimatet ikke de ekstraomkostninger, som F4E skal betale til ITER
i kontantbidrag efter 2020, og hvis størrelse ikke kan estimeres, førend en ny tids-
plan er valideret og godkendt.
Da merudgifterne vil skulle afholdes efter 2020 (efter udløbet af det nuværende
europæiske budgetloft, som blev vedtaget i 2010), vil drøftelserne af yderligere
finansiering af ITER skulle ske inden for forhandlingerne om EU’s flerårige finan-
sielle ramme, der bliver gældende for perioden 2020-2027.
De 2,5 mia. EUR er som nævnt et foreløbigt estimat og kan på nuværende tids-
punkt ikke tages som udtryk for andet. Beløbet kan siges at udgøre den på nuvæ-
rende tidspunkt bedste vurdering af minimummet af ekstraomkostninger.
Europa-Kommissionen, som er den europæiske repræsentant i ITER Council, vars-
ler, at når der foreligger en konsolideret tidsplan for ITER, forventeligt i juni 2016,
vil en politisk proces på europæisk niveau blive påbegyndt. Dette vil naturligvis
involvere Ministerrådet.
Da merudgifterne vil skulle afholdes efter 2020 (efter udløbet af det nuværende
europæiske budgetloft på 6,6 mia. EUR, som blev vedtaget i 2010), vil drøftelserne
af yderligere finansiering af ITER skulle ske inden for forhandlingerne om EU’s
flerårige finansielle ramme, der bliver gældende for perioden 2020-2027.
Det forventes, at der til juni 2016 foreligger mere validerede oplysninger vedrøren-
de finansieringsbehovet for ITER efter 2020. Udvalget vil blive orienteret, når dette
er tilfældet.
Til udvalgets orientering vedlægges pressemeddelelse fra ITER og fremdriftsrap-
port fra F4E til Ministerrådet.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
2/2