Notat
Modtager(e):
UFU
Bilag 1: Udvikling af de sundhedsfaglige professionsbachelor-
uddannelser
Dette notat indeholder en overordnet beskrivelse af afrapporteringerne fra de ni
monofaglige udviklingsgrupper.
Materialet er i sit fulde omfang offentliggjort på
http://sundhed2016.dk/eksempel-
side/
, hvor også de øvrige centrale dokumenter i projektet er samlet.
Gennemgående har der i udviklingsarbejdet været fokus på:
Stærk professionsfaglighed
Borger/patient/bruger i centrum i uddannelsestilrettelæggelsen
(fokus på generiske kompetencer)
Styrket tværfagligt/-professionelt samarbejde og tværsektorielt
forløb
Læring gennem klinik/praktik
Styrket kobling mellem teori og praktik
Styrkede kliniske / praktiske handlekompetencer
Forskningsaktiviteter som læringselementer, herunder øget
inddragelse af forskningsresultater i uddannelserne.
Disse punkter uddybes nedenfor.
Stærk professionsfaglighed
Alle grupper har arbejdet med fokus på egen professionsfaglighed. Gennemgående
begreber vedr. en stærk professionsfaglighed knytter sig til:
involvering og samspil med borger/patient og pårørende
at lede patientforløb, faglig praksis mv.
at kommunikere situationsbestemt
at omsætte viden, formidle og undervise
at medvirke til forsknings- og udviklingsarbejde.
Borger/patient/bruger i centrum i uddannelsestilrettelæggelsen
(fokus på generiske kompetencer)
Alle udviklingsgrupper har specifikt forholdt sig til fem generiske kompetencer,
som Styregruppen har udpeget. Disse er indarbejdet i de formulerede mål for læ-
ringsudbytte (viden, færdigheder og kompetencer) og er dermed i hver uddannelse
omsat til en faglig relevant kontekst. De fem generiske kompetencer er:
1. At have viden om sundhedsvæsenets samlede virkemåde og centrale
udviklingstendenser.
21. januar 2016
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Sagsbehandler
Susanne Bomholt Andersen
Tel.
72317862
Mail
Ref.-nr.
14/020159-172
Side
1/3