Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 64
Offentligt
1581785_0001.png
Notat
Modtager(e):
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Kopi:
Orientering om status for uddannelsessamarbejdet mellem Kina
og Danmark
Kina er en vigtig partner for Danmark inden for en række forskellige ressortområ-
der. Dette afspejles i, at Danmark i 2008 indgik et fælles arbejdsprogram med Kina
om klima, energi, miljø, innovation, forskning, uddannelse, handel, investeringer,
kultur, turisme samt politisk dialog og samarbejde.
Inden for forskning og uddannelse fokuserer Danmark på at øge mobiliteten af
studerende mellem Danmark og Kina samt skabe stærke partnerskaber mellem
danske og kinesiske uddannelses- og forskningsmiljøer. Dette sker bl.a. gennem
samarbejdet om Sino-Danish Center for Education and Research (SDC), indgåelse
af Memorandum of Understandings (MoU), tilskudsordninger og via den danske
uddannelses- og forskningsattache i Shanghai.
Dette notat giver en kort status på uddannelsessamarbejdet mellem Kina og Dan-
mark med udgangspunkt i de oplysninger som ministeriet har adgang til i relation
til samarbejdet om SDC, antal af studerende på udvekslingsophold og hel uddan-
nelse i henholdsvis Danmark og Kina samt Kulturaftalerne og Lektoratsordningen.
Derudover er ministeriet bekendt med, at institutionerne har samarbejdsaftaler om
uddannelse og forskning med kinesiske institutioner. Ministeriet har imidlertid
ikke foreliggende oplysninger om, hvor mange aftaler der findes eller med hvilke
institutioner.
Danske og kinesiske studerendes mobilitet
Der skelnes mellem to typer af mobilitet; udvekslingsophold, hvor den studerende
tager et kortere ophold i et andet land, her Kina; og studerende på en hel uddannel-
se.
Når det gælder studerende på udvekslingsophold, er der sket en stigning af antallet
af studerende på udvekslingsophold. Stigningen har været støt siden 2007/08.
Dette gælder både danske studerende, der tager til Kina og omvendt.
Kulturaftalerne, der giver stipendier til udvekslingsophold, har dog ikke oplevet
samme stigning. Her er tendensen tværtimod at færre og færre studerende benytter
sig af Kulturaftalestipendierne.
15. december 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/031742-04
Side
1/3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Status på uddannelsessamarbejdet mellem Kina og Danmark, fra uddannelses- og forskningsministeren
1581785_0002.png
Frem mod 2013/14 var Aarhus Universitet (AU) den primære leverandør af danske
studerende til Kulturaftalerne. Faldet i antallet af danske studerende vurderes at
bero på, at AU har indgået bilaterale aftaler med kinesiske partneruniversiteter,
som studerende på AU benytter sig af i stedet for Kulturaftalerne.
Antallet af danske studerende på en hel uddannelse i Kina ligger mellem 2007-2011
på 6-9 studerende om året. Fra 2012 sker en kraftig stigning, hvilket hænger sam-
men med, at der i 2012 optages de første danske studerende på SDC’s kandidatud-
dannelser.
Antallet af kinesiske studerende i Danmark er støt faldende siden 2006, med und-
tagelse af erhvervsakademierne, hvor antallet af studerende først er faldende efter
2008. Ministeriet vurderer, at dette skyldes, at Danmark indførte deltagerbetaling
for studerende uden for EU i 2006. Samtidig er den globale konkurrence om de
internationale betalende studerende væsentligt skærpet det sidste årti.
Sino-Danish Center for Education and Research
De otte danske universiteter og ministeriet indledte i 2008 arbejdet med etablerin-
gen af et dansk-kinesisk universitetscenter i Beijing. Arbejdet udmøntede sig i april
2010 i en bindende aftale mellem de otte danske universiteter og det kinesiske uni-
versitet ”University of Chinese Academy of Sciences” (UCAS) om etablering af SDC.
I 2012 blev de første fire fælles kandidatuddannelser udbudt på SDC og i 2013
yderligere tre, således at der i dag samarbejdes om udbud af i alt syv dansk akkredi-
terede kandidatuddannelser inden for rammerne af fem udvalgte forskningsområ-
der; Water and Sustainable Environment, Renewable Energy, Nanoscience and
Technology, Life Sciences og Social Sciences.
De syv kandidatuddannelser er:
Water and Environment
Neuroscience and Neuroimaging
Public Management and Social Development
Innovation Management
Nanoscience and Technology
Omics
Chemical and Biochemical Engineering
Bilagets del 1 inkluderer statistik over antal studerende og ph.d.er på SDC samt
undervisnings- og forskningsophold afholdt i 2015.
Danish – Chinese Memorandum of Understanding on Higher Educa-
tion
I juni 2012 indgik Danmark og Kina (det kinesiske ministerium for uddannel-
se/MoE) en MoU om at styrke samarbejdet inden for videregående uddannelse.
MoU’en fokuserer på at fjerne barrierer, der kan hindre mobilitet samt udveksle
erfaringer og best practise både på politisk niveau og på institutionelt niveau. Et af
MoU’ens konkrete initiativer er bl.a. afholdelse af en rektorkonference hvert andet
år, hvor rektorer fra Danmark og Kina mødes for at skabe nye relationer og for at
udveksle erfaring.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Status på uddannelsessamarbejdet mellem Kina og Danmark, fra uddannelses- og forskningsministeren
1581785_0003.png
Lektoratsordningen
Lektoratsordningen har til formål at udbrede kendskabet til dansk sprog og kultur i
udlandet gennem støtte til udenlandske universiteter. Der udbydes studier i dansk
sprog, litteratur, kultur og samfundsforhold ved ca. 60 universiteter verden over,
hvor over 1.000 udenlandske studerende læser dansk som hoved- eller bifag. Flere
endnu tager kortere kurser i dansk sprog. Undervisningen i dansk varetages af over
80 lokalt ansatte forskere og undervisere. Derudover er der ved 27 udenlandske
universiteter ansat danskundervisere i lektorater, som er delvis finansieret via Lek-
toratsordningen og delvis af det udenlandske universitet. Alle de danske lektorer
anbefales til deres stillinger af Lektoratsudvalget.
Lektoratsordningen tæller pt. et lektorat i Kina, hvor UDS har støttet et lektorat på
Beijing Foreign Studies University siden 2008. Der arbejdes i skrivende stund på at
etablere et kombineret lektorat på Fudan Universitet og Shanghai International
Studies University.
Kulturaftalerne
Kulturaftalerne er et nationalt stipendieprogram, hvor danske studerende får mu-
lighed for at komme på et længerevarende ophold i lande, som Danmark har en
aftale med. Danmark har en aftale om længerevarende studieophold med Kina.
Ministeriet vil inden for den kommende tid forny aftalen med Kina. De danske
institutioner vil blive inddraget i dette arbejde for at sikre danske studerendes del-
tagelse i ordningen.
En opgørelse over antallet af stipendiemodtagere på kulturaftalen mellem Dan-
mark og Kina findes i bilagets del 2, der endvidere indeholder statistik over udveks-
lingsstuderende og studerende på en hel uddannelse i henholdsvis Danmark og
Kina.
Vedlagt:
Bilag: Statistik over uddannelsessamarbejdet mellem Kina og Danmark
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/3