Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1580961_0001.png
Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015
Forord
Siden sommer har vi haft en god og sund debat om de offentlige forskningsinveste-
ringer. Debatten viser, at forskning og innovation er vigtigt for rigtig mange men-
nesker i det danske samfund.
Status er, at vi trods efterårets besparelser stadig investerer rigtig mange penge i
offentlig forskning i Danmark. Regeringen prioriterer grundforskning såvel som
anvendelsesorienteret og udfordringsdrevet forskning, og det er regeringens mål, at
investeringerne i offentlig finansieret forskning skal være på mindst 1 procent af
BNP.
I 2016 investerer det offentlige 1,01 procent af BNP i offentligt finansieret forsk-
ning. Det svarer til 20,6 mia. kr. Det er en rigtig stor investering og en investering,
som skal komme os alle til gavn.
Forskningen kommer bl.a. i spil i samfundet via forskningsbaserede uddannelser
og via direkte samarbejde mellem offentlige forskningsinstitutioner og virksomhe-
der.
Til trods for at dansk forskning er af meget høj kvalitet, skal vi blive bedre til at
omsætte forskningens gennembrud til nye løsninger, produkter og tjenesteydelser.
For det tjener ikke noget formål at producere viden, hvis ingen har adgang til den.
Det handler grundlæggende om at skabe et bedre samspil mellem den offentlige
forskning og det omkringliggende samfund.
Dette års redegørelse har derfor fokus på samspillet mellem erhvervsliv og offentlig
forskning med et særligt regionalt sigte. Den offentlige forskningsindsats skal imø-
dekomme erhvervslivets behov for ny viden og derved understøtte regeringens
målsætning om at skabe vækst og flere private job i hele Danmark.
Danske virksomheder skal have adgang til både ny viden og kompetencer, og det
samlede forsknings- og innovationssystem skal være gearet til at understøtte viden-
samarbejde mellem virksomheder og uddannelses- og forskningsinstitutioner, uan-
set hvor i landet de befinder sig.
Det er mit ønske, at redegørelsen kan bidrage til, at vi får en diskussion af, hvordan
vi fremadrettet skaber de bedste vilkår for forskning og udvikling i hele Danmark.
Esben Lunde Larsen
Side
1/16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0002.png
1. Indledning
Forskning er en væsentlig drivkraft for udviklingen af vores samfund. Offentlig
forskning skaber grundlag for høj kvalitet i uddannelserne og giver adgang til ny
viden, som gør det muligt at løse samfundsudfordringer.
Forskningsbaseret uddannelse sikrer, at studerende får adgang til den nyeste vi-
den, som de bringer i anvendelse, når de efterfølgende kommer ud på arbejdsmar-
kedet. Der er en klar sammenhæng mellem medarbejderes kompetencer og virk-
somheders evne til at udvikle og omsætte viden til innovationer - og dermed virk-
somhedernes evne til at skabe vækst og arbejdspladser.
Resultaterne af den offentlige forskningsindsats kommer også ud i samfundet via
samarbejde mellem universiteter og virksomheder, kommercialisering mv. og bi-
drager derigennem til udvikling i såvel den offentlige sektor som i erhvervslivet.
Danmark har et godt udgangspunkt for forskning og innovation. Dansk forskning
er generelt af høj international kvalitet, og danske forskere hører til verdenseliten.
Danmark klarer sig også godt på innovationsområdet. Ifølge Innovation Union
Scoreboard fra 2015, som sammenligner EU-landenes innovationsevne, ligger
Danmark således nummer to i EU, kun overgået af Sverige.
Samtidig internationaliseres forskning og innovation stadig mere, og mange lande
intensiverer deres forsknings- og innovationsindsats. Som et lille land er det derfor
vigtigt, at Danmark opretholder en stærk position for at være en attraktiv partner
for virksomheder og videninstitutioner i en global kontekst. I den sammenhæng er
det ikke alene investeringernes størrelse, der har betydning, men også vores evne
til at omdanne forskningsbaseret viden til innovative produkter og processer, spin-
off virksomheder og dermed vækst og arbejdspladser.
Dette års redegørelse gør status over forskning og innovation i Danmark og giver et
overblik over indsatsområderne i forsknings- og innovationspolitikken. Som et
særligt tema sættes der fokus på samspillet mellem erhvervsliv og offentlig forsk-
ning med et særligt regionalt sigte.
Boks 1. Redegørelsens ti vigtigste resultater
Fakta om forskning og innovation i Danmark
Dansk erhvervsliv investerede 36,3 mia. kr. i forskning og udvikling i 2014 og købte herudover for 11,9
mia. kr. i udlandet. Andelen af innovative virksomheder var 44,2 procent i 2014.
Erhvervslivets forskning og udvikling er koncentreret omkring København og til dels Aarhus, mens innova-
tionsaktiviteten er mere ligeligt fordelt over hele Danmark.
De offentlige forskningsbevillinger udgør godt 20,6 mia. kr. i 2016. Det forventes derfor, at Danmark vil
blive ved med at være et af de lande i OECD, der har det største offentlige forskningsbudget som andel af
BNP.
Dansk forskning modtog 2,3 mia. kr. i bevillinger fra private og almene fonde i 2013. Det er en fordobling
siden 2007.
Danske virksomheder og videninstitutioner har modtaget over 2,2 mia. kr. fra EU’s forskningsprogram,
Horizon 2020. Det svarer til 2,57 procent af de samlede midler udmøntet de seneste to år.
Nye forsknings- og innovationspolitiske indsatser
Danmarks Innovationsfond skal understøtte forskning og innovation i hele landet og gives derfor bedre
mulighed for en stærkere regional forankring gennem en fysisk tilstedeværelse.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
2/16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0003.png
Med en ny landdistriktsvækstpilotordning bliver det muligt for virksomheder i landdistriktskommuner at
få 2-årig støtte til at ansætte højtuddannede til gennemførelse af et konkret innovationsprojekt.
For at styrke videnbroen mellem videninstitutioner og virksomheder genforhandles universiteternes
udviklingskontrakter og for første gang aftales udviklingskontrakter med GTS-institutterne.
Der lanceres en ny dansk roadmap for forskningsinfrastruktur, der både præsenterer vision og strategiske
sigtelinjer for området og et katalog over de mest perspektivrige forslag til forskningsinfrastrukturer.
For første gang udarbejdes en lov om regulering af danske aktiviteter i rummet. Regeringen vil i foråret
2016 lancere en strategi for samarbejdet mellem danske myndigheder, der udnytter rum- og satellitdata.
2. Forskning, udvikling og innovation i Danmark
Danmark er et af de lande, som rangerer højest i internationale sammenligninger,
når det kommer til investeringer i forskning og udvikling. De samlede investeringer
i forskning og udvikling i Danmark var 57,2 mia. kr. i 2013, som er det seneste til-
gængelige år med regnskabstal. Heraf kom cirka 2/3 fra erhvervslivet, mens de
resterende 1/3 kom fra offentlige investeringer.
i
I 2016 vil der være en nedgang i de
statslige investeringer i forskning og udvikling på 1,4 mia. kr. Trods nedgangen
forventes Danmark at fastholde sin position som et af de lande i OECD, der foreta-
ger de største offentlige investeringer i forskning og udvikling som andel af BNP.
Erhvervslivets investeringer i forskning, udvikling og innovation
ii
I 2014 investerede erhvervslivet 36,3 mia. kr. i forskning og udvikling i Danmark,
svarende til 1,89 procent af BNP. De seneste år er erhvervslivets investeringer i
forskning og udvikling stagneret, og som andel af vores samlede økonomi (procent
af BNP) har der været tendens til faldende investeringer.
Virksomhederne har dog fastholdt et relativt højt investeringsniveau i Danmark, og
de har samtidigt øget deres køb af forskning og udvikling fra udenlandske virksom-
heder og videninstitutioner markant fra 9,1 mia. kr. i 2009 til 11,9 mia. kr. i 2014.
Det kan tages som et udtryk for, at virksomhederne opsøger den viden, de har brug
for, uafhængigt af hvor i verden den findes.
Cirka 75 procent af investeringerne i forskning og udvikling foretages af store virk-
somheder med over 250 ansatte, mens de små og mellemstore virksomheder står
for resten af investeringerne.
Cirka 60 procent af erhvervslivets investeringer i forskning og udvikling foretages
af industrisektoren, som de senere år har intensiveret forsknings- og udviklings-
indsatsen markant. Lægemiddelindustrien står alene for godt 20 procent af inve-
steringerne. Stigningen i industrivirksomhedernes investeringer i forskning og
udvikling har været så markant, at de i 2013 udgør tæt ved halvdelen af industriens
samlede kapitalinvesteringer (bygninger, maskiner, IT-udstyr, intellektuelle ret-
tigheder mv.). Det er en markant stigning fra godt en fjerdedel i 2008.
Virksomheder inden for finansiering og forsikring foretager cirka 10 procent af
investeringerne i forskning og udvikling og har ligeledes intensiveret forsknings- og
udviklingsindsatsen de senere år. Erhvervsservice og information og kommunikati-
on, der tilsammen står for godt en fjerdedel af investeringerne, har de senere år
haft en nedgang i deres forsknings- og udviklingsinvesteringer.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
3/16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0004.png
Andelen af innovative virksomheder har ligget på et stabilt niveau siden 2011. I
2014 er 44,2 procent af virksomhederne innovative.
Udover investeringer i egen forskning og udvikling og køb af forskning og udvikling
findes der blandt virksomhederne også andre kilder til innovation, f.eks. test og
tilpasning af nye produkter i samarbejde med kunder og leverandører.
Offentlige investeringer i forskning og udvikling
I 2016 er de offentlige investeringer i forskning og udvikling på 20,6 mia. kroner,
svarende til 1,01 procent af BNP, jf. tabel 1. Det er nedgang på 1,4 mia. kr. eller
knap 7 procent i forhold til 2015. Danmark vil – trods nedgangen – være et af de
lande i OECD, der har det største offentlige forskningsbudget i procent af BNP.
T
abel 1. Oversigt over det offentlige forskningsbudget i 2016, i mio. kr.
2016
Statsligt forskningsbudget
Basismidler til videregående uddannelsesinstitutioner, sektor-
forskningsinstitutter mv.
Danmarks Innovationsfond
Det Frie Forskningsråd
Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter
Bidrag til internationale programmer
1)
Bidrag til ESS
Den Nationale Pulje til forskningsinfrastruktur
Øvrige forskningsmidler på Uddannelses- og Forskningsministe-
riets område
Forskningsmidler på øvrige ministerområder, herunder udvik-
lings- og demonstrationsprogrammer samt Markedsmodnings-
fonden
Øvrigt offentlige forskningsbudget
Kommuner og regioner
EU's forskningsprogrammer
Danmarks Grundforskningsfond
Nordisk ministerråd
Det offentlige forskningsbudget i alt
15.323
9.036
1.218
922
320
302
215
76
468
2.766
5.217
2.978
1.604
576
59
20.540
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Note: Tallene er foreløbige, da den endelige Finanslov for 2016 endnu ikke er vedtaget. Derfor er det
samlede offentlige forskningsbudget for 2015 ikke endeligt konsolideret.
1)
Bidrag til f.eks. Det Europæiske
Center for Højenergifysik (CERN), Den Europæiske Synkrotronstrålingsfacilitet (ESRF) mv. Kilde: Finanslovs-
forslaget for 2016 samt Aftale om fordeling af forskningsreserven i 2016.
De offentlige forskningsbevillinger udmøntes via basis- og konkurrenceudsatte
midler. Den største andel af forskningsbevillingerne, 67 procent
iii
, fordeles som
basismidler til universiteterne. Universiteterne har til opgave at omsætte midlerne
til langsigtede investeringer i forskning- og udvikling og kapacitetsopbygning til
gavn for samfundet.
De konkurrenceudsatte midler, som udmøntes i regi af bl.a. Danmarks Innovati-
onsfond, Det Frie Forskningsråd og Danmarks Grundforskningsfond, kan søges af
universiteter og virksomheder, og skal bidrage til at løfte kvalitet og sikre, at de
bedste talenter får gode vilkår for at arbejde med såvel forskning som innovation.
Side
4/16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0005.png
Forskningsmidlerne på de øvrige ministerområder anvendes blandt andet til udvik-
lings- og demonstrationsprogrammerne, Markedsmodningsfonden og den forsk-
ningsbaserede myndighedsbetjening, der via aftalerne mellem universiteterne og
ministerierne skal bidrage til at styrke videngrundlag for politikudvikling og regu-
lering af erhvervsudviklingen og medvirke til at opretholde stærke videnmiljøer.
Kommuner og regioner
Kommunerne og regionerne investerer samlet 3,0 mia. kr. i forsknings- og udvik-
ling i 2016, hvilket er lidt over 40 procent mere end for ti år siden.
iv
Regionerne
forsker og udvikler primært inden for sundhed via universitetshospitalerne og of-
test i samarbejde med universiteter og virksomheder, særligt i forbindelse med
kliniske forsøg. Derudover støtter regionerne erhvervsudviklingsaktiviteter, der
kan fremme samspil mellem forskning og erhvervsliv regionalt. Kommunerne ind-
går desuden i stigende grad i forsknings- og udviklingssamarbejder med andre
offentlige forskningsinstitutioner og erhvervslivet.
Private og almene fondes investeringer i offentlig forskning og udvikling
I 2013 modtog dansk forskning godt 2,3 mia. kr. i bevillinger fra private og almene
fonde. Der er sket en fordobling i disse aktørers bevillinger i forskning og udvikling
fra 2007 til 2013.
v
Samtidig er der en forventning om, at de private fonde og for-
eningers uddelinger vil fortsætte med at stige i de kommende år.
Europæiske investeringer i Danmark
EU har verdens største forsknings- og innovationsprogram, Horizon 2020. Pro-
grammet gælder for årene 2014 til 2020 og har et samlet budget på 560 mia. kr.,
der skal bevilges til forskere, virksomheder, iværksættere, organisationer, regioner
m.fl. I løbet af programmets to første år hjemtog danske videninstitutioner og virk-
somheder 2,57 procent af de udmøntede midler, svarende til 2,2 mia. kr.
Programmet er opdelt i tre søjler med hvert sit fokus. Der er et højt dansk hjemtag i
søjlerne
Videnskabelig Topkvalitet,
hvor Danmark hjemtager 2,83 pct. til støtte for
blandt andet excellent forskning, forskermobilitet og fremspirende teknologier,
samt
Samfundsudfordringerne,
hvor Danmark hjemtager 3,47 pct. til støtte for
forskning og innovation inden for udpegede samfundsudfordringer. Fra søjlen
Industrielt Lederskab
er der hjemtaget 1,39 pct. til anvendelsesorienteret forskning
og innovation, der hurtigere kan omsættes til teknologier og produkter. De kom-
mende år forventes de årlige budgetter for Horizon 2020 at være stigende, og i så
fald vil udgangspunktet for hjemtag af midler til Danmark forbedres.
3. Samspil mellem erhvervsliv og offentlig forskning
Forsknings- og innovationssystemet skal bidrage til at sikre de bedste forudsætnin-
ger og rammer for forskning, udvikling og innovation og styrke samspillet mellem
erhvervslivet og den offentlig forskning i hele Danmark.
Dette kapitel går i dybden med de dele af forsknings- og innovationssystemet, der
har et særligt fokus på at sikre et bedre samspil mellem erhvervsliv og den offentli-
ge forskning – både nationalt og regionalt – og som understøtter virksomhedernes
vækst og udviklingspotentiale. Efterfølgende analyseres virksomhedernes deltagel-
se i forsknings- og innovationssystemet på tværs af landsdelene.
Side
5/16
Styrelsen for Forskning og
Innovation
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0006.png
3.1 Et forsknings- og innovationssystem for hele Danmark
Forsknings- og innovationssystemet understøtter den basale forskning og bidrager
til at omsætte mere forskning til innovation og øge samspillet mellem de offentlige
forskningsinstitutioner og det omgivne samfund.
Forsknings- og innovationssystemets virkemidler består af forskellige typer af sam-
spil mellem virksomheder og videninstitutioner. De omfatter store flerårige forsk-
nings- og udviklingsprojekter og uddannelse af ph.d.er, såvel som mindre indsat-
ser, som omfatter rådgivning, sparring og matchmaking. Virkemidlerne spænder
over grundforskning, strategisk forskning, til udvikling, demonstration og mar-
kedsmodning, jf. figur 1.
Figur 1: De statslige forsknings- og innovationsfinansierende aktører
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Analyser af virksomhedernes adfærd i forsknings- og innovationssystemet viser, at
de typisk starter ved Væksthusene eller regionale programmer, når de benytter
mere end et virkemiddel.
vi
De regionale aktører tilbyder virksomhederne informa-
tion, vejledning og rådgivning, som kan være med til at kvalificere deres efter-
spørgsel og anvendelse af andre virkemidler, såsom klyngeorganisationer og inno-
vationsnetværk. De nationale virkemidler er dermed også ofte flergangsbrugernes
andet eller tredje møde med forsknings- og innovationssystemet.
vii
Virkemidlerne skal udgøre et sammenhængende system, hvor regionale og nationa-
le indsatser supplerer hinanden. Det skal være gennemskueligt for virksomheder
og andre brugere, hvilke virkemidler der er relevante for dem.
Vækstguiden.dk bidrager til at skabe overblik for den enkelte virksomhed. Samtidig
har de godkendte teknologiske service-institutter (GTS-institutter) til opgave, via
deres innovationsagenter, at opsøge små og mellemstore virksomheder over hele
landet for at tilbyde et innovationstjek. Innovationsagenterne kan dermed rådgive
de besøgte virksomheder om, hvordan de kan komme videre med deres innovati-
onsprojekter og henvise til relevante institutioner og finansieringsmuligheder i hele
forskning- og innovationssystemet.
Der er desuden nedsat en arbejdsgruppe under Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet med deltagelse af ministerier, regioner og fonde, der løbende skal bidrage til
at forenkle de nationale og regionale virkemidler og gøre det nemmere for virk-
Side
6/16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0007.png
somheder at navigere i forsknings- og innovationssystemet. Forenklinger, effektivi-
seringer og strømlining af systemet er med til at skabe klarhed for virksomhederne
og styrke både værdien og effekten af den offentlige forsknings- og innovationsind-
sats.
Regionale vækstfora og Væksthusene
Regionernes vækstfora arbejder for at styrke den regionale erhvervsudvikling med
afsæt i de enkelte regioners særlige forudsætninger og behov. Det sker blandt andet
ved at tilbyde regionale erhvervsstøtteordninger med midler fra EU’s strukturfonde
samt regionens midler til erhvervsudvikling. De regionale vækstfora understøtter
for eksempel innovationssamarbejder mellem virksomheder og videninstitutioner,
øget innovation i små og mellemstore virksomheder gennem stærke klyngeorgani-
sationer, vejledning og undervisning til iværksættere, og at flere højtuddannede
kommer ud i små og mellemstore virksomheder.
På en række områder er der et tæt samarbejde mellem de statslige og de regionale
aktører. For eksempel har parterne i fællesskab med en række andre aktører etab-
leret EU-DK-support, som er et nationalt rådgivernetværk, der skal understøtte, at
det bliver lettere for virksomheder, forskere og andre aktører at ansøge EU’s forsk-
nings- og innovationsprogrammer. Derudover er en række nationale aktører – som
for eksempel GTS-institutter, universiteter mv. – operatør på en række af de pro-
grammer, som de regionale vækstfora udbyder.
Herudover finansierer kommunerne basisindsatsen i Væksthusene, der fungerer
som kontaktpunkt for vækstiværksættere og vækstvirksomheder, der kan søge
hjælp til innovation og finansiering. Væksthusene formidler også adgang til virke-
midler finansieret af for eksempel de regionale vækstfora og hjælper de virksomhe-
der videre, der har brug for at finde ekspertise og programmer, som udbydes på
nationalt plan.
Innovationsinfrastruktur
På nationalt plan er der etableret en innovationsinfrastruktur. Innovationsinfra-
strukturen består af GTS-institutterne, innovationsmiljøerne og innovationsnet-
værkene og er kendetegnet ved ikke at være regionalt afgrænsende, men erhvervs-
og brancheorienteret.
GTS-institutter:
De ni GTS-institutter producerer og formidler anvendelses-
orienteret og teknologisk viden til dansk erhvervsliv, herunder især til små og
mellemstore virksomheder. GTS-institutterne deltager i mange regionale net-
værksaktiviteter, ligesom de har et omfattende udbud af uddannelses- og op-
kvalificeringsaktiviteter, der bredt udbydes til interesserede i hele landet.
Innovationsnetværk:
22 innovationsnetværk skal sikre virksomheders adgang
til et netværk af andre virksomheder samt relevante videninstitutioner og
myndigheder inden for samme branche. Netværkene igangsætter endvidere
innovationsprojekter blandt netværkenes parter over hele landet.
Innovationsmiljøer:
Innovationsmiljøerne skal tilføre innovative iværksættere
risikovillig kapital og professionel rådgivning. Innovationsmiljøerne har ho-
vedkontorer i hver sin del af landet, men er for de flestes vedkommende re-
præsenteret med kontorer i flere byer. Hensigten er at sikre en stærk regional
Side
7/16
Styrelsen for Forskning og
Innovation
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0008.png
forankring samtidig med, at der er indbyrdes konkurrence, så der sikres valg-
frihed for innovative iværksættere.
Danmarks Innovationsfond
Den største udbyder af projektmidler til erhvervsrettet forskning og innovation er
Danmarks Innovationsfond. I Innovationsfondens strategi ”Vækst og beskæftigelse
gennem Innovationsfonden”, offentliggjort i januar 2015, opererer fonden med tre
typer af virkemidler til at fremme samspillet mellem virksomheder og offentlig
forskning:
1) Store projekter, som er samarbejdsprojekter mellem videninstitutioner
og virksomheder til mere end 5 mio. kr.,
2) InnoBooster, som støtter små og mellemstore virksomheder, iværksæt-
tere og forskere med kommercielt lovende projektideer med op til 5 mio.
kr., og
3) Talenter, som støtter erhvervsrettede forskningsprojekter på ph.d.- og
postdoc-niveau og Iværksætterpilot, som hjælper nyuddannede dimitten-
der til at gå iværksættervejen.
Innovationsfonden er forpligtet til at etablere en tæt kobling til den regionale ind-
sats og sikre en regional tilstedeværelse. I Innovationsfondens strategi sigter fon-
den på at være let tilgængelig for ansøgere og øvrige interessenter, herunder at
samarbejde med de regionale væksthuse, regioner, innovationsmiljøer og GTS-
institutter om regional tilstedeværelse og kontakt til små og mellemstore virksom-
heder.
Uddannelses- og forskningsinstitutioner
Universiteterne er en væsentlig aktør i forsknings- og innovationssystemet. Univer-
siteterne står for langt størstedelen af den offentlige forskning og udvikling. Uni-
versiteterne har i høj grad et nationalt og internationalt udsyn i forhold til deres
uddannelser, forskning og samarbejdsrelationer. Samtidig er de bevidste om deres
regionale og lokale forankring, ansvar og betydning for deres nærområder.
Professionshøjskoler og erhvervsakademier spiller ligeledes en vigtig rolle i forhold
til at sikre et bedre samspil mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner – her-
under også på det regionale niveau. Uddannelserne er praksisnære og typisk udvik-
let i tæt samspil med det omkringliggende erhvervsliv. Institutionernes placering
over hele landet skal dermed være med til at sikre uddannelsesmuligheder og kom-
petenceløft i hele Danmark.
Uddannelse er en hel afgørende kilde til spredning af viden som kan øge og forbed-
re innovation i virksomhederne. Undersøgelser har vist, at medarbejdere med en
videregående uddannelse fremmer innovation i virksomhederne og øger produkti-
viteten.
Udviklings- og demonstrationsprogrammerne
De statslige udviklings- og demonstrationsprogrammer
viii
støtter forsknings- og
udviklingsprojekter inden for prioriterede områder, såsom energi, miljø og fødeva-
rer. UDP’erne forbereder eller direkte understøtter udvikling eller demonstration af
et bestemt produkt, teknologi eller en service i praksis. Programmerne bidrager til
samspillet mellem videninstitutioner og virksomheder.
Side
8/16
Styrelsen for Forskning og
Innovation
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0009.png
Markedsmodningsfonden
Markedsmodningsfonden tager over, hvor forsknings-, udviklings- og demonstrati-
onsprogrammerne slipper. Fonden understøtter virksomhedernes færdigudvikling
og markedsintroduktion af nye innovative produkter og bidrager derved til at inve-
steringerne i forskning og udvikling bliver omsat til nye, salgbare produkter og
dermed øget omsætning, eksport og beskæftigelse i hele Danmark. Fonden hjælper
virksomheder med at overkomme eventuelle markedsbarrierer f.eks. gennem med-
finansiering af test og tilpasning af virksomhedernes innovative prototyper eller
ved at stille garanti, der giver køberen af et nyt innovativt produkt tryghed.
Virksomhedernes deltagelse i forsknings- og innovationssystemet
Virksomheder fra hele Danmark deltager i det nationale forsknings- og innovati-
onssystem og indgår dermed i vidensamarbejder med andre virksomheder, univer-
siteter, GTS-institutter mv.
I 2014 havde cirka 17.000 virksomheder kontakt til GTS-institutterne, universite-
terne havde cirka 3.000 samarbejdsaftaler med virksomheder, og 2.000 virksom-
heder deltog i Innovationsfondens virkemidler, innovationsnetværkene, innovati-
onsmiljøerne eller EU’s rammeprogrammer.
ix
Erhvervslivets forskning, udvikling og innovation foregår i hele landet, men med
forskellig intensitet. Der er en relativ stor koncentration af forskningsaktive virk-
somheder i og omkring København og Aarhus. De innovative virksomheder er mere
ligeligt lokaliseret i hele Danmark, jf. tabel 2.
Tabel 2. FoU-aktive og innovative virksomheder samt FoU-investeringer i 2014 fordelt på
landsdel, i procent
Andel innovative
virksomheder
2014
Region Hovedstaden
Byen København
Københavnsomegn
1)
Nordsjælland
Region Sjælland
Østsjælland
Vest og Sydsjælland
Region Syddanmark
Fyn
Sydjylland
Region Midtjylland
Østjylland
Vestjylland
Region Nordjylland
Danmark
Nordjylland
Gennemsnit
51,5%
45,1%
46,2%
44,5%
48,4%
41,2%
42,7%
48,2%
34,6%
44,4%
45,7%
Andel FoU-aktive
virksomheder
2014
23,0%
17,5%
22,2%
18,2%
13,3%
18,3%
15,6%
20,5%
11,1%
15,1%
18,5%
Andel FoU-
investeringer
2014
21,9%
38,3%
8,1%
3,1%
0,5%
2,1%
9,5%
9,0%
7,5%
2,0%
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Kilde: Særkørsel fra Danmarks Statistik
Note
1)
Københavnsomegn er inkl. Bornholm
Som det fremgår, er 20 procent af virksomheder i København og omegn FoU-
aktive, men hvis der ses på størrelsen af virksomhedernes investeringer i forskning
og udvikling, så er der en væsentlig koncentration omkring hovedstaden, idet virk-
somhederne her foretager 60 procent af de samlede private investeringer i forsk-
ning og udvikling.
Side
9/16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0010.png
Der er regionale forskelle på, hvilken type virkemiddel virksomhederne deltager i.
Det er især virksomheder i Region Hovedstaden, og til dels Østjylland, som delta-
ger i store projekter og internationale programmer. De virksomheder, som deltager
i innovationsnetværk og små projekter, er mere ligeligt lokaliseret i hele Danmark,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Virksomhedsdeltagelsen i forsknings- og innovationssystemet fordelt på program-
mer og landsdele i 2014.
Internationale
programmer
Bornholm
Byen København
Københavns omegn
Nordsjælland
Østsjælland
Vest- og Sydsjælland
Fyn
Sydjylland
Østjylland
Vestjylland
Nordjylland
0%
21%
19%
10%
2%
5%
2%
5%
26%
2%
7%
Store
projekter
0%
22%
23%
11%
2%
1%
4%
8%
12%
9%
7%
Små
projekter
0%
14%
8%
8%
3%
7%
7%
12%
22%
8%
11%
Netværk
1%
19%
13%
8%
3%
4%
7%
9%
16%
9%
10%
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Kilde: Styrelsen for Forskning og Innovation,
InnovationDanmark databasen.
N=2.000
Note: Internationale programmer: Artikel 185, Bilaterale strategiske forskningssamarbejder, ERAnet,
EUopSTART og Horizon 2020, Netværk: Innovationsnetværk, Små projekter: InnoBooster, Videnku-
pon, Videnpilot og Innovationsagenter og Store projekter: Det Strategiske Forskningsråd, Højteknologi-
fonden, ErhvervsPhD og samfundspartnerskaber. GTS-institutternes kundedatabase indgår ikke i Inno-
vationDanmark databasen.
Når virksomhedernes anvendelse af forsknings- og innovationssystemet er forskel-
lig på tværs af landsdelene, er det et udtryk for, at efterspørgsel efter viden og kom-
petencer varierer, og at der er behov for et differentieret forsknings- og innovati-
onssystem, som imødekommer virksomhedernes specifikke behov.
4. Forsknings- og innovationspolitiske indsatsområder
Dansk forskning og innovation skal være på et højt internationalt niveau. Derfor
fastholder regeringen, at investeringerne i forskning og udvikling skal udgøre
mindst 1 procent af BNP. Det er i internationale sammenhæng et ambitiøst investe-
ringsniveau.
Inden for den nuværende ramme skal midlerne prioriteres, så de understøtter dan-
ske styrkepositioner og erhvervslivets behov.
Arbejdet fordeler sig på de følgende overordnede indsatsområder, som beskrives i
nedenstående:
Forskere og forskningsmiljøer
Infrastruktur
Side
10/16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0011.png
Nyttiggørelse
Internationalisering
Åbenhed
Forskere og forskningsmiljøer
Regeringen ønsker, at danske forskere og forskningsmiljøer skal være i den abso-
lutte topklasse. Særligt på områder, som matcher erhvervslivets behov. Forskning
af høj international kvalitet er en væsentlig forudsætning for, at Danmark kan have
videntunge arbejdspladser og et innovativt erhvervsliv.
Vi skal derfor have et forskningsrådssystem, som udbyder forskningsmidler i fri
konkurrence for at sikre, at midlerne går til den absolut bedste forskning. Vi skal
tiltrække og fastholde de bedste forskere i den internationale konkurrence om
forskningstalenterne, og vi skal turde satse på eliten for at få det maksimale ud af
de største talenter inden for forskning. For at opnå det, skal vi hente inspiration fra
og samarbejde med nogle af verdens førende universiteter.
I 2015 er der eksempelvis indgået en samarbejdsaftale med Massachusetts Institute
og Technology (MIT). Aftalen vil give danske ph.d.-studerende og postdocs inden
for biologi, bioteknologi, kemi og det farmaceutiske område adgang til et af verdens
førende forskningsmiljøer. MIT er også anerkendt som en institution, der i meget
høj grad har formået at kombinere grundforskning på allerhøjeste internationale
niveau med kommercialisering og entreprenørskab. Aftalen betyder, at cirka ti
danske ph.d.-studerende og postdocs årligt kan tilbringe henholdsvis seks og tolv
måneder på MIT.
Danmarks Grundforskningsfond har i 2015 iværksat seks nye Niels Bohr professo-
rater med det formål at øge internationaliseringen af danske forskningsmiljøer
med førsteklasseforskere fra udlandet. Programmet har også gjort det muligt at
”kalde” enestående danske forskere hjem, der ellers har valgt en karriere i udlan-
det. Der er afsat i alt 167 mio. kr. til seks professorater over en femårig periode.
Endvidere bevilgede Det Frie Forskningsråd i 2014 postdoc-stipendier til 342 af de
bedste unge forskningstalenter.
I regi af Danmarks Innovationsfond støttes årligt talentfulde ErhvervsPhD’er og
Erhvervspostdocs samt Iværksætterpiloter. Virkemidlerne giver videninstitutioner
indblik i aktuelle problemstillinger i erhvervslivet, mens virksomhederne får ad-
gang til ny forskningsbaseret viden og derigennem styrket konkurrenceevne.
Endelig hædrer uddannelses- og forskningsministeren årligt de ypperste forskere
inden for top-forskningens elite med EliteForsk-prisen på 1,2 mio. kr.
Infrastruktur
Adgang til en moderne og effektiv forskningsinfrastruktur – avanceret udstyr, labo-
ratoriefaciliteter og forsøgsanlæg – er nødvendigt for at udføre forskning på højt
internationalt niveau og et afgørende parameter for at tiltrække de dygtigste for-
skere og udenlandske forskningsinvesteringer til Danmark.
I Danmark investeres cirka 600 mio. kr. hvert år i opbygning af national infrastruk-
tur og i medlemskab af internationale forskningsinfrastrukturer. Det er af væsent-
Side
11/16
Styrelsen for Forskning og
Innovation
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0012.png
lig betydning for at kunne fastholde og styrke dansk forskning og videnbaseret
produktion.
I 2015 er en ny dansk roadmap for forskningsinfrastruktur under udvikling. Den vil
– som noget nyt – både præsentere Danmarks vision, strategiske sigtelinjer og
indeholde et katalog over de mest perspektivrige forslag til konkrete nationale
forskningsinfrastrukturer af strategisk betydning på kort sigt. Som eksempler på
forskningsinfrastruktur finansieret fra den tidligere danske roadmap for forsk-
ningsinfrastruktur fra 2011 kan nævnes en stor national vindtunnel og en dansk
beamlinje ved navn DANMAX til synkrotronstrålingsfaciliteteten MAX IV ved
Lund i Sverige.
European Spallation Source (ESS) har i 2015 taget endnu et vigtigt skridt mod fær-
diggørelse og ibrugtagning til gavn for forskning, vækst og beskæftigelse. EU-
Kommissionen har formelt gjort ESS til en europæisk forskningsfacilitet, kaldet
European Research Infrastructure Consortium (ERIC),
hvilket har udvidet ejer-
kredsen fra kun at være organiseret som et svensk-dansk aktieselskab til at omfatte
Tjekkiet, Estland, Frankrig, Tyskland, Ungarn, Italien, Norge, Polen og Schweiz. En
række andre lande vil træde ind i samarbejdet de kommende år. For at sikre, at
Danmark får fuldt udbytte af medværtsskabet af ESS, har regeringen udarbejdet en
strategi for den fremtidige ESS-indsats, som blev offentliggjort i november i år.
Strategien vil have fokus på brobygning mellem ESS, danske universiteter og virk-
somheder blandt andet gennem en tredobling af neutronbrugere i Danmark i løbet
af de kommende ti år og etablering af en eller flere industriportaler, der skal hjælpe
virksomheder med at benytte ESS.
Aktiviteter i rummet har i dag en stigende betydning for løsningen af globale sam-
fundsudfordringer, som eksempelvis klimaforandringer og monitoreringsopgaver
på tværs af kontinenter. Samtidig bidrager virksomheder inden for rumindustrien
med vækst og beskæftigelse i hele landet. Uddannelses- og Forskningsministeriet
er i gang med at udarbejde en lov om regulering af danske aktiviteter i rummet i
samarbejde med en tværministeriel arbejdsgruppe. Ministeriet udarbejder desuden
en rumstrategi for samarbejdet mellem danske myndigheder, der udnytter rum- og
satellitdata.
Nyttiggørelse
Dansk forskning har høj kvalitet, og det skal vi udnytte. Regeringen ønsker at styr-
ke samarbejdet mellem forskning og erhvervslivet, herunder også til det store antal
små og mellemstore virksomheder, der ikke har tradition for at samarbejde med
uddannelses- og forskningsinstitutioner.
De offentlige forskningsinstitutioner er gennem de seneste 15 år blevet markant
bedre til at omsætte deres forskning til ideer og opfindelser, der kan udnyttes af
erhvervslivet. Der er både en stigning i antal opfindelser, patenter og samarbejds-
projekter. De seneste år har der været en begyndende tendens til stagnering i
kommercialiseringsaktiviteterne – omend det er på et historisk set højt niveau.
Men Danmark skal kunne måle sig med de førende lande, når det kommer til
kommercialisering af forskningsresultater, og det viser internationale sammenlig-
ninger, at vi endnu ikke har opnået.
Side
12/16
Styrelsen for Forskning og
Innovation
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0013.png
Det er derfor væsentligt at fortsætte den positive udvikling, der har været gennem
de seneste 15 år. Den største udbyder af midler til erhvervsrettet forskning og inno-
vation er Danmarks Innovationsfond, mens UDP’erne og Markedsmodningsfonden
udgør et helt centralt led i arbejdet med at teknologiudvikle og kommercialisere
den offentlige forskning og udvikling.
Danmarks Innovationsfond har i sit første leveår samlet og omlagt aktiviteterne fra
de tre tidligere bevillingsorganer - Det Strategiske Forskningsråd, Rådet for Tekno-
logi og Innovation og Højteknologifonden.
Danmarks Innovationsfond skal tilføre forskningsprojektmidler til områder, der
understøtter danske erhvervsmæssige styrkepositioner. Det gælder for eksempel
teknisk videnskab, fødevarer, biomedicin og turisme. Danmarks Innovationsfond
skal have en tæt kobling til regionale videnmiljøer i hele landet. Regeringen har
med vækstplanen
Vækst og udvikling i hele Danmark
lagt op til, at fonden skal
have medarbejdere i tilknytning til stærke regionale videnmiljøer.
Samtidig skal virksomheder også uden for de større byer kunne tiltrække højtud-
dannet arbejdskraft. Derfor har regeringen med vækstplanen lagt op til, at der i regi
af Danmarks Innovationsfond etableres en landdistriktsvækstpilot-ordning, der
giver mulighed for at yde op til 2-årig økonomisk støtte til rekruttering af højtud-
dannede vækstpiloter til innovationsprojekter i virksomheder i landdistriktskom-
muner.
Derudover skal et regionalt udbud af videregående uddannelser være med til at
løfte kompetenceniveauet i arbejdsstyrken. Og endelig skal et tættere samarbejde
mellem uddannelsesinstitutioner og det lokale erhvervsliv skabe mere vækst og
bedre mulighed for, at unge efter endt uddannelse bliver i deres lokalområde.
Regionale videnbroer mellem universiteter, regionale erhvervscentre og små og
mellemstore virksomheder skal sikre et tæt samarbejde. Dermed opnås der gensi-
dige fordele for både forsknings- og uddannelsesinstitutioner samt små og mellem-
store virksomheder, hvor en overførsel af viden fra forsknings- og uddannelsesin-
stitutioner er til gavn for virksomhederne, mens forskningsverdenen får mulighed
for at afprøve deres opfindelser i praksis. Regeringen har derfor også med vækst-
planen lagt op til et nyt pligtigt mål i uddannelses- og forskningsinstitutionernes
udviklingskontrakter, der rammesætter arbejdet med at øge det regionale viden-
samarbejde og bidrager med viden ud til de små og mellemstore virksomheder i
hele Danmark.
Parallelt hermed vil regeringen i dialog med ledelserne på de ni GTS-institutter,
som noget helt nyt, indgå udviklingskontrakter med GTS-institutterne, som bl.a.
skal sætte fokus på at styrke GTS-institutternes rolle som videnbro mellem uddan-
nelses- og forskningsinstitutioner og virksomheder.
I slutningen af 2015 indgår regeringen desuden resultatkontrakter med GTS-
institutterne gældende for perioden 2016-2018. Den offentlige medfinansiering går
til forsknings- og teknologiaktiviteter, som har både relevans og potentiale for styr-
kelse af danske virksomheders innovation. Der vil i nogle af resultatkontrakterne
være fokus på at øge den danske indflydelse på international standardisering inden
Side
13/16
Styrelsen for Forskning og
Innovation
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0014.png
for områder med betydeligt potentiale for danske små og mellemstore virksomhe-
der. Endvidere vil der også være en særlig indsats for at fremme samarbejde med
udenlandske GTS-lignende institutioner med henblik på at forbedre de danske
virksomheders adgang til teknologisk service.
I 2013 modtog dansk forskning cirka 2,3 mia. kr. i bevillinger fra private og almene
fonde. Det er en fordobling af disse aktørers bevillinger i forskning og udvikling fra
2007 til 2013 og meget tyder på, at uddelingerne vil fortsætte med at stige i de
kommende år. Regeringen ønsker at understøtte denne positive udvikling. I 2015
er der derfor igangsat et kortlægningsarbejde af de eksterne finansieringsstrømme i
danske forskning i perioden 2012 til 2014. Kortlægningen skal give mere viden om
de private fondes og foreningers rolle i forhold til finansiering af dansk forskning
og udvikling.
Der er også et stort potentiale i at opnå bedre viden om, hvilke effekter de offentlige
forskningsinvesteringer har. Regeringen vil derfor igangsætte et analyseprogram,
så vi kan få mere viden om den værdiskabelse, som den offentlige forskningsind-
sats har for erhvervslivet og samfundet. Det skal danne grundlag for, at forsk-
ningsmidlerne prioriteres, så de i øget grad understøtter danske styrkepositioner
og erhvervslivets behov. Analyseprogrammet igangsættes i år og skal levere resulta-
ter løbende frem til starten af 2018.
Internationalisering
Et stærkt internationalt engagement skal sikre Danmarks interesser. Det gælder
også på forskningsområdet, hvor Danmark møder stor international anerkendelse.
Regeringen har fokus på at styrke internationaliseringen af forskning, udvikling og
innovation. Det skal sikre, at den nyeste viden bringes hjem og bidrager til vækst og
danske arbejdspladser og til løsninger på globale samfundsudfordringer og nye
erkendelser.
De seks danske innovationscentre i Brasilien, Indien, Kina, Sydkorea, Tyskland og
USA blev evalueret i 2015. Evalueringen af innovationscentrene er overordnet me-
get positiv. Omkring 50 procent af brugerne har svaret, at de uden innovationscen-
trenes bistand ikke ville have opnået samme resultater. Regeringen vil på baggrund
af evalueringen arbejde for en styrkelse af centrene for at øge deres værdi som bro-
bygger til verdens førende videnregioner endnu mere.
For at styrke tilknytningen til de ny vækstøkonomier, har Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet i samarbejde med Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet, Mil-
jø- og Fødevareministeriet og Udenrigsministeriet udstationeret en vækstrådgiver i
henholdsvis Tyrkiet og Sydafrika. Vækstrådgiverne skal bidrage til at skabe mere
effektive løsninger på udviklingsproblemer i landene inden for områder som miljø,
energi og klima. Det sker bl.a. ved at inddrage innovations-, forsknings- og uddan-
nelseselementer i danske myndighedssamarbejder med disse lande, med henblik
på at løse op for barrierer, tiltrække investeringer og sikre bedre handelsvilkår mel-
lem danske og lokale virksomheder. Uddannelses- og Forskningsministeriet har
desuden i samarbejde med Undervisningsministeriet, Sundhedsministeriet og
Udenrigsministeriet en vækstrådgiver udsendt til Vietnam med fokus på uddannel-
se og sundhed.
Side
14/16
Styrelsen for Forskning og
Innovation
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0015.png
Danmark har fordel af, at der er optimale rammebetingelser for forskning og inno-
vation i et velfungerende indre marked for forskning, også benævnt det europæiske
forskningsrum (ERA), og det bidrager Danmark aktivt til. Som led heri vil Dan-
mark senest medio 2016 udarbejde en national køreplan for dansk deltagelse i
ERA.
Dansk deltagelse i det europæiske forsknings- og innovationssamarbejde er med til
at understøtte en høj kvalitet i dansk forskning. I 2015 blev effekten af den danske
deltagelse i EU’s 6. og 7. rammeprogram evalueret. Evalueringen viser blandt an-
det, at forskningsresultater fra rammeprogrammerne har større gennemslagskraft
end forskningsresultater, der udspringer af de nationale offentlige forskningsråd og
-fonde, når man ser på, hvor ofte publikationerne citeres. Det understreger vigtig-
heden af et stærkt europæisk forskningsrum.
Regeringen arbejder også på, at Arktis bliver et fokusområde i EU-
rammeprogrammet Horizon 2020 for at styrke forskning i relation til de store ark-
tiske udfordringer.
Åbenhed
Den offentlige forskning og udvikling skal komme erhvervslivet til gode. De senere
år har der været et stigende nationalt og internationalt fokus på integritet i forsk-
ning. I 2014 lancerede Uddannelses- og Forskningsministeriet i samarbejde med
Danske Universiteter og de danske forskningsfonde en dansk kodeks for integritet i
forskning. Kodeksen har i dag opnået tilslutning fra alle otte danske universiteter
og andre forskningsinstitutioner, offentlige forskningsråd og fonde samt en række
af de større private forskningsfinansierende fonde. Der arbejdes nu på at imple-
mentere kodeksens anbefalinger i forskningsmiljøerne og fastholde fokus på inte-
griteten i den forskning, der udføres. Kodeksen skal være med til at udvikle og fast-
holde en høj international kvalitet i dansk forskning.
Regeringen ønsker, at der er fri adgang til den stigende produktion af ny viden.
Med den Nationale Strategi for Open Access er det regeringens målsætning at ska-
be fri og gratis adgang til videnskabelige artikler for alle senest i 2022. Opfyldelse
af strategiens målsætninger, der operationaliseres i et samspil med forskningsinsti-
tutioner, private fonde og forskningsråd, vil løbende blive monitoreret via et Open
Access barometer, der er under udvikling. Den første måling vil blive offentliggjort
i 2016. Samtidig vil regeringen etablere en teknisk løsning for danske trykte og nye
tidsskrifter med henblik på, gennem digitalisering af tidsskrifterne, at fremme fri
adgang til deres artikler via internettet.
Gennem en åben proces vil regeringen igangsætte arbejdet med et nyt nationalt
katalog, FORSK2025, med samfundets vigtigste brugere af forskning og forsk-
ningsbaseret viden og teknologi. En bred kreds af repræsentanter fra blandt andet
erhvervsliv, den offentlige sektor, interesseorganisationer og universiteter vil såle-
des i FORSK2025-processen medvirke til at identificere visioner og forskningsom-
råder, hvor Danmark har særlige muligheder for at skabe løsninger på danske og
globale samfundsudfordringer.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
15/16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Oversendelse af Forsknings- og innovationspolitisk redegørelse 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1580961_0016.png
Noter
Danmarks Statistik, Statistikbanken, tabel FORSK01 og FOUOFF07. Tallene er foreløbige.
Danmarks Statistik, Statistikbanken, tabel INNO2,FORSK02, CFABNP og FORSK01. Tal-
lene er foreløbige
iii
FFL16 og
Statens forskningsbudget
iv
Danmarks Statistik, Statistikbanken, tabel FOUBUD
v
Danmarks Statistik, Statistikbanken, tabel FOUOFF09. Tallene er foreløbige
vi
Erhvervsudviklingsmidler og EU strukturfondene
vii
Styrelsen for Forskning og Innovation (2014),
Sammenhæng for vækst og innovation.
viii
Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP), Grønt Udviklings- og
Demonstrationsprogram (GUDP) og Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationspro-
gram (MUDP)
ix
Styrelsen for Forskning og Innovation (2015),
Performanceregnskab for GTS-net 2015,
Styrelsen for Forskning og Innovation (2015),
Kommercialisering af forskningsresultater
2014
og Styrelsen for Forskning og Innovation,
InnovationDanmark databasen
i
ii
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
16/16