Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1578435_0001.png
Omkostningsanalyse af de
videregående uddannelser
Præsentation af
hovedresultater
Uddannelses- og Forskningsudvalget
8. december 2015
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
Indhold
1. Analysens gennemførsel
2. Analysens metode og tilrettelæggelse
3. Analysens hovedresultater
4. Spørgsmål
© 2015 Deloitte
2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0003.png
Analysens gennemførsel
Juni 2014
Analyse igangsættes
Okt. – dec. 2014
Foranalyser og drøftelse
af metodiske valg
April 2015
Udkast til afrapportering
Nov. 2015
Endelig rapport
juni 2014
Okt. 2014
Aug. – okt. 2014
Besøg og dataindsamling på
29 uddannelsesinstitutioner
april 2015
Dec. – feb. 2015
Analyser og hypotesetest
med arbejdsgruppe
Nov. 2015
Okt. – nov. 2015
Udkast i høring hos
referencegrupper
• En
teknisk arbejdsgruppe
og tre
referencegrupper
har været inddraget undervejs i forhold til drøftelse
af resultater, håndtering af metodiske opmærksomhedspunkter samt valg af opgørelsesprincipper
© 2015 Deloitte
3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0004.png
2. Analysens metode og tilrettelæggelse
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0005.png
Analysens ramme
Analysen har kortlagt, hvor mange ressourcer der kan henføres til uddannelsesaktiviteter -
ikke hvad en uddannelse bør koste eller kan gennemføres for
Analysen er baseret på institutionernes regnskaber og råbalancer
Til brug for analysen er der opstillet 30 omkostningskategorier, der på tværs af institutioner og sektorer
dækker over omkostninger til uddannelse
Til brug for analysen er der opstillet 9 uddannelsesvariable til beskrivelse og segmentering af i alt 1.109
omfattede uddannelser
Økonomidata
Registreringsramme
Råbalance
22. Studieadministration – øvrigt
23. Støttefunktioner – løn
Omkostningskategorier
1. Heltidsundervisere – undervisning,
11. Kontorer til undervisere 21. Studieadministration – bygninger
inklusive vejledning (løn)
2. Heltidsundervisere – forberedelse
12. Forbrugsmaterialer
(løn)
3. Heltidsundervisere – eksamen
(løn)
4. Timelønnede undervisere,
inklusive vejledning (løn)
5. Timelønnede undervisere –
forberedelse (løn)
6. Timelønnede undervisere –
eksamen (løn)
7. Teknisk administrativt personale/
undervisningens gennemførelse
(løn)
8. Auditorie/klasselokale til
undervisning (tør)
13. Udstyr til praktisk
undervisning
14. Særlig
undervisningsrelaterede
anlæg
Aktivitetsvariable for uddannelser
24. Støttefunktioner – bygninger
Timetal på uddannelsen (underviserstyrede aktiviteter)
Holdstørrelse
Lokaletyper
15. Undervisningsrelateret it 25. Støttefunktioner – øvrigt
16. Praktik
17. Rejser
18. Ekstern censur
26. Bibliotek – løn
27. Bibliotek – bygninger
28. Bibliotek – øvrigt
29. Renteudgifter, eksklusive bygninger
og anlæg
30. Øvrige omkostninger
Særligt udstyr til undervisning
Andel timelønnede
Praktik
Prøver med censur
Særlige omkostningsforhold
STÅ, bestand, optag
5
9. Faglokale til undervisning (våd/tør) 19. Ekstern undervisning
10. Laboratorie til undervisning (våd)
© 2015 Deloitte
20. Studieadministration –
løn
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0006.png
Analysens tilrettelæggelse
Analysen har været tilrettelagt i følgende fire trin
1.
1
2.
2
3.
3
4.
4
Indledende er den relevante omkostningsbase (uddannelsesomkostninger) isoleret.
Herunder fordeling af fælles omkostninger til flere formål
Uddannelsesrelaterede omkostningerne er derefter fordelt på de 30
omkostningskategorier
Omkostningerne er fordelt til uddannelsesniveau på baggrund af de indsamlede
uddannelsesvariable vedrørende blandt andet holdstørrelser og timeforbrug
Uddannelserne er grupperet i segmenter, og der er beregnet en gns. omkostning pr.
STÅ (studenterårsværk som beståede uddannelsesdele normeret til ét års fuldtidsstudie)
Segmentering af uddannelser efter tilrettelæggelse
Små hold
Mellem hold
Store hold
Segmentering af uddannelser efter hovedområder
SAMF/MERK
HUM
(humanistiske
(samfunds-
videnskabelige og
merkantile
uddannelser)
SUND
(sundheds-
videnskabelige
TEK
(tekniske
uddannelser)
Anvender
ikke
laboratorier
Små uden
laboratorie
Mellem uden
laboratorie
Store uden
laboratorie
uddannelser)
PÆD
Anvender
laboratorier
© 2015 Deloitte
Små med
laboratorie
Mellem med
laboratorie
Store med
laboratorie
(pædagogiske
uddannelser)
Maritim
uddannelser)
6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0007.png
Analysens omkostningsbase
Udgangspunktet for kortlægningen er de samlede omkostninger i 2013, der er anvendt
direkte og indirekte til uddannelsesformål
På alle universiteterne udgør forskningsomkostninger mere end 50 pct. af de samlede
udgifter
På alle øvrige institutioner udgør omkostninger til uddannelser mere end 50 pct. af de
samlede udgifter
Sektor
Universiteter
Professionshøjskoler
Erhvervsakademier
Maritime
Omkostning udd.
mio. kr.
8.400
3.067
1.175
202
Gennemsnit andel udd.
omkostning
31 pct.
62 pct.
76 pct.
91 pct.
Min - max
15 - 47 pct.
48 – 66 pct.
67 – 98 pct.
85 – 96 pct.
Universiteterne har stigende omkostningsniveau ift. faldende uddannelsesandel, hvilket
kan henføres til træk på en dyr omkostningsbase og at de forskningstunge universiteter
har flere relativt dyre uddannelser
Følsomhed i forhold til omkostningsniveauer er større på institutioner med lav
uddannelsesandel
© 2015 Deloitte
7
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0008.png
Analysens struktur
Analysen er struktureret i 4 analyseniveauer med forskelligt omkostningsmæssigt fokus
Uddannelses-
niveau
Omkostningsniveauet for enkeltuddannelser er relevant i forhold til
lønomkostninger til undervisningsrelaterede omkostninger (løn,
materialer mv.) og til segmentering af uddannelserne
Typer af
uddannelser
(segmetniveau)
Omkostningsniveau for grupper af uddannelser er relevant i forhold
til variable STÅ-relaterede omkostninger
Organisatorisk
niveau
Omkostninger på organisatorisk niveau er relevante i forhold til
institutionsrettede/organisatoriske udgifter, herunder bygninger og
administration
Omkostninger på sektorniveau er relevant i forhold til
konsekvensvurdering af rammevilkår, tværgående
finansieringsmodeller mv.
8
Sektorniveau
© 2015 Deloitte
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0009.png
3. Analysens hovedresultater
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0010.png
Tværgående resultater
Omkostningen på den enkelte uddannelse drives primært af antal
undervisningstimer og holdstørrelser – undervisningens tilrettelæggelse er derfor
central for omkostningsniveauet.
Uddannelser med små hold og laboratorieundervisning udgør de dyreste
uddannelser – store hold uden laboratorier er markant billigere.
De faglige hovedområder NAT, SUND og TEK har højere omkostninger end HUM,
PÆD og SAMF.
Især bygningsomkostninger og omkostninger til administration (studieadministration
og støttefunktioner) varierer institutionerne imellem uden tydelig sammenhæng til
størrelse, uddannelsessammensætning eller hovedområdefokus.
Omkostningerne varierer langt mere mellem institutioner end over tid
(professionshøjskoler).
Det gennemsnitlige omkostningsniveau udgør 135.000 (maritime) til 87.000
(universiteter), 73.000 (erhvervsakademier) og 72.000 (professionshøjskoler).
Der udbydes markant flere undervisningstimer på erhvervsakademi- og professions-
højskoleuddannelser end på universitetsuddannelser.
Professionshøjskolerne har i perioden 2011-2013 haft stigende antal STÅ og
faldende gennemsnitsomkostninger pr. STÅ.
© 2015 Deloitte
10
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0011.png
Omkostningsstruktur på tværs af sektorer
Fordelingen i omkostningsstruktur mellem løn, bygninger og drift er relativ ens mellem
sektorerne
Erhvervsakademierne har den største andel på løn til undervisning
Universiteterne har den største andel på administration og bygninger
De maritime institutioner anvender den største andel på undervisningsrelaterede
materialer og aktiviteter
© 2015 Deloitte
11
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0012.png
Omkostninger til bygninger
De gennemsnitlige STÅ-omkostninger påvirkes
af forskelle i institutionernes
bygningsomkostninger, som
kan henføres til forskellige vilkår for overtagelse og
finansiering af bygninger, forskellige antal m2 og forskelle i lokalesammensætningen.
© 2015 Deloitte
12
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0013.png
Omkostninger til studieadministration og
støttefunktioner
Tilsvarende påvirkes de gennemsnitlige STÅ-omkostninger også af
forskelle i udgifter til
studieadministration og støttefunktioner,
som dog varierer mindre end
bygningsomkostningerne
© 2015 Deloitte
13
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0014.png
Omkostninger til de enkelte uddannelser
Der er en signifikant, ikke-lineær sammenhæng mellem antal STÅ og
omkostningsniveauet
Små uddannelser er relativt dyre, men har stærkt faldende omkostningsniveau – især
op til 100 STÅ
Analysen indikerer, at undervisningens tilrettelæggelse og uddannelsernes størrelse er
de primære forklaringer på forskelle i uddannelsernes omkostningsniveau
Omkostning per STÅ
Lønomkostning per STÅ
(undervisning)
© 2015 Deloitte
14
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0015.png
Omkostninger til uddannelsestyper
Omkostningsniveauet mellem uddannelsestyper spænder fra cirka 60.000 til
180.000 per STÅ
Der er ensartet omkostningsstruktur mellem de enkelte sektorer (maritim undtaget)
© 2015 Deloitte
15
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0016.png
Omkostninger til uddannelsestyper
På hovedområder spænder det gennemsnitlige omkostningsniveau fra 60.000 kr. til
135.000 kr.
Der er på tværs af sektorer markante forskelle mellem højere omkostninger for NAT,
SUND og TEK og lavere omkostninger for HUM, SAMF og PÆD
© 2015 Deloitte
16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0017.png
4. Spørgsmål
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 55: Talepapir fra samrådet den 8. december 2015 om omkostningsanalysen, fra uddannelses- og forskningsministeren
1578435_0018.png
Om Deloitte Consulting – fra ide til virkelighed
Deloitte Consulting fokuserer på udvikling og effektivisering af kundernes organisation, kerneprocesser, økonomistyring og it for at bidrage til realisering af kundernes
strategiske målsætninger. Vi kender den offentlige og den private sektor til bunds og kombinerer vores faglige kompetencer med evnen til at lede, styre og gennemføre
projekter i komplekse miljøer. Det kan være som rådgivere eller som ansvarlige for processer fra idestadie til implementering.
Deloitte er Danmarks største revisions- og rådgivningsfirma. Vi tilbyder en bred vifte af ydelser og kombinerer konsulentrollen i Deloitte Consulting med Deloittes
kompetencer indenfor revision, skat og finansiering. Det giver vores kunder en unik mulighed for at få integrerede løsninger, der er skræddersyet til de enkelte opgaver.
Vi er del af den globale virksomhed Deloitte Touche Tohmatsu Limited. Vi udvikler og deler viden på tværs af kontorer i mange lande. Inspirationen fra udlandet
kombineret med systematisk metodeudvikling på tværs af landegrænser sikrer, at vores løsninger altid tager udgangspunkt i den seneste viden. Det er forudsætningen
for, at vi i dag og i fremtiden kan være en attraktiv og værdiskabende rådgiver.
Om Deloitte
Deloitte leverer ydelser indenfor revision, skat, consulting og financial advisory til både offentlige og private virksomheder i en lang række brancher. Vores globale
netværk med medlemsfirmaer i mere end 150 lande sikrer, at vi kan stille stærke kompetencer til rådighed og yde service af højeste kvalitet, når vi skal hjælpe vores
kunder med at løse deres mest komplekse forretningsmæssige udfordringer. Deloittes cirka 200.000 medarbejdere arbejder målrettet efter at sætte den højeste standard.
Deloitte Touche Tohmatsu Limited
Deloitte er en betegnelse for Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar, og dets netværk af medlemsfirmaer. Hvert
medlemsfirma udgør en separat og uafhængig juridisk enhed. Vi henviser til
www.deloitte.com/about
for en udførlig beskrivelse af den juridiske struktur i Deloitte Touche
Tohmatsu Limited og dets medlemsfirmaer.
© 2015 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited