Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1573888_0001.png
Værdsæt
Undervisning
#værdsætUV
En gulerod for
både undervisere
og institutter
SIDE 4
Universiteter
satser mere på
uddannelse
SIDE 8
Incitamenter
eller ej?
SIDE 10
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0002.png
INDHOLD
SIDE 3
SIDE 11
Leder
Ved EVA’s direktør Mikkel Haarder
Pædagogisk kompetence­
profil er det første skridt
Fælles sprog om kompetencer for undervisere
på Københavns Universitet
SIDE 4
En gulerod for både
undervisere og institutter
Teachers’ Academy på Helsinki Universitet
SIDE 12
Kontant
anerkendelse
Excellent Lærer på
Uppsala Universitet
SIDE 6
Det siger underviserne
Tal fra en survey blandt universitets-
undervisere
SIDE 7
Belønning – for hvad?
Vox-pop med konferencens
oplægsholdere og paneldeltagere
SIDE 14
Økonomiske tilskyndelser
til efteruddannelse
Et fakultet på Aarhus Universitet giver
incitamenter til pædagogisk efteruddannelse
SIDE 15
SIDE 8
Universiteter satser mere
på uddannelse
Q&A med professor Keith Trigwell
Hvert universitet
– sin model?
Vox-pop med konferencens oplægsholdere
og paneldeltagere
SIDE 10
Incitamenter eller ej?
Vox-pop med konferencens oplægsholdere
og paneldeltagere
Værdsæt undervisning
© Danmarks Evalueringsinstitut 2015
Redaktion
Rikke Skovgaard Andersen
Maria Holkenfeldt Behrendt
Design
Bgraphic
Tryk
Rosendahls
ISBN: 978-87-7958-869-1
Eftertryk med kildeangivelse tilladt
Foto
Søren Svendsen, forside; Lars Skaaning (Syddansk Universitet) s2;
Søren Kjeldgaard (Aarhus Universitet) s2, s14; Linda Tammisto
(Helsinki Universitet) s4, s5; Uffe Weng (Roskilde Universitet) s7;
Riar Lava Paaske (Aarhus Universitet) s8; Martin Ørsted (Københavns
Universitet) s9; Søren Osgood s10; Uppsala Universitet s13;
Anders Clausen (Københavns Universitet) s15; Scanpix, Colourbox
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0003.png
Værdsæt undervisning
– hvordan?
skridt i arbejdet med at styrke kvaliteten af undervisnin-
gen på universiteterne. På konferencen og i magasinet
her har vi inviteret videnspersoner og debattører
fra ind- og udland og bedt dem svare på, hvordan
universiteter kan arbejde strategisk med at anerkende
og belønne gode underviserkompetencer.
Flere danske universiteter har taget initiativer, der skal
styrke undervisningens status på universitetet og frem-
me, at gode underviserkompetencer i højere grad bliver
anerkendt og belønnet. Der er dog et stykke vej endnu.
Fx viser en nylig spørgeskemaundersøgelse, at et mar-
kant flertal blandt universiteternes undervisere vurderer,
at kvaliteten af deres undervisning betyder meget lidt
for løn og forfremmelser (se side 6).
Konferencemagasinet ’Værdsæt undervisning’ er tænkt
som inspiration til universiteternes videre arbejde ved at
zoome ind på såvel danske som udenlandske erfaringer
med at styrke undervisningens status. Magasinet er
særligt henvendt til ledere med ansvar for universitets-
uddannelse, ledere af universitetspædagogiske enheder
og andre, der har fokus på anerkendelse og belønning
af gode underviserkompetencer.
Universitetsuddannelser af høj kvalitet forudsætter,
at undervisning er en attraktiv og givende karrierevej.
Jeg håber, at EVA’s konference og dette magasin vil være
et nyttigt input til universiteternes fortsatte arbejde med
at udvikle og værdsætte gode underviserkompetencer.
God læselyst.
Mikkel Haarder
Direktør for EVA
De seneste år har der i både Danmark og udlandet
været en stigende opmærksomhed på kvaliteten af
undervisningen på universitetsuddannelserne og på,
hvad universiteterne gør for at understøtte og fremme
god undervisning.
Danske universiteter har længe haft fokus på pæda-
gogisk efteruddannelse og på pædagogisk udviklings-
arbejde som midler til at styrke undervisningskvaliteten.
Fx har alle landets universiteter pædagogiske enheder,
der udbyder efteruddannelse og står i spidsen for
forskellige udviklingsprojekter.
EVA’s konference ”Fra årets underviser til strategisk
indsats” stiller skarpt på, hvad der kan være de næste
Konferencen er organiseret i dialog med
Rektorkollegiets udvalg om uddannelsespolitik
i Danske Universiteter (RUP) og Dansk
Universitetspædagogisk Netværk (DUN).
#værdsætUV
3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0004.png
En gulerod for
både undervisere
og institutter
Helsinki Universitets Teachers’ Academy
er et fællesskab for universitetets dygtigste
undervisere. Store krav og økonomiske
tilskyndelser er med til at gøre en plads
på akademiet værd at stræbe efter for
både undervisere og institutter.
AF RIKKE SKOVGAARD ANDERSEN
For tre år siden tog ledelsen ved
Helsinki Universitet – Finlands største
universitet – initiativ til at oprette
Teachers’ Academy, der går på tværs af
universitetets fakulteter og institutter.
Ideen med akademiet er enkel: Det skal
på én gang være både et motiverende
skulderklap til universitetets dygtige
undervisere og en fristende gulerod,
der gør det mere attraktivt for både
ansatte og institutter at investere tid
og kræfter i undervisningsudvikling.
”I universitetsverdenen har under-
visning ikke altid samme status som
forskning. Når forskere og universiteter
sammenligner sig selv internationalt,
er det ofte med et stærkt fokus på
forskning. Formålet med underviser-
akademiet er at styrke undervisningens
position på universitetet,” fortæller
Keijo Hämäläinen, der er prorektor for
forskning og uddannelse ved Helsinki
Universitet.
Optagelse koster kræfter
En underviser, der ønsker at blive op-
taget i Teachers’ Academy, skal gennem
et ansøgnings- og bedømmelsesforløb.
Universitetet har formuleret en række
kriterier for optagelse, som er omdrej-
ningspunktet for hele processen. I for-
bindelse med den årlige ansøgningsfrist
indsender den enkelte ansøger bl.a.
Keijo Hämäläinen
Prorektor ved Helsinki Universitet
en undervisningsportfolio, der skal vise,
at vedkommende opfylder kriterierne.
Ansøgningerne bliver vurderet af
eksperter og derefter af et bedømmel-
sesudvalg, der afgiver en indstilling
4
#værdsætUV
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0005.png
til universitetets rektor. Han beslutter
endeligt, om ansøgerne skal optages
eller ej.
På den anden side af bedømmelses-
processen venter belønningen: En
underviser, der bliver medlem af akade-
miet, får et stipendium på 10.000 euro
til personlig kompetenceudvikling hvert
år i to år. Samtidig modtager instituttet
et tilskud på 15.000 euro to år i træk
øremærket til pædagogisk kompetence-
udvikling på instituttet bredt set.
et vigtigt signal til den nye generation.
De yngre undervisere er nemlig blevet
mere opmærksomme på, at under-
visning er en karrierevej, og at medlem-
skab af underviserakademiet er noget,
man kan bruge på cv’et.”
Han understreger, at et mere langsigtet
mål med akademiet er at skabe et
stærkt fællesskab mellem universitetets
dygtige undervisere og på den måde
styrke kvaliteten af undervisningen.
Det sker da også allerede, at akademi-
medlemmerne udveksler ideer og
erfaringer om undervisningsmetoder
og pædagogisk udvikling. På længere
sigt vil Keijo Hämäläinen arbejde for,
at akademimedlemmerne kommer til
at spille en central rolle i universitetets
overordnede arbejde med undervis-
ningsudvikling.
Noget at stræbe efter
Selvom Teachers’ Academy stadig er
ungt, vurderer Keijo Hämäläinen, at det
allerede på flere måder har rykket ved
kulturen på Finlands ældste universitet.
Han fortæller:
”At blive medlem af Teachers’ Academy
har givet sig udslag i en enorm motiva-
tion blandt de udvalgte undervisere.
De oplever at få anerkendelse for deres
mangeårige arbejde med undervis-
ningsudvikling. Akademiet er desuden
Gulerod til både underviser
og institut
Forud for lanceringen af underviser-
akademiet gik en grundig forberedelse
med udvalgsarbejde og research af
både teori og andre universiteters
tiltag. Helsinki Universitet har bl.a.
hentet teoretisk inspiration fra den
amerikanske underviser og forsker
Ernest L. Boyer og undersøgt, hvordan
universiteter i Sverige, USA og
Australien arbejder med at anerkende
og belønne gode underviserkompe-
tencer. Keijo Hämäläinens bedste råd
til andre universiteter, der overvejer
at oprette et underviserakademi, er
at huske de kolleger på instituttet,
som ikke er medlem af akademiet:
“Selvom man kun har begrænsede
midler, er det vigtigt også at tilbyde
noget til institutterne. Universitets-
verdenen er på mange måder meget
konkurrencepræget, og derfor var det
vigtigt for os at kombinere en individuel
belønning med belønning på institut
-
niveau. På den måde tilbyder vi også
noget til fællesskabet og de under-
visnings- og forskningsmiljøer, som
akademimedlemmerne kommer fra,”
forklarer han.
Helsinki Universitet er i øjeblikket i gang
med at lave en evaluering af underviser-
akademiet, hvor der bl.a. er særligt
fokus på bedømmelsesprocessen og
kriterierne for optagelse på akademiet.
!
SÅDAN BLIVER
MAN MEDLEM
I forbindelse med ansøgning om
optagelse skal en ansøger beskrive,
analysere og fremhæve sin under-
visningsekspertise i relation til
følgende fire kriterier:
1. Continuous development
of expertise of teaching
and supervision
2. Teaching and supervision
practices that enhance
students’ learning
3. Expertise in using and developing
the teaching materials
4. Participation in the collaborative
development of teaching
Læs mere om kriterier og
bedømmelse på akademiets
hjemmeside:
www.kortlink.dk/hnc3
TEACHERS’
ACADEMY I TAL
282 undervisere har søgt om
optagelse, siden akademiet
blev oprettet i maj 2012.
2014
2013
81 ansøgere
20 optaget som medlemmer
69 ansøgere
20 optaget som medlemmer
2012
132 ansøgere
30 optaget som medlemmer
Helsinki Universitet har
ca. 4.500 videnskabelige med-
arbejdere, hvoraf ca. 2.700 er
på et karrieretrin, som gør det
muligt at ansøge om optagelse
i Teachers’ Academy.
#værdsætUV
5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0006.png
Det siger underviserne
Et markant flertal af universiteternes undervisere vurderer, at kvaliteten
af deres undervisning betyder meget lidt for deres løn og forfremmelses-
muligheder. Samtidig vurderer halvdelen af underviserne, at undervisning
prioriteres lavere eller meget lavere end forskning på deres universitet.
Hvordan vurderer du, at undervisning prioriteres ift. forskning på din institution?
14
0%
Højere/væsentlig højere
Hverken højere eller lavere
Lavere/væsentlig lavere
35
50
100 %
Hvor meget betyder kvaliteten af din undervisning for forfremmelser?
4
0%
Meget
En del
Noget
Meget lidt
Ved ikke
9
21
58
9
100 %
Hvor meget betyder kvaliteten af din undervisning for løn?
3
0%
Meget
En del
Noget
Meget lidt
Ved ikke
8
14
67
8
100 %
KILDE:
Spørgeskemaundersøgelse blandt undervisere på universiteterne udarbejdet af Epinion for
Udvalg for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser, 2014. Antal respondenter: 3424.
6
#værdsætUV
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0007.png
Belønning
– for hvad?
Vi har spurgt nogle af oplægsholderne
og paneldeltagerne på EVA’s konference,
hvilken underviserkompetence eller
-indsats der er den vigtigste at anerkende
og belønne, hvis undervisningen skal
have højere status på de danske
universiteter.
Hanne Leth Andersen
Rektor, Roskilde Universitet
Den samlede indsats
Det er indsatsen for at samarbejde
med andre undervisere om den samlede
uddannelse, for at skabe stærke tvær-
gående linjer i faglige sammenhænge,
metoder og anvendelse. Den enkelte
undervisers faglige og pædagogiske indsigt
og kompetence er vigtig, men kvalitet
afhænger også af gode studieordninger,
gode studieledere og det fælles lærer-
samarbejde og engagement (samt
administrativ understøttelse og god
studievejledning).
Hans Hüttel
Lektor, Aalborg Universitet
Reflektere og udvikle
undervisningen
Den vigtigste kompetence at anerkende og
belønne er den kompetence, det er at kunne
reflektere og udvikle sin undervisning ud fra en
forståelse af læring. Der er alt for mange eksem-
pler på ureflekterede undervisere og ureflekteret
undervisning, der hænger fast i fordomme
om lærere, studerende og tilgange til et fag.
Hvis god forskning består i at tænke videre og
opdage ny viden, må det også være tilfældet
for undervisning.
Yasmin Davali
Formand, Danske Studerendes Fællesråd
Formidling af forskningen
Evnen til at formidle forskningen og indrette undervisningsforløb, som motiverer, engagerer
og fastholder studerende, er vigtig at anerkende og belønne. Det er i den forbindelse
altafgørende, at man som forsker ser forsker og studerende som ligeværdige parter, som
i fællesskab kan bringe forskningen og vidensudvekslingen til et nyt niveau. Studerende skal
involveres i den nyeste forskning, og deres mening skal have betydning. Undervisere, som
formår at gøre dette, har nogle prisværdige undervisningskompetencer.
#værdsætUV
7
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0008.png
Universiteter satser
mere på uddannelse
Professor Keith Trigwell kan se, at universiteter
i Nordeuropa og de engelsktalende lande lægger større
vægt på at fremme gode undervisningskompetencer
end tidligere. Han giver her nogle svar på, hvad
der skal til, for at balancen mellem anerkendelse
af undervisning og forskning bliver mere lige.
Keith Trigwell
Professor ved Sydney Universitet
AF TUE VINTHER­JØRGENSEN
Q
Hvordan arbejder universiteter,
Q
Hvad skal man belønne
der har en målrettet indsats, på at
hæve undervisningens status?
i den sammenhæng?
!
KEITH TRIGWELL
– er professor på Institut for Under-
visning og Læring på Sydney
Universitet
– har i mange år forsket i undervisning
på universiteterne, de studerendes
læringsoplevelse og relationen
mellem forskning og undervisning.
– har ligeledes arbejdet praktisk med
intern udvikling af god undervisning
og gode underviserkompetencer
på bl.a. Oxfords og Sydneys
universiteter.
A
”Først og fremmest har det stor
betydning, at man som universitet ud-
vikler en kultur, hvor det er tydeligt, at
undervisning kræver samme form for
stringent tænkning som forskning, og
hvor pædagogiske ideer og tilgange
kan diskuteres og udsættes for peer
review ligesom forskning. Vi kalder det
Scholarship of teaching and learning.
Her har underviserne en professionel
og undersøgende tilgang til under-
visningen på samme måde som til
forskningen og andre akademiske
opgaver. Og belønning, publikations-
muligheder og andre former for aner-
kendelse skal naturligvis følge med.”
A
”Bidrag til The scholarship of
teaching and learning skal naturligvis
kunne anerkendes og belønnes.
Bidragene kan fx være deltagelse
i pædagogiske konferencer og udvik-
lingsprojekter eller publicering af pa-
pers om pædagogiske problemstillinger.
Og selvfølgelig skal høj kvalitet i under-
visningen i sig selv også kunne belønnes.
Vi ved fra forskningen, at det samlede
læringsmiljø har stor betydning for de
studerendes læring. Derfor skal der ikke
kun være mulighed for at belønne den
enkelte underviser, men også for at
belønne et samlet fagligt miljø eller
et helt institut. Og man må samtidig
ikke glemme muligheden for at kunne
belønne det bidrag til de studerendes
læring, som kommer fra en velfunge-
rende infrastruktur med bibliotek,
vejledning, it-understøttelse mv.”
8
#værdsætUV
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0009.png
Q
Kan man kombinere indivi-
A
duelle og kollektive belønnings-
systemer?
”I høj grad! Der er stadig tendens
til at se på undervisning som et privat
ansvar for den enkelte underviser.
Så det er positivt med incitamenter,
der bidrager til at udvide de offentlige
aspekter af undervisningen, fx ved
at belønne hele institutter for bidrag
til The scholarship of teaching and
learning. De gode undervisere kan så
være med til at løfte de mindre gode
undervisere, så de alle får andel i den
kollektive belønning på samme måde
som forskergrupper, der udnytter
de samlede kompetencer i gruppen.”
Q
Hvilke udfordringer kan der
A
være for de universiteter, som laver
et belønningssystem?
”Pengene til belønning kommer
jo et sted fra. Fx ved at inddrage
en lille andel af basisbevillingerne
til institutterne. Så nogle får mindre,
end de ellers ville have fået, med risiko
for skuffelse. Erfaringen mange steder
er dog, at de, der får mindre det ene år,
bliver motiverede til at forsøge at få
mere det efterfølgende år. Faren er
selvfølgelig, at prioriteringerne ændrer
sig, og pengene helt forsvinder, fx
hvis der kommer ny ledelse.”
Q
Hvad er de største barrierer
for, at universiteter går i gang
med at etablere systemer for
anerkendelse og belønning af
gode underviserkompetencer?
KORT OM
SCHOLARSHIP
OF TEACHING
AND LEARNING
Ideen om Scholarship of
teaching and learning blev
oprindeligt formuleret af
amerikaneren Ernest L. Boyer
i 1990. Han identificerede
fire former for scholarships
som forskellige, men gensidigt
uadskillelige elementer i al
akademisk arbejde:
Discovery (forskning)
Integration (se på tværs
af bl.a. fag og discipliner)
sattes professionalisme og
genintroducerede under-
visningen som et kerne-
element i det akademiske
arbejde.
Application (samarbejde med
det omgivende samfund)
Teaching and learning
(undervisning).
Han pegede samtidig på, at
forskning har overtaget under-
visningens historiske rolle
som den primære akademiske
funktion for universiteternes
ansatte. Derfor ønskede han,
at universiteterne gentænkte
forventningerne til de ansattes
professionalisme og genintro-
ducerede undervisningen som
et kerneelement i det akade-
miske arbejde.
Q
Kan alle undervisere bidrage
til The scholarship of teaching
and learning?
A
”De fleste undervisere har deres
forskningskompetence inden for andre
områder end undervisning og læring,
og universiteterne er derfor nødt til at
sikre undervisernes ekspertise gennem
tilbud om pædagogisk efteruddannelse
mv. Jeg kan se, at mange universiteter
er gået den vej og faktisk har etableret
en understøttende struktur omkring
undervisningen de sidste 20-25 år.”
A
Q
Hvad er gevinsten ved at
A
have et velfungerende belønnings-
system?
”Udbyttet på de forskningstunge
universiteter er først og fremmest,
at de videnskabelige medarbejdere får
et tydeligt signal om, at undervisning
værdsættes på samme måde som
forskning. Det påvirker balancen
mellem forskning og undervisning
i den rigtige retning.”
”Først og fremmest den tid,
underviserne løbende skal investere i
at bidrage til Scholarship of teaching
and learning. Derfor bør universiteterne
prioritere aktiviteter, der bidrager
meget direkte til at forbedre de stude-
rendes læring, mens en meget tids-
krævende aktivitet som publicering af
papers med fordel kan få mindre fokus.
For mig er det vigtigste, at underviserne
bruger tid på at forholde sig under-
søgende til undervisningen, og at de
reflekterer og deler deres viden med
kolleger og studerende.”
Q
Hvad er et godt råd til univer-
siteter, der vil gå videre med at
etablere et system for belønning
og anerkendelse?
A
”Der er behov for, at universite-
terne ikke blot springer ud i at etablere
systemer, men tænker formålet godt
igennem og får ideerne og princip-
perne ordentligt på plads. For det stiller
store krav til både infrastruktur og tid.
Man skal finde den rette balance
mellem en gradvist voksende profes-
sionalisering af undervisningsopgaven
og den tid, de videnskabelige med-
arbejdere allerede bruger på professio-
nelt akademisk arbejde.”
#værdsætUV
9
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0010.png
Signe Vikkelsø
Institutleder, Copenhagen Business School
En konstruktiv balance
Det er en god idé at justere incitamenter, så de også retter sig mod
undervisning. Som det er nu, er næsten alle incitamenter fokuseret på
forskning, og det gør, at mange nedprioriterer at lægge tid og kræfter
i en ekstraordinær undervisningsindsats. Omvendt bør god undervisning
ikke overskygge forskningskvalitet. Det gælder om at finde en konstruktiv
balance og dynamik mellem forskning og undervisning.
Ingrid Stage
Næstformand, Akademikerne
Incitamenter
eller ej?
Er det en god idé at bruge økonomiske
eller karriererelaterede incitamenter til at
fremme god undervisning og pædagogisk
udvikling? Det har vi spurgt nogle af
oplægsholderne og paneldeltagerne
til EVA’s konference om.
Resultatløn
er ikke løsningen
Uddannelseskvalitet skabes ikke af den privat-
praktiserende underviser, men gennem team-
arbejde. Det er derfor ikke nogen god ide at satse
på individuelle performancetillæg eller individuel
resultatløn. Men god, inspirerende og engagerende
undervisning, kursusudvikling og en indsats for
didaktisk og pædagogisk udvikling skal være
meriterende og karrierefremmende på linje med
fremragende forskning og flittig forsknings-
publicering. Det vil dog være uheldigt at fokusere
for entydigt på studenterevalueringer.
Hans Hüttel
Lektor, Aalborg Universitet
Undervisning skal også være karrierefremmende
Selvfølgelig skal gode undervisningskompetencer også være karrierefremmende. Hvis man hævder,
at undervisning og forskning er to lige vigtige opgaver for en universitetslærer, skal de begge
være karrierefremmende. I den nuværende model belønnes man med eksterne forskningsmidler
og fritagelse for undervisning, hvis man er en forsker i “himlen”, mens kompetente undervisere
typisk enten får et løntillæg eller bare får endnu flere undervisningsopgaver.
10 #værdsætUV
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0011.png
G
ARRIN
IAL SP
OLLEG
OG K
VIDEN OM LÆRING, UNDERVISNING
OG UDDANNELSE
PÆDAG
OGIS
UD
K
DAN
NE
PRAKSIS OG REFLEKSION
ER
ÅD
MR
O
Københavns Universitet har igangsat en række
forskellige indsatser for at øge opmærksomheden
på gode underviserkompetencer. Første skridt
på vejen er en pædagogisk kompetenceprofil,
der kan give et fælles sprog.
AF DINA CELIA MADSEN
DELING
VIDEN
UNIVER
SITETS
RS
VA
S
AN
BASIS
Faglige forudsætninger og
emnekendskab. Basalt
kendskab til faget og
undervisningsformer
og -metoder.
Københavns Universitet har sat sig for
at sætte god undervisning på dags-
ordenen, og et vigtigt skridt på vejen
er at synliggøre, hvad gode underviser-
kompetencer er. Udviklingen af en
pædagogisk kompetenceprofil skal
som et af de første skridt sikre et fælles
sprog om gode undervisningskompe-
tencer. Jens Dolin, professor på Institut
for Naturfagenes Didaktik og projekt-
leder på udvikling af den pædagogiske
kompetenceprofil, fortæller:
”Forskning er stadig den gyldne stan-
dard på universiteterne. Universiteterne
rankes altovervejende på baggrund
af deres forskning, og der er et helt
begrebsapparat, man kan bruge til
at beskrive god og dårlig forskning.
Det er der ikke inden for undervisning,
og bl.a. derfor får den automatisk en
lavere status. Hvis vi vil øge undervis-
ningens status, så skal vi have et sprog
for det, og det kræver et fælles
begrebsapparat.”
Udvikling fremfor kontrol
Profilen indeholder seks dimensioner
for netop at sætte fokus på, at god
undervisning er mere end blot det, der
foregår i forelæsningssalen (se figur).
Den skal sammen med indførelsen af
en obligatorisk undervisningsportfolio
danne grundlag for, hvordan ledere
og undervisere taler om undervisnings-
kompetencer.
”Profilen er et middel til kvalitetsudvik-
ling – ikke til kontrol eller ensretning.
Af samme grund er der intet normativt
ANSVARSOMRÅDER
Undervisnings og uddannelses-
relaterede opgaver, underviseren
kan håndtere, og det praktiske og
ansvarsmæssige råderum, under-
viseren har.
Jens Dolin
Professor ved Københavns Universitet
VIDENDELING OG
KOLLEGIAL SPARRING
Bidrag til deling af egne pædago-
giske erfaringer med kolleger og
fagfæller, lokalt, nationalt og
internationalt.
i profilen. Den skal bl.a. bruges dels
af underviseren til at få overblik over
og reflektere over sine undervisnings-
aktiviteter, dels af ledelsen, når den skal
tale om undervisning med medarbej-
dere, fx i MUS-samtaler. Profilen giver
mulighed for konkret at drøfte nogle
områder, hvor den enkelte underviser
kan udvikle sig,” forklarer Jens Dolin.
VIDEN OM LÆRING, UNDER-
VISNING OG UDDANNELSE
Indsigt i den universitetspædagogi-
ske praksis og litteratur og ens eget
fagdidaktiske område og evne til at
inddrage denne viden i egne under-
visnings- og uddannelsesrelaterede
opgaver for at fremme de stude-
rendes læring.
Teaching Academy på
tegnebrættet
På tegnebrættet på KU er også opret-
telsen af et
Teaching Academy.
Der
var oprindelig lagt op til, at akademiet
skulle arbejde for at knytte prestige og
økonomisk incitament til undervisning
samt skabe et ’community’ for under-
visere, som er særligt engagerede i
undervisningsudvikling.
”Der er mere skepsis over for
Teaching
Academy.
Det handler bl.a. om en frygt
for at lave A- og B-undervisere. På KU
hælder vi nu nok mere til en netværks-
model, hvor undervisere mødes og
udveksler erfaringer,” slutter Jens Dolin.
Projektet er indtil videre sat på hold, til
det er afklaret, hvilken form et
Teaching
Academy
skal have.
PRAKSIS OG REFLEKSION
Evne til kritisk og vidensbaseret
at kunne bedømme og beskrive
praksiserfaringer så de kan informere
og forbedre fremtidig praksis i og
uden for undervisningslokalet.
UNIVERSITETSPÆDAGOGISK
UDDANNELSE
Deltagelse i formaliserede efter-/
videreuddannelsesaktiviteter inden
for det universitetspædagogiske
område.
PÆDAGOGISKE
UDVIKLINGSPROJEKTER
Deltagelse i og egne initiativer i for-
hold til at gennemføre pædagogiske
og fagdidaktiske projekter.
#værdsætUV 11
DA
G
OG
ISK
E
UD
VIK
LIN
GS
PR
Pædagogisk
kompetenceprofil
er det første skridt
LSE
OJ
EK
TER
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0012.png
Kontant
anerkendelse
Undervisere på Uppsala Universitet kan få en
særlig titel og en lønforhøjelse, hvis de kan vise,
at de har opnået pædagogisk kompetence på
højt niveau.
AF TUE VINTHER­JØRGENSEN
Efter mange års diskussion besluttede
Uppsala Universitet i 2011 at indføre
incitamenter for gode underviser-
EXCELLENT
LÆRER I TAL
40 undervisere til dato har
opnået titlen som Excellent
Lærer på Uppsala Universitet
– heriblandt flere profes-
sorer.
Yderligere 26 undervisere
har ansøgt uden at blive
vurderet til at have et hø-
jere niveau af pædagogisk
kompetence end grund-
niveau.
I alt 66 undervisere har
dermed ansøgt siden 2012
ud af en underviserstab på
1.534 årsværk.
kompetencer. I dag kan dygtige under-
visere få titlen Excellent Lærer og
en månedlig lønforhøjelse på 3.000
svenske kroner. Ideen kom oprindeligt
fra det teknisk-naturvidenskabelige
fakultet, men den tidligere rektor
syntes, at ideen var så god, at den
skulle udbredes til hele universitetet.
Da nuværende rektor Eva Åkesson
satte sig i rektorstolen ved nytår 2012,
støttede hun varmt op om den netop
igangsatte ordning:
”Da jeg tiltrådte, var det en selvfølge,
at den formelle incitamentsstruktur var
værd at indføre. Dels ud fra min erfa-
ring fra en anden uddannelsesinstitu-
tion, dels fordi jeg er af den opfattelse,
at Uppsala Universitet var og er nødt
til at synliggøre sine dygtige undervisere
på bedre vis end hidtil,” fortæller
Eva Åkesson, der selv har en titel
med i bagagen som
Excellent Teaching
Practitioner
fra Lunds Universitet.
Eva Åkesson
Rektor ved Uppsala Universitet
Ringe i vandet
Uppsala Universitet har en række over-
ordnede retningslinjer for, hvordan
vurderingen af underviserne skal finde
At indføre en titel som
Excellent Lærer er ikke
tilstrækkeligt på et stort
forskningstungt univer­
sitet. Det ville svare til at
tro, at uddelingen af en
underviserpris én gang
om året tager hånd om
uddannelsesspørgsmålet.
Vi må hele tiden gøre
mere.
12 #værdsætUV
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0013.png
Maja Elmgren
Lektor ved Uppsala Universitet
sted, men kravene og kriterierne
fastlægges lokalt af de enkelte fakul-
teter. Fælles for alle fakulteter er dog,
at underviseren skal ansøge om titlen
og indlevere dokumentation for sine
underviserkompetencer i form af en
pædagogisk merit-portefølje. Ifølge
universitetets rektor giver det læring
og udvikling, at ansøgerne skal udar-
bejde merit-porteføljen. Hun uddyber:
”Det er krævende at udforme den
pædagogiske merit-portefølje på en
god og systematisk måde. Det er et
udviklende arbejde i sig selv at skulle
tænke over og præsentere sine pæda-
gogiske meritter. Og vi bliver alle bedre
til at reflektere over og håndtere pæda-
gogisk meritering, når vi løbende skal
måle og vurdere de pædagogiske evner
hos dem, der søger om at få titlen som
Excellent Lærer.”
Maja Elmgren fremhæver også vigtig-
heden af, at der på Uppsala Universitet
altid er eksterne bedømmere med i
vurderingen af de enkelte ansøgninger:
”Eksterne bedømmere giver et natio-
nalt eller endda internationalt perspek-
tiv, så vi bliver en del af en større dialog
om pædagogiske kompetencer. På
mit fakultet er alle bedømmere blevet
hentet uden for fakultetet – og i de
fleste tilfælde uden for universitetet.”
Excellente undervisere
gør en forskel
Rektor og Maja Elmgren er enige
om, at muligheden for at blive excellent
underviser har styrket undervisningen
og flyttet holdningen om, at god
undervisning ikke kan måles, samt at
man altid kan udvikle sig til en god
underviser. Samtidig betyder præmie-
ringen af engagement og gode kompe-
tencer inden for undervisningen, at der
kommer mere balance i vægtskålene
mellem incitamenterne til god forsk-
ning og god undervisning.
”Hvis vi ikke belønner og stiller krav
– også når vi rekrutterer – risikerer
vi, at den, som primært forsker og ikke
orienterer sig mod undervisningen, er
den, som reelt vinder på karrierestigen.
Det er vigtigt hele tiden at holde sig
for øje, at hvis vi vil uddanne gode
studerende, kræver det også gode
undervisere. Forskning og uddannelse
skal gå hånd i hånd,” afslutter rektor
Eva Åkesson.
Dialog og bred for­
ankring er kodeordene,
når man vil indføre et
system med belønning
af pædagogiske meritter.
Det er vigtigt, at man
får en god diskussion
med personer på mange
forskellige niveauer.
Støtte og ekstern vurdering
Lektor Maja Elmgren er en af Uppsala
Universitets excellente undervisere og
var med i den gruppe, der stillede det
oprindelige forslag om at indføre incita-
menter for gode underviserkompe-
tencer. Hun understreger vigtigheden
af at støtte dem, som vil i gang med
at udarbejde deres pædagogiske
merit-portefølje. Hendes eget fakultet
afholder fx et seminar, hvor ansøgerne
kan få råd om, hvordan de kan beskrive
deres gode underviserkompetencer.
Fakultetet arrangerer ligeledes et værk-
sted, hvor ansøgere kan få feedback
på deres portefølje undervejs.
!
EVALUERING
I GANG
Et eksternt panel er i gang med at
evaluere erfaringerne med excellente
lærere på Uppsala Universitet.
Evalueringen afdækker blandt andet,
om forskellene mellem fakulteternes
procedurer og kriterier er relevante
og vel begrundede, og om systemet
har børnesygdomme, der skal rettes
op på.
#værdsætUV 13
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0014.png
Mærkbare tilskyndelser
til pædagogisk efter-
uddannelse
På et fakultet på Aarhus Universitet kan det have
økonomiske konsekvenser for institutterne, hvis
underviserne ikke deltager i den pædagogiske
efteruddannelse.
AF RIKKE SKOVGAARD ANDERSEN
Udviklingen begyndte for cirka fire år
siden: Fakultetsledelsen på School of
Business and Social Sciences på Aarhus
Universitet ville gerne have flere af
fakultetets lektorer og professorer
til at deltage i det vejledningskursus,
som fakultetets pædagogiske center
udbyder. Ledelsen vedtog en øko-
nomisk tilskyndelse: Alle institutter
har en årlig kvote af kursuspladser, og
hvis den ikke bliver brugt, kan dekanen
tilbageholde 50.000 kr. af instituttets
midler pr. ubrugt plads.
”De færreste kan leve med at lave
dårlig undervisning. Udfordringen er,
at man som institut eller underviser
over tid tillægger sig både gode og
dårlige vaner. Det kan være svært
at få folk til at indse, at det, der har
virket i mange år, ikke virker mere.
Her kan økonomiske incitamenter gøre
en forskel,” siger Svend Hylleberg,
der er tidligere dekan for fakultetet.
kvoter for institutternes deltagelse
i fakultetets kursus i blended learning.
Incitamenterne er samtidig blevet fulgt
op på institutniveau, idet de fleste
institutter i dag giver medarbejdere et
engangsvederlag for kursusdeltagelse.
Vederlagenes størrelse varierer fra
institut til institut, og det samme gør
tilgangen til, hvordan man udvælger
medarbejdere til at deltage i kurserne.
Ifølge Svend Hylleberg er lokale friheds-
grader en af styrkerne. Han siger:
”Jeg tror på en tilgang med økono-
miske incitamenter på institutniveau.
Det giver frihed til at gribe medarbej-
dernes efteruddannelse an, så den
passer sammen med, hvordan man
gør tingene lokalt.”
Svend Hylleberg
Professor på Institut for Økonomi
på Aarhus Universitet
ikke gået ubemærket hen på fakultetet
– blandt andet blev incitamenterne
en overgang kaldt for ’dummebøder’.
I dag er det dog Svend Hyllebergs
oplevelse, at incitamentsstrukturen
er blevet en mere naturlig del af
bagtæppet for institutternes hverdag.
Samtidig vurderer han, at incita-
menterne har rykket noget ved
undervisningsvanerne og interessen
for pædagogisk udvikling på fakultetet.
”Der er kommet nye undervisnings-
metoder til, og der er sket noget,
som ikke ville være sket, hvis vi havde
udeladt incitamenterne. Men det er
selvfølgelig en proces, og der er fortsat
brug for udvikling,” fortæller han.
Fra dummebøder til
en del af hverdagen
Ifølge Svend Hylleberg er der brug for
håndfaste virkemidler, når man skal
ændre vanerne på et stort sted med syv
institutter, knap 250 ph.d.-studerende
og godt 500 videnskabelige medarbej-
dere. Den konsekvente tilgang er heller
Plads til lokale forskelle
Flere incitamenter er kommet til løben-
de, og i dag er der blandt andet også
14 #værdsætUV
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0015.png
Hvert universitet
– sin model?
Flere af de danske universiteter er allerede i gang
med at udvikle modeller for anerkendelse og belønning
af gode underviserkompetencer. Men skal alle
universiteter have hver deres model? Det spørgsmål
svarer nogle af oplægsholderne og paneldeltagerne
på EVA’s konference på her.
Henrik Dam
Rektor, Syddansk Universitet
Signe Vikkelsø
Institutleder,
Copenhagen Business School
Enighed på tværs
Ja og nej. Visse dokumenterede kompetencer bør kunne
anerkendes på tværs, således som tilfældet er med
universiteternes (adjunkt) pædagogikum; dette kunne
fx også gælde en studielederuddannelse – altså at der
på tværs af universiteterne er enighed om, at visse under-
visningsmæssige/uddannelsesledelsesmæssige krav skal
være opfyldt for at komme i betragtning til en bestemt
stilling/opgave. Herudover kan der godt være lokale
modeller, fx knyttet til bestemte strategier.
For mange dybe
tallerkener
Selvom der er forskel på under-
visningens fokus og rammer blandt
universiteterne, er det oplagt at lære
af hinanden og udveksle erfaringer.
Der er måske for mange områder,
hvor universiteterne opfinder hver
deres dybe tallerken, hvor de i stedet
kunne koordinere og lære af hinanden.
Martin Bendsøe
Dekan, Danmarks Tekniske Universitet
Afspejling af lokale kulturer
Modellerne for anerkendelse og belønning bør afspejle
lokal kultur og ikke mindst den opgaveportefølje, det
enkelte universitet har. Det er i den forbindelse også
vigtigt, at lønstruktur (tillæg) og forfremmelsesmuligheder
afspejler alle universitetets virkeområder.
#værdsætUV 15
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 46: Publikation: Værdsæt Undervisning, fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
1573888_0016.png
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.
2100 København Ø
T 35 55 01 01
E [email protected]
H www.eva.dk
Mere viden fra EVA
Studenterservicer
Universiteternes tilbud til en bredere
studentergruppe
Undervisningsevaluering på de
videregående uddannelser
Studenterservicer
Undervisningsevaluering på de
videregående uddannelser
Undervis i innovation
Inspiration fra underviser til underviser
på de videregående uddannelser
Fordelingen af det stigende optag
på universiteterne
En kortlægning af udviklingen i studenterpopulationen
på de otte universiteter
UN
IVE
R
TE
ITE
RS
NE
Fordelingen af det stigende optag
på universiteterne
Undervis i innovation
Læs mere om EVA på www.eva.dk
og følg os på de sociale medier