Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 42
Offentligt
1572695_0001.png
Lovforslag nr.
L 00
Folketinget 2015-16
Fremsat den [dato] 2016 af uddannelses- og forskningsministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Målretning af målgruppen og nedsættelse af satsen for SVU til videregående uddannelse)
§1
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 340 af 1. april 2015, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 3,
ændres »5« til: »4«.
2.
I
§ 3 a, stk. 1,
ændres »på et niveau højere end uddannelse
på erhvervsakademiniveau« til: », jf. dog stk. 2«.
3.
§ 13, stk. 1,
affattes således:
»SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymna-
sial uddannelse, jf. § 4, stk. 1, udgør ved heltidsuddannelse
et beløb pr. uge svarende til 80 pct. af dagpengenes højeste
beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved
deltidsuddannelse nedsættes SVU forholdsmæssigt.«
4.
I
§13
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
SVU til videregående uddannelse, jf. § 8, stk. 1,
udgør et beløb pr. uge svarende til 60 pct. af dagpengenes
højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
5.
I
§ 13, stk. 4,
der bliver stk. 5, indsættes efter »stk. 1«:
»og 2«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om
SVU, der er modtaget inden lovens ikrafttræden. For sådan-
ne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
DokumentId
Journalnummer
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 42: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (Målretning af målgruppen og nedsættelse af satsen for SVU til videregående uddannelse)
1572695_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslagets indhold
2.1.
Målretning af målgruppen for SVU til videregående uddannelse
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
Gældende ret
Den foreslåede ordning
Nedsættelse af satsen for SVU til videregående uddannelse
2.2.1.
2.2.2.
Gældende ret
Den foreslåede ordning
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
SVU til videregående uddannelse blev målrettet personener,
der højst har gennemført en videregående uddannelse på er-
hvervsakademiniveau.
Efter- og videreuddannelse er et vigtigt redskab til at opkva-
lificere arbejdsstyrken hurtigt og effektivt, når det er nød-
vendigt. Samtidigt nødvendiggør stramme økonomiske ram-
mer for den offentlige sektors økonomi, at der foretages en
løbende prioritering og effektivisering, hvor det er muligt, så
midlerne anvendes, hvor de gør størst gavn.
Selvom målretningen fra 2014 har medført et stort fald i an-
tallet af SVU-tildelinger til videregående uddannelse, udgør
SVU til videregående uddannelse fortsat størstedelen af det
samlede antal ansøgninger om SVU. En opgørelse over det
samlede antal ansøgninger modtaget i første halvdel af 2015
viser således, at ansøgning om SVU til videregående uddan-
nelse udgør ca. 67 pct. af samtlige ansøgninger.
Det er derfor aftaleparternes opfattelse, at der er grundlag
for at målrette SVU-ordningen yderligere, så der på den ene
side fortsat prioriteres uændrede vilkår for SVU til de be-
skæftigede, som har lidt eller slet ingen uddannelse, og der-
1. Lovforslagets baggrund og formål
Den xx. xx 2015 indgik regeringen (Venstre) og (xx) aftale
om finansloven for 2016. Lovforslaget er en konsekvens af
regeringens forslag om målretning af statens voksenuddan-
nelsesstøtte (SVU), jf. lovforslag nr. L 1 om finanslov for fi-
nansåret 2016 (folketingsåret 2015-16).
SVU-ordningen blev oprindelig etableret som et led i en
større voksen- og efteruddannelsesreform, der trådte i kraft
den 1. januar 2001. Formålet var primært at understøtte de
personer på arbejdsmarkedet med ingen eller kun lidt uddan-
nelse. Det blev også lagt til grund, at størstedelen af udgif-
terne til SVU-ordningen ville gå til uddannelse på folkesko-
leniveau og til gymnasial uddannelse. Ordningen har imid-
lertid vist sig at blive anvendt til uddannelse på videregåen-
de niveau i langt højere grad, end det oprindeligt var forud-
sat.
Vilkårene for at få SVU til uddannelse på videregående ni-
veau er blevet gradvist skærpet i flere omgange, herunder
senest som led i opfølgning på finansloven for 2014, hvor
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 42: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (Målretning af målgruppen og nedsættelse af satsen for SVU til videregående uddannelse)
1572695_0003.png
3
med dem som ordningen oprindeligt var tiltænkt, mens be-
skæftigede, der vil læse på en videregående uddannelse, i
højere grad skal bidrage til at finansiere omkostningerne til
efter- og videreuddannelse i samarbejde med deres arbejds-
giver.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Målretning af målgruppen for SVU til videregående ud-
dannelse
2.1.1 Gældende ret
Der kan efter de gældende regler gives SVU til en række vi-
deregående uddannelser udbudt efter lov om åben uddannel-
ses og universitetslovens bestemmelser om deltidsuddannel-
se. De videregående uddannelser omfatter især akademi-, di-
plom- og masteruddannelser. Uddannelsesaktiviteterne må
ikke være udbudt som indtægtsdækket virksomhed og skal i
perioden med SVU være tillrettelagt som heltidsuddannelse.
Målgruppen for SVU til videregående uddannelse er be-
skæftigede, der er fyldt 25 år, men som endnu ikke har nået
folkepensionsalderen. Med lov nr. 82 af 28. januar 2014 om
ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)
(Målretning af SVU til videregående uddannelse), der trådte
i kraft den 1. februar 2014, blev SVU til videregående ud-
dannelse målrettet uddannelsessøgende, der højst har gen-
nemført en uddannelse på erhvervsakademiniveau. Det føl-
ger således af lovens § 3 a, stk. 1, at det er en betingelse for
at få SVU til videregående uddannelse, at den uddannelses-
søgende ikke må have gennemført en videregående uddan-
nelse på et niveau højere end uddannelse på erhvervsakade-
miniveau. Dog kan ministeren efter bestemmelsens stk. 2
fastsætte nærmere regler om betingelsen efter stk. 1 og kan
herunder fastsætte regler om, i hvilke situationer der kan ses
bort fra gennemført videregående uddannelse. Det følger af
de gældende regler i SVU-bekendtgørelsen, jf. bekendtgø-
relse nr. 286 af 26. marts 2015 om statens voksenuddannel-
sesstøtte, at der kan ses bort fra uddannelse, der ikke er af-
sluttet, og fagmoduler og enkeltfagsundervisning, der ikke
samlet udgør en uddannelse, samt forældet uddannelse. Som
forældet videregående udddannelse anses bl.a. uddannelse,
som den uddannelsessøgende ikke har anvendt i de sidste 5
år forud for ansøgningstidspunktet, eller uddannelse, som
ikke kan anvendes af helbredsmæssige grunde.
2.1.2. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget skærpes kravet til den uddannelsessøgen-
des uddannelsesbaggrund ved ansøgning om SVU til videre-
gående uddannelse. Den foreslåede ændring indebærer, at
personer, der har gennemført en videregående uddannelse,
fremover ikke kan modtage SVU til videregående uddannel-
se uanset niveauet for den gennemførte uddannelse. Forsla-
get ligger i forlængelse af den målretning af SVU-ordnin-
gen, der blev gennemført som opfølgning på finansloven for
2014, og medfører, at SVU til videregående uddannelse
målrettes personer, der opkvalificeres til videregående ni-
veau i forbindelse med efter- og videreuddannelse. Faglærte,
der har gennemgået en relevant erhvervsuddannelse, og har
mindst 2 års relevant erhvervserfaring, vil efter de generelle
regler om adgang til uddannelse have mulighed for at blive
optaget på en akademiuddannelse og dermed uddanne sig til
videregående niveau, jf. målsætningen om det dobbelte
kompetenceløft i trepartsaftalen mellem den daværende re-
gering (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Det Konservative Folkeparti om mere og bedre voksen- og
efteruddannelse fra den 7. maj 2014.
Ministerens bemyndigelse efter lovens § 3 a, stk. 2, til at
fastsætte nærmere regler om gennemført uddannelse, og i
hvilke tilfælde, der kan ses bort fra gennemført videregåen-
de uddannelse, berøres ikke af lovforslaget. Det forudsættes
således som udgangspunkt, at bekendtgørelsens bestemmel-
ser om, hvornår en videregående uddannelse anses for gen-
nemført, og i hvilke tilfælde der kan ses bort fra gennemført
videregående uddannelse, fortsat vil finde anvendelse ved
lovens ikrafttræden.
Det følger af de generelle regler om adgang til uddannelse,
at såvel erhvervsakademier, professionshøjskoler som uni-
versiteter kan optage ansøgere, som ikke umiddelbart opfyl-
der kravene til den adgangsgivende eksamen, hvis uddannel-
sesinstitutionen ud fra en konkret vurdering skønner, at an-
søgeren har de nødvendige faglige forudsætninger. Det for-
udsættes derfor, at der fortsat vil være uddannelsessøgende,
som ikke tidligere har gennemført en hel videregående ud-
dannelse, eller hvor den videregående uddannelse kan anses
for forældet, som vil kunne få SVU til f.eks. en diplom- eller
masteruddannelse.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2.
2.2. Nedsættelse af satsen for SVU til videregående uddan-
nelse
2.2.1. Gældende ret
SVU gives som delvis kompensation for det indtægtstab,
den uddannelsessøgende har ved at deltage i uddannelse i
arbejdstiden. Støtten kan udbetales til medarbejdere, der ik-
ke modtager løn under uddannelse, eller udbetales som refu-
sion til arbejdsgivere, der udbetaler sædvanlig løn under ud-
dannelse. Det følger af SVU-lovens § 13, stk. 1, at SVU til
heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge svarende til 80 pct.
af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. Beløbet reguleres en gang
om året med virkning fra den første mandag i januar måned
og udgør i 2015 et beløb svarende til 3.308 kr. pr. uge.
SVU-støtten tildeles med samme sats til såvel uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse som til videregå-
ende uddannelse.
2.2.2. Den foreslåede ordning
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 42: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (Målretning af målgruppen og nedsættelse af satsen for SVU til videregående uddannelse)
1572695_0004.png
4
Med lovforslaget nedsættes den nuværende støttesats for
SVU til videregående uddannelse fra 80 til 60 pct. af dag-
pengenes højeste beløb, svarende til en satsnedsættelse fra
3.308 kr. til 2.481 kr. pr. uge (2015-tal). SVU til uddannelse
på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse berøres ik-
ke af forslaget og vil dermed også fremover kunne udbetales
med en sats svarende til 80 pct. af dagpengenes højeste be-
løb.
Forslaget om en satsnedsættelse af SVU til videregående ud-
dannelse skal ses i lyset af, at SVU-ordningen oprindeligt
primært var tiltænkt at understøtte opkvalificering af be-
skæftigede med ingen eller kun lidt uddannelse. Det blev
derfor også lagt til grund, at størsteparten af udgifterne til
ordningen ville gå til SVU til uddannelse under videregåen-
de niveau. Ordningen har imidlertid vist sig i langt højere
grad at blive anvendt til uddannelse på videregående niveau.
I første halvdel af 2015 er der modtaget 5.262 ansøgninger
om SVU. Af disse udgør ansøgninger om SVU til uddannel-
se på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse ca. 33
pct., mens de resterende ca. 67 pct. vedrører ansøgninger om
SVU til videregående uddannelse.
Det skal desuden bemærkes, at ca. 80 pct. af SVU-støtten
udbetales til arbejdsgivere, der udbetaler sædvanlig løn til
medarbejderne under uddannelsen.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 3 og 4.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Forslaget om målretning af målgruppen og nedsættelse af
satsen for SVU til videregående uddannelser fra 80 til 60
pct. af højeste dagpengesats forventes at medføre årlige
statslige mindreudgifter til SVU på henholdsvis ca. 16,1
mio. kr. og ca. 40,4 mio. kr. Der forventes således årlige
statslige mindreudgifter til SVU på i alt ca. 56,5 mio. kr.
med fuld effekt fra 2017. I 2016 forventes mindreudgifterne
til SVU at være i alt ca. 28,3 mio. kr., da loven foreslås at
træde i kraft den 1. juli 2016.
Der forventes en estimeret udgift til systemmæssig imple-
mentering af regelændringerne på henholdsvis ca. 1,4 mio.
kr. i 2016 og 0,6 mio. kr. i 2017. I de efterfølgende år for-
ventes der en udgift på 0,5 mio. kr. til dækning af de samle-
de it-udgifter inkl. vedligeholdelsesudgifter. Lovforslaget vil
ikke have direkte økonomiske eller administrative konse-
kvenser for kommuner og regioner. Se dog ptk. 4 vedrøren-
de generelle effekter for arbejdsgivere.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Arbejdsgivere, der udbetaler sædvanlig løn under medarbej-
derens uddannelse i arbejdstiden, har efter de gældende reg-
ler mulighed for at få udbetalt SVU som refusion, hvis med-
arbejderen opfylder betingelserne for SVU. De foreslåede
ændringer om målretning af målgruppen og nedsættelse af
satsen for SVU til videregående uddannelse medfører for det
første, at der vil være et mindre antal personer, der opfylder
betingelserne for at få tildelt SVU, og for det andet, at den
sats, der ligger til grund for beregningen af støttens omfang
på videregående niveau, reduceres fra 80 til 60 pct. af dag-
pengenes højeste beløb. De foreslåede ændringer indebærer
dermed også, at arbejdsgivere, der udbetaler sædvanlig løn
til medarbejdere, der deltager i uddannelse på videregående
niveau i arbejdstiden, i højere grad må bidrage økonomisk
til finansiering af omkostningerne til efter- og videreuddan-
nelse.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har den xx november 2015 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v. med frist for svar den xx. december 2015: Akademiker-
ne, AK-Samvirke, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Magisterforening, Danske Erhvervsskoler, Danske Regio-
ner, Danske Revisorer, Danske Universiteter, Erhvervsaka-
demiernes Rektorkollegium, Fagligt Fælles Forbund, Fi-
nanssektorens Arbejdsgiverforening, FTF, HK/Stat, Ingeni-
ørforeningen i Danmark, KL, Lederforeningen for VUC,
LO, Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rigsrevisio-
nen, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Erhvervsaka-
demi Aarhus, Erhvervsakademiet Dania, Erhvervsakademi
Kolding, Erhvervsakademi Lillebælt, Erhvervsakademi
MidtVest, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi
SydVest, Erhvervsakademiet Copenhagen Business Acade-
my, Københavns Erhvervsakademi, Marstal Navigations-
skole, Professionshøjskolen Metropol, Professionshøjskolen
UCC, Professionshøjskolen University College Lillebælt,
Professionshøjskolen University College Nordjylland, Pro-
fessionshøjskolen University College Sjælland, Professions-
højskolen University College Syddanmark, Professionshøj-
skolen VIA University College, SIMAC, Svendborg, Ska-
gen Skipperskole, Svendborg Søfartsskole, Århus Maskin-
mesterskole, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Co-
penhagen Business School, Danmarks Tekniske Universitet,
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 42: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (Målretning af målgruppen og nedsættelse af satsen for SVU til videregående uddannelse)
1572695_0005.png
5
IT-Universitetet i København, Københavns Universitet,
Roskilde Universitet, Syddansk Universitet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
De statslige netto-mindreudgifter for-
ventes at udgøre ca. 26,9 mio. kr. i
2016, 55,9 mio. kr. i 2017 og ca. 56
mio. kr. årligt i 2018 og frem inklusive
udgifter til it-understøttelse.
Negative konsekvenser/merudgifter
De foreslåede ændringer om målretning
og nedsættelse af satsen for SVU til vi-
deregående uddannelse indebærer, at of-
fentlige arbejdsgivere, der udbetaler
sædvanlig løn under uddannelsen, i hø-
jere grad må bidrage økonomisk ved
medarbejdernes deltagelse i efter- og vi-
dereuddannelse i arbejdstiden.
Ingen
De foreslåede ændringer om målretning
og nedsættelse af satsen for SVU til vi-
deregående uddannelse indebærer, at ar-
bejdsgivere, der udbetaler sædvanlig løn
under uddannelsen, i højere grad må bi-
drage økonomisk ved medarbejdernes
deltagelse i efter- og videreuddannelse i
arbejdstiden.
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
SVU-bekendtgørelsen. Med den foreslåede ændring skærpes
kravet til den uddannelsessøgendes uddannelsesbaggrund
yderligere. Med forslaget målrettes SVU til videregående
uddannelse personer, der ikke forud for ansøgning om SVU
har gennemført en uddannelse på videregående niveau. De
videregående uddannelser i Danmark er beskrevet og akkre-
diteres i henhold til Kvalifikationsrammen for Videregående
Uddannelser. Det foreslås derfor, at det fremover er niveau
5 i Kvalifikationsrammen for Videregående Uddannelser,
der lægges til grund ved vurderingen af, om den uddannel-
sessøgende har gennemført en videregående uddannelse.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Til nr. 3
Det følger af SVU-lovens § 13, stk. 1, at SVU til heltidsud-
dannelse udgør et beløb pr. uge svarende til 80 pct. af ar-
bejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v. Satsen er den samme ved tilde-
ling af SVU til uddannelse på folkeskoleniveau, til gymna-
sial uddannelse og til videregående uddannelse.
Med dette lovforslags § 1, nr. 3, der nyaffatter § 13, stk. 1,
finder bestemmelsen fremover kun anvendelse ved SVU til
uddannelse efter lovens kapitel 3 om uddannelse på folke-
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk konsekvensændring, der følger
af lov nr. 1566 af 21. december 2010, hvis § 1, nr. 7, ophæ-
vede SVU-lovens § 8, stk. 4, hvorefter stk. 5 blev stk. 4.
Med den foreslåede ændring i § 2, stk. 1, nr. 3, gennemføres
den udestående konsekvensændring.
Til nr. 2
Det følger af den gældende bestemmelse i SVU-lovens § 3
a, stk. 1, at for at få SVU til videregående uddannelse, må
den uddannelsessøgende ikke have gennemført en videregå-
ende uddannelse på et niveau højere end uddannelse på er-
hvervsakademiniveau. Ved vurderingen af, om en gennem-
ført videregående uddannelse højst svarer til uddannelse på
erhvervsakademiniveau, lægges det efter de gældende regler
til grund, at uddannelsen højst må svare til niveau 5 i Kvali-
fikationsrammen for Livslang Læring, jf. § 9 a, stk. 2, i
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 42: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (Målretning af målgruppen og nedsættelse af satsen for SVU til videregående uddannelse)
1572695_0006.png
6
skoleniveau og gymnasial uddannelse. Der vil som hidtil
kunne gives SVU til deltidsuddannelse ved uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse. Ved deltidsud-
dannelse nedsættes SVU forholdsmæssigt, jf. SVU-lovens §
12, stk. 3. Da § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
anvender begrebet »dagpengenes højeste beløb«, vil denne
formulering erstatte den nuværende anvendelse af begrebet
»arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb«.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 4
Det følger af § 13, stk. 1, i SVU-loven, at SVU til heltidsud-
dannelse udgør et beløb pr. uge svarende til 80 pct. af ar-
bejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om ar-
bejdsløshedsforsikring m.v.
Med dette lovforslags § 1, nr. 4, der indsætter et nyt stk. 2 i
§ 13, foreslås det, at SVU til videregående uddannelse, jf.
SVU-lovens § 8, stk. 1, udgør et beløb pr. uge svarende til
60 pct. af dagpengenes højeste beløb. Den foreslåede æn-
dring indebærer, at satsen for SVU til videregående uddan-
nelse nedsættes fra 80 til 60 pct. af dagpengenes højeste be-
løb, svarende til en nedsættelse fra 3.308 kr. pr. uge til 2.481
kr. pr. uge (2015-tal). Det vil også fremover være en forud-
sætning for at få SVU til videregående uddannelse, at ud-
dannelsesaktiviteten er tilrettelagt på heltid.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring i § 13, stk. 4, der bliver stk. 5, er en
konsekvens af den foreslåede ændring i dette lovforslags §
1, nr. 4.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til § 2
Det foreslås med bestemmelsen i
stk. 1,
at loven træder i
kraft den 1. juli 2016.
Med den foreslåede bestemmelse i
stk. 2
fastslås det, at lo-
ven ikke finder anvendelse for ansøgninger om SVU, der er
modtaget inden lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgnin-
ger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 42: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (Målretning af målgruppen og nedsættelse af satsen for SVU til videregående uddannelse)
1572695_0007.png
7
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 340 af 1. april 2015, foretages følgende ændringer:
§ 2.
(...)
1.
I
§ 2, stk. 1, nr. 3,
ændres »5« til: »4«.
3) gennemgår en uddannelse, der giver ret til SVU, jf. § 4,
stk. 1, og § 8, stk. 1, 2 og 5,
(...)
§ 3 a.
For at få SVU efter bestemmelserne i kapitel 4 til vi-
deregående uddannelse må den uddannelsessøgende ikke ha-
ve gennemført en videregående uddannelse på et niveau hø-
jere end uddannelse på erhvervsakademiniveau.
(...)
§ 13.
SVU til heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge sva-
rende til 80 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste be-
løb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved del-
tidsuddannelse nedsættes SVU forholdsmæssigt.
(...)
3.
§ 13, stk. 1,
affattes således:
»SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial
uddannelse, jf. § 4, stk. 1, udgør ved heltidsuddannelse et
beløb pr. uge svarende til 80 pct. af dagpengenes højeste be-
løb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved del-
tidsuddannelse nedsættes SVU forholdsmæssigt.«
4.
I
§ 13
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
SVU til videregående uddannelse, jf. § 8, stk. 1, ud-
gør et beløb pr. uge svarende til 60 pct. af dagpengenes hø-
jeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
Stk. 4.
SVU gives ikke til uddannelse, der i alt berettiger til
mindre end ugesatsen for heltidsuddannelse, jf. stk. 1.
(...)
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om
SVU, der er modtaget inden lovens ikrafttræden. For sådan-
ne ansøgninger finder de hidtil gældende regler anvendelse.
5.
I
§ 13, stk. 4,
der bliver stk. 5, indsættes efter »stk. 1«:
»og 2«.
2.
I
§ 3 a, stk. 1,
ændres »på et niveau højere end uddannelse
på erhvervsakademiniveau« til: », jf. dog stk. 2«.