Notat
Opgørelse af de videregående uddannelsesinstitutioners om-
kostninger til markedsføring i 2014
Uddannelses- og Forskningsministeriet fremsendte den 16. september 2015 svar på
spørgsmål stillet af SU-forligskredsen på mødet den 16. april 2015 om de videregå-
ende uddannelsesinstitutioners forbrug på markedsføring, heraf for at tiltrække
udenlandske studerende, jf. UFU Alm. del Bilag 20.
Som det fremgik af svaret, har de videregående uddannelsesinstitutioner oplyst, at
de har opgjort de samlede markedsføringsomkostninger i 2014 til i alt ca. 191,0
mio. kr., heraf ca. 21,7 mio. kr. til international markedsføring af uddannelser.
De oplyste omkostninger til markedsføring i 2014, herunder til international mar-
kedsføring af uddannelser og fordelt på de enkelte videregående uddannelsesinsti-
tutioner fremgår af tabel 1.
Tabel 1: De videregående uddannelsesinstitutioners omkostninger til markeds-
føring i 2014, 1.000 kr.
Institutioner
Erhvervsakademier i alt
Erhvervsakademi Sjælland
Københavns Erhvervsakademi
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy
Erhvervsakademiet Lillebælt
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi SydVest
Erhvervsakademi MidtVest
Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademi Dania
Kunstneriske uddannelsesinstitutioner i alt
Det Kongelige Danske Kunstakademis skoler for
Arkitektur, Design og Konservering
Samlede markedsførings-
omkostninger
43.545
4.827
8.940
5.752
5.671
6.077
2.454
455
6.957
2.411
5.814
240
Heraf omkostninger til interna-
tional markedsføring af uddan-
nelser.
4.323
1.492
120
396
209
945
180
-
371
611
2.683
-
24. november 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
15/030109-02
Side
1/2