Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 38
Offentligt
1571851_0001.png
Notat
Information om tillæg til udviklingskontrakten
Dette notat indeholder en kort beskrivelse og motivering af det nye pligtige mål om
øget regionalt vidensamarbejde
og gennemgår en række praktiske forhold i for-
bindelse med de videregående uddannelsesinstitutioners arbejde med udkast til
tillæg til udviklingskontrakten. Notatet er suppleret af en skabelon, som skal an-
vendes i forbindelse med udarbejdelsen af udkast til tillægget.
Formålet med udviklingskontrakten er at fremme institutionens strategiske udvik-
ling samt skabe synlighed om institutionens arbejde med at opfylde samfundsmæs-
sige udfordringer. Med regeringens samlede udspil for vækst og udvikling i hele
Danmark øges fokus på, at viden fra uddannelsesinstitutionerne skal komme sam-
fundet til gode i en bredere forstand.
Det nye fokus målsættes i et tillæg til uddannelsesinstitutionernes udviklingskon-
trakt.
Motivation for det nye pligtige mål
Det er et politisk pejlemærke, at den regionale erhvervsfremmeindsats skal styrkes
ved, at små og mellemstore virksomheder (SMV) i hele landet får lettere adgang til
viden fra de videregående uddannelsesinstitutioner.
Samspillet mellem de videregående uddannelsesinstitutioner og de regionale
SMV’er ønskes målsat i udviklingskontrakterne. Derved synliggøres uddannelses-
institutionernes regionale samarbejde med virksomheder og innovationsaktører,
som for eksempel de Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS), klynger og
Innovationsnetværk.
Der er en række centrale kanaler, som er med til at bringe viden fra de videregåen-
de uddannelsesinstitutioner ud i samfundet. Det er centralt, at de videregående
uddannelsesinstitutioner overvejer, hvordan disse kanaler bedst bringes i spil i
forhold til at lade institutionernes viden komme virksomheder i hele landet til go-
de.
Viden kommer fra uddannelsesinstitutionerne ad forskellige kanaler for eksempel
gennem:
- Uddannelse og efteruddannelse
- Samarbejde om forsknings- og innovationsprojekter
- Teknologioverførsel og iværksætteri
23. november 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
15/019636-12
Side
1/3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 38: Orientering vedr. justering af udviklingskontrakter, fra uddannelses- og forskningsministeren
1571851_0002.png
- Forskningsbaseret videnservice
Uddannelse- og efteruddannelsesaktiviteterne betyder, at der hvert år bliver flere
tusinde nyuddannede dimittender ansat i virksomhederne, som bringer ny viden
med fra uddannelsesinstitutionerne. Samtidig udbyder uddannelsesinstitutionerne
efter- og videreuddannelse, der udgør en anden central kanal for formidling af
(forskningsbaseret) viden til medarbejderne i virksomhederne.
Forsknings- og innovationsprojekter vedrører projekter, hvor både forske-
re/undervisere og virksomheder bidrager med viden og ressourcer til fælles projek-
ter, hvor målet er sammen at frembringe resultater, der både kan anvendes i forsk-
ningsmæssig og erhvervsmæssig sammenhæng.
Teknologioverførsel og iværksætteri vedrører kommercialisering af forskningsre-
sultater og at skabe nye virksomheder baseret på forskning og viden fra uddannel-
sesinstitutionerne. Teknologioverførselsdelen vurderes mest relevant i forhold til
universiteterne, mens iværksætteri-delen kan være relevant for flere institutionsty-
per.
Forskningsbaseret videnservice vedrører services og rådgivningsydelser, som ud-
bydes med afsæt i konkrete behov i virksomhederne. Der kan være tale om brug af
institutionernes faciliteter eller skræddersyede kurser, der designes med henblik på
at løse et konkret problem i virksomheden.
Institutionerne bør overveje samspillet med og bidraget til GTS-institutterne og
innovationsnetværk, som allerede i dag varetager henholdsvis egentlig udvikling af
virksomhedsrettet teknologisk videnservice, samt matchmaking og videnudveks-
ling mellem SMV’er og videninstitutioner. GTS-institutter og innovationsnetværk
har således velfungerende platforme for samarbejde og videnudveksling med
SMV’er som uddannelsesinstitutionerne bør gøre brug af gennem et strategisk
samspil.
Institutionerne målsætter på baggrund af deres udfordringer og profiler målepunk-
ter, som relaterer sig til at få viden ud i samfundet. Fokus for det nye målepunkt er,
at få styrket relationen og samspillet mellem den videregående uddannelsesinstitu-
tion og SMV’er i hele landet.
Indholdet af tillægskontrakten
Der er udarbejdet en skabelon med tillægget til udviklingskontrakten, skabelonen
indeholder to elementer:
1. en ophævelse af det nuværende pligtige mål om
Øget social mobilitet – fle-
re talenter i spil
2. konkretisering af det nye pligtige mål om
Øget regionalt vidensamarbejde.
Udformning af målepunkter og måltal
Det er hver enkelt institutions opgave at bidrage med et udkast til tillæg, der in-
deholder egnede målepunkter og måltal for det nye pligtige mål for
øget regionalt
vidensamarbejde.
Det nye pligtige mål skal i tillægget til udviklingskontrakten omsættes i konkrete
målepunkter og måltal:
Side
2/3
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 38: Orientering vedr. justering af udviklingskontrakter, fra uddannelses- og forskningsministeren
1571851_0003.png
-
-
Målepunkterne (indikatorer)
omsætter målene til konkrete målbare re-
sultater, som skal leveres for at opfylde målet.
Måltal (milepæle)
angiver den målsatte udvikling for det enkelte måle-
punkt. Som udgangspunkt angives et måltal for hvert år i kontraktperio-
den.
I forhold til institutionens indspil til målepunkter vil der blive lagt vægt på, at de
rummer følgende egenskaber:
-
at målepunkterne har direkte sammenhæng til at øge det regionale viden-
samarbejde
-
at målepunkterne er ambitiøse
-
at målepunkterne refererer så vidt muligt til output eller effekt
-
at målepunkterne kan opgøres og afrapporteres i årsrapporterne for 2016
og 2017.
I forbindelse med dialogen om tillægget skal der opnås enighed om det endelige
valg af både målepunkter og måltal.
Tidsplan og frister
De videregående uddannelsesinstitutioner anmodes om at indsende et udkast til
tillæg til udviklingskontrakten senest mandag den 1. februar 2016 med henblik på,
at ministeren og uddannelsesinstitutionerne har en aftale om institutionens bidrag
til at skabe øget regionalt vidensamarbejde senest med udgangen af 1. kvartal 2016.
Tid
November
Uge 48
December-januar
1. februar 2016
Februar-marts 2016
Marts 2016
Aktivitet
Uddannelses- og forskningsministeren udmelder det nye pligtige mål for
øget
regionalt vidensamarbejde
Interne processer på institutionerne med tillægget til udviklingskontrakten.
Frist for institutionernes tillæg til kontraktudkast med udfoldelse af målepunk-
ter og måltal.
Udkastet til tillægget drøftes. Det forventes, at dialogen primært gennemføres
skriftligt eller telefonisk.
Tillægget til udviklingskontrakten underskrives. Tillægget til udviklingskontrak-
terne træder i kraft med tilbagevirkende kraft pr. 1. januar 2016.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Kontaktpersoner og indsendelse af udkast til udviklingskontraker
Udkast til tillæg til udviklingskontrakt samt anden korrespondance om udviklings-
kontrakterne sendes til e-mailadressen: [email protected].
Hvis der er spørgsmål i forbindelse med udarbejdelsen af tillægget, kan Zacharias
Balslev-Clausen (7231 8682) eller Mette Mikkelsen (7231 8646) kontaktes på tele-
fon eller ovenstående e-mailadresse.
Side
3/3