Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1569750_0001.png
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Fiolstræde 44, 1. th.
1171 København K
Tlf. 33 36 98 05
Fax 33 36 98 26
www.dkuni.dk
16. november 2015
J.nr. 14/47937/280
MKRI
Dir. tlf. 33 36 98 25
[email protected]
Kære medlemmer af Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Danske Universiteter har gennem de seneste år arbejdet på en række forslag til afbu-
reaukratisering på universiteterne. I første omgang har dette arbejde ført til 44 afbu-
reaukratiseringsforslag, som er sendt til Uddannelses- og Forskningsministeriet.
De i alt 44 afbureaukratiseringsforslag er af forskellig karakter og omfang. Nogle for-
slag vil kræve lovmæssige ændringer, mens andre er af mere teknisk og administrativ
karakter. Danske Universiteter har på basis af de nuværende forslag indledt en dialog
med ministeriet.
Jeg håber, at forslagene kan inspirere og give overblik over, hvor universiteterne ser
muligheder for afbureaukratisering og forenkling.
Med venlig hilsen
Rektor Anders Bjarklev
Formand for Rektorkollegiet
Talsmand for Danske Universiteter
Bilag:
15 forslag til afbureaukratisering og effektivisering
29 nye forslag til afbureaukratisering og effektivisering
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 34: Henvendelse af 16/11-15 Danske Universitet om afbureaukratisering på universiteterne.
1569750_0002.png
15 forslag til afbureaukratisering og effektivisering
Forslag A: Afbureaukratisering og reduceret afkastkrav i SEA-ordningen
SEA-reformen blev justeret i 2013. I praksis blev afkastkravet for nye byggerier redu-
ceret (mens eksisterende byggeriers afkastkrav ikke blev berørt) og den indre vedli-
geholdelse overgik til universiteterne. Dette var fremskridt, men der er behov for at
gå et godt stykke videre, hvis SEA-ordningen på lang sigt skal være konkurrencedygtig
og dermed attraktiv for universiteterne.
En mulighed kunne være at frasælge alle universitetsbygninger til enten universite-
terne selv eller til private investorer / pensionsfonde, der kan administrere dem på
markedsvilkår. En anden mulighed kunne være at skabe en markedsmæssig model
inden for SEA-ordningen, herunder med et korrigeret renteniveau, afskrivninger på
bygningernes værdi (og dermed reduktion i husleje) samt tilstrækkelig reinvestering i
bygningsmassen. Det vil også være hensigtsmæssigt at skabe gennemskuelige og
rimelige rammer for, hvornår bygninger med rimelighed kan rives ned uden at skulle
fortsætte med at betale husleje for dem. Endelig vil det være hensigtsmæssigt at få
fjernet overadministrationen af SEA-ordningen og inddrage universiteterne mere i
byggeprojekterne.
13. august 2015
J.nr. 14/47937/280
AS
Forslag B: Ensretning og forenkling af regler for bevillinger finansieret af danske
offentlige fonde.
Problemstillingen drejer sig om forskelle i vilkårene for finansiering af forskning gen-
nem nationale forskningsråd og andre offentlige ”kasser”. Der er blandt forskelle i
overheadsats og desuden opleves stor diversitet i administrationskravene.
Der foreslås en ensretning af regelsættene for bevillinger finansieret af offentlige
”kasser”.
Ansøgningsfasen (ensartede budgetteringsmodeller/skabeloner mv.)
Administrationsfasen
o
Ensrettede retningslinjer, fx i forhold til regler for budgetafvigelser,
behandling af barselsorlov, ensartet regnskabsrapportering (de
samme skemaer), afleveringsfrister, muligheder for udbetaling af
penge.
Fokus på væsentlighed og risiko: Ikke nødvendigvis samme retningslinjer for
en bevilling på 100.000 kr. og en bevilling på 1.000.000 kr.
Der vil være større præcisionsgrad i universiteternes forvaltning af midlerne,
hvis reglerne for offentlige bevillingsgivere er ensartede, og det vil være let-
tere for såvel den interne revision som Rigsrevisionen at følge op på forvalt-
ningen. (Det medgives, at der kan være bevillinger fra fx Højteknologifonden
eller Grundforskningsfonden, som fortsat kræver særlige regler/opfølgning
grundet beløbsstørrelse)
Mindre nidkærhed i forhold til opfølgning af tidsforbrug for f. eks. ph.d. stu-
derende.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 34: Henvendelse af 16/11-15 Danske Universitet om afbureaukratisering på universiteterne.
Mere smidig forvaltning af midler/bevillinger fra produktionsafgiftsfonde.
Pt. forekommer den usmidig i forhold til årlige bevillinger.
Eksempelvis kan man udforme et lille antal forskellige modeller, som bevillingerne
administreres efter. Derved vil betingelserne og ansøgningsprocedurerne være mere
ensartede og man kan spare ressourcer i ministerierne og blandt ansøgerne.
En sådan ensretning vil give en større præcisionsgrad i universiteternes forvaltning af
midlerne, og det vil gøre det lettere for såvel den interne revision som Rigsrevisionen
at følge op på forvaltningen.
Forslag C: Forenkling af dokumentationskrav i EU-projekter.
Dokumentationskravene specielt på Regionalfonds-, Socialfonds- og INTERREG-
projekter er meget rigide (eksempelvis krav om adgang til fakturakopier) i lyset af, at
institutionerne i forvejen er underlagt egen revisor og Rigsrevisionen. Konsekvensen
er, at universiteterne har meget vanskeligt ved at deltage i disse projekter.
Universitetsdirektørudvalget har taget kontakt til Erhvervsstyrelsen herom. Udover
dialogen om reglerne for de nuværende programmer – og måden, hvorpå de imple-
menteres, bør man arbejde for enklere regler for projekter under de næste Regional-
og Socialfondsprogrammer fra 2021.
Forslag D: Automatisk udbetaling af bevillinger fra forskningsrådene.
Bevillinger fra forskningsrådene bør udbetales automatisk, så de enkelte universite-
ter ikke skal bruge administrativ tid på at fakturere. Med den nuværende praksis skal
universiteterne dels fremsende anmodning om udbetaling efter, at projektet er be-
vilget, dels fremsende løbende a conto fakturaer og afslutningsvis også sende faktu-
ra, når endeligt regnskab er fremsendt og godkendt.
Endvidere vil forskningsrådende ved forslaget også spare en del administrativ tid, idet
der så ikke skal processes så mange kreditorbetalinger.
Forslag E: Arbejde omkring Tilsynsrapporten.
Universitetsdirektørudvalget har over for Uddannelsesstyrelsen fremsat ønsker om
tilpasning af processen med henblik på at øge nytteværdien i forhold til ressource-
indsatsen.
Forslag F: Bedre rammer for samarbejde med udenlandske betalingsuniversiteter
Bekendtgørelsen om universiteternes internationale uddannelsesforløb beskriver, at
studerende optaget på et dansk universitet på en akkrediteret og kvalitetssikret fæl-
les- eller dobbeltgrad med et internationalt universitet ikke må opkræves studieafgift
for de dele af uddannelsen, som foregår på det udenlandske universitet – disse stu-
derende har heller ikke mulighed for at benytte udlandsstipendieordningen.
Analysen om internationale uddannelsesforløb udarbejdet af Damvad i 2014 viser, at
denne bestemmelse er væsentligt medvirkende til at forhindre den af ministeriet
ønskede udbredelse af fælles- og dobbeltgrader med internationale universiteter. At
den studerende på egen hånd parallelt som led i en ”rent dansk uddannelse” kan
2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 34: Henvendelse af 16/11-15 Danske Universitet om afbureaukratisering på universiteterne.
vælge at rejse til det pågældende betalingsuniversitet at studere 1-2 semestre og
modtage udlandsstipendium illustrerer det ulogiske i bekendtgørelsens begrænsning.
Forslag G: Fjernelse af lofter for institutlederløn
UDS har udmeldt en række lofter på løn til rektorer og institutledere. Institutlederlof-
terne giver jævnligt problemer i rekrutteringen. Eksempelvis når en professor får
tilbudt en institutlederstilling. Her kan det forekomme, at vedkommende decideret
får tilbudt mindre i løn. Dette forekommer åbenlyst urimeligt. Der er mulighed for at
søge dispensation, men det forhaler ofte rekrutteringen med risiko for at den fore-
trukne kandidat trækker sig.
Forslag H: Mere fleksible rammer for ansættelse af ledere
Universiteterne er underlagt stillingskontrol af stillinger i lønramme 37 og derover
(undtaget professorer i lønramme 37). Dette betyder, at oprettelse af disse stillinger
skal godkendes af Finansministeriet, som samtidig fastsætter lønrammelønnen.
Det centrale klassificeringssystem et tungt administrativt system, som hæmmer flek-
sibiliteten og skaber rekrutteringsproblemer af ledere på TAP-side. Det seneste års
arbejde i både styrelsen og på universiteterne har til fulde vist, hvor bureaukratisk
systemet er. Og den systemmæssige understøttelse er svag.
Forslag I: Begrænse antallet af indrapporteringer
Universiteterne foretager en lang række indrapporteringer af personalemæssige
data. Nogle er tilbagevendende, andre er enkeltvise anmodninger om informationer.
Det foreslås at begrænse antallet og omfanget af indrapporteringer - herunder se på
muligheden for at finde en mængde afgrænsede nøgleparametre på personaleområ-
det i fællesskab og lade dem være den samlede indrapportering.
Forslag J: Ressourcevurdering ved lovændringer
I forbindelse med det lovforberedende arbejde ville det være hensigtsmæssigt, hvis
Uddannelses- og Forskningsministeriet foretog en egentlig ressourcevurdering i sek-
toren af eksempelvis administrative omkostninger.
Forslag K: Digitalisering af proces for SU-tillægsklip
Processen med papiransøgninger og bilag i forbindelse med ansøgning om SU-
tillægsklip forekommer omstændelig og unødvendigt tung for de studerende. En
digitalisering af dette område ville også kunne nedbringe sagsbehandlingstiderne.
Forslag L: Forenkling af proces for prækvalifikation
Med den nuværende proces for prækvalifikation går der op til halvandet år fra den
dag et uddannelsesbehov opstår til en uddannelse kan udbydes. Dertil kommer så 3-
5 år, inden en bachelor/kandidat er klar til at træde ud på arbejdsmarkedet. Derfor
foreslås processen omkring prækvalifikation enten forenklet eller afskaffet. Som mi-
nimum bør sagsbehandlingstiden og dokumentationskravene reduceres.
3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 34: Henvendelse af 16/11-15 Danske Universitet om afbureaukratisering på universiteterne.
Forslag M: Afskaffelse af krav om omprøve senest 4 uger efter 1. prøveforsøg
Iht. Eksamensbekendtgørelsen skal omprøve for efterårssemesteret ligge senest 4
uger efter 1. prøveforsøg (og ikke senere end februar). Det giver en række udfordrin-
ger særligt i forbindelse med vintereksamen, da resultatet af 1. prøveforsøg ikke altid
foreligger inden for 4 uger. En opblødning eller eventuel afskaffelse af denne regel
ville være hensigtsmæssig.
Forslag N: Reduktion af de årlige aktivitetsindberetninger
Det er uhensigtsmæssigt, at aktivitetsindberetningerne på efter- og videreuddannel-
sesområdet sker på forskellige tidspunkter og til forskellige ministerier. Særligt er
indberetningerne til Undervisningsministeriet (UVM) ressourcekrævende, da de fin-
der sted 4 gange årligt og kræver en revisorpåtegning.
Forslag O: Gør afleveringen af systemrapporter mm. til Statens Arkiver mere fleksi-
bel.
En kraftig ændring af loven og dermed nye regler for aflevering til Statens Arkiver har
medført, at universiteterne fremadrettet skal bruge mange ressourcer på at aflevere
præcis på den måde, som Statens Arkiver kræver.
4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 34: Henvendelse af 16/11-15 Danske Universitet om afbureaukratisering på universiteterne.
1569750_0006.png
4. september 2015
J.nr. 14/47937/280
AS
29 nye forslag til afbureaukratisering og effektivisering
Universitetsdirektørudvalget fremsendte i februar i år et notat til Nils Agerhus, UDS, med 15
prioriterede forslag til afbureaukratisering og effektivisering.
Her følger i overskriftsform yderligere 29 forslag, som er udarbejdet af arbejdsgrupperne og
godkendt af Universitetsdirektørudvalget.
Forslagene er i første omgang alene blevet beskrevet med henblik på intern drøftelse. Arbejds-
grupperne arbejder videre med at præcisere forslagene med henblik på den videre dialog med
styrelsen og andre relevante myndigheder.
Forslagene gengives grupperet efter forslagsstillere og med numre fra et oprindeligt bruttokata-
log.
Bygningsgruppen
Forslag 1. Rimelige vilkår for selveje
Forslag 3. Forenkling af udbudsreglerne
Forslag 4. Energiafgifter – afgiftsfritagelse ved genanvendelse af affaldsvarme mv.
Forslag 5. Revision af Campusloven, herunder så flere studieboliger kan sikres
Forslag 7. Energimærkningsordning erstattes af krav til lokal energiforsyning
Forslag 8. Bygherreforpligtelser – afskaffelse af karakterbøger for statslige bygherrer
Forslag 11.Mulighed for at afholde udgifter til depositum for værelser til indenlandske gæstefor-
skere og studerende
Økonomigruppen
Forslag 17. Ensartede tilskudsbetingelser for private danske tilskudsgivere
Forslag 22. Bedre adgang til CVR-registret
Forslag 23. Ingen særskilt �½ årsrapportering på myndighedsbetjening (tagging)
Forslag 27. Oprettelse af et særligt ”censor modul” i RejsUd
Forslag 28. Ministeriet bør udarbejde fælles regler for afregning af censorer
Innotech
Forslag 30. Mulighed for at rådgive spin-outs fra universiteterne
Forslag 31. Dansk tolkning af EU’s statsstøtteregler bør lempes og ensrettes med praksis i andre
EU-lande
INTER
Forslag 33. Bedre rammer for modtagelse af medfølgende ægtefæller og medrejsende børn
Forslag 34. Ændring af indberetningsperioden for internationale data
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 34: Henvendelse af 16/11-15 Danske Universitet om afbureaukratisering på universiteterne.
HR-gruppen
Forslag 39. Konflikt ved forlængelser af især post.docs og videnskabelige assistenter
Forslag 43. Enklere overenskomststruktur på studenterområdet
Forslag 45. Forenkling ift. aflønning af Marie Curie ph.d.-studerende
Forslag 46. Ens håndtering af feriedage og særlige feriedage i relation til samtidighedsferie
Forslag 47. Afskaffelse af timebegrænsningerne for eksterne lektorer
Forslag 48. Afskaffe gruppeliv for timelønnede
Forslag 49. Afskaffelse af lønintervaller ved special- og chefkonsulenter
Forslag 50. Afskaffelse af muligheden for konvertering af 0,3%-point af pensionsbidraget til løn
Uddannelsesgruppen
Forslag 66. Overflytning af beskikkelse af censorer til censorformandskaberne
Forslag 67. Afskaffelse af centrale regler for censorers arbejdstimer
Forslag 68. Afskaffelse af regel om, at uddannelserne skal være knyttet til ét censorkorps
Forslag 69. Ensretning af normeret studietid for sommer- og vinterstudiestartere
Forslag 74. Mere smidige SU-regler i forbindelse med overgangen fra bachelor til kandidatud-
dannelser
2