Forslag til justering af fremdriftsreformen
Notatet udfolder forslag til, hvorledes fremdriftsreformen kan justeres.
Forslagene har til hensigt at bidrage til at afhjælpe nogle af reformens
kontraproduktive konsekvenser for uddannelsernes kvalitet og praksis-
relevans, samt opbløde uhensigtsmæssige regelsæt, der har medført
fordyrende administrative belastninger mv.
1. Studerende tildeles en ECTS-bank på 30 ECTS
2. Undtagelsesbestemmelser for praksisrettede ekstra-curriculære
og CV-opbyggende aktiviteter
3. Orlov for iværksætteri
4. Startmerit for studieskiftere, der giver faglig mening
5. Genindførelse af mulighed for supplering.
1. ECTS-bank på 30 ECTS
Problem: Fremdriftsreformen betyder, at studerende (der er optaget fra
juli 2014) er underlagt obligatorisk eksamenstilmelding på 30 ECTS pr.
semester, ligesom ikke-beståede ECTS-point overføres til det efterføl-
gende semester. Det betyder, at skyldige ECTS bliver lagt oven i de 30
ECTS. Dette kan risikere at få konsekvenser for frafaldet, idet det må
formodes, at særligt de studerende, der ikke opfylder ECTS-kravet i det
pågældende semester, har svært ved at opfylde et akkumuleret ECTS-
krav i efterfølgende semester. Men samtidig betyder reglen om tvangs-
tilmelding af andet eksamensforsøg, at mange studerende vælger at
udeblive fra reeksamen for således at skubbe det tredje og sidste eksa-
mensforsøg foran sig. Tvangstilmeldingen har derfor samtidig vist sig
utrolig administrativt bøvlet og fordyrende for universiteterne grundet
stigning i dispensationsansøgninger og udeblivelser fra eksamen.
Forslag: Reformens bestemmelser om tvangstilmelding til eksamen fjer-
nes, og de studerende tildeles samtidig en såkaldt ECTS-bank på 30
ECTS. ECTS-banken giver den enkelte studerende mulighed for at tage
ejerskab over sit studieforløb inden for en fleksibel ramme på 30 ECTS
og under hensyn til behovet for faglig progression.
Hvis den studerende dumper en eksamen i et semester, betyder model-
len, at den studerende kan vente med at ”afdrage” de skyldige ECTS, fx
på en sommerskole året efter. Ligeledes, hvis den studerende fx plan-
lægger et praktikforløb eller udlandsophold i et kommende semester
som betyder, at det bliver svært at opfylde ECTS-kravet, kan den stude-
rende gøre brug af sin ECTS-bank.
Den 2. oktober 2015
Sag.nr. S-2015-667
Dok.nr. D-2015-18711
bba/ka