Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1566630_0001.png
Forslag til justering af fremdriftsreformen
Notatet udfolder forslag til, hvorledes fremdriftsreformen kan justeres.
Forslagene har til hensigt at bidrage til at afhjælpe nogle af reformens
kontraproduktive konsekvenser for uddannelsernes kvalitet og praksis-
relevans, samt opbløde uhensigtsmæssige regelsæt, der har medført
fordyrende administrative belastninger mv.
1. Studerende tildeles en ECTS-bank på 30 ECTS
2. Undtagelsesbestemmelser for praksisrettede ekstra-curriculære
og CV-opbyggende aktiviteter
3. Orlov for iværksætteri
4. Startmerit for studieskiftere, der giver faglig mening
5. Genindførelse af mulighed for supplering.
1. ECTS-bank på 30 ECTS
Problem: Fremdriftsreformen betyder, at studerende (der er optaget fra
juli 2014) er underlagt obligatorisk eksamenstilmelding på 30 ECTS pr.
semester, ligesom ikke-beståede ECTS-point overføres til det efterføl-
gende semester. Det betyder, at skyldige ECTS bliver lagt oven i de 30
ECTS. Dette kan risikere at få konsekvenser for frafaldet, idet det må
formodes, at særligt de studerende, der ikke opfylder ECTS-kravet i det
pågældende semester, har svært ved at opfylde et akkumuleret ECTS-
krav i efterfølgende semester. Men samtidig betyder reglen om tvangs-
tilmelding af andet eksamensforsøg, at mange studerende vælger at
udeblive fra reeksamen for således at skubbe det tredje og sidste eksa-
mensforsøg foran sig. Tvangstilmeldingen har derfor samtidig vist sig
utrolig administrativt bøvlet og fordyrende for universiteterne grundet
stigning i dispensationsansøgninger og udeblivelser fra eksamen.
Forslag: Reformens bestemmelser om tvangstilmelding til eksamen fjer-
nes, og de studerende tildeles samtidig en såkaldt ECTS-bank på 30
ECTS. ECTS-banken giver den enkelte studerende mulighed for at tage
ejerskab over sit studieforløb inden for en fleksibel ramme på 30 ECTS
og under hensyn til behovet for faglig progression.
Hvis den studerende dumper en eksamen i et semester, betyder model-
len, at den studerende kan vente med at ”afdrage” de skyldige ECTS, fx
på en sommerskole året efter. Ligeledes, hvis den studerende fx plan-
lægger et praktikforløb eller udlandsophold i et kommende semester
som betyder, at det bliver svært at opfylde ECTS-kravet, kan den stude-
rende gøre brug af sin ECTS-bank.
Den 2. oktober 2015
Sag.nr. S-2015-667
Dok.nr. D-2015-18711
bba/ka
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Præsentationsmateriale i forbindelse med AC Akademikernes foretræde for Uddannelses- og Forskningsudvalget den 10/11-15
1566630_0002.png
Den studerene kan også vælge at optjene ECTS, og på den måde skabe
mere luft i et kommende semester til fx praktikophold eller udenlands-
ophold eller til relevante CV-opbyggende aktiviteter uden for studiet.
Kommer den studerende mere end 30 ECTS bagud i forhold til normeret
tid, stopper SU’en indtil den studerende har indhentet det overskredne.
Dette modsvarer bestemmelse om (med virkning fra 1. juli 2016), at
studerende ikke må være mere end 6 måneder forsinket før SU’en stop-
per.
Studerende der nærmer sig et års forsinkelse skal have tilbud om en
vejledende samtale. Efter mere end et års inaktivitet skal universitetet
have mulighed for at kunne bringe indskrivningen til ophør for den på-
gældende studerende (jf. gældende adgangsbekendtgørelse), dog skal
den studerende have mulighed for at søge dispensation.
2. Undtagelsesbestemmelser for praksisrettede uddannelsesfor-
løb og CV-opbyggende aktiviteter
Problem: Fremdriftsreformens ECTS-krav gør det vanskeligere for stude-
rende at finde tid til at opnå erhvervsrettede og praksisnære kompeten-
cer, fx via praktikordninger, studierelevant erhvervsarbejde, iværksæt-
teri, i løbet af deres uddannelse. Dette er problematisk når vi ved fra
undersøgelser, at netop disse erhvervsrettede aktiviteter nedsætter di-
mittendens ledighedsrisiko markant.
Uddannelser som cand.merc.aud.-uddannelsen, er en deltidsuddannelse
i samarbejde mellem en virksomhed og universitet. Denne uddannelses-
type er kommet i klemme som følge af fremdriftsreformen. Heller ikke
et forslag om en erhvervskandidatuddannelse, der er foreslået af Aka-
demikerne i fællesskab med Danske Universiteter, Dansk Industri og
Dansk Erhverv, kan lade sig gøre under de gældende regler, fordi er-
hvervskandidatuddannelsen vil være tilrettelagt på deltid i op til fire år
mens den studerende er tilknyttet en virksomhed.
Forslag: Der indføres en undtagelsesbestemmelse for ECTS-kravet for
praksisrettede aktiviteter, der har til hensigt at styrke den studerendes
erhvervs- og praksiskompetencer og dermed forbedre den studerendes
overgang til beskæftigelse efter uddannelsens afslutning. Studerende
der omfattes af en sådan undtagelsesbestemmelse, tæller ikke med i
den gennemsnitlige studietid og dermed reduktionskravet.
3. Orlov til iværksætteri
Problem: Fremdriftsreformens ECTS-krav påvirker de studerendes mu-
lighed for at få erfaring med iværksætteri under deres studie, fordi
iværksætteraktiviteter ikke indgår som ECTS-aktivitet. Hermed modar-
bejder fremdriftsreformen ønsket om flere højtuddannede iværksættere.
Side 2 af 3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 28: Præsentationsmateriale i forbindelse med AC Akademikernes foretræde for Uddannelses- og Forskningsudvalget den 10/11-15
1566630_0003.png
Fx viser nye tal fra Copenhagen School for Entrepreneurship (CSE), der
er en del af CBS, hvor markant fremdriftsreformen påvirker de stude-
rendes iværksætterlyst i negativ retning. Sidste år deltog 276 studeren-
de i CSE’s iværksætterforløb, i år er antallet af studerende med mod og
lyst på iværksætteri halveret til 132 studerende.
Forslag: Universiteter skal med udgangspunkt i en faglig vurdering af en
studerendes iværksætterplan kunne bevillige orlov til den studerende.
Denne type orlov skal ikke tælle med i den gennemsnitlige studietid og
dermed i reduktionskravet, sådan som allerede gældende for orlov i for-
bindelse med barsel.
4. Startmerit for studieskiftere, der giver faglig mening
Problem: Bestemmelsen om startmerit for studieskiftere dikterer, at
studerende skal søge merit for alle tidligere beståede uddannelsesforløb
på samme niveau. Det betyder, at studieskiftere kan risikere, at den
valgfrie del af deres uddannelse bliver udhulet af meritgivning for fag,
der ikke er relevant for uddannelsen. Et af de mere grelle eksempler,
der har floreret i pressen, er historien om en biologistuderende på KU,
der har fået tvangsmeriteret 60 ECTS for det år hun har gennemført på
Teatervidenskab. Konsekvensen er, at hun ikke har mulighed for at tage
valgfag på hendes nye studie.
Forslag: Den studerende skal fortsat være forpligtet til at søge startme-
rit, men der skal kun kunne gives startmerit, hvor det giver faglig me-
ning i forhold til den søgte uddannelse.
5. Genindførelse af mulighed for supplering
Problem: Muligheden for supplering inden kandidatuddannelsen blev
afskaffet som følge af fremdriftsreformen, men genindført i en over-
gangsperiode, der slutter 31. august 2016. Dette af hensyn til studeren-
de der var kommet i klemme som følge af de nye bestemmelser. Afskaf-
felsen af supplering er problematisk, fordi det underminerer sammen-
hæng og fleksibilitet i det videregående uddannelsessystem. Afskaffel-
sen betyder, at bachelorstuderende - fra universiteter og professions-
højskoler - der fx af hensyn til bedre jobudsigter ønsker at skifte uddan-
nelsesspor på kandidaten ikke længere har den mulighed.
Forslag: Supplering bidrager til at skabe bedre sammenhæng mellem
uddannelsesniveauerne, der hvor faglige hensyn taler for, at professi-
onsbacheloren eller universitetsbacheloren, der ønsker et sporskifte, har
behov for at forbedre faglige forudsætninger i forhold til at kunne gen-
nemføre den givne kandidatuddannelse. Derfor skal muligheden for sup-
plering inden kandidatuddannelsen fortsat være til stede også efter 31.
august 2016.
Side 3 af 3