Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1564139_0001.png
Videregående uddannelser og
regional udvikling
4. november 2015, Udvalget for Landdistrikter og øer
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0002.png
Placering af uddannelse og regional udvikling
- hvorfor er det interessant?
Direkte økonomiske virkninger:
En institution kræver ansatte og
tiltrækker studerende uden for området (arbejdspladser,
indkomst og skattegrundlag)
Afledte virkninger:
En institution skal opføres, driftes og
vedligeholdes hvilket giver en række afledte indtjenings- og
beskæftigelsesvirkninger
Institutionen giver
nye uddannelsesmuligheder
for områdets
unge hvilket er med at mindske fraflytningen i en periode
En del af de studerende
vil blive boende
i området efter endt
uddannelse (både dem der oprindelig kom fra området og dem
der flyttede til)
Det lokale erhvervsliv vil
få bedre adgang til ansatte med et
højere
uddannelsesniveau
Større vækst
i områder hvor arbejdsstyrken har et højere
uddannelsesniveau (gælder ikke blot akademisk arbejdskraft)
2
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0003.png
Flytninger knyttet til uddannelse
Der er ofte en flytning knyttet til start eller afslutning af en
uddannelse.
Hvorledes ser det overordnede billede ud?
Der ses på de ”lange” (fra 2007 til 2012) mellemkommunale
flytninger der har involveret uddannelsesstart og
udannelsesafslutning
Viser kun nettotal og viser ikke de der er blevet boende i
kommunen.
3
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0004.png
Nettoflytninger 2007 – 2012
hvor mindst et voksent familiemedlem
påbegynder
en uddannelse
Overskud/underskud
pr 1000 indbyggere
Omfatter i alt godt
140.000 flytninger
4
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0005.png
Nettoflytninger 2007 – 2012
hvor mindst et voksent familiemedlem
afslutter
en uddannelse
Overskud/underskud
pr 1000 indbyggere.
Omfatter i alt ca.
120.000 flytninger
5
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0006.png
Optag uden for de store byer (2015) fordelt på
institutions-/afdelings kommune
Inkl. universiteter:
Samlet optag
= 65.745
Heraf uden for byer =14.073
Andel
=21%
6
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0007.png
Lokalisering betyder noget!
Case: PH Nordjylland
Andel af de studerende
optagne på
professionshøjskolerne,
der har fået tilbudt
studieplads på PhNord
7
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0008.png
Lokalisering betyder noget!
Case: EA Lillebælt
Andel af de studerende
optagne på
professionshøjskolerne,
der har fået tilbudt
studieplads på Ea
Lillebælt
8
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0009.png
Forventede ubalancer på arbejdsmarkedet
antal ledige i 2020
Den Regionale model for Erhverv og Beskæftigelse SAM-K/LINE ®
9
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0010.png
Betydning for det lokale arbejdsmarked:
Kommuner uden for de store byer
Andel KVU
Med Ea
Uden Ea
Differens
Andel MVU
Med UC
Uden UC
Differens
2008
4,78%
4,36%
0,42%
2008
14,81%
14,21%
0,60%
2009
4,91%
4,47%
0,44%
2009
15,58%
14,83%
0,74%
2010
5,01%
4,56%
0,45%
2010
15,77%
14,99%
0,78%
2011
5,11%
4,65%
0,47%
2011
15,83%
15,00%
0,83%
2012
5,23%
4,72%
0,51%
2012
15,99%
15,14%
0,85%
2013
5,31%
4,77%
0,54%
2013
16,19%
15,18%
1,01%
1) Andel af de beskæftigede med en KVU fordelt på kommuner med og
uden et erhvervsakademi.
2) Andel af de beskæftigede med en MVU fordelt på kommuner med
og uden en professionshøjskole
10
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0011.png
MVU betydning for lokalt arbejdsmarked
Kvinder bosat i yderkommuner i 2000 og deres bopæl og uddannelse i 2011
Kvinder fra yderkommuner
Pædagog
Lærer
Sundhed
Uni.
bach
Bor stadig i yder eller
land kommune (antal)
I alt
Bor stadig i yder eller
land kommune (antal)
466
205
367
95
693
67%
409
50%
724
51%
592
16%
-
-
Muligheden for lokal videregående uddannelse har stor betydning for
kvinders tilknytning til området
Mulighed for erhvervsuddannelse har tilsvarende stor betydning for
mænds tilknytning til lokalområdet
11
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0012.png
Case: Betydning af popup/karavaneuddannelser?
Master i oplevelsesledelse
Grundtanken er at tilbyde efteruddannelse hvor både behov og lokalt
udviklingsperspektiv findes, og så længe det findes. I kommuner og
områder med lang afstand til Universiteter, findes der et udækket
efteruddannelsesbehov på universitetsniveau. Behovet findes hos
højtuddannede, midt deres karriere og familieliv og uden tid og
ressourcer til at pendle eller deltage i net baseret undervisning.
RUC varetog uddannelses kvalitet og akkreditering og CRT stod for
lokal forankring og lokalt studiemiljø
Uddannelsen er gennemført med et hold på Bornholm og et hold i
Thisted. Bornholm har i dag 16 med en mastergrad i
oplevelsesledelse, Thisted har 8 med en mastergrad i
oplevelsesledelse. De fleste er iværksættere og ledere.
Universiteterne konkurrerer primært om de unge i de store byer.
Begrænset incitament til at tilgængeliggøre masteruddannelse
gennem fysisk undervisning uden for campus
12
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Anders Hedetoft.pdf 1564129_1_0.PDF
1564139_0013.png
Opsummering
Lokalisering af uddannelsesinstitutioner betyder noget!
Det lokale udbud af uddannelser sikrer en balance mellem udbud og
efterspørgsel. Der mangler typisk kvalificeret arbejdskraft inden for de
områder, hvor der ikke er et lokalt udbud uden for de store byer.
Professionsbacheloruddannelserne udgør en væsentlig faktor til at fastholde
især unge kvinder til landets yder- og landkommuner. Erhvervsuddannelserne
udgør til gengæld en væsentlig faktor i at fastholde unge mænd.
Ungdomsuddannelsesinstitutioner er vigtige, lokale, kulturskabende
institutioner, der understøtter de unges tilknytning til hinanden og de steder,
de er opvokset. På sigt skaber det dynamik og værdi for stedet
De højtuddannede i danske yderområder har brug for adgang til
videregående efteruddannelse. Dette behov kan løses ved popup /karavane
uddannelser
13