Pointer fra Niels Egelunds oplæg
1. Økonomi
Taxameterfinansieret – overvejende. Dog deltagerbetaling på deltidsuddannelserne
Omsætning i alt 1.9 mia. kroner. Heraf 1.5 mia. fra taxametersystemet
Besparelse: Fra ca. 30 mio. kr. i 2016 til 120 mio. kr. i 2019, i alt knap 300 mio. kr.
Eksempel:
Typisk taxametersats ca. 65.000 kr. pr. studerende
Besparelse i 2016: 1.300 kr.
Pr. hold à 30 studerende i alt 39.000 kr. - svarende til 60 undervisningslektioner – ca. 2 pr. uge
2. Implementering af besparelserne
Gradvis implementering fra tilpasning og effektiviseringer til mere indgribende tiltag
Eksempel fra egen institution (IBA):
2015: God fornuftig drift med overskud på ca. 5.5 mio. kr.
2019: Alt andet lige - en kriseramt institution med et underskud på 2-3 mio. kr.
3. Håndtag til at spare
Holdstørrelser (kræver tilstrækkeligt antal studerende)
Lektionstal/studieintensitet
Mindre vejledning, feed back og opgaveretning
Små hold oprettes ikke – særligt problematisk i mindre byer
Undervisernes arbejdsopgaver justeres – mindre tid til andet end direkte undervisning
Afbureaukratisering – EA’erne har meget små administrationer, men akkreditering, udviklingskon-
trakt, tilsyn, Rigsrevision, rapporteringer mv. kræver større administrationer
Digitalisering
Side 1 af 2