Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1564135_0001.png
Pointer fra Niels Egelunds oplæg
1. Økonomi
Taxameterfinansieret – overvejende. Dog deltagerbetaling på deltidsuddannelserne
Omsætning i alt 1.9 mia. kroner. Heraf 1.5 mia. fra taxametersystemet
Besparelse: Fra ca. 30 mio. kr. i 2016 til 120 mio. kr. i 2019, i alt knap 300 mio. kr.
Eksempel:
Typisk taxametersats ca. 65.000 kr. pr. studerende
Besparelse i 2016: 1.300 kr.
Pr. hold à 30 studerende i alt 39.000 kr. - svarende til 60 undervisningslektioner – ca. 2 pr. uge
2. Implementering af besparelserne
Gradvis implementering fra tilpasning og effektiviseringer til mere indgribende tiltag
Eksempel fra egen institution (IBA):
2015: God fornuftig drift med overskud på ca. 5.5 mio. kr.
2019: Alt andet lige - en kriseramt institution med et underskud på 2-3 mio. kr.
3. Håndtag til at spare
Holdstørrelser (kræver tilstrækkeligt antal studerende)
Lektionstal/studieintensitet
Mindre vejledning, feed back og opgaveretning
Små hold oprettes ikke – særligt problematisk i mindre byer
Undervisernes arbejdsopgaver justeres – mindre tid til andet end direkte undervisning
Afbureaukratisering – EA’erne har meget små administrationer, men akkreditering, udviklingskon-
trakt, tilsyn, Rigsrevision, rapporteringer mv. kræver større administrationer
Digitalisering
Side 1 af 2
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Pointer fra Niels Egelunds oplæg.docx 1564057_1_0.DOCX
Bygningsdrift, rengøring, vedligehold
Lukning af udbudssteder
4. Den regionale dækningsforpligtelse er dyr
Økonomisk udfordrende – små hold, færre studerende, færre udbud og svagere miljøer
Nulpunktsomsætning (hvor mange studerende skal der mindst til for at dække omkostningerne ved
et hold) og marginale omkostninger (hvad koster den sidst tilkomne student)
Tomgangskapacitet er dyr – husleje, drift, inventar, maskiner og udstyr
5. Men den regionale dækningsforpligtelse er også nødvendig
Flere undersøgelser, bl.a. –
Erhvervsakademiernes mobilitetsanalyse
Ålborg Universitets bidrag til udvikling i Region Nordjylland
Uddannelses- og Forskningsministeriets Mobilitetsanalyse -
viser samme tendenser, nemlig at:
Dimittender bliver i det område de er uddannet i
Tilflyttere til ”udkantsinstitutioner” har dog størst tendens til at flytte hjem efter endt uddannelse
Uddannelsesudbuddet i et område har betydning for de unges uddannelsesvalg, og for om de
overhovedet uddanner sig
Lukning af uddannelsesudbud har direkte indflydelse på hvor mange nyuddannede, der er til rådig-
hed for arbejdsmarkedet i lokalområdet
6. Den regionale dækning bliver udfordret
Dækningsproblematikken er ikke en konsekvens af besparelserne – men den bliver forstærket og-
meget synlig.
Institutionsstruktur er også en væsentlig faktor – store institutioner har en drift mod centralisering
7. Løsningselementerer og udfordringer:
Samordning og samarbejde
Nye undervisningsformer – f.eks. e-læring
Lokalt engagement og involvering – kommuner, brancher og erhvervsorganisationer
Fokus på særlige behov som eksempelvis turisme og produktion
”Pop up” uddannelser – men forskellige barrierer som akkrediteringssystemet etc.
Staten kunne afbureaukratisere og mindske byrderne
Side 2 af 2