Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 23
Offentligt
1564134_0001.png
Konsekvenser af besparelser på
professionshøjskolernes uddannelser
Pop-up uddannelser –
muligheder og barrierer
Høring i Udvalget for Landdistrikter og Øer
d. 4. nov. 2015
Camilla Wang,
Danske Professionshøjskoler og rektor UC Sjælland
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0002.png
Besparelser på professionshøjskolernes
uddannelser
1. Kommuner og regioner vil få store problemer med at rekruttere
uddannet arbejdskraft på centrale områder som folkeskoler,
sygehuse, daginstitutioner, socialforvaltninger, ældrepleje mv. Det
betyder
ringere borgernær velfærd!
2. Færre unge vil få en videregående uddannelse
– oven i købet af
netop de erhvervsrettede praksisnære uddannelser under
universitetsniveau, som der er brug for at flere unge tager! (Og pas
her på med konklusionen fra analyse af Kraks Fond Byforskning)
3. Kvaliteten af
alle
uddannelser vil falde
– med konsekvenser for den
kvalitet og effektivitet, som både den offentlige velfærd og de
private arbejdspladser har brug for mere af!
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0003.png
Professionshøjskolernes studerende og
uddannelser
Fakta
Dimittender 2014
70.000 studerende
20%
Seks største uddannelser: pædagog,
lærer, sygeplejerske, socialrådgiver,
fysioterapeut og bygningskonstruktør
Udbyder også teknisk-merkantile
uddannelser rettet mod det private
arbejdsmarked, fx ingeniør,
bioanalytiker og indenfor finans
80 pct. uddannes til det offentlige og
41%
20 pct. til det private arbejdsmarked
Finansiering fra staten fordelt med 94
pct. til uddannelse og 6 pct. til
Professionshøjskoler
forskning og udvikling
Erhvervsakademier
39%
Universiteter
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0004.png
Den regionale forpligtelse og opgave
Professionshøjskolerne…
• dækker hele landet med
udbud i 40 byer
• har
19 små udbudssteder
med ml. 30 og ca. 300 studerende i årligt optag
rekrutterer regionalt: Op mod
85 pct. af de studerende
bor i
professionshøjskolens dækningsområde
sikrer forsyningen til de regionale arbejdsmarkeder: Op mod
80 pct. af
dimittenderne
får arbejde i professionshøjskolens regionale
dækningsområde
uddanner til beskæftigelse:
90 pct. af dimittenderne
er i beskæftigelse
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0005.png
Årligt optag på ca. 300 og
derunder
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0006.png
Effektiviseringer
Omkostninger pr. STÅ er faldet med 20
pct.
Omkostninger pr. STÅ
120
120
Taksterne er faldet med 10 pct. de
seneste 10 år – uden prisregulering
Taxameter til undervisning
100
100
80
80
indeks
60
indeks
2008
2009
undervisning
2010
2011
2012
2013
60
40
40
20
20
0
ledelse/administration
0
2005 2008 2010 2014 2015 2016 2017 2018 2019
undervisning
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0007.png
Kan vi ikke bare skære ”administrativt fedt” fra?
Uddrag af Deloittes analyse af
omkostninger på de videregående
uddannelser 2015:
På professionshøjskolerne er
gennemsnitsomkostningerne generelt
faldet i perioden 2011-2013
- sideløbende med et betydeligt
meroptag og et mindre fald i taksterne
Universitetsuddannelserne har
gennemsnitlig færrest
undervisningstimer,
professionshøjskolerne og
erhvervsakademierne har flere, og de
maritime uddannelsesinstitutioner har
flest
Universiteterne bruger næsten
dobbelt så meget til
studieadministration pr. STÅ som
professionshøjskolerne
Studieadministrationsomkostninger
pr. STÅ 2013
25.000
20.000
19.173
15.000
15.000
10.105
10.000
8.483
5.000
-
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0008.png
To veje til besparelser i det varslede omfang
1. Undervisningens kvalitet
Reducere omkostningerne til undervisning fx gennem færre undervisningstimer,
større hold og mindre vejledning og faglig feedback
2. Reducere antallet af udbudssteder
Drift af mindre udbudssteder forudsætter faste omkostninger til fx bibliotek,
studieadministration og –vejledning, pedeller, rengøring og vedligehold, lokal IT
understøttelse, kantine
Beregninger fra UCSJ viser, at omkostningen pr. studerende på hhv. små og store
udbudssteder varierer med 45-100 pct.
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0009.png
Konsekvenser - særligt om
læreruddannelsen
• Hver uddannelse sine særlige
udfordringer - små udbud af
læreruddannelsen er særlig dyre at
drive!
• Professionshøjskolerne har en
regional forpligtelse til at forsyne
kommunerne med lærere, der har
undervisningskompetencer i hele
folkeskolens fagrække
• Det bliver meget svært at
opretholde de mindre fag i
læreruddannelsen på små
udbudssteder – med konsekvenser
også for den løbende
opkvalificering af lærere gennem
efter- og videreuddannelse
Omkostninger pr. studerende på
læreruddannelsen 2013
220
200
180
160
140
Indeks
120
100
80
60
40
20
0
Roskilde Vordingborg Holbæk
(880/3.467) (450/908)
(222/222)
(Stud. på uddannelsen/
Stud. på udbudsstedet)
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0010.png
Pop-up uddannelser – muligheder og
barrierer
Der er virksomheder og vækstpotentialer i Danmark, der dør eller flytter
ud af landet, fordi de ikke kan skaffe kvalificeret arbejdskraft!
• ’Innovation’ af videregående uddannelser har alene handlet om mere af det
samme – vi har i dag knap 900 videregående uddannelser i Danmark (!)
• Den nationale ’uddannelsesplanlægning’ er delvist præget af historiske
tilfældigheder. Der er store ikke-intenderede regionale forskellige i
uddannelsesmuligheder – og dermed meget forskellige vækstvilkår for
virksomheder alt efter beliggenhed
• Den nuværende styring af de videregående uddannelser sker i et nationalt
og ikke et regionalt perspektiv (akkreditering og dimensionering) – og det på
trods af, at institutionerne har regionale forpligtelser og opgaver
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0011.png
Muligheder i pop-up uddannelser
• Uddannelser tættere på virksomheder – og beskæftigelse
• Bidrage til målrettet løft af et erhvervsområde og/eller
erhvervsudviklingen i et bestemt geografisk område
• Udvikling og afprøvning af nye uddannelsesdesign og pædagogisk-
didaktiske tilgange – som kan komme det ordinære system til gavn
• Nye målgrupper af studerende - måske
Uddannelses- og Forskningsministeriet er i gang med at se på
mulighederne for at skabe mere fleksibilitet i bekendtgørelser
øgede muligheder for særlige toninger mv.
(Aftale
om en vækstpakke af 2. juli 2014, initiativ 80 b )
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0012.png
Pop-up uddannelser – hvad er det?
• Opfylder et bestemt behov - fx hos studerende eller virksomheder
• Opfylder behovet – så længe det er der
• Utraditionelle læringsmiljøer – ny brug af virksomheder, teknologi
mv.
• Offentlig-privat/offentlig-offentlig samarbejde: Samling af
eksisterende ressourcer på tværs af uddannelsesinstitutioner,
virksomheder, regioner, kommuner mv. – fysiske rammer, udstyr,
kompetencer mv.
• Lever op til eksisterende kvalitetskrav, bekendtgørelser mv.
• Økonomien skal hænge sammen
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200
(Omtryk - 09-11-2015 - Uddybende oversigt fra EVA ) UFU Alm.del Bilag 23: 15-37226 Præsentationsmateriale fra Camilla Wang.pdf 1564127_1_0.PDF
1564134_0013.png
Eksempler
Lolland-Falster og Sydsjælland
vil gerne udvikle erhvervsmæssig
styrkeposition inden for fx fødevarer og turisme - fødevareproduktion
og madoplevelser: Der udvikles et særligt tonet uddannelsesudbud i
samarbejde med kommunerne og lokale virksomheder, som matcher
det regionale udviklingsbehov.
Nordvestsjælland
har en erhvervsmæssig styrkeposition inden for
biokemi, men har svært ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Der
udvikles et uddannelsesudbud, der matcher efterspørgslen, og som
yderligere kan bidrage til styrke og accelerere erhvervsudviklingen.
Danske Professionshøjskoler – Ny Vestergade 17, st. tv. – 1471 København K – [email protected] uc-dk.dk - +45 3338 2200