Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 212
Offentligt
1667387_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
23. september 2016
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget torsdag den 22. september 2016 vedr. SU.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Ref.-nr.
16/002077-14
Side
1/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Talepapir fra samrådet den 22. september 2016 om nedskæringer i Statens Uddannelsesstøtte, fra uddannelses- og forskningsministeren
1667387_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Indledning:
Tak for muligheden for endnu engang at redegøre for regeringens oplæg til et mere
robust SU-system. Der er til samrådet i dag stillet et enkelt spørgsmål.
Spørgsmålet lyder:
Samrådsspørgsmål AF:
Hvilke konsekvenser mener ministeren, at det vil have for de danske studerendes
mulighed for at gennemføre en uddannelse og for Danmarks uddannelsesniveau at
lave de besparelser på SU’en, som regeringen foreslår?
Svar:
Lad mig først og fremmest understrege, at vi med regeringens udspil fortsat vil
have fri og lige adgang til uddannelse i Danmark. Alle vil fortsat have mulighed for
at nå så langt, som deres evner og vilje kan bære dem. Det er vigtigt at fastholde for
både mig og for regeringen.
Samtidig får de studerende mulighed for at opretholde samme levegrundlag som i
dag. Vi giver rent faktisk de studerende mulighed for at få flere penge mellem hæn-
derne, mens de læser, hvis det er det, de ønsker.
Det vil således fortsat være muligt at gennemføre en videregående uddannelse i
Danmark uafhængigt at forældrenes indkomst.
Derfor forventer regeringen ikke, at forslaget til en omlægning af SU-systemet vil få
konsekvenser for de studerendes muligheder for at gennemføre en uddannelse og
for Danmarks uddannelsesniveau.
Med omlægningen af SU-systemet vil vi fortsat have en SU, som er generøs i for-
hold til studiestøtten hos vores nordiske naboer.
Og i vores nordiske nabolande er andelen, der gennemfører en videregående ud-
dannelse højere end i Danmark.
I Danmark har 44 procent af de unge mellem 25-34 år gennemført en videregående
uddannelse. I Norge er det 48 procent, der har gennemført en videregående ud-
dannelse, og i Sverige er det 46 procent.
De tal giver mig stof til eftertanke. Vi har i Danmark en højere SU end i vores nor-
diske nabolande, men andelen af de 25-34 årige med en videregående uddannelse
er lavere i Danmark end i vores nordiske nabolande.
Vi skal have flere, som gennemfører en videregående uddannelse, og vi skal have
flere til at gennemføre hurtigere. Men det bringer os ikke i mål. Min ambition er, at
de unge ikke blot skal have en uddannelse. De skal have en uddannelse, som giver
grundlag for et solidt fodfæste på arbejdsmarkedet.
Vi skal i lige så høj grad have fokus på, at nyuddannede kommer i job, når de er
færdiguddannede. Det er for mig helt afgørende.
Side
2/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Talepapir fra samrådet den 22. september 2016 om nedskæringer i Statens Uddannelsesstøtte, fra uddannelses- og forskningsministeren
1667387_0003.png
Den netop offentliggjorte rapport fra OECD - Education at a Glance [15. september
2016] viser, at beskæftigelsesfrekvensen blandt 25-64-årige med en videregående
uddannelse er på 86 procent i Danmark. Det placerer Danmark på en 10. plads i
gruppen af OECD-lande.
Til sammenligning ligger Island på en 1. plads i gruppen af OECD-lande med en
beskæftigelsesfrekvens blandt de 25-64-årige på 92 procent efterfulgt af Norge og
Sverige, der begge har en beskæftigelsesfrekvens på 89 procent.
Samtidig er arbejdsløsheden i Danmark blandt nyuddannede højere end for resten
af befolkningen i arbejdsstyrken. Således er 87 procent af de nyuddannede i ar-
bejdsstyrken i job, mens det er 95 procent af hele arbejdsstyrken, som er i job.
Dagpengekommissionen, som blev nedsat af den tidligere socialdemokratisk ledede
regering, påpegede, at der ikke er nok, der motiverer nyuddannede til en tidlig og
effektiv jobsøgning.
Det mener regeringen og jeg, at vi skal gøre noget ved. . For det må da være de stu-
derendes ønske, at de kompetencer, som de får på en uddannelse, kommer i spil på
arbejdsmarkedet.
Det er regeringens ambition, at de videregående uddannelser skal være af høj kvali-
tet og fremme vækst og beskæftigelse. På den baggrund har regeringen fastlagt nye
uddannelsespolitiske pejlemærker.
Med de nye pejlemærker har vi bl.a. sat et mål om, at mindst 60 procent af de stu-
derende med en videregående uddannelse skal færdiggøre deres uddannelse inden
for normeret tid.
Der skal være et bedre match mellem uddannelse og virksomhedernes efterspørg-
sel, hvor regeringen har et mål om, at mindst 60 procent af de beskæftigede nyud-
dannede ansættes i den private sektor.
Derudover frigør omlægningen af SU-systemet penge til en ny kompetencepulje,
som skal løfte danskernes kompetencer.
Regeringen foreslår at oprette en kompetencepulje, med 50 millioner kroner alle-
rede i 2017 – og som bygges op til én milliard kroner i 2019 og derefter.
Endelig foreslår vi som en del af Helhedsplanen og omlægningen af SU’en, at ny-
uddannede i arbejde får mulighed for at få et ekstra beskæftigelsesfradrag de første
tre år efter, at de har afsluttet uddannelsen.
Skatterabatten skal motivere nyuddannede til at søge job tidligere og mere fokuse-
ret.
Samtidig forventer vi, at omlægningen af SU-systemet vil medvirke til, at unge ge-
nerelt fokuserer mere på, hvor de gode job- og indkomstmuligheder er, når de skal
vælge uddannelse.
Lad mig sammenfattende slå fast, at det er regeringens vurdering, at vores forslag
til omlægning af SU-systemet vil give danske studerende lige så gode muligheder
Side
3/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 212: Talepapir fra samrådet den 22. september 2016 om nedskæringer i Statens Uddannelsesstøtte, fra uddannelses- og forskningsministeren
1667387_0004.png
for at gennemføre en uddannelse som i dag, og at vi i Danmark derfor fortsat vil
have et højt uddannelsesniveau.
Og lad mig slå fast, at det er regeringens ambition, at der fortsat skal være mange,
som får en videregående uddannelse, og at nyuddannede hurtigt skal bringe deres
kompetencer i spil på arbejdsmarkedet.
Og lad mig endelig lå fast, at det er regeringens holdning, at der skal være fri og lige
adgang til uddannelse i Danmark.
Omlægningen af SU-systemet vil frigøre midler til et kompetenceløft, og indførel-
sen af nye uddannelsespolitiske pejlemærker vil hjælpe til at styrke uddannelsernes
kvalitet og relevans for arbejdsmarkedet.
Det nye SU-system vil motivere studerende til at tage et større ansvar for deres
uddannelsesvalg og gennemførelsestid. Det vil motivere dem til at komme hurtige-
re i job.
Og samtidig får de studerende større frihed til at kombinere stipendium, det rente-
frie studielån og muligheden for erhvervsarbejde, så den enkelte studerende selv
kan vælge den løsning, der passer ham eller hende bedst.
Tak for ordet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/4