Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1553382_0001.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Til Folketingets udvalg for videregående uddannelser og forskning
SAGSNOT AT
6. OKTOBER 2015
Vedr.:
Information om de forventede konsekvenser på
Københavns Universitet af de bebudede besparelser på
uddannelses- og forskningsområdet.
REKTORSEKRETARIATET
NØRREGADE 10
Sagsbehandler:
Steen Ulrich og Jacob Sølling
POSTBOKS 2177
1017 KØBENHAVN K
Til udvalgets orientering fremsendes information om de forventede
konsekvenser på Københavns Universitet af de bebudede besparelser på
uddannelses- og forskningsområdet.
Opsummering
TLF
DIR
MOB
35322612
35 32 26 30
28 75 26 30
[email protected]
Regeringens forslag til finanslov (FFL) indeholder en fremskrivning af de
forventede bevillinger og besparelser på uddannelses- og forskningsområdet
frem til 2019. Der er bebudet et årligt omprioriteringsbidrag på 2 %, dvs. ca.
8 % i 2019, og en beskæring af forskningsreserven på 1,4 mia. kr. årligt
samt en målrettet besparelse på KU’s bevilling på 70 mio. kr. årligt.
På kort form viser KU’s foreløbige beregninger og vurderinger, at en
gennemførelse af FFL vil betyde følgende ændringer i KU’s samlede
økonomi fra og med 2019:
- 230 mio. kroners nedgang i finansieringen af uddannelserne, øvrige formål
og forskning.
- 70 mio. kroners nedgang i KU’s grundbevilling til betaling af husleje.
De nævnte tal – dvs. de 300 mio. kr. – er med sikkerhed en nedgang i
bevillingerne, såfremt finansloven vedtages, som foreslået af regeringen.
Dertil kommer 200 mio. kr. til forskning, som er mere usikkert, idet det
drejer sig om midler, der bevilges via de statslige fonde. De 200 mio. kr. er
et skøn, baseret på KU’s succesrate i dag i de statslige fonde. Tallet kan med
www.ku.dk
REF: JACS
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 7/10-2015 fra Københavns Universitet om de forventede konsekvenser af de bebudede besparelser på uddannelses- og forskningsområdet
andre ord ende med at blive større eller mindre end det angivne.
Nedgangen indfases over de fire år, men får allerede fra 2016 effekt på KU
med et trecifret millionbeløb. Det vil derfor være rettidig omhu, at der fra
starten udarbejdes en samlet plan for tilpasningerne over de fire år, så der
planlægges frem mod det permanent lavere budget fra og med 2019, når
besparelserne er fuldt indfasede.
Målrettet KU-besparelse på 70 mio. kr., der bryder med fast
bevillingspraksis og hidtidige forudsætninger
Københavns Universitet har konstateret, at der på det fremsatte
finanslovsforslag for 2016 er foretaget en selektiv besparelse, der alene
rammer Københavns Universitet og er i modstrid med hidtidige finanslove
og aktstykker – og så vidt det er KU bekendt også med fast
bevillingspraksis.
Ved indførelsen af Statens huslejeordning (SEA-ordningen) på
universitetsområdet i 2001, blev bevillingen til universiteternes udgifter
justeret, således at huslejeordningen blev økonomisk neutral for
universiteterne. Disse bevillinger var og er knyttet til konkrete byggesager
på universiteterne. Gennem årene har bevillingerne været opført synligt på
de årlige finanslove indtil byggesagerne blev afsluttede – hvorefter midlerne
blev overført til de respektive universiteters basisbevillinger. De tidsmæssigt
to sidste byggesager i universitetssektoren er færdiggørelsen af byggerierne
på Amager, KUA II og KUA III. Og her lå derfor fortsat en bevilling til KU
på lige knap 70 mio. kr. - som følge af de forudsætninger der går tilbage til
SEA-ordningens indførelse og senest af aktstykke 98 fra juni 2012.
Med FFL 2016 sløjfes de igennem mange år forudsatte bevillinger til KU –
og der brydes med fast bevillingspraksis og med de forudsætninger, som
byggerierne er igangsat på.
KU finder det betænkeligt, at en grundlæggende forudsætning for SEA-
ordningen og for opførelsen af de konkrete byggerier brydes lang tid efter
godkendelse og i dette tilfælde også igangsætning af byggerierne, hvorved
KU fortsat er forpligtet på udgiften, men altså har fået fjernet finansieringen.
Det vil i betragtelig grad true ikke blot KU’s men alle
uddannelsesinstitutioners mulighed for at foretage valid økonomisk
planlægning, såfremt man ikke kan regne med, at et aktstykke af denne
karakter står ved magt.
Håndtering af ny budgetsituation allerede påbegyndt
Ledelsen på KU har på baggrund af FFL og den ramme, der allerede nu
kendes for de kommende finanslovsforhandlinger, fastlagt rammen for den
budgetproces og ledelsesmæssige håndtering, der (som altid) finder sted i
SIDE 2 AF 5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 7/10-2015 fra Københavns Universitet om de forventede konsekvenser af de bebudede besparelser på uddannelses- og forskningsområdet
efteråret og som fører til vedtagelse af det kommende års budget på
bestyrelsesmødet i december.
Rammen er:
Kerneydelserne friholdes så vidt muligt – men der forventes besparelser
over hele linjen
Der udarbejdes en plan for, hvordan besparelserne kan foregå - og den
drøftes i ledelsen, i samarbejdsudvalg mv. i løbet af efteråret og frem
mod budgetvedtagelse af bestyrelsen i december.
Alle udgifter gennemgås kritisk, ligesom KU også aktivt arbejder på at
finde nye muligheder for at forøge indtægterne andre steder.
Som en første foranstaltning er der pr. 5. oktober 2015 indført
et
kvalificeret ansættelsesstop,
der betyder en stram styring og markant
færre opslag af nye stillinger i den kommende tid og indtil der foreligger
en samlet plan for besparelserne.
KU arbejder videre med input til, hvordan man politisk side kan
afbureaukratisere mest muligt i reglerne for uddannelsessektoren
SIDE 3 AF 5
Nedenfor er vedlagt hhv. pressemeddelelse fra KU af 29. september om de
forventede konsekvenser på KU samt pressemeddelelse fra 1. september –
da omprioriteringsbidraget på 2 % på uddannelsesbevillingerne i første
omgang blev meldt ud – hvor KU foreslår, at der politisk samtidig sættes
ind med en afbureaukratiseringsplan.
---
29. september 2015
Finanslov: Universitetet skal spare
markant
NEDSKÆRING
Regeringens udspil til finanslov for 2016 medfører store besparelser på
Københavns Universitet. Universitetet står til at miste op mod 300 millioner
kroner til næste år til forskning og uddannelse. Regeringen løber også fra en
regning for universitetets nye byggeri på Amager.
Det udkast til finanslov, regeringen har præsenteret i dag, vil medføre store
besparelser på København Universitet. Samlet set står universitetet til at miste op
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 7/10-2015 fra Københavns Universitet om de forventede konsekvenser af de bebudede besparelser på uddannelses- og forskningsområdet
mod 300 millioner kroner til næste år. Det vil tage nogle år, før universitetet mærker
den fulde effekt, men besparelsen svarer til ca. 5 procent af universitetets
omsætning i 2018. Det skyldes, at regeringen har reduceret den såkaldte
forskningsreserve med 1,4 milliarder og samtidig lægger op til besparelser på
uddannelse.
Det bliver ikke en nem opgave at få økonomien i balance, konstaterer rektor Ralf
Hemmingsen.
- Der er lagt op til store besparelser. Og vi er meget overrasket over, at regeringen
vil løbe fra en regning til huslejen på universitetsbygningen på Amager. Vi vil i videst
muligt omfang forsøge at friholde kerneaktiviteter som f.eks. forskning og
studiemiljøet, men omfanget af de udmeldte besparelser betyder, at vi ikke kan
undgå at skulle spare over hele linjen, siger Ralf Hemmingsen.
Besparelsen består frem mod 2019 af flere elementer:
o
Universitetet skal spare 2 pct. på uddannelserne hvert år fremover. Det løber op
til 8 pct. i 2019. Det svarer til 40 millioner om året, 160 millioner i 2019. Staten har
allerede sparet 2 pct. om året på bevillingerne til uddannelse i en årrække.
SIDE 4 AF 5
o
Regeringens reduktion i den såkaldte forskningsreserve betyder, at
forskningsrådene og Innovationsfonden vil få færre penge at dele ud af. Det kan for
Københavns Universitet betyde, at universitetet hvert år går glip af omkring 250
millioner kr. i nye tilsagn om bevillinger til forskningsprojekter.
Dertil kommer, at Københavns Universitet er ramt af en ekstraordinært og noget
overraskende besparelse. Regeringen vil således fjerne en pulje til betaling af
husleje, der var afsat til at forskere og studerende kan bo i det nye KUA3 byggeri på
Amager. KU mister dermed med et slag 40 procent af pengene til huslejen, svarende
til 70 millioner kr. om året fra 2017.
Fjern detailstyringen
Universitetets bestyrelse skal senere på året beslutte, hvordan besparelserne skal
udmøntes. Ralf Hemmingsen går i rette med de politikere der siger, at der ”bare” kan
skæres på administration.
- Meget af den administration universiteterne har, er skabt af statens regler.
Københavns Universitet har derfor på det seneste foreslået regeringen at fjerne
detailstyring af universiteterne, som skaber bureaukratiske vilkår for forskere og
studerende. Universitetet har foreslået fem konkrete tiltag til afbureakratisering men
afventer stadig en opfølgning fra regeringen.
01. september 2015
Rektorat efterlyser plan for
afbureaukratisering
EFTERSYN
Regeringen mener, at milliardbesparelser kan findes ved at gå
uddannelserne ”efter i sømmene”. Rektor på Københavns Universitet
foreslår nu, at besparelserne modsvares af en hurtig
afbureaukratiseringsplan. Det er nemlig statens regler og kontrol, der er
skyld i mange udgifter.
Ledelsen på Københavns Universitet opfordrer nu regeringen til at spille ud med en
plan for afbureaukratisering af universiteterne. Det sker efter, at regeringen i
weekenden bebudede en spareplan, der vil fjerne 3,3 milliarder fra de videregående
uddannelser. Regeringen begrunder planen i, at der er gode muligheder for at
administrere mere enkelt på området.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 7/10-2015 fra Københavns Universitet om de forventede konsekvenser af de bebudede besparelser på uddannelses- og forskningsområdet
- Besparelsen er meget stor og kommer oven i de grønthøster-besparelser, der er på
uddannelse i forvejen. Hvis vi skal fastholde forskningens og uddannelsernes kvalitet,
er det afgørende, at staten løsner sin bureaukratiske detailstyring af universiteterne.
Vi opfordrer uddannelsesminister Esben Lunde Larsen til hurtigst muligt at indkalde
universiteterne til drøftelser af, hvordan vi kan lette de stadig større administrative
byrder. Vi er langt over grænsen for reguleringer, analyser og afrapporteringer,
fastslår rektor Ralf Hemmingsen.
Han foreslår en 5-punktsplan, der her og nu kan lette de administrative byrder (se
nedenfor). Den indeholder bl.a. forslag om at fjerne mange af de obligatoriske puljer,
regler og tilsyn som er forbundet med omfattende kontrol og undersøgelser af
universiteterne.
SIDE 5 AF 5
For Københavns Universitet vil de nye besparelser på uddannelse løbe op i et trecifret
millionbeløb over fire år. De kommer oven i den ”grønthøster” der i forvejen barberer
2 pct. af bevillingerne til uddannelser hvert år. Nogle af midlerne er ført tilbage til
universiteterne som den såkaldte færdiggørelsesbonus. Men selv når man tager
højde for det, er uddannelsestilskuddet pr. studerende allerede faldet med 10
procent i værdi fra 2010 til 2016.
- Det er lidt lige som gæsten, der ikke vil betale restauranten efter, han har spist
måltidet. Politikerne har efterspurgt øget optag på universiteterne, mere kontrol og
høj kvalitet i uddannelserne til en stadig lavere pris. Nu vil de have, at regningen skal
være endnu billigere. Hvis vi skal undgå, at det rammer uddannelserne hårdt, må
politikerne vise mere tillid og fjerne nogle af statens regler og kontrolkrav, siger Ralf
Hemmingsen.
Københavns Universitet har de senere år sparet mange penge på effektivisering. Det
udnytter bygningerne bedre med færre kvadratmeter per ansat og studerende. Og
det har gennemført administrative besparelser bl.a. i forbindelse med fusionen med
KVL og Det Farmaceutiske Universitet (i alt 144 mio. kr.). Ligesom den tidligere
minister Charlotte Sahl Madsen også pålagde universiteterne at spare på
administrationen, det beløb sig på Københavns Universitet til 81 mio. kroner.
Rektoratets forslag til hurtig afbureaukratisering på universiteterne.
1.Fjern de omfattende evalueringer af universiteterne.
Der er i dag hele to institutioner, der tjekker kvaliteten af uddannelserne.
Uddannelserne bliver både evalueret og akkrediteret. De omfattende evalueringer af
universiteterne fjernes.
2.Fjern nummerering af statens stillinger.
Afskaf de bureaukratiske stillingsnumre, der gør, at universiteterne ikke kan
bestemme hvilke stillinger, de slår op
3.Afskaf de studerendes tvangstilmelding til kurser og tvangsmerit.
Der skal løsnes op for studiefremdriftsreformen, så universiteterne selv bestemmer
aktivitetskravene til studerende.
4.Forenkl finansiering af uddannelserne.
Den såkaldte færdiggørelsesbonus bør fjernes og midlerne i stedet indgå i den
almindelige uddannelsesbevilling. Studiefremdriftsreformen gør bonusordningerne
overflødige.
5.Giv selveje til universiteterne.
De universiteter, der ønsker det, skal snarest tilbydes at overtage egne bygninger til
en fair pris. Der er i dag meget dobbeltadministration, hvor staten er et fordyrende
led.
Desuden bør bevillinger fra forskningsrådene forenkles. Universiteterne skal ikke
ansøge om penge de allerede har fået. Pengene skal udbetales automatisk.
Mindre kontrol kan finansiere besparelser