Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1637936_0001.png
Kommissorium
25. november 2014
Projekt videreudvikling af de sundhedsfaglige professionsbache-
loruddannelser
1. Projektformål
Uddannelses- og Forskningsministeriet igangsatte i januar 2014 et analysearbejde,
der har ledt til en beskrivelse af en række mulige kompetencebehov på arbejdsmar-
kedet for de sundhedsfaglige professionsbachelorer – det såkaldte uddannelses-
fremsyn.
Ministeriet tog initiativ til uddannelsesfremsynet på baggrund af en række uddan-
nelsespolitiske udspil fra de centrale aktører på sundhedsområdet. Udspillene pe-
gede alle i retning af, at der er behov for ændring af de sundhedsfaglige uddannel-
ser i løbet af nogle få år, hvis uddannelserne også i fremtiden skal sikres høj rele-
vans og kvalitet.
Analyserne og rapporterne peger i retning af behov for at sætte fokus på bl.a. styr-
kelse af de tværfaglige kompetencer hos de sundhedsprofessionelle, styrkelse af
kompetencer til øget evidensbasering i sundhedsvæsenet og datadrevet patientsik-
kerhed, øget fokus på velfærdsteknologi samt forbedret kobling mellem den teore-
tiske og den kliniske undervisning.
Disse elementer samt krav til f.eks. øget studieintensitet, øget internationalisering,
innovationskompetencer mm. i de videregående uddannelser, vil stille nye krav til
både den kliniske og den teoretiske undervisning i professionsbacheloruddannel-
serne.
Uddannelses- og Forskningsministeriet igangsætter ultimo 2014 et udviklingspro-
jekt, der skal sikre, at de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser med
virkning fra sommeroptaget 2016 har et indhold og en opbygning, der sikrer, at
arbejdsmarkedet også i fremtiden kan aftage dimittender med relevante kompeten-
cer. Videreudviklingen skal bidrage til, at de studerende oplever at deres uddannel-
se er et fuldtidsstudium, og at den enkelte bliver udfordret til at realisere sit poten-
tiale.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Sagsbehandler
Susanne Bomholt Andersen
Tel.
72317862
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
14/020159-02
Side
1/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Orientering vedrørende nye bekendtgørelser for de sundhedsfaglige professions-bacheloruddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
1637936_0002.png
2. Organisering af udviklingsprojektet
-
projektorganisationens funktion og opgaver
Sundhedsvæsenets centrale aktører inddrages tæt i udviklingsprocessen med hen-
blik på at sikre en bred opbakning til de nye sundhedsuddannelser. Det er af afgø-
rende betydning, at det er personer med indgående kendskab til sundhedsuddan-
nelserne – både den teoretiske og den kliniske del af uddannelserne – som får en
central rolle i forhold til at arbejde med udviklingen af uddannelserne.
Projektet organiseres med
en styregruppe, der har det overordnede ansvar for godkendelse af tids-
plan, indhold i ny-udviklede uddannelser mm.,
en koordinationsgruppe, der har ansvaret for at sikre parallel udvikling af
uddannelser og uddannelseselementer på tværs af uddannelserne, samt
en række udviklingsgrupper, der skal forestå den konkrete uddannelsesbe-
skrivelse. Antallet af udviklingsgrupper er ikke fastlagt ved projektstart.
Konkret forankres projektet i Styrelsen for Videregående Uddannelser.
Uddannelses- og Forskningsministeren træffer – på baggrund af indstilling fra
styregruppen – beslutning om juridisk ramme, opbygning og indhold vedr. de nye
sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser.
En gruppe af faglige eksperter inden for det pædagogiske / didaktiske området og
sundhedsområdet knyttes til projektet.
Styregruppens funktion og opgave
Styregruppen træffer de overordnede beslutninger i forhold til udvikling af de
sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser. Styrelsen for Videregående Ud-
dannelser varetager formandsposten i styregruppen, som besættes på direktionsni-
veau.
Styregruppens fokus er på at sikre de overordnede rammer for uddannelsesudvik-
lingen.
Styregruppen skal
godkende:
-
tids – og aktivitetsplan for hele udviklingsprojektet
- hvilke uddannelser, der omfattes af udviklingsprojektet
Styregruppen skal
indstille
til Styrelsen for Videregående Uddannelser (mhp.
politisk forelæggelse og resolution):
- forslag til en juridisk ramme for regulering af de sundhedsfaglige professions-
bacheloruddannelser
- forslag til opbygning og struktur for de sundhedsfaglige professionsbachelor-
uddannelser
- forslag til uddannelsesindhold på et generelt niveau dvs. formålsbeskrivelse,
beskrivelse af erhvervssigte samt kompetencemål på et generelt niveau for så-
vel de monofaglige som de tværfaglige dele af uddannelserne.
Side
2/4
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Orientering vedrørende nye bekendtgørelser for de sundhedsfaglige professions-bacheloruddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
1637936_0003.png
Følgende aktører har hver 1 plads i styregruppen, skal bemandes med repræsentan-
ter på strategisk niveau:
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Danske Professionshøjskoler
Danske Regioner
KL
Sundhedskartellet
Studerende ved de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser
Sundhedsstyrelsen
Koordinationsgruppen funktion og opgave
Koordinationsgruppen varetager koordineringen af udviklingen af de sundhedsfag-
lige professionsbacheloruddannelser, således at synkron udvikling af alle berørte
uddannelser sikres. Hermed tilgodeses både hensynet til udvikling af monofaglige
uddannelseselementer og tværfaglige uddannelseselementer.
Formandskab varetages af Styrelsen for Videregående Uddannelser.
Koordinationsgruppen skal
nedsætte udviklingsgrupper
med
-
monofagligt fokus
-
tværfagligt / flerfagligt fokus
Koordinationsgruppen skal
sikre
at forslag til nye uddannelser
- udvikles synkront og inden for de fastlagte rammer.
- rummer mulighed for øget tværfaglighed i uddannelserne
- rummer mulighed for øget fleksibilitet i den enkelte institutions tilrettelæggel-
se af uddannelsen
- udvikler samspillet mellem klinisk og teoretisk undervisning i de enkelte ud-
dannelser og på tværs af uddannelser.
Følgende parter får plads i koordinationsgruppen:
Styrelsen for Videregående Uddannelser (formand)
Danske Professionshøjskoler (3 pladser)
Danske Regioner (2 pladser)
KL (2 pladser)
Sundhedskartellet (2 pladser)
Sundhedsstyrelsen (2pladser)
Styrelsen for Videregående Uddannelser drøfter uddannelsesudviklingen med stu-
denterrepræsentanter i løbet af projektperioden.
Udviklingsgruppernes funktion og opgave
Koordinationsgruppen nedsætter et passende antal udviklingsgrupper, således at
både monofaglige og tværfaglige uddannelseselementer kan udvikles. Koordinati-
onsgruppen kan etablere og nedlægge udviklingsgrupper løbende gennem udvik-
lingsprojektet. Der forventes en udviklingsgruppe pr. uddannelse samt et antal
tværgående udviklingsgrupper
Udviklingsgrupperne kan fokusere på monofaglige eller tværfaglige uddannelses-
elementer, og skal bemandes med personer, som har det faglige kendskab til sund-
hedsuddannelserne fra både den teoretiske og kliniske del af uddannelserne.
Side
3/4
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Orientering vedrørende nye bekendtgørelser for de sundhedsfaglige professions-bacheloruddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
1637936_0004.png
En nærmere udfoldelse af udviklingsgruppernes opgave og funktion udarbejdes af
Styrelsen for Videregående Uddannelser, når styregruppen i løbet af foråret 2015
har drøftet den fremtidige opbygning samt juridiske ramme for de sundhedsfaglige
professionsbacheloruddannelser.
3. Den tidsmæssige ramme for arbejdet – skitse
2014
November
December
2015
Januar
Januar /februar
Marts
Oktober
November-december
2016
Januar
Januar - juni
August
Invitation til deltagelse i udviklingsprojektet
udsendes.
Materiale til første møde i styregruppen
udsendes
1. møde i styregruppen
1. møde i koordinationsgruppen
Juridisk ramme for uddannelserne er fast-
lagt.
Beskrivelse af uddannelserne på bekendtgø-
relsesniveau afsluttet mhp. høring.
Høringsfase
Uddannelseskonference
Udarbejdelse af studieordninger
Nye uddannelsesregler træder i kraft
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Styrelsen for Videregående Uddannelser forventer at afholde en eller flere op-
startskonference(r) primo 2015 for alle deltagere i projektet samt en konference
primo 2016 efter afsluttet høringsfase.
Side
4/4