Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1637934_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed en orientering vedrørende nye bekendtgørelser for
de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser.
I forbindelse med udviklingen af de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannel-
ser har Uddannelses- og Forskningsministeriet gennemført en høring for hver af de
9 nye uddannelsesbekendtgørelser.
Vedlagt er et notat, som indeholder en beskrivelse af de generelle bemærkninger,
som fremgår af de modtagne høringsvar. Styrelsen for Videregående Uddannelser
har oplyst, at der i de modtagne høringssvar ikke er bemærkninger, der giver an-
ledning til grundlæggende at gentænke uddannelsesmodellen, som styregruppen
har bakket op om. Høringen har primært givet anledning til præciseringer i teksten
samt korrekturmæssige rettelser.
Udviklingsarbejdet nærmer sig dermed sin afslutning.
Det er samtidigt en anledning til at fremhæve, hvorfor udviklingsarbejdet blev
igangsat. KL og Danske Regioner offentliggjorde i 2012-2013 en række sundheds-
politiske uddannelsespolitiske oplæg, der udfordrede de eksisterende sundhedsfag-
lige uddannelser og pegede på forskellige behov for ændringer af uddannelserne –
både i forhold til indhold og struktur.
I forlængelse heraf igangsatte Uddannelses- og Forskningsministeriet i januar 2014
et analysearbejde, der ledte til en beskrivelse af en række mulige kompetencebehov
på det fremtidige arbejdsmarked for de sundhedsfaglige professionsbachelorer –
det såkaldte uddannelsesfremsyn.
Uddannelses- og Forskningsministeriet igangsatte herefter et konkret udviklings-
projekt, der skulle understøtte, at de sundhedsfaglige professionsbacheloruddan-
nelser med virkning fra sommeroptaget 2016 har et indhold og en opbygning, der
understøtter, at arbejdsmarkedet også i fremtiden kan aftage dimittender med re-
levante kompetencer.
Udviklingsprojektet har haft en tæt inddragelse af sundhedsvæsnets centrale aktø-
rer – bl.a. for at understøtte, at match og relevans styrkes i de nye uddannelser. De
relevante parter har været repræsenteret i udviklingsprojektets styregruppe, koor-
25. maj 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Politisk Sekretariat
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 166: Orientering vedrørende nye bekendtgørelser for de sundhedsfaglige professions-bacheloruddannelser, fra uddannelses- og forskningsministeren
1637934_0002.png
dinationsgruppe og udviklingsgrupper (Se
vedlagte kommissorium for udviklings-
projektet).
Det var på baggrund af styregruppens indstilling, at Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet traf beslutning om den juridiske ramme og opbygningen og af de nye
sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser
(se vedlagte notat om den juridi-
ske ramme).
Styregruppen bakkede endvidere op om en række pejlemærker og initiativer for
udviklingsarbejdet, herunder fastholdelse af uddannelsernes længde, uændret for-
deling af teori/praktik, og at der sikres et ensartet nationalt kompetenceniveau for
uddannelserne indenfor autorisationsmyndighedens krav
(se vedlagte forståelses-
papir ’Fælles om udvikling af de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannel-
ser’).
Udviklingsprojektet blev formelt afsluttet på styregruppemødet den 3. maj 2016,
hvor uddannelsesbekendtgørelserne for de 9 sundhedsfaglige professionsbachelor-
uddannelser blev drøftet på baggrund af de afgivne høringssvar.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Bilag
1. Høringsnotat – generelle bemærkninger
2. Kommissorium for udviklingsprojektet
3. Juridisk ramme for udviklingen af de sundhedsfaglige professionsbachelorud-
dannelser
4. Fælles forståelse om udvikling af de sundhedsfaglige professionsbacheloruddan-
nelser
Side
2/2