Ministeren
Ligestillingsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
23. maj 2016
I brev af 28. april 2016 har udvalget efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen og
Pernille Skipper (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 74 (Alm. del)
Vil ministeren redegøre for, hvordan pædagoger uddannes og efteruddannes i at
forstå børn i et minoritetsperspektiv?
Svar
Den nye pædagoguddannelse giver de kommende pædagoger kompetencer til at
understøtte det enkelte menneskes trivsel og sociale udvikling og understøtte ud-
vikling af inkluderende fællesskaber.
Inden for dagtilbudsområdet opnår pædagoger viden og færdigheder inden for
etnicitet, tosprogethed og kulturforståelse.
Pædagoger inden for skole- og fritidsområdet samt social- og specialområdet opnår
viden og færdigheder inden for etnicitet, kulturforståelse, kulturelle fællesskaber,
tosprogethed og integrationsprocesser.
I forhold til efteruddannelse af pædagoger er der i forbindelse med folkeskolere-
formen afsat en ekstra milliard frem til 2020 til kompetenceudvikling af lærere og
pædagoger. I denne sammenhæng kan nævnes, at midlerne blandt andet er målret-
tet opkvalificering inden for eksempelvis pædagogisk kompetenceudvikling med
elevernes læring og trivsel i fokus.
Herudover er der en række pædagogiske diplomuddannelser, masteruddannelser
og kandidatuddannelser, som er relevante i forhold til pædagoger, der ønsker en
kompetenceudvikling inden for eksempelvis det socialpædagogiske område.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/014207-04
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Side
1/1