Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 158
Offentligt
1634902_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
18. maj 2016
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det lukkede samråd
tirsdag den 17. maj 2016 i Uddannelsesudvalget vedr. EU-rådsmødet d. 26.-27. maj
2016.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Med venlig hilsen
Ref.-nr.
16/002077-07
Ulla Tørnæs
Side
1/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 158: Talepapir fra samrådet den 17. maj 2016 om kommende EU-rådsmøde på uddannelses- og forskningsområdet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1634902_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Der er fire punkter på den del af dagsordenen for rådsmødet, som jeg er ansvarlig
for.
Et punkt vedrører rummet og de tre øvrige vedrører forskning.
Første punkt
handler om rumdata. Meget tyder på, at data fra – og også
om
rummet vil komme til at spille en stadig større rolle, både kommercielt og i forhold
til myndighedsopgaver.
Punktet er blevet sat på dagsordenen, fordi Kommissionen er på trapperne med en
strategi for rumsektoren, som formentlig også vil handle om data.
Medlemslandene har efterspurgt en sådan rumstrategi.
Jeg forventer, at den vil hjælpe med at sætte fokus på, hvordan vi kan få den store
mængde data fra rummet anvendt mere og bedre.
På den måde får vi gjort EU’s satellit- og observationssystemer, der indsamler data,
Galileo og Copernicus, mere konkurrencedygtige.
På rådsmødet vil det nederlandske formandskab præsentere en pjece om gode ek-
sempler på anvendelse af rumdata, som er udarbejdet efter indsamling af bidrag fra
medlemslandene.
Jeg synes, at initiativet er meget positivt.
Jeg håber, at pjecen kan bidrage positivt til at udbrede viden om brugen af rumdata
– og på den måde være med til at stimulere vækst, beskæftigelse og også øget sik-
kerhed i EU.
Både i selve rumsektoren men også i høj grad i de sektorer, der er afhængige af
data.
Næste punkt
handler om vedtagelse af rådskonklusioner om evaluering af det nu
afsluttede syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demon-
stration, ”FP7”.
FP7 er forgængeren for det nuværende Horizon 2020 rammeprogram.
Som følge af Europa-Parlamentet og Rådets afgørelse om FP7 fra 2006, er FP7 nu
blevet evalueret af et uafhængigt panel for Kommissionen.
Det konkluderes overordnet, at FP7 har bidraget effektivt til forskning, vækst og
beskæftigelse i EU.
At det har øget konkurrenceevnen og hjulpet til at løse samfundsmæssige proble-
mer.
I konklusionsudkastet pointerer Rådet blandt andet, at der skal fastholdes en god
balance mellem grundforskning og anvendelsesorienteret forskning.
Side
2/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 158: Talepapir fra samrådet den 17. maj 2016 om kommende EU-rådsmøde på uddannelses- og forskningsområdet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1634902_0003.png
Desuden skal Kommissionen skal sørge for bedre metoder til måling af projektre-
sultater.
Kommissionen opfordres samtidig til at inddrage medlemslandene, borgere og
civilsamfundet i udformningen af efterfølgeren til Horizon 2020.
I den forbindelse opfordrer Rådet til, at man overvejer at nedsætte et Europæisk
Innovationsråd.
Jeg støtter, at der med rådskonklusionerne bliver sat fokus på, hvordan det nuvæ-
rende og de fremtidige rammeprogrammer indrettes optimalt, så de får størst mu-
lig effekt.
Erfaringer fra det forrige program er naturligvis vigtige i den forbindelse.
Det tredje punkt
handler om vedtagelse af rådskonklusioner om ”Open Science”
– altså åben videnskab.
Open Science som begreb handler om udvikling af den måde, som forskere samar-
bejder og deler deres viden på.
Digitaliseringen har naturligt flyttet grænserne for, hvordan og til hvad, man kan
anvende data, og hvordan man kan dele artikler og resultater.
Det giver os muligheder for langt større spredning af viden, for mere effektiv udnyt-
telse af forskningsresultater og for større gennemsigtighed.
Regeringen er meget positivt indstillet, når det kommer til EU tiltag, der skal
fremme Open Science dagsordenen, og jeg støtter rådskonklusionerne.
Men samtidig mener jeg, at det er yderst vigtigt, at medlemslandene ikke via råds-
konklusionerne på nuværende tidspunkt får anvist en bestemt model for,
hvordan
adgang til artikler og data skal foregå. Dette er særlig vigtigt i lyset af Kommissio-
nens meddelelse om en mere tidssvarende og europæisk ramme for ophavsret, som
formentlig munder ud i konkrete forslag til forhandling i løbet af efteråret.
Det fjerde og sidste punkt
handler om rådskonklusioner om rammevilkår for
forskning og innovation, som også er på dagsordenen til vedtagelse.
Formålet er at sætte fokus på, at indretningen af EU’s lovgivning betyder meget for
forskning og innovation – at regelværket er en del af forskningens rammevilkår.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Det er et vigtigt hjørne af Kommissionens dagsorden for Bedre Regulering, hvor
der arbejdes for at forenkle og effektivisere lovgivningen, ikke mindst for at reduce-
re unødvendige, administrative byrder.
Rådet opfordrer bl.a. til, at EU ser på muligheden for at anvende et ”innovations-
princip”, når regler opdateres eller udvikles.
Det vil sige, at vi altid skal tænke i, hvordan lovgivning vil påvirke forskning og
innovation.
Side
3/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 158: Talepapir fra samrådet den 17. maj 2016 om kommende EU-rådsmøde på uddannelses- og forskningsområdet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1634902_0004.png
Regeringen er meget varm fortaler for forenkling af EU-reguleringen.
Jeg støtter rådskonklusionerne, som er en del af den ambitiøse og målrettede ind-
sats for at få reelle forbedringer ud af den store indsats for Bedre Regulering.
Tak
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/4