Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1632203_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
12. maj 2016
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 10. maj 2016 vedr. lukning af
småfag.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
Ref.-nr.
16/002077-05
Side
1/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om at universiteterne vil lukke en række "småfag", fra uddannelses- og forskningsministeren
1632203_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål Z:
”Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning til, at universiteterne vil
lukke en række »småfag« som f.eks. finsk, indologi, tibetologi og sydøstasienstu-
dier, og hvad regeringen vil gøre for at sikre både stærke og bredt favnende
forskningsmiljøer i fremtiden, hvor der også er plads til de mindre fag?”
Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jacob Mark (SF).
Svar på spm. Z:
Tak for indkaldelsen til samrådet. Jeg er glad for at få lejlighed til at komme her i
dag og drøfte et vigtigt emne.
Det er regeringens mål, at vi har uddannelser af høj kvalitet, der lever op til sam-
fundets behov – og at vi har stærke forskningsmiljøer.
Vi har allerede i dag en lang række velfungerende videregående uddannelser, og vi
har forskning i verdensklasse.
Det er universitetets ledelse, der har ansvaret for at prioritere universitetets aktivi-
teter inden for de rammer, som regeringen og Folketinget udstikker - herunder de
økonomiske rammer.
Lad mig citere fra universitetslovens formålsparagraf, så vi har de lovgivningsmæs-
sige rammer for opgavefordelingen på det rene:
”Universitetet
har til opgave at drive forskning og give forskningsbaseret uddan-
nelse indtil højeste internationale niveau inden for sine fagområder. Universitetet
skal sikre et ligeværdigt samspil mellem forskning og uddannelse, foretage en
løbende strategisk udvælgelse, prioritering og udvikling af sine forsknings- og
uddannelsesmæssige fagområder og udbrede kendskab til videnskabens metoder
og resultater”
Det er altså universiteterne, som har den lovmæssige forpligtelse til løbende at
overveje, om deres udbud af uddannelser er det rigtige.
Hvad enten det drejer sig om udvikling af nye uddannelser eller om nedlæggelse
eller omstrukturering af eksisterende udbud. Og uanset om disse udbud er store
eller små.
Det er også tydeliggjort i universitetslovens § 3, stk. 1, hvor det fremgår, at det er
universitetet, der beslutter hvilke forskningsbaserede uddannelser, det vil udbyde
inden for sine fagområder.
Københavns Universitet har – helt i tråd med deres lovmæssige forpligtelse – truf-
fet en beslutning om, hvilke uddannelser der skal prioriteres, og hvilke der skal
nedprioriteres set i forhold til behov og økonomiske rammer.
Jeg har tiltro til, at universitetet har foretaget denne vurdering på et sagligt grund-
lag. Og når jeg ser på tallene fra de pågældende uddannelser, kan jeg konstatere, at
Side
2/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om at universiteterne vil lukke en række "småfag", fra uddannelses- og forskningsministeren
1632203_0003.png
de småfag, der lukkes, er præget af lille søgning og stort frafald. Og jeg har noteret
mig, at det store frafald og de studerendes besværligheder med at leve op til frem-
driftsreformen, er en af de faktorer – udover økonomien – som KU’s rektor lægger
vægt på i forbindelse med lukningen af uddannelserne.
Jeg har også noteret mig, at Københavns Universitet for 9 af de 13 lukningstruede
uddannelsers vedkommende har valgt enten at bibeholde uddannelserne eller ar-
bejder på at slå dem sammen med andre uddannelser.
Når det så er sagt, er det vigtigt for mig at understrege, at der er mange håndtag at
dreje på, når det kommer til implementeringen af de besparelser, som vi vedtog i
efteråret. Og det er vigtigt, at universiteterne anlægger et helhedshensyn på at ud-
byde de uddannelser, som samfundet har brug for.
Der spørges også i samrådsspørgsmålet til, hvad regeringen vil gøre for at sikre
”både stærke og bredt favnende forskningsmiljøer i fremtiden, hvor der også er
plads til de mindre fag”.
Det er regeringens opgave at skabe gode rammer for, at universiteterne varetager
deres kerneopgave: At drive forskning og give forskningsbaseret uddannelse indtil
højeste internationale niveau, jf. universitetsloven.
Det er vigtigt for mig at understrege, at regeringen ikke skal detailstyre, vi skal sæt-
te rammerne.
Lad mig understrege, at universitetet får én samlet bevilling, og så er det universi-
tetets opgave at prioritere midlerne sammen med indtægter fra andre kilder, f.eks.
forskningsrådene. Københavns Universitet får i år ca. 5,3 mia. kr. i tilskud på fi-
nansloven.
For 5,3 mia. kr. vil jeg mene, at der plads til mange gode uddannelses- og forsk-
ningsaktiviteter, herunder også til at finansiere de mindre fag.
Jeg vil også understrege, at der er mange måder at få en bedre uddannelsesøkono-
mi på, f.eks. ved at reducere frafaldet eller tænke mere i samarbejde både internt og
eksternt. Det vil kunne være til gavn for både økonomien på studierne og for de
studerende.
Jeg ved også, at det er nogle af de ting, som universiteterne allerede er opmærk-
somme på.
Som jeg sagde indledningsvist, så har vi allerede gode rammer for videregående
uddannelser i Danmark – og der er mange grunde til at være stolte af både vores
uddannelser og vores forskning.
Dansk forskning klarer sig flot, når vi sammenligner med andre lande. Kun Schweiz
og Island producerer flere videnskabelige publikationer per indbygger end Dan-
mark.
Og danske publikationer rangerer på en flot 4.plads blandt OECD-landene, når det
gælder om at blive citeret. Gennemslagskraften af dansk forskning er altså med
andre ord høj.
Side
3/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Talepapir fra samrådet den 10. maj 2016 om at universiteterne vil lukke en række "småfag", fra uddannelses- og forskningsministeren
1632203_0004.png
Men vi skal naturligvis hele tiden spørge, om vi kan gøre det bedre.
Regeringen har derfor igangsat et styringseftersyn af de videregående uddannelser,
der skal se på, om de nuværende styringsmæssige rammer i tilstrækkeligt omfang
understøtter kvalitet og relevans i uddannelserne.
Efter sommer vil jeg se på, om der er behov for justeringer.
Regeringen har endvidere igangsat arbejdet med en sprogstrategi med henblik på
at have et solidt grundlag for at drøfte, hvordan der skabes et godt match mellem
de uddannelser, der udbydes, og de kompetencer, der efterspørges – på tværs af
den danske uddannelsessektor.
Strategien skal ikke bruges til at detailstyre institutionernes udbud af hverken store
eller små uddannelser. Strategien skal bruges til at pege på områder, hvor der er en
særlig samfundsmæssig gevinst ved at vi styrker uddannelsesindsatsen – både på
universiteterne og i resten af uddannelsessektoren.
Derudover synes jeg, at det er interessant at vi i forbindelse med sprogstrategien
ser på, om vi eksempelvis kan styrke det nordiske samarbejde inden for små fag og
på den måde øge volumenen på fagene, styrke studiemiljøet og forskningsmiljøet.
Lad mig sammenfattende slå fast:
1.
at det er universiteternes ansvar at prioritere uddannelserne efter nødven-
dighed og værdi for samfundet,
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2. at det er i den forbindelse vigtigt for regeringen, at universiteterne anlæg-
ger et helhedshensyn på at udbyde de uddannelser, som samfundet har
brug for, og
3. at regeringen har sat et arbejde i gang om en national sprogstrategi, som
skal pege på, om der er sproglige områder, hvor der er en særlig sam-
fundsmæssig gevinst ved, at vi styrker uddannelsesindsatsen.
Side
4/4