Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1628438_0001.png
Årsberetning for
Danmarks Naturvidenskabelige Akademi
2015
DNA 2016
DNA-2015-17-3-2016
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Indholdsfortegnelse
Danmarks Naturvidenskabelige Akademi
Forord
Formandens beretning
Forslag til forbedringer
Medlemmer af DNA
Ph.d.-prisen
Industriprisen
Vedtægter
side
side
side
side
side
side
side
side
2
3
4
18
22
38
38
39
1
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Danmarks Naturvidenskabelige Akademi
(The Danish Academy of Natural Sciences) pr. 17. marts 2016
Akademirådet: (bestyrelsen)
Professor Vagn Lundsgaard Hansen (formand)
Professor, dr. techn. Niels J. Bjerrum (sekretær) (Sjæl.)
Professor mso, dr. scient. Berthe Marie Willumsen (kasserer)
Docent, dr. es scient. Hans Uffe Sperling-Petersen (Jyl.)
Lektor, dr. scient. Per Morgen (Fyn)
Professor, dr. scient. Jens Jørgen Gaardhøje
Professor Hans Thybo
Medlemsudvalget:
Lektor, dr. scient. Bjarne Andresen (formand)
Lektor, dr. scient. Frank Bo Jensen
Professor, dr. scient. Troels Skrydstrup
Ph.d.-prisudvalget:
Professor Henrik G. Kjærgaard (formand)
Professor Sergey I. Bozhevolnyi
Professor Poul Nissen
Industriprisudvalget:
Professor Knut Conradsen (formand)
Professor Jan J. Enghild
Professor, dr. scient. Jens Oddershede
Revision:
Lektor Poul G. Hjorth og Professor Claus Nielsen (suppleant)
Sekretariat:
Bygning 207, DTU
2800 Kgs. Lyngby
Tlf.: 45 25 23 07
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.danaak.dk
2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Forord
Hermed udsender Danmarks Naturvidenskabelige Akademi sin
årsberetning for 2015.
Danmarks Naturvidenskabelige Akademi (DNA) blev oprettet i 1982 af en
kreds af aktive forskere ved universiteter, højere læreanstalter og forsk-
ningsinstitutioner over hele landet.
Akademiets formål er at fremme dansk naturvidenskabelig forskning og
udbrede forståelsen for samspillet mellem naturvidenskab og samfund,
herunder ikke mindst til gavn for erhvervslivet. Akademiet har medlem-
mer, som i vid udstrækning repræsenterer de naturvidenskabelige forsk-
ningsaktiviteter i Danmark.
I Akademiåret har der været afholdt et landsmøde hvortil alle professorer i
Danmark inden for naturvidenskab, teknik og sundhed var indbudt. Mødet
drejede sig om, hvorledes man udnytter professorernes viden og overblik
bedst muligt. Derudover har der været afholdt et debatmøde med medlem
af Folketinget og formand for Liberal Alliance, Anders Samuelsen.
DNA’s Industripris gik i år til professor, dr. scient. Kim Daasbjerg, Institut
for Kemi, Aarhus Universitet for en særlig indsats for at øge samspillet
mellem industrien og universiteterne.
DNA’s Ph.d.-pris blev i år uddelt til 3 forskere for deres særligt fremra-
gende ph.d.-afhandlinger. Det drejer sig om Morten Brix Ley, the Interdi-
sciplinary Nanoscience Center, Aarhus Universitet og Søren Ulstrup, De-
partment of Physics and Astronomy, Aarhus Universitet samt Søren Raza,
Department of Photonics Engineering, Danmarks Tekniske Universitet.
Akademiets forslag til forbedringer af forskningens vilkår i Danmark
handler i år om ”Det danske forskningsbevillingssystem”, ”Den voksende
regelmængde på universiteterne” og ”Overbureaukratisering”.
Sekretariatet
Kongens Lyngby, marts 2016
3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Formandens beretning på årsmødet afholdt på Syddansk Uni-
versitet i Odense fredag den 27. november 2015
Den forfærdelige terrorhandling i Frankrig den 13. november 2015 fik mig
til at tænke på, at et af målene med videnskab, oplysning og uddannelse er
at levere modgifte mod alle tilløb til refleksiv dvaletilstand i større befolk-
ningsgrupper. Refleksiv dvale formørker sindene og kan danne grundlag
for regimer og styreformer, der gør mennesker til trælle for irrationale ide-
ologier og tankesæt. Man bør aldrig glemme, at tankens frihed er det første
der brutalt undertrykkes når diktaturer og/eller fanatiske ideologier styrer
udviklingen. Undervisning og forskning er noget af det dyrebareste en na-
tion har.
I Danmark har vi fået en ny regering. En mindretalsregering der må kæm-
pe sig frem fra sag til sag. I en sådan sammenhæng kan kortsynede hensyn
let få alt for stor indflydelse på beslutningerne. Hvordan kombinerer man
ønsker om skattelettelser med udgiftstunge snævre lokale politiske interes-
ser og udgiftstunge ideologisk betingede omstillinger af statsadministrati-
on og statslige kulturinstitutioner? I sandhed ikke nogen let opgave, men
det bør siges rent ud: Besparelser på undervisning og forskning er ukloge
på kort sigt, undergravende på et lidt længere sigt, og totalt ødelæggende
for et samfund på langt sigt.
Det ser ud til, at der nu er lidt politisk bevægelse hvad angår Fremdriftsre-
formen. Men det er næppe nok, for tankegangen i reformen er på flere
punkter usund. Fremdriftsreformen fremmer overfladiskhed og åndeligt
forfald, og den er et direkte anslag mod et væsentligt element i uddannelse,
nemlig tid til at fordybe sig i krævende emner og tid til at indøve færdig-
heder. Fremdriftsreformen er et tilbageslag for uddannelsesniveauet i
Danmark.
Grønthøster metoden skal tilsyneladende igen tages i brug i forbindelse
med bevillingerne til de danske universiteter. I den forbindelser advarer
mange med indsigt i forskningens natur imod voldsomme indskrænkninger
i bevillinger til den ubundne grundforskning, hvor dygtige videnskabsfolk
4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
får mulighed for at endevende og afprøve nye teorier og opdagelser. Dan-
mark har stadig et højt niveau i undervisning og forskning, men det er ved
at vende. Det påbegyndte tab i uddannelsesniveau og forskningsniveau
følger i sin videre udvikling formodentlig den samme eksponentielle ud-
vikling som et konstant fald i bevillingerne gennemløber når bevillingerne
hvert år sænkes med en fast procentsats. Selv over en kort årrække vil det-
te give et dramatisk fald i uddannelsesniveauet og forskningsniveauet i
Danmark.
Det bedste arbejde udføres af engagerede medarbejdere med indflydelse på
deres arbejdsplads. Dette gælder måske endog i særlig grad inden for un-
dervisning og forskning. De kommende år ser vanskelige ud for uddannel-
sessektoren i Danmark. Det burde fortjene en mere langsigtet handlings-
plan før man kaster sig ud i nedskæringer på uddannelse og forskning.
I Danmarks Naturvidenskabelige Akademi søger vi stedse at afprøve hold-
barheden af nye tiltag og ideer i forsknings- og undervisningssystemet.
Dette foregår ved en livlig debat med spændende inviterede gæster og også
internt i akademiet. Vi ser ikke nødvendigvis konsensus som et ideal men
prøver at vende alle facetter af de berørte emner. Vi håber debatterne sæt-
ter tanker i gang som kan støtte en sund udvikling i forskningen.
DNA's Industripris
I 1996 har DNA indstiftet en industripris i form af en medalje, som kan gi-
ves for en særlig fremragende indsats for at øge samspillet mellem industri
og den akademiske verden.
DNA har i 2015 valgt
Professor, dr. scient.
Kim Daasbjerg,
Institut for Kemi, Aarhus Universitet,
som modtager af Industriprisen.
5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Kim Daasbjerg modtager DNA’s Industripris for fremragende og
imponerende bidrag til at forbinde grundforskning med anvendt forskning
og innovation.
Kim Daasbjerg har en meget omfattende og internationalt højt estimeret
videnskabelig produktion. Med sin uddannelsesmæssige baggrund og dok-
torgrad i organisk elektrokemi, har han i sit nye forskningsområde, poly-
mer- og overfladekemi, i de seneste 10 år udviklet unikke metoder til nøj-
agtigt at kunne kontrollere materialers egenskaber på molekylært niveau.
Især har udviklingen af polymerbørster og responsive polymerer på over-
flader ført til store videnskabelige landvindinger inden for coatings, smarte
hybridmaterialer og polymerkompositter. I et samarbejde med førende
virksomheder har dette arbejde resulteret i et gennembrud i fremstillingen
af nye polymer modificerede materialer, der kan sikre god molekylær
sammenføjning af to inkompatible materialer. En sådan molekylær inte-
gration af materialer er på vej til at finde industriel anvendelse i form af
molekylær lim til f.eks. hermetiske forseglinger ved indkapsling af elek-
tronik, til effektiv korrosionsbeskyttelse af redskaber til plaststøbning,
samt til formindskelse af delaminering helt generelt.
Kim Daasbjerg er en fremragende eksponent for en ny gren af dansk po-
lymerforskning. Hans videnskabelige virke er imponerende med stor ræk-
kevidde og international bevågenhed. Han har leveret banebrydende forsk-
ning ved sin introduktion af polymerer i nano- til mikrometer størrelse på
overflader til at kontrollere overfladeegenskaberne ved materialer (herun-
der grafen). Med disse studier har han bidraget med resultater af afgørende
betydning i et grundforskningsmæssigt perspektiv, men ikke mindst i et
teknologisk og industrielt perspektiv med bl.a. udviklingen af polymerba-
seret molekylær lim og hermetiske sammenføjninger af inkompatible ma-
terialer.
Kim Daasbjerg er en rollemodel for sine kolleger som primusmotor i etab-
lering af nye typer af samarbejde mellem videns institutioner og den dan-
ske industri. Dette sker igennem den såkaldte åbne innovationsmodel, hvor
ny viden bringes i spil og spredes ud, så den kan skabe værdi for danske
6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
virksomheder og medvirke til at sikre polymermaterialer en fremtrædende
position i fremtidens produktionsbillede i Danmark.
Jeg vil her gerne sige tak til Fabrikant Mads Clausens Fond for en bevil-
ling, der har gjort det muligt at uddele denne pris.
DNA's Ph.d.-pris
I 1992 indstiftede DNA en Ph.d.-pris i form af en medalje, som kan gives
for særligt fremragende ph.d.-afhandlinger.
I 2015 modtager følgende tre forskere Ph.d.-prisen:
Morten Brix Ley,
the Interdisciplinay Nanoscience Center, Aarhus
Universitet.
For sin afhandling: "Complex metal hydrides – Synthesis and multi-
functionality".
Søren Ulstrup,
Department of Physics and Astronomy, Aarhus Uni-
versitet.
For sin afhandling: "A Direct Study of the Electronic Structure of
Graphene".
Søren Raza,
Department of Photonics Engineering, DTU.
For sin afhandling: "Probing Plasmonic Nanostructures with Electron
Energy-Loss Spectroscopy (EELS)".
Jeg vil her gerne sige tak til Otto Mønsteds fond for en bevilling, der har
gjort det muligt at uddele denne pris.
Årets mødevirksomhed
Det første møde i forbindelse med det nye akademi år fandt sted torsdag
den 19. februar 2015, hvor DNA ud over sine egne medlemmer havde in-
viteret en række forskere fra naturvidenskab og sundhedsvidenskab til et
”Møde om Forskningsfinansiering i Danmark på kort og på langt sigt”.
7
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Herunder specielt en drøftelse af hvorledes man kan udnytte professorer-
nes viden og overblik bedst muligt.
Mødet var struktureret i tre dele.
Mødets 1. del
havde som formål at belyse professorbegrebets udvikling
gennem tiden og aktuelt hvordan professorrollen for nærværende opleves
ved de enkelte universiteter i Danmark. Ordstyrer for denne session var
tidligere rektor for Syddansk Universitet,
Jens Oddershede.
Oddershede åbnede med at stille spørgsmålet om der er brug for professo-
rer og titlen. Han påpegede i den forbindelse, at professorerne forventedes
at have et særligt ansvar og en særlig forpligtelse over for universitetet.
Han fremhævde også, at der måske kunne være brug for en ny titel, måske
en slags superprofessor, hvor titlen blev tillagt et navn på dem, der har fi-
nansieret professoratet som det fx kendes fra ’named chairs’ i USA.
I sit åbningsindlæg til mødet beskrev
Vagn Lundsgaard Hansen,
DTU,
professorbegrebets udvikling fra de ældste tider til nu, og viste at der altid
har været brug for folk med indsigt i videnskaberne. Åbningsindlægget
gengives i sin helhed nedenfor.
I tre indlæg kom vi derefter rundt i hvordan professorrollen opleves ved
DTU, KU og AU.
Om professorbegrebets udvikling
Selv i de tidligste civilisationer har man haft tænkere, der filosoferede over
menneskets rolle i kosmos, tænkere der udfordrede de underliggende
strukturer i opbygningen af et samfund, og tænkere der med afsæt i den fy-
siske omverden udviklede nye ideer og metoder til udforskning af naturen.
Ofte gjorde naturfilosofferne nyttige opfindelser til gavn for samfundet. I
den græske kultur dannedes tidligt skoler, hvor de forskellige videnskaber
blev dyrket, og hvor talentfulde unge kunne lære af mestrene for at gøre
dem kunsten efter. For at holde deres viden intakt måtte mestrene selv sør-
8
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
ge for aktivt at opsøge ny viden ved rejser og ved brevveksling, og de al-
lerbedste frembragte afgørende ny viden til gavn for eftertiden. Over tid
udvikledes nogle af disse skoler sig til større akademier. Fra omkring år
500, indtog den katolske kirke med sit overhoved paven i Rom, en meget
stærk position i det sydlige Europa. For at fastholde denne position blev
der i den katolske tros tjeneste oprettet adskillige lærde skoler i tilknytning
til katedraler og klostre. Dette bredte sig videre ud i Europa i takt med den
katoske tros udbredelse. I Italien blev det første universitet åbnet i Bologna
i 1088, og i de næste århundreder kom flere universiteter til overalt i Euro-
pa. Ved universiteterne udforskede og underviste man i mange videnska-
ber. Teologien var dog klart i højsædet, og inden for denne videnskab kan
man med vor tids sprogbrug hævde, at universiteterne udførte en form for
myndighedsbetjening af pavestolen. Parallelt med universiteterne blev der
rundt om i Europa oprettet akademier, ofte i tilknytning til fyrstehuse, hvor
videnskabsmænd kunne samles og dyrke deres videnskaber. I dag ville
disse akademier svare til rene forskningscentre med pligt til myndigheds-
betjening af fyrsten. Ved universiteterne blev de ypperste videnskabsmænd
og lærere tituleret professorer.
Det var svært at blive professor; det var noget man gjorde sig fortjent til.
Selv om professoraterne blev finansieret af kirken, kongen eller andre her-
skere, som søgte deres råd i forskellige sager, havde professorerne stor fri-
hed til at arbejde med egne problemstillinger, hvis det da ikke lige var kæt-
terske tanker. Professorerne var selvbevidste folk, der i tale og ikke mindst
i breve disputerede på livet løs med ligesindede i en evig kappestrid om at
komme øverst på rangstigen i videnskaberne.
I 1800-tallet fik universiteterne en ny og stærkere stilling, idet den tekno-
logiske udvikling betød, at undervisning i naturvidenskabelige fag og ma-
tematik kom til at spille en central rolle i uddannelsen af kvalificerede in-
geniører og dygtige kandidater med naturvidenskabelig baggrund. Hvad
angår fagenes betydning for samfundet og respekten omkring fagene stod
de naturvidenskabelige fag herefter ikke længere i skyggen af teologi og
humaniora. Professorerne fik en helt afgørende plads i universitetsstruktu-
ren, og havde på mange måder frihed til at opføre sig som små enevældige
konger, der kunne gøre lige hvad de ville. De fleste professorer havde na-
9
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
turligvis høje ambitioner med deres videnskab, men nogle blev grebet af
magelighed når embedet var i hus. Set udefra gik det fredeligt til ved uni-
versiteterne helt frem til omkring 1960, men set indefra regerede professo-
rerne og det gik ikke altid helt fredeligt til i deres indbyrdes stridigheder.
Med den stigende velstand i samfundet i årene efter 2. verdenskrig kom
der flere og flere studenter til universiteterne, og derfor blev antallet af
professorer, og især antallet af lektorer, kraftigt forøget. På kort tid opstod
der i 1960’erne en stærk modvilje mod professorerne, som studenterpoliti-
kere og de yngre lærere syntes havde alt for stor magt. Den stigende util-
fredshed udløste i 1969 det berømte studenteroprør mod
Professorvældet,
og i kølvandet på dette blev universiteterne i Danmark demokratiseret og
underkastet en ny
Styrelseslov
i 1970, hvor alle ansatte og studenter fik
medindflydelse – godt nok med en overvægt til det videnskabelige perso-
nale. De energiske og dygtige professorer kunne med ganske få undtagel-
ser fortsætte deres gerning. De mindre energiske professorer, der ikke ville
indrette sig under Styrelsesloven, blev ofte sat ud af spillet.
I årene efter studenteroprøret udnyttede det ikke videnskabelige personale
og studenterne enkelte steder Styrelsesloven til at gennemtvinge beslutnin-
ger som var til ugunst for videnskaberne. Langt de fleste steder gik det dog
meget fornuftigt til, og der var stadig stor indflydelse til professorer der
engageret arbejdede til gavn for videnskaberne. Som vi kan se nu i retro-
spekt, gik det også meget godt for dansk forskning, som på flere områder
kom helt i front.
I hele perioden med Styrelsesloven var der dog ofte kævl og uro i forbin-
delse med uheldige eksempler på misbrug af loven i universitetssektoren.
Omkring årtusindskiftet var det blevet for meget for det politiske system,
og i 2003 var der stort set enstemmig politisk opbakning til at der skulle en
ny
Universitetslov
til for at tøjle universiteterne, så man fra samfundet fik
kontrol med hvad der skete ved disse ’ustyrlige’ universiteter.
Under
Universitetsloven
er universiteterne styrede med ansatte institutdi-
rektører, dekaner og en rektor, som er underkastet en bestyrelse. Det er i
Universitetsloven klart hvor det overordnede ansvar for universiteternes
10
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
udvikling er placeret. Da alle de ansatte ledere uden tvivl ønsker det bedste
for deres respektive universitet, og universiteternes opgaver er undervis-
ning, forskning, udvikling og innovation må man stærkt forvente at univer-
sitetslederne værner om værdifulde medarbejdere af enhver slags, herun-
der ikke mindst det videnskabelige personale, som skal levere universite-
ternes kerneydelser. Professorer er ikke længere embedsmænd og der er
kommet en lang række nye professortyper til. Det er på den måde blevet
lettere at blive professor i en tidsbegrænset ansættelse, men det er også
blevet lettere at komme af med professorer, der ikke lever op til forvent-
ningerne. Der er mange åbne spørgsmål i forbindelse med hvordan det hele
skal lykkes med Universitetsloven. Herunder spørgsmålet om hvordan pro-
fessorernes viden og overblik kan udnyttes bedst muligt inden for rammer-
ne af Universitetsloven. Dette spørgsmål er det overordnede emne for mø-
det i dag.
Mødets 2. del
havde som formål at få belyst hvordan man eventuelt kan
styrke professorenes indflydelse ved universiteterne. Ordstyrer for denne
session var tidligere rektor for Aarhus Universitet,
Lauritz Holm-Nielsen.
Holm-Nielsen begyndte med et lille tilbageblik over den nærmeste fortid. I
midten af forrige århundrede var der under 5 % af en årgang der startede
på universitetet, nu er det over 25 %. I 1963 var der 5 % af en årgang der
fik studentereksamen, nu er der 75 %. Dette gør unægtelig en forskel i
hvad et universitet kan stå for. Og der er uhyre langt fra den gang dem der
ville studere de sande videnskaber udgjorde en fåtallig skare, der som i an-
tikkens Grækenland samlede sig i mindre grupper omkring særlige enkelt-
personer. Ved nutidens universiteter svarer disse særlige enkeltpersoner til
professorer. Men den enkelte professor må nu se i øjnene at rollerne for en
professor ændrer sig med den pågældendes alder. Forskning bør dog stadig
være en central ting for en professor, for nulforsker problematikken kan
give negative effekter.
I to indlæg om mulig styrkelse af professorernes rolle på universiteterne
blev der bl.a. efterlyst større respekt for kvalificerede argumenter, gode
ansættelsesmekanismer ved universiteterne (ansæt de rigtige mennesker og
helst ud fra en rekrutteringsplan), og arbejdsro. I et af indlæggene blev vig-
11
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
tigheden af at andre VIP-grupper end professorer også fik indflydelse un-
derstreget. Der var også kommentarer til finansiering af forskning på kor-
tere og længere sigt, og på universiteternes interne støtte til forskningen.
Betydningen af ”Det frie Forskningsråd” blev kraftigt understreget.
Mødets 3. del
havde til formål at opsamle resultater fra mødet og drøfte
hvordan vi kommer videre. Ordstyrer for denne session var tidligere rektor
for DTU,
Lars Pallesen.
Pallesen indledte med kort at præsentere sig. Han understregede herunder,
at han gerne ville stå på mål for det han har haft ansvar for som rektor for
DTU, og at han gerne ville dele sine erfaringer med mødedeltagerne om
ledelse af universiteter generelt, men han ville ikke indlade sig i diskussio-
ner om de nuværende rektorers måder at håndtere konkrete enkeltsager el-
ler ledelsesproblemer.
Efter en livlig diskussion, hvor mange gode ideer og tanker kom frem, var
tiden kommet til, at
Niels J. Bjerrum,
DTU, i et afslutningsoplæg
Opsam-
ling af resultater. Hvordan kommer vi videre?
skulle foretage en sammen-
fatning af dagens diskussioner.
Bjerrum fremlagde i sit oplæg nogle forslag til ændringer i forholdene ved
universiteterne som han mener, kan styrke professorernes rolle. Forslagene
var i uprioriteret rækkefølge:
a) Et fast minimums-annuum til alle professorer.
b) Der afholdes et årligt møde for professorerne på det enkelte universi-
tet, hvor rektor fremlægger planerne for det kommende år indbefattet
økonomien (før den endelige fastlæggelse af budgettet).
c) Udvælgelsen af ny institutleder/direktør forberedes af en arbejds-
gruppe, hvori alle professorerne på instituttet deltager. Der indstilles
et antal kandidater, som rektor kan vælge iblandt, eventuelt kan rek-
tor bede om et større udvalg.
d) En institutleder/direktør skal kunne afsættes, såfremt han har et væ-
sentligt flertal imod sig på instituttet.
e) Rektor indstilles af bestyrelsen, men skal også godkendes af univer-
sitetets professorgruppe.
12
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
f) Sektionslederne skal fortrinsvis være professorer.
g) I forbindelse med ansættelse af en professor skal man sikre sig, at der
er relevant undervisning til vedkommende.
h) Alle professorer skal have ret til et halvt års orlov med løn (hvert sy-
vende år).
Forslagene var ment som et diskussionsoplæg og de gav da også anledning
til en livlig diskussion.
Ad a) var der overvejende positiv stemning for at det ville være godt med
et fast minimums-annuum til alle professorer, og at det burde være på
mindst 100 Kkr.
Ad b) blev der sat spørgsmål ved om man legalitetsmæssigt under den
gældende styrelseslov for universiteterne kunne foretage en sådan forbe-
handling af budgettet i professorkollegiet.
Ad c) fandt forsamlingen at det er en god ide, hvis udpegning af en ny in-
stitutleder/direktør forberedes af en arbejdsgruppe, hvori alle professorerne
på instituttet deltager. Der skal indstilles et antal kandidater som rektor kan
vælge iblandt, eventuelt kan rektor bede om at der indstilles flere kandida-
ter.
Ad d) fandt forsamlingen det helt naturligt, at en institutleder/direktør skal
kunne afsættes, såfremt han har et væsentligt flertal mod sig på instituttet.
Ad e) bifaldt forsamlingen at det var ønskeligt at en rektor indstillet af be-
styrelsen også skal godkendes af universitetets professorgruppe. Der var
endda fortalere for at processen skulle vendes om, så rektor skal indstilles
af professorgruppen og derefter godkendes af bestyrelsen.
Ad f) fandt forsamlingen det ønskværdigt at sektionsledere fortrinsvis skal
være professorer.
Ad g) ville forsamlingen ikke bedømme hvad der var ’relevant’ undervis-
ning, men man skulle naturligvis sikre sig at en professor ved sin ansættel-
se kan deltage i undervisningen, for også i undervisningen er professorer
en vigtig ressource.
Ad h) var der enighed om at alle professorer bør have ret til et halvt års or-
lov (med løn), mindst hvert syvende år.
13
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Onsdag den 7. oktober 2015 var medlem af Folketinget og Formand for
Liberal Alliance, Anders Samuelsen, akademiets gæst ved et interessant
møde om forskningspolitiske og uddannelsespolitiske spørgsmål.
Indledningsvist fortalte Samuelsen kort om baggrunden for tilblivelsen af
partiet Liberal Alliance. Derefter gav han en særdeles interessant og præ-
cis politologisk beskrivelse af sin personlige opfattelse af beliggenheden af
de forskellige partier i Folketinget i et todimensionalt koordinat system
med første akse gående fra ’statsstyring’ til ’liberal styring’ og anden akse
fra ’lokalt perspektiv’ til ’globalt perspektiv’. Ikke overraskende påviste
han, at der var et stort behov for Liberal Alliance til at udfylde et ståsted
med mest mulig liberal styring uden at undergrave behovet for statsstyring
på centrale områder og med et globalt perspektiv. Som Samuelsen ser det
nuværende politiske landskab, har de store ’gamle’ partier i Folketinget ef-
ter årtusindskiftet alle forladt første kvadrant i koordinatsystemet og er
gledet over i tredje kvadrant med topstyring og lokalt perspektiv.
Argumentationen var tankevækkende og man forstår godt hvorfor Liberal
Alliance har godt tag i de helt unge ’ubesmittede’ vælgere. Samuelsen har
ikke en spin doktor, som de fleste andre partiledere, og det vil absolut være
både synd og skam hvis han får en.
Debatten var allerede gået lidt i gang under Samuelsens indledning med
små opklarende spørgsmål fra deltagerne. En stor del af den efterfølgende
debat kom til at dreje sig om de besparelser på forskning og uddannelse
som regeringen lægger op til i sit finanslovs udspil. Da Samuelsen fra star-
ten gjorde det klart, at besparelser på forskning og uddannelse absolut ikke
er hvad Liberal Alliance ønsker, blev debatten om dette emne mest en dis-
kussion om hvordan man kunne undgå at det endte sådan alligevel, og
hvordan han troede besparelser på universiteterne vil blive udmøntet, hvis
regeringen kom igennem med sine forslag. Samuelsen mente at fantasien
nok ikke ville række længere end til benyttelse af grønthøstermetoden med
1 % per år i de nærmeste år. Men Liberal Alliance vil bruge sine 13 man-
dater til at lægge mest muligt pres på regeringen som jo har brug for 90
14
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
mandater. Da sænkning af topskatten er et helt afgørende punkt for Liberal
Alliance, skal et sådan pres ses i dette lys. Og det er nok på dette punkt Li-
beral Alliance vil være mest på dupperne for efter Samuelsens opfattelse
vil en lang række andre problemer forsvinde af sig selv hvis topskatten
bliver lempet.
Der udspandt sig også en god debat om selvstyre på universiteterne. For
Liberal Alliance er svaret, at der skal så lidt detailstyring til i alle offentli-
ge anliggender som muligt, men der skal naturligvis være nogle rammer.
Liberal Alliance er derfor helt med på at man – eventuelt først som for-
søgsordning – kan få større selvstyre på universiteterne, og tillade andre
styreformer end det enstrengede ledelsessystem man har for nærværende.
Der var kritiske kommentarer til den store ’reklameindsats’ som de enkelte
universiteter føler det er nødvendigt at ofre midler på for at tiltrække stu-
derende, og stor kritik af studiefremdriftsreformen, som kræver et betyde-
ligt ekstra forbrug af administrativt personale ved universiteterne. Samu-
elsen pegede igen på, at man i alle sammenhænge skal lægge beslutninger
ud der hvor problemerne skal løses, og sammenlignede med hvordan
Schweiz opnåede store resultater ved at have et meget decentraliseret lo-
kalt selvstyre, og nævnte også hvordan det frie initiativ skabte bedre kun-
deservice og større glæde for medarbejderne med Taxa i Danmark vs Uber
som et eksempel.
Til et spørgsmål om de mange regler i det danske system skyldes embeds-
vælde eller politikeres behov for at vise handlekraft, svarede Samuelsen:
”Begge dele”. Han sagde samtidig, at iværksættergenet har forladt dan-
skerne, modsat hvad man finder i Schweiz. En deltager udtrykte her sin
uforbeholdne mening om den omsiggribende ide om, at der skal undervi-
ses i iværksætteri i skoler og på universiteter, og stillede spørgsmål ved om
man kan det. Samuelsen svarede ikke direkte på dette, men fremhævede, at
små lande har gode chancer for at få iværksætteri til at blomstre ved at væ-
re tillidsfulde og hjælpsomme over for det frie initiativ.
Et lidt anderledes spørgsmål fra en mødedeltager vedrørte Liberal Allian-
ces holdning til besparelser på klima- og energiområdet. Samuelsen svare-
15
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
de hertil, at den teknologiske udvikling går hurtig og at han var optimist på
menneskehedens vegne. Vi løber aldrig tør for olie, for lang tid før dette
måtte indtræffe har solceller og andre vedvarende energikilder udtænkt af
homo sapiens afløst olie og kul som energikilder. Så forsvinder truslerne
om global opvarmning helt af sig selv. Der var ingen bemærkninger om at
Danmark har en førende position inden for vedvarende energi og at områ-
det derfor måske burde friholdes for besparelser.
Som et sidste emne spurgte en mødedeltager om Liberal Alliances hold-
ning til, at de frie basismidler ved mange universitetsinstitutter efterhånden
kun udgør en yderst beskeden procentdel af den totale omsætning ved in-
stituttet, og at økonomien ser helt anderledes ud nede fra gulvniveauet end
fra ledelsesniveauet. Samuelsen tog dette til efterretning, og fandt det
yderst sørgeligt. Han understregede endnu engang, at Liberal Alliance ikke
er glade for besparelser på forskning og uddannelse.
Anders Samuelsen var en fornøjelse at have på besøg. Der blev talt lige ud
af posen og Liberal Alliances politik blev klart og velargumenteret præsen-
teret.
Nye medlemmer
På basis af en indstilling fra medlemsudvalget har bestyrelsen i år valgt
følgende forskere til medlemskab af akademiet:
Professor Thomas Vorup-Jensen, Institut for Biomedicin, Aarhus
Universitet (biokemi).
Professor, dr. pharm. Hans Bräuner-Osborne, Institut for Lægemid-
deldesign og Farmakologi, Københavns Universitet (protein forsk-
ning).
Lektor, ph.d. Bente Frølund, Institut for Lægemiddeldesign og Far-
makologi, Københavns Universitet (medicinsk kemi).
Institutdirektør, ph.d. Mogens Rysholt Poulsen, Institut for Mikro- og
Nanoteknologi, DTU, (fysik).
Pr. 1. december 2015 har akademiet 194 medlemmer, heraf 16 udenland-
ske medlemmer.
16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Økonomi
Også i 2015 er det lykkedes at få finansieret akademiets drift. I det lønlige
håb, at det en dag giver resultat, nævner jeg også i år, at det ville betyde en
stor lettelse, hvis akademiet kunne modtage en passende donation med
henblik på at opbygge en egenkapital.
Afslutningsvis vil jeg rette en varm tak til vore økonomiske støtter, til
Danmarks Tekniske Universitet, som har dannet den ydre ramme for man-
ge af vore møder, og ikke mindst til vore indbudte gæster.
Personligt vil jeg rette en tak til bestyrelsesmedlemmer, medlemsudvalg og
prisudvalg for et godt udført arbejde.
Vagn Lundsgaard Hansen
17
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Forslag til forbedringer af forskningens vilkår i Danmark
Udtalelser fra Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Det danske forskningsbevillingssystem
Det danske offentlige forskningsbevillingssystem er kommet ud af trit med
forskernes ønsker og behov. Den store satsning på programmer og emner
foreslået af bl.a. mange forskellige aktører uden for forskningssystemet
dræner midlerne fra det offentlige til at udvikle nye (og ”frie”) forsknings-
områder fra græsrodsniveau. Mange af de forskningsområder inden for na-
turvidenskab og teknik, som i dag er i fokus og har haft stor international
gennemslagskraft, er opstået i miljøer med oprindeligt små kår. I dag er
der faktisk få muligheder for at opdyrke nye områder, idet universiteterne
ikke selv er i stand til at finansiere og støtte fastansatte forskere internt i
form af tildelinger af annua. Disponeringen af store forskningsmidler in-
den for naturvidenskab og teknik er for eksempel rettet mod de nye facili-
teter i Lund og vil kun komme en mindre del af den eksperimentelle forsk-
ning i Danmark til gode, hvilket vil gøre det endnu sværere at støtte nye
selvstændige initiativer i de lokale miljøer.
DNA anbefaler derfor at støtten til mindre forskningsprojekter for eksem-
pel i de statslige forskningsråd udvides.
Den voksende regelmængde på universiteterne
På danske universiteter øges de administrative opgaver til stadighed, f.eks.
i forbindelse med international studenter udveksling, eller sociale og sam-
fundsmæssige opgaver i forbindelse med de studerendes aktiviteter. Der-
ved mister de administrative rutiner fokus i forhold til support af universi-
tetets videnskabeligt ansatte personale. De ansatte er således ikke længere
overordnede på deres niveau i forhold til at få support fra det administrati-
ve personale, men underkastet dette personales voksende mængde af ruti-
ner i forhold til tidsfrister for en række forskellige opgaver, som undervise-
re og forskere skal udføre i forbindelse med planlægning og rapportering
af undervisning og forskning.
18
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Derved bliver en stor del af den administration, som det videnskabeligt an-
satte personale tidligere kunne overlade til eller få hjælp til af det teknisk-
administrative personale, nu udført af dem selv, såsom rejseafregninger,
rapportering af projektresultater og budgetafstemninger. Disse forskellige
typer af indberetninger skal så godkendes af det administrative personale,
og herunder konstateres der ofte fejl og forsinkelser, som kunne have væ-
ret undgået ved at det administrative personale med deres bedre kendskab
til reglerne fra starten kunne have indsamlet og bearbejdet de relevante op-
lysninger i samarbejde med det videnskabelige personale.
Reglerne for indkøb er et andet eksempel på fanatisk regeloverholdelse fra
universiteternes side (selvom reglerne ikke er universiteternes idé). Først
lagde man med indkøbsaftalerne nogle snærende rammer ned over de an-
sattes behov for at kunne skaffe helt nødvendige ting hurtigt, bevidst og
billigst fra de leverandører, man havde tillid til. Dernæst lavede man et
dobbelt kontrol system med indkøbsansvarlige (ikke forskerne) og reg-
ningsansvarlige blandt det teknisk-administrative personale. Dette har be-
tydet meransættelse af arbejdskraft til en funktion, der grundlæggende
burde bero hos den kyndige forsker og eventuelt foregå igennem det tekni-
ske personale uden forsinkende og forstyrrende mellemagenter.
DNA anbefaler at en uafhængig institution gennemgår universiteternes
regler med henblik på en cost-benefit analyse.
Overbureaukratisering
Både den tidligere og den nuværende regering har sat sig for at øge kon-
trollen med universiteterne og at reducere deres budgetter. Det er sket i
form af dimensioneringsaftalen og fremdriftsreformen samt i de nyligt
vedtagne procentvise besparelser på budgetterne.
Disse tre tiltag viser med stor tydelighed at det politiske system, resten af
samfundet og universiteterne overhovedet ikke er i god dialog med hinan-
den.
Den korte debat, der har været om disse emner, har desværre manglet dyb-
de, kvalitet og indlevelse i danske akademiske traditioner i indlæggene, og
19
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
derfor har den ”brede befolkning” fået det indtryk, at det alt sammen nok
er i orden. Især skuffer de indlæg der har været fra universiteternes ledel-
ser om disse tiltag. Selv naturvidenskab er ramt af dimensioneringsaftalen,
men også en række ”mindre” fag med få studerende bliver straks nedlagt i
kølvandet på aftalens implementering. Dette, og fremdriftsreformen, er
klare tegn på, at den danske akademiske verden må ruste sig bedre til dia-
logen med embedsmændene, som er dem, der støber kuglerne til ministre-
ne. Ministrene selv, med al respekt, har ikke dybtgående forstand på deres
ressortområde. Ledelserne på universiteterne ser heller ikke ud til at ville
eller kunne forsvare den danske akademiske tradition.
Vi har i Danmark en fantastisk akademisk tradition på de traditionelle uni-
versiteter, som er anerkendt verden over, for at acceptere at al fri forskning
med kvalitet og ansvar rummer kimen til at forbedre vidensniveauet i sam-
fundet. Hvad uddannelserne så giver af muligheder for kandidaterne til at
udnytte deres viden og tilegnede færdigheder er det mange gange op til
dem selv at finde ud af. De bedste finder job, mens de mindre dygtige må
finde andre jobmuligheder på et mindre ambitionsniveau. Samfundet og
erhvervslivet udvikler sig hele tiden, men universiteterne spiller en rolle i
denne udvikling med at uddanne kandidater med konkrete færdigheder,
overblik og overskud til at påvirke udviklingen i firmaer, i offentlig regi,
eller som selvstændige aktører. ”Fra forskning til faktura” var nok det kla-
reste tegn på manglen på dialog mellem universiteter og samfund, hvor
universiteterne blev tænkt på i en helt anden virkelighed end den, vi arbej-
der i som ansatte på universiteterne.
Derfor er netop fremdriftsreformen en begyndelse til undergravning af det
traditionelle danske akademiske system. Nu er det ikke længere de stude-
rendes nysgerrighed og modet på at takle udfordringer, hvor deres ind-
gangsniveau mange gange ikke passer med sværhedsgraden af studierne,
der er afgørende. Hvor de før havde mulighed for at udbedre det manglen-
de niveau ved ekstra fordybelse, som normalt kostede noget studietid, men
ofte gav en bedre personlig udvikling og bedre resultater, skal de nu igen-
nem studiet på så kort tid som muligt. Det uafvendelige frafald vil kun
kunne kompenseres med nedsatte krav fra undervisernes side, hvis univer-
siteterne ser en fordel ved at færdiggøre så mange som muligt, i stedet for
20
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
at gøre kandidaterne så dygtige som muligt.
DNA anbefaler at universiteterne igen får mere frihed til at planlægge ud-
dannelserne med henblik på de studerendes evner og forudsætninger.
21
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Danmarks Naturvidenskabelige Akademi
Medlemmer af DNA pr. 17. marts 2015
Professor, sektionsleder
Kristoffer Almdal
Lektor, dr. scient.
Bjarne Andresen
Professor
Thomas Lars Andresen
Overlæge, dr. med.
Nils Axelsen
Professor
Henrik Balslev
Docent emeritus, dr. scient.,
Jan Becher
Professor
Klaus Bechgaard
Professor
Mikael Begtrup
DTU Nanotech
DTU
Niels Bohr Instituttet
KU
DTU Nanotech
DTU
Klinisk Biokemisk Afdeling
Statens Serum Institut
Institut for Bioscience
AU
Institut for Fysik, Kemi og Farmaci
SDU
Kemisk Institut
KU
Institut for Lægemiddeldesign og
Farmakologi
KU
DTU Kemi
DTU
DTU Nanotech
DTU
DTU Fysik
DTU
Lektor
Rolf W. Berg
Professor
Rolf H. Berg
Lektor
Kirstine Berg-Sørensen
22
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Professor, dr. scient.
Flemming Besenbacher
Professor
Morten J. Bjerrum
Professor, dr. techn.
Niels J. Bjerrum
Professor, dr. med.
Ole J. Bjerrum
Interdisciplinary Nanoscience Center
AU
Kemisk Institut
KU
DTU Energi
DTU
Institut for Lægemiddeldesign og
Farmakologi
KU
Rektoratet
KU
Det Europæiske Forskningsråd
Professor, prorektor
Thomas Bjørnholm
Professor
Klaus Bock
Lektor
Henrik Bohr
Professor, dr. scient.
Jakob Bohr
Laboratory Chief
Vilhelm A. Bohr
Professor, institutleder
Mikael Bols
Docent emeritus, fil. dr. h.c.
Jakob Bondorf
Professor
Sergey I. Bozhevolnyi
DTU Fysik
DTU
DTU Nanotech
DTU
Laboratory of Molecular Gerontology,
National Institute on Aging,
Baltimore, USA
Kemisk Institut
KU
Niels Bohr Instituttet
KU
Institut for Teknologi & Innovation
SDU
23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Professor
Hans Bräuner-Osborne
Institut for Lægemiddeldesign og
Farmakologi
KU
Det Natur- og Biovidenskabelige
Fakultet
DTU Systembiologi
DTU
DTU Fysik
DTU
DTU Mekanik
DTU
The High Performance Materials Company,
Illinois, USA
DTU Fysik
DTU
Institut for Lægemiddeldesign og
Farmakologi
KU
Institut for Biomedicin
AU
Lektor, dr. pharm.
Leon Brimer
Professor, centerleder
Søren Brunak
Professor
Henrik Bruus
Direktør
Kim Carneiro
President, Ph.D.
L. Lawrence Chapoy
Professor
Ib Chorkendorff
Professor mso
Søren Brøgger Christensen
Professor, dr. med.
Gunna Christiansen
Lektor emeritus, dr. med.
Jørgen Christoffersen
Department Head
Kurt Nørgaard Clausen
Research with Neutrons and Muons,
NUM Department
,
Paul Scherrer Institute,
Switzerland
DTU Compute
DTU
Professor
Knut Conradsen
24
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Professor
Lawrence A. Crum
Center for Industrial and Medical
Ultrasound, Applied Physics Lab.,
University of Washington, USA
Institut for Klinisk Veterinær- og
Husdyrvidenskab
KU
European Centre for Environment &
Human Health,
University of Exeter Medical School, UK
Corporate Research Affairs,
Novo Nordisk A/S
Institut for Klinisk Medicin
AU
Management, Pall Corporation,
New York, USA
Institut for Molekylærbiologi og Genetik
AU
Chemistry Department,
Sultan Qaboos University,
Sultanate of Oman
DTU Nanotech
DTU
Institut for Fysik og Astronomi
AU
Statens Naturhistoriske Museum
KU
Institut for Farmaci
KU
25
Lektor, dr. med.
Vibeke Dantzer
Professor
Michael H. Depledge
Vice President, professor
Børge Diderichsen
Professor
Jens Christian Djurhuus
Chief Technology Officer
Michael Egholm
Professor
Jan J. Enghild
Professor
Jens Eriksen
Lektor, dr. scient.
Henrik Flyvbjerg
Lektor
Finn Folkmann
Professor, dr. scient.
Ib Friis
Professor
Sven Frøkjær
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Lektor
Bente Frølund
Institut for Lægemiddeldesign og
Farmakologi
KU
Institut for Biomedicin
AU
Citizen Cyberscience Centre, CERN,
Switzerland
Department of Mathematics
University of Notre Dame, Indiana, USA
Institut for Matematiske fag
KU
Niels Bohr Instituttet
KU
Institut for Lægemiddeldesign og
Farmakologi
KU
DTU Compute
DTU
Institut for Natur, Systemer og Modeller
RUC
DTU Compute
DTU
Kemisk Institut
KU
DTU Fysik
DTU
Professor, dr. med.
Jørgen Gliemann
Adviser
Francois Grey
Professor
Karsten Grove
Professor emeritus, dr. phil.
Gerd Grubb
Professor, dr. scient.
Jens Jørgen Gaardhøje
Professor, dr. scient.
Harald S. Hansen
Professor
Per Christian Hansen
Professor, dr. scient.
Poul Erik Hansen
Professor
Vagn Lundsgaard Hansen
Docent emeritus, dr. scient.
Aage E. Hansen
Lektor
Claus Hélix-Nielsen
26
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Docent emeritus
Bent Herskind
Lektor
Poul G. Hjorth
Docent
Jørgen Hoffmann-Jørgensen
Særlig rådgiver, dr. scient.
Lauritz B. Holm-Nielsen
Professor, institutleder
Uffe Holmskov
Niels Bohr Instituttet
KU
DTU Compute
DTU
Institut for Matematik
AU
AU Forskning og Talent
AU
IMM - Kardiovaskulær og Renal
Forskning
SDU
Biomedicinsk Institut
KU
DTU Fotonik
DTU
DTU Kemiteknik
DTU
DTU Compute
DTU
Niels Bohr Instituttet
KU
DTU Fysik
DTU
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Professor, dr. med.
Jens Juul Holst
Professor emeritus, dr. scient.
Jørn M. Hvam
Professor
Søren Hvilsted
Docent
Tom Høholdt
Lektor emeritus, dr. scient.
Niels Kr. Højerslev
Docent, dr. scient.
Claus Schelde Jacobsen
Chefkonsulent
Jens Peter Jacobsen
27
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Forskningsprofessor
Karsten Wedel Jacobsen
Professor
Hans Jørgen Jakobsen
Lektor, dr. scient.
Frank Bo Jensen
Professor
Kaj Sand Jensen
Professor, dr. med.
Poul Henning Jensen
Lektor
Svend Jørgen Knak Jensen
Professor, dr. phil. et med.
Jens Christian Jensenius
Rektor, professor, dr. scient.
Per M. Johansen
Dr. sc.
Jean José Just
Lektor, dr. es. sciences
Just Justesen
DTU Fysik
DTU
Institut for Kemi
AU
Biologisk Institut
SDU
Biologisk Institut
KU
Institut for Biomedicin
AU
Institut for Kemi
AU
Institut for Biomedicin
AU
Ledelsessekretariatet
AAU
Museum Victoria,
Melbourne, Australia
Institut for Molekylærbiologi og
Genetik
AU
Department of Mathematics
University of Iowa, USA
Biologisk Institut
KU
DTU Byg
DTU
28
Professor
Palle Jørgensen
Professor, dr. med.
Peter Leth Jørgensen
Professor emeritus
Sven Karup-Møller
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Professor, dr. scient.
Søren Rud Keiding
Professor emeritus, dr. scient.
Ole Keller
Professor
Morten C. Kielland-Brandt
Professor, dr. scient.
Thomas Kiørboe
Professor
Henrik G. Kjærgaard
Lektor, dr. scient.
Jens K. Knude
Ekstern lektor
Claus Koch
Vice President & Head of Research
Troels Koch
Professor
Frederik Krebs
Lektor
Peter Kristensen
Professor
Karsten Kristiansen
Professor, dr. pharm.
Povl Krogsgaard-Larsen
Institut for Kemi
AU
Institut for Fysik
AAU
DTU Systembiologi
DTU
DTU Aqua
DTU
Kemisk Institut
KU
Niels Bohr Instituttet
KU
Cancer- og Inflammationsforskning
SDU
Management
Roche Innovation Center Copenhagen A/S
DTU Energi
DTU
Institut for Ingeniørvidenskab
AU
Biologisk Institut
KU
Institut for Lægemiddeldesign og
Farmakologi
KU
DTU Kemiteknik
DTU
29
Forskningsleder
Lene Lange
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Professor, dr. scient.
Erik Larsen
Professor emeritus, dr. scient.
Erik Hviid Larsen
Professor emeritus
Poul Scheel Larsen
Professor
Rasmus Larsen
Professor
Sine Larsen
Professor
Benny Lautrup
Seniorforsker
Bente Lebech
Docent emeritus, dr. scient.
Jens Jørgen Led
Lektor
Kim Lefmann
Professor
Åke Lernmark
Professor emeritus, dr. med.
Peter Leth Jørgensen
Professor, dr. techn.
Qingfeng Li
Professor emeritus, dr. scient.
Poul Erik Lindelof
Kemisk Institut
KU
Biologisk Institut
KU
DTU Mekanik
DTU
DTU Compute
DTU
Kemisk Institut
KU
Niels Bohr Instituttet
KU
DTU Fysik
DTU
Kemisk Institut
KU
Niels Bohr Instituttet
KU
Enheten för diabetes og celiaki,
Lunds Universitet, Sverige
Biologisk Institut
KU
DTU Energi
DTU
Niels Bohr Instituttet
KU
30
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Chief Executive Officer
Henning Løwenstein
Professor, prodekan
Jes Madsen
Professor
Steen Markvorsen
Professor, med. dr.
Arvid B. Maunsbach
Professor
Morten Meldal
Professor
Kurt V. Mikkelsen
Professor, dr. med.
Søren Kragh Moestrup
Professor, dr. scient.
Øjvind Moestrup
Forskningsprofessor
Mogens B. Mogensen
Professor
Søren Molin
Lektor, dr. scient.
Per Morgen
Uddannelseschef
Kim Kusk Mortensen
Professor, dr. scient.
Klaus Mosegaard
Direktionen
Zimpl ApS
Dekanatet
AU
DTU Compute
DTU
Institut for Biomedicin
AU
Kemisk Institut
KU
Kemisk Institut
KU
Institut for Biomedicin
AU
Biologisk Institut
KU
DTU Energi
DTU
DTU Systembiologi
DTU
Institut for Fysik, Kemi og Farmaci
SDU
AU Studier
AU
Niels Bohr Instituttet
KU
31
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Professor, dr. scient.
Ole G. Mouritsen
Docent emeritus
Jesper Mygind
Professor
Anders Pape Møller
Institut for Fysik, Kemi og Farmaci
SDU
DTU Fysik
DTU
Laboratoire d'Ecologie, Systématique et
Evolution,
Université Paris-Sud, France
Institut for Plante- og Miljøvidenskab
KU
Institut for Biomedicin
AU
Institut for Cellulær og Molekylær
Medicin
KU
DTU Fysik
DTU
Rektoratet
AU
Statens Naturhistoriske Museum
KU
Institut for Klinisk Medicin, Rigshospitalet
KU
Biomedicinsk Institut
KU
Dekanatet
AU
Professor, dr. scient.
Birger Lindberg Møller
Professor, dr. med.
Jesper Vuust Møller
Professor, med. dr.
Kjeld Møllgård
Professor emeritus, dr. techn.
Steen Mørup
Rektor, professor
Brian Bech Nielsen
Professor emeritus, dr. phil.
Claus Nielsen
Professor, overlæge
Finn Cilius Nielsen
Professor, dr. scient.
Jens Høiriis Nielsen
Dekan, professor
Niels Chr. Nielsen
32
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Lektor emeritus
Ole Faurskov Nielsen
Seniorforsker
Troels F. D. Nielsen
Professor
Poul Nissen
Kemisk Institut
KU
Afdelingen for Petrologi og Malmgeologi
GEUS
Institut for Molekylærbiologi og
Genetik
AU
Niels Bohr Instituttet
KU
Institut for Biomedicin
AU
Institut for Veterinær Sygdomsbiologi
KU
School of Engineering,
Stanford University, California, USA
Institut for Fysik, Kemi og Farmaci
SDU
DTU Compute
DTU
Institut for Biokemi og Molekylær
Biologi
SDU
Institut for Veterinær Sygdomsbiologi
KU
Institut for Molekylærbiologi og Genetik
AU
Professor mso
Jesper Nygård
Professor
Anders Nykjær
Institutleder
Birgit Nørrung
Professor
Jens Kehlet Nørskov
Professor, dr. scient.
Jens Oddershede
Professor, dr. scient.
Dorte Olesen
Lektor
Lars Folke Olsen
Professor
Lisbeth Høier Olsen
Professor
Daniel Otzen
33
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Professor
Finn Skou Pedersen
Professor, dr. scient.
Jan Skov Pedersen
Lektor, dr. scient.
Jørgen Boiden Pedersen
Professor, sektionsleder
Michael Pedersen
Professor mso
Per Amstrup Pedersen
Professor
John W. Perram
Institut for Molekylærbiologi og Genetik
AU
Institut for Kemi
AU
Institut for Fysik, Kemi og Farmaci
SDU
DTU Compute
DTU
Biologisk Institut
KU
School of Mathematics and Statistics,
University of New South Wales,
Australia
Institut for Biomedicin
AU
Management
Lindoe Offshore Renewables Center
Professor, dr. med.
Claus Munck Petersen
Chief Executive Officer, professor,
dr. scient.
Ove Poulsen
Institutdirektør
Mogens Rysholt Poulsen
Lektor
Chi Qijin
Professor, dr. med.
Bjørn Quistorff
Professor
Jens Juul Rasmussen
DTU Nanotech
DTU
DTU Kemi
DTU
Biomedicinsk Institut
KU
DTU Fysik
DTU
34
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Lektor, dr. scient.
Kaare Lund Rasmussen
Centerdirektør, professor
Lene Juel Rasmussen
Lektor, dr. scient.
Suresh I.S. Rattan
Institut for Fysik, Kemi og Farmaci
SDU
Center for Sund Aldring
KU
Institut for Molekylærbiologi og
Genetik
AU
Institut for Klinisk Medicin, Rigshospitalet
KU
Statens Naturhistoriske Museum
KU
Marinbiologisk Forskningscenter
SDU
Mads Clausen Instituttet
SDU
Institut for Natur, Systemer og Modeller
RUC
Joint BioEnergy Institute
University of California, Berkeley, USA
Institut for Lægemiddeldesign og
Farmakologi
KU
Institut for Neurovidenskab og
Farmakologi
KU
Institut for Kemi
AU
Professor, dr. med. et scient.
Jens F. Rehfeld
Professor
Katherine Richardson
Professor
Hans Ulrik Riisgaard
Professor
Horst-Günter Rubahn
Professor
Kjeld Schaumburg
Professor
Henrik Vibe Scheller
Professor, dr. scient.
Arne Schousboe
Professor, dr. med.
Thue W. Schwartz
Professor, dr. scient.
Troels Skrydstrup
35
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Lektor
Steen Skaarup
Docent, dr. es scient.
Hans Uffe Sperling-Petersen
DTU Kemi
DTU
Institut for Molekylærbiologi og
Genetik
AU
Institut for Bioscience
AU
DTU Systembiologi
DTU
Biologisk Institut
KU
DTU Kemi
DTU
Institut for Geoscience
AU
Institut for Biomedicin
AU
DTU Aqua
DTU
Institut for Geografi and Geologi
KU
Institut for Cellulær og Molekylær Medicin
KU
DTU Kemi
DTU
Institut for Biokemi og Molekylær Biologi
SDU
36
Professor
Jens-Christian Svenning
Professor
Birte Svensson
Professor
Morten Søndergaard
Professor
David Tanner
Professor mso
Christian Tegner
Professor mso
Steffen Thiel
Seniorforsker
Helge Abildhauge Thomsen
Professor
Hans Thybo
Professor
Jørgen Tranum-Jensen
Professor, dr. scient.
Jens Ulstrup
Professor
Poul Valentin-Hansen
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Professor mso
Thomas Vorup-Jensen
Professor
Tobias Wang
Professor emeritus, dr. phil.
Roy E. Weber
Professor
Jesper Wengel
Docent
Ole Westergaard
Professor
Peter Westh
Dekan, professor, dr. med.
Ulla Margrethe Wewer
Professor mso, dr. scient.
Berthe Marie Willumsen
Lektor
Jingdong Zhang
Professor
Bent Ørsted
Institut for Biomedicin
AU
Institut for Bioscience
AU
Institut for Bioscience
AU
Institut for Fysik, Kemi og Farmaci
SDU
Institut for Molekylærbiologi og Genetik
AU
Institut for Natur, Systemer og Modeller
RUC
Biomedicinsk Institut
KU
Biologisk Institut
KU
DTU Kemi
DTU
Institut for Matematik
AU
Forkortelser:
AAU: Aalborg Universitet
AU: Aarhus Universitet
DTU: Danmarks Tekniske Universitet
GEUS: De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
KU: Københavns Universitet
RUC: Roskilde Universitetscenter
SDU: Syddansk Universitet
37
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Danmarks Naturvidenskabelige Akademi’s Ph.d.-pris
Danmarks Naturvidenskabelige Akademi (DNA) uddeler en Ph.d.-pris til
en ph.d. eller erhvervsforsker udgået fra et dansk universitet eller højere
læreanstalt.
Prisen skal gives for en særlig fremragende afhandling som en anerkendel-
se og opmuntring. Den vil blive uddelt mindst hvert andet år i november
måned i form af en forgyldt sølvmedalje. Vejledere og censorer for ph.d.er
og erhvervsforskere samt medlemmer af DNA kan indstille kandidater til
prisen.
Afhandlinger, der er godkendt og færdigbehandlede inden for de seneste to
år, og som har et naturvidenskabeligt indhold inden for områderne:
ASTRONOMI, BIOLOGI, FYSIK, GEOGRAFI, GEOLOGI, KEMI,
MATEMATIK og TEKNIK
indsendes ledsaget af en kortfattet begrundelse (med eller uden skema) til
sekretariatet for DNA, senest primo august måned.
Afgørelsen om tildelingen af Ph.d.-prisen træffes af bestyrelsen for DNA
efter indstilling fra et ph.d.-prisudvalg på 3 personer, som er nedsat af
DNA’s bestyrelse.
Yderligere oplysninger samt et vejledende skema kan fås ved henvendelse
til Danmarks Naturvidenskabelige Akademi.
Danmarks Naturvidenskabelige Akademi’s Industripris
Danmarks Naturvidenskabelige Akademi (DNA) uddeler en industripris til
en forsker fra erhvervsliv eller højere læreanstalt, som har gjort en særlig
indsats for at formidle samarbejde mellem en eller flere danske
virksomheder og en dansk højere læreanstalt inden for følgende områder:
ASTRONOMI, BIOLOGI, DATALOGI, FYSIK, GEOGRAFI,
GEOLOGI, KEMI, MATEMATIK og TEKNIK.
Industriprisen vil blive uddelt mindst hvert andet år i november måned i
form af en forgyldt sølvmedalje, men ikke oftere end en gang om året.
Erhvervsfolk med videnskabelig baggrund samt medlemmer af DNA kan
indstille kandidater til prisen.
38
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
Forslag til prismodtagere indsendes til DNA´s sekretariat ledsaget af en
kortfattet begrundelse - skema kan eventuelt benyttes.
Afgørelsen om tildelingen af prisen træffes af bestyrelsen for DNA efter
indstilling fra et industriprisudvalg på 3 personer, som er nedsat af DNA´s
bestyrelse.
Yderligere oplysninger samt et vejledende skema kan fås ved henvendelse
til DNA´s sekretariat.
Vedtægter for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi
1.1 Oprettelse og formål
Danmarks Naturvidenskabelige Akademi er en fritstående, selvejende
institution oprettet den 18. maj 1982.
1.2
Akademiets formål er at fremme naturvidenskaben i Danmark, at højne
dens anseelse og at udbrede forståelsen for samspillet mellem den naturvi-
denskabelige forskning og samfundsudviklingen.
1.3
Akademiet varetager sit formål ved sådanne aktiviteter, som til enhver tid
skønnes hensigtsmæssige. Disse kan have form af bl.a. møder, symposier,
internationale kontakter, udredninger, iværksættelse af videnskabelige un-
dersøgelser og udgivelse af publikationer.
2.1 Struktur og ledelse
Akademiet udgøres af tre sektioner; en for hver af de tre landsdele Sjæl-
land, Fyn og Jylland. Hver sektion ledes af en sektionsbestyrelse på tre
medlemmer valgt af og blandt sektionens medlemmer.
39
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
2.2
Akademiet som helhed ledes af et akademiråd på syv medlemmer, hvoraf
formanden og tre vælges af og blandt akademiets medlemmer. Dertil ud-
peger hver sektionsbestyrelse af sin midte et medlem til akademirådet.
2.3
Akademiets formand vælges af akademiets medlemmer. Formanden er
født medlem af akademirådet, der i øvrigt konstituerer sig med en sekretær
og en kasserer.
2.4
Akademirådet udpeger et forretningsudvalg på tre medlemmer. Akademi-
rådets sekretær er født medlem af forretningsudvalget. Forretningsudvalget
varetager akademiets løbende forretninger og er ansvarlig over for akade-
mirådet.
2.5
Akademirådet udpeger et medlemsudvalg på tre medlemmer. Medlemsud-
valget indstiller til akademirådet om optagelse af nye medlemmer.
2.6
Akademirådet kan i øvrigt udpege udvalg til løsning af konkrete opgaver.
2.7
Akademiets øverste myndighed er dets forsamlede medlemsskare, akade-
miforsamlingen.
40
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
3.1 Valgregler og forretningsorden
Valg til sektionsbestyrelse afholdes i oktober måned ved en med en må-
neds varsel indkaldt ordinær generalforsamling af sektionens medlemmer.
Valget gælder for to år med mulighed for genvalg.
3.2
Hver sektionsbestyrelse fastsætter sin egen forretningsorden.
3.3
Valg af formand og medlemmer af akademirådet afholdes i november må-
ned ved en med en måneds varsel indkaldt ordinær akademiforsamling.
Valgene gælder for to år med mulighed for genvalg.
3.4
Den ordinære forsamlings dagsorden bilagt kopi af revideret regnskab skal
være udsendt til medlemmerne senest 10 dage før den indvarslede møde-
dato. Følgende faste punkter skal findes på dagsordenen:
"Valg af dirigent. Formandens beretning. Aflæggelse af regnskab. Fastsæt-
telse af årskontingent. Valg af formand. Meddelelse fra sektionerne om
udpegning af medlemmer af akademirådet. Valg af akademirådets øvrige
medlemmer. Valg af revisor og revisorsuppleant."
På dagsordenen kan i øvrigt optages forslag til drøftelse eller beslutning.
Ethvert medlem kan fremsætte forslag, der skal være sekretæren i hænde
senest 14 dage før den indvarslede mødedato.
3.5
Den ordinære akademiforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af
fremmødte.
Beslutning træffes ved almindelig stemmeflerhed. Valg af formand afgøres
dog ved stemmeflertal, således at der afholdes omvalg mellem de to kan-
41
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
didater, der har fået flest stemmer, hvis ingen ved første valg har opnået
mere end halvdelen af de afgivne stemmer.
3.6
Akademirådet konstituerer sig med sekretær og kasserer for et år og fast-
sætter sin egen og sine udvalgs forretningsorden. I tilfælde af vakance kan
akademirådet supplere sig selv med virkning indtil næste ordinære akade-
miforsamling. Medlemmer af forretningsudvalget udpeges med mulighed
for forlængelse. Medlemmer af medlemsudvalget udpeges for to år uden
mulighed for forlængelse.
3.7
Ekstraordinær akademiforsamling kan indkaldes af akademirådet og skal
afholdes senest seks uger efter at mere end en tredjedel af akademiets med-
lemmer har anmodet herom. De forslag, som ønskes optaget på dagsorde-
nen skal være sekretæren i hænde senest 14 dage før den indvarslede mø-
dedato. Dagsordenen skal være udsendt til medlemmerne senest 10 dage
før mødedatoen.
4.1 Medlemsskab
Som medlemmer kan optages aktive naturvidenskabelige forskere, hvis ak-
tuelle indsats er anerkendt blandt fagfæller og som kan ventes at ville virke
for akademiets formål.
4.2
Nye medlemmer optages pr. 1. april. Optagelse afgøres af akademirådet
efter indstilling fra medlemsudvalget. Der kan højst optages ti nye med-
lemmer hvert år, dog kan medlemstallet ved første optagelse af nye med-
lemmer efter akademiets stiftelse forøges til 50.
42
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
4.3
Ethvert medlem kan fremsætte forslag for nye medlemmer. Forslagene
skal være begrundede og være medlemsudvalget i hænde senest 1. februar
i det år optagelse ønskes.
4.4
Akademiets medlemmer betaler et årligt kontingent, hvis størrelse
fastsættes af den ordinære akademiforsamling. To års kontingentrestance
medfører tab af stemmeret og alle øvrige rettigheder, som medlemsskab
indebærer.
5.1 Økonomi, regnskab og revision
Akademiets regnskabsår går fra 1. oktober til 30. september det følgende
år. Årsregnskabet revideres af en af den ordinære akademiforsamling valgt
revisor og fremlægges til godkendelse på hovedmødet.
5.2
Akademiet kan modtage tilskud fra anden side til fremme af sit formål.
Eventuelle driftsoverskud må kun anvendes til fremme af akademiets for-
mål.
6.1 Vedtægtsændringer
Ændringer af akademiets vedtægter kan foretages af den ordinære
akademiforsamling. Til ændring kræves, at mindst 2/3 af de fremmødte
stemmer herfor. Denne majoritet skal udgøre mindst halvdelen af
akademiets medlemmer. Såfremt sidstnævnte krav ikke er opfyldt, kan
ændringsforslaget med simpel majoritet besluttes udsendt til urafstemning,
hvor det til vedtagelse kræves, at mere end halvdelen af akademiets
medlemmer går ind for forslaget.
43
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 145: Årsberetning for Danmarks Naturvidenskabelige Akademi 2015
7.1 Ophør og likvidation
Beslutningen om ophør og likvidation kan kun træffes af den ordinære
akademiforsamling. Beslutning træffes efter reglerne i § 6.1 om majoritet.
Likvidation forestås af akademiets bestyrelse. Ved ophør eller likvidation
kan akademiets eventuelle formue kun anvendes til fremme af naturviden-
skabelig forskning. I intet tilfælde kan formuen helt eller delvist overgå til
akademiets stiftere eller medlemmer.
44