Notat
Uddannelses- og forskningsudvalget
Neden for skitseres den forventede tidsplan for opfølgning på evalueringen af
Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning.
Tidsplan for opfølgning på evalueringen af Ph.d.-rådet
Opfølgningspunkt
Øget relevans i
valg af
forskningstemaer
Beskrivelse af opfølgningen
Forventet igangsættelse
1) I samarbejde med ministeren for børn,
Mødet forventes afholdt efterår 2016.
undervisning og ligestilling invitere folkeskolens
parter, universiteter, professionshøjskoler samt
formanden for Ph.d.-rådet til drøftelse af, hvilke
temaer og forskningsfelter der er behov for forskning
inden for.
Forventes afklaret vinter 2016/2017
2) Eventuel justering af oprindeligt aftalepapir fra
Globaliseringsaftalen, så det i højere grad
tilpasses intentionerne med folkeskolereformen m.v.
Flere kvantitative
ph.d.-projekter
Muligheder for, at flere ansøgninger også bygger
på kvantitative forskningsdesigns, undersøges.
UFM er i løbende dialog med Ph.d.-rådet
samt formand Jens Rasmussen om emnet
samt eventuelle yderligere tiltag.
Ph.d.-rådet har på baggrund af evalueringen
revideret opslagsteksten for uddelingsrun-
den 2016, så det præciseres, at der indkaldes
ansøgninger, som gør brug af såvel kvalitati-
ve som kvantitative metoder eller mixed
methods alt afhængig af, hvad der bedst
besvarer de konkrete forskningsspørgsmål og
problemstillinger.
Ph.d.-kurser
Der ses på det nuværende udbud af ph.d.-kurser
med henblik på at undersøge muligheden for at
styrke og samle udbuddet af ph.d.-kurser på
grundskoleområdet.
Forventes undersøgt efteråret 2016.
2. maj 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/012516-02
Ansættelsesforhold og 1) Det drøftes med konsortierne, om de arbejds-
udvikling af de pæda- mæssige forhold under ph.d.-uddannelsen kan
gogiske professions- forbedres.
uddannelser
Forventes drøftet med Ph.d.-rådet efterår
2016
2) Det drøftes med Ph.d.-rådet og de relevante
Forventes drøftet efterår/vinter 2016
institutioner, om det kan tydeliggøres, at stipendia-
terne også rettes mod ph.d.-studerende, der ser et
potentiale i at samarbejde med udviklings- og ud-
dannelsesmiljøerne i de pædagogiske professionsud-
dannelser, herunder særligt læreruddannelsen.
3) Formålet om videnbasering og udvikling af de
pædagogiske professionsuddannelser indarbejdes i
et eventuelt justeret aftalepapir.
Side
1/2