FAKTA: Professionshøjskolernes forsknings- og udviklingsopgave
Danske Professionshøjskolers ni medlemsinstitutioner har til sammen over 70.000 studerende på grundud-
dannelser. De syv professionshøjskoler, Medie- og Journalisthøjskolen og Maskinmesterskolen København
uddanner årligt 4 ud af 10 af dimittenderne på det videregående uddannelsesområde i Danmark. Sektorens
udbyder en lang række professionsrettede bacheloruddannelser, hvor de største er pædagog, lærer, sygeple-
jerske, socialrådgiver, fysioterapeut og bygningskonstruktør. Derudover udbydes en række teknisk-merkan-
tile uddannelser, som diplomingeniør, bioanalytiker, maskinmester og journalist. 80 procent af dimittenderne
får job på det offentlige arbejdsmarked og 20 procent i privatrettede professioner og erhverv. Professionshøj-
skolerne udbyder uddannelserne fra 40 byer fordelt i hele landet.
Med den nye lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser fra 2013 fik
p
rofessionshøjskolerne
den opgave at varetage praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter og aktivt
medvirke til, at ny viden tilvejebringes og bringes i anvendelse i såvel den private som den offentlige sektor.
Forsknings- og udviklingsaktiviteterne har ifølge lovteksten
”…til formål at tilvejebringe ny viden og kon-
krete løsninger på udfordringer inden for de erhverv og professioner, som professionshøjskolens uddannel-
ser er rettet mod.”
Finansiering af professionshøjskolernes forskningsforpligtigelse
Med den lovpligtige forskningsforpligtigelse modtog professionshøjskolerne i 2013 for første gang egentlige
forsknings- og udviklingsmidler på i alt 273 mio. kr.(2016-priser). Midlerne, der med finanslov 2016 blev
forlænget ud i budgetårene til 2018, kan ses som en forlængelse af de globaliseringsmidler, der udløb med
2012; dog er beløbet 22 mio. kr. mindre end globaliseringsmidlerne, som i 2012 udgjorde 295 mio. kr.
(2016-priser).
Udviklingen i politisk prioriterede midler til sektoren.
2016-priser (mio. kr.)
Globaliseringsmidler
FoU midler
Andre politisk priorite-
rede midler
I alt
09
192
0
39
232
10
337
0
38
375
11
289
0
36
326
12
295
0
0
295
13
0
273
0
273
14
0
275
0
275
15
0
273
0
273
16
0
273
0
273
17
0
273
0
273
18
0
273
0
273
Kilder: Aftaler om fordeling af globaliseringspuljen, trepartsaftalen, diverse finanslove og udmeldebreve til institutionerne fra Un-
dervisningsministeriet samt Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Bevillingen på 273 mio. kr. udgør, som det fremgår af figuren på næste side, i alt 3 pct. af statens samlede
forskningsbudget til uddannelsesinstitutioner i 2016. I det samlede offentlige forskningsbudget svarer dette
til 1,3 pct.