Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1615776_0001.png
FAKTA: Professionshøjskolernes forsknings- og udviklingsopgave
Danske Professionshøjskolers ni medlemsinstitutioner har til sammen over 70.000 studerende på grundud-
dannelser. De syv professionshøjskoler, Medie- og Journalisthøjskolen og Maskinmesterskolen København
uddanner årligt 4 ud af 10 af dimittenderne på det videregående uddannelsesområde i Danmark. Sektorens
udbyder en lang række professionsrettede bacheloruddannelser, hvor de største er pædagog, lærer, sygeple-
jerske, socialrådgiver, fysioterapeut og bygningskonstruktør. Derudover udbydes en række teknisk-merkan-
tile uddannelser, som diplomingeniør, bioanalytiker, maskinmester og journalist. 80 procent af dimittenderne
får job på det offentlige arbejdsmarked og 20 procent i privatrettede professioner og erhverv. Professionshøj-
skolerne udbyder uddannelserne fra 40 byer fordelt i hele landet.
Med den nye lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser fra 2013 fik
p
rofessionshøjskolerne
den opgave at varetage praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter og aktivt
medvirke til, at ny viden tilvejebringes og bringes i anvendelse i såvel den private som den offentlige sektor.
Forsknings- og udviklingsaktiviteterne har ifølge lovteksten
”…til formål at tilvejebringe ny viden og kon-
krete løsninger på udfordringer inden for de erhverv og professioner, som professionshøjskolens uddannel-
ser er rettet mod.”
Finansiering af professionshøjskolernes forskningsforpligtigelse
Med den lovpligtige forskningsforpligtigelse modtog professionshøjskolerne i 2013 for første gang egentlige
forsknings- og udviklingsmidler på i alt 273 mio. kr.(2016-priser). Midlerne, der med finanslov 2016 blev
forlænget ud i budgetårene til 2018, kan ses som en forlængelse af de globaliseringsmidler, der udløb med
2012; dog er beløbet 22 mio. kr. mindre end globaliseringsmidlerne, som i 2012 udgjorde 295 mio. kr.
(2016-priser).
Udviklingen i politisk prioriterede midler til sektoren.
2016-priser (mio. kr.)
Globaliseringsmidler
FoU midler
Andre politisk priorite-
rede midler
I alt
09
192
0
39
232
10
337
0
38
375
11
289
0
36
326
12
295
0
0
295
13
0
273
0
273
14
0
275
0
275
15
0
273
0
273
16
0
273
0
273
17
0
273
0
273
18
0
273
0
273
Kilder: Aftaler om fordeling af globaliseringspuljen, trepartsaftalen, diverse finanslove og udmeldebreve til institutionerne fra Un-
dervisningsministeriet samt Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Bevillingen på 273 mio. kr. udgør, som det fremgår af figuren på næste side, i alt 3 pct. af statens samlede
forskningsbudget til uddannelsesinstitutioner i 2016. I det samlede offentlige forskningsbudget svarer dette
til 1,3 pct.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Henvendelse af 11/4-16 fra Danske Professionshøjskoler vedr. foretræde for udvalget
1615776_0002.png
84 % Universiteter
3%
7%
6%
3 % Professionshøjskoler
6 % Øvrige uddannelsesinstitutioner,
arkitetektskolen, musikkonservatorier,
erhvervsakademier mv.
84%
7 % Andet: Miljøundersøgerlser,
forskningsbaseret myndighedsbetjening,
centre, projekter mv.
Finanslovsbevillinger til forskning og udvikling 2016 fordelt på uddannelsesinstitutioner.
Kilde: Danmarks statistik
Ekstern finansiering gennem fonds- og puljemidler
Udover den årlige finanslovsbevilling på 273 mio. kr., som er den væsentligste kilde til finansiering af pro-
fessionshøjskolernes forsknings- og udviklingsaktiviteter, medfinansierer eksterne fonds- og puljemidler år-
ligt for 128 mio. kr. (2014-tal). I forhold til 2013 var det en stigning på 19 procent. Det er en forudsætning
for muligheden for at tiltrække eksterne midler, at professionshøjskolerne har en fast grundbevilling til forsk-
ning- og udviklingsopgaver.
Sammenhæng mellem uddannelse, praksis og forskning
Sektorens forskning og udvikling gennemføres i samarbejde mellem medarbejdere og studerende, aktører fra
det private og offentlige arbejdsmarked i form af kommuner, regioner og virksomheder og andre videns- og
forskningsinstitutioner. Sektorens samarbejde og partnerskaber med private og offentlige aftagere i alle lan-
dets regioner og kommuner og udbud af uddannelser i hele landet giver professionshøjskolerne et indgående
kendskab til nationale forskningsbehov og muligheder inden for de fagområder, der uddannes i.
Det er en del af uddannelsen på en professionshøjskole at øve sig i at tilegne, dele, dokumentere og omsætte
viden i professionel praksis i skoler, daginstitutioner, pleje m.v. Det kræver aktive fagmiljøer på uddannel-
sesinstitutionerne, hvor de studerende kan deltage i FoU-projekter, som en naturlig del af uddannelsen. Der-
for deltager studerende aktivt i en lang række FoU-projekter, som vist i eksemplerne herunder.
Eksempel på FoU projekt: Demonstrationsskoleprojektet – digital målpil til undervisning
Demonstrationsskoleprojektet omfatter fire tværgående forskningsprojekter og fem demonstrationsskolepro-
jekter, herunder projektet ‘Digitalt understøttede læringsmål’. Det overordnede formål med projekterne er at
styrke elevernes kompetencer inden for informationsanalyse, kreativitet og problemløsning. Et konkret pro-
dukt er målpilen – et digitalt værktøj, der skaber visuelt overblik og anviser nye måder at planlægge, gen-
nemføre og følge op på målstyret undervisning.
Projekterne har løbende inddraget lærerstuderende, givet dem undersøgelseskompetencer og været med til at
koble teori med praksis. Bag projekterne står Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Læremiddel.dk, Ale-
xandra Instituttet, UCC, University College Lillebælt, University College Sjælland, University College Syd-
danmark, VIA og Metropol samt 30 deltagende skoler.
Demonstrationsskoleprojekterne er bevilliget af Undervisningsministeriet i samarbejde med Finansministe-
riet og KL i rammen af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Henvendelse af 11/4-16 fra Danske Professionshøjskoler vedr. foretræde for udvalget
1615776_0003.png
Eksempel på FoU projekt: VIOL – Velfærdsteknologi, innovation, omsorg og læring
VIOL er et kombineret udviklings- og forskningsprojekt, som analyserede brugen af velfærdsteknologi i pro-
fessionspraksis i Danmark og internationalt ved at afdække de nye fordringer, som teknologien stiller til
fremtidens velfærdsprofessionelle, dvs. deres ‘teknologiske dannelse’.
Projektet førte også til nye uddannelsesforløb, der understøtter de studerendes udvikling af kompetencer til at
arbejde professionelt med velfærdsteknologi i alle uddannelser på University College Sjælland (UCSJ). Vi-
den og metoder indgår derudover i efter- og videreuddannelse og i samarbejder med praksis om kompetence-
udvikling og implementering af velfærdsteknologi. Projektet er et samarbejde mellem UCSJ og Roskilde
Universitet.
Eksempel på FoU projekt: Genoptræning af hjertepatienter
Et klinisk forskningsprojekt om motion og hjertepatienter har vist, at fysisk træning har en dæmpende effekt
på inflammationstilstanden i kroppen. Et forsøg med 121 hjertepatienter viste, at fysisk træning tre gange om
ugen i 12 uger har større effekt end to gange om ugen i otte uger.
Aarhus Universitetshospital har på baggrund af forsøget ændret praksis og tilbyder nu alle hjertepatienter 12
ugers genoptræning mod otte tidligere. Studerende fra VIA University College har været med til at iværk-
sætte analyserne, og projektet blev et foregangsprojekt for andre samarbejdsforløb mellem studerende og for-
skere. Forskningsprojektet har været forankret på Bioanalytikeruddannelsen på VIA University College i
Aarhus i samarbejde med Fysioterapi- og Ergoterapiafdelingen, Hjerte-lunge karkirurgisk afdeling T, Klinisk
Immunologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital og Institut for klinisk medicin på Aarhus Universitet.
Eksempel på FoU projekt: Succes med implementering af velfærdsteknologi
Det kan lykkes at implementere velfærdsteknologi, når alle relevante aktører inddrages og kan se pointen.
For eksempel et vaske-tørre toilet til en handicappet, så det er muligt for at blive selvhjulpen dér, hvor de fle-
ste foretrækker at være alene. Konkret matcher Lab X-projektet virksomheder og kommunale institutioner i
Nordjylland, som gerne ville udvikle, afprøve eller implementere velfærdsteknologi. Formålene er at skabe
vækst i virksomhederne og udvikle teknologi til gavn for borgere, medarbejdere og samfundsøkonomi.
Projektet udviklede en generel viden om offentlig-privat samarbejde om ny teknologi, som bruges i UC
Nordjyllands uddannelser til ergoterapeut, fysioterapeut og sygeplejerske. Projektet har ført til nyt samar-
bejde mellem UC Nordjylland og Aalborg Kommune om implementering af velfærdsteknologi og udvikling
af ‘business cases’ ved indførelse af ny teknologi. Projektet er et samarbejde mellem UC Nordjylland (pro-
jektansvarlig), Aalborg Universitet, uddannelsesinstitutionen SOSU Nord, 11 virksomheder og otte offent-
lige institutioner/myndigheder.
Eksempel på FoU projekt: Sygeplejerskeuddannelsen i samarbejde med Rigshospitalet
40 sygeplejestuderende fra Metropol deltager i et pædagogisk forsknings- og forandringsprojekt ”På Tværs”,
der er et samarbejde mellem Rigshospitalet, fire psykiatriske centre i Region Hovedstaden, fire kommuner
og Institut for sygepleje på Metropol. Projektet er forskningsforankret på Roskilde Universitet.
Projektet har fokus på læring i et sammenhængende perspektiv ift. den studerendes udvikling af kliniske fær-
digheder og kompetencer og udvikling af en stærk professions- og fagidentitet, der matcher fremtidens krav
til professionsudøvere af sygepleje.
Projektets formål er ved hjælp af fire udvalgte eksperimenter/pædagogiske greb at skabe sammenhæng i læ-
ring og udvikling af den studerendes kliniske kompetencer på tværs af sektorer samt at styrke den studerende
i sit professionsidentitetsarbejde gennem hele den kliniske del af uddannelsen.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Henvendelse af 11/4-16 fra Danske Professionshøjskoler vedr. foretræde for udvalget
1615776_0004.png
Eksempel på FoU projekt: TMTM - Tidlig Matematik Indsats til Marginalgrupper
Elever kan opleve, at matematik er svært, fordi det er abstrakt. Andre kan have problemer, fordi de ikke bli-
ver udfordret nok. Et forskningsprojekt fra Institut for Skole og Læring på Metropol ser på begge problema-
tikker: Hvorfor kommer elever i matematikvanskeligheder, og hvordan kan matematikvanskelighederne fore-
bygges og afhjælpes?
Projektet ‘Tidlig Matematik Indsats til Marginalgrupper’ har fokus på en tidlig intervention og anviser un-
dervisningsformer, som kan sikre, at alle elever kommer videre. Projektet er et kvantitativt studie, der kan
vurdere effekten af indsatsen på elevernes udbytte af undervisningen.
Projektet gennemføres af underviser og studerende på Metropols læreruddannelse i samarbejde med Aarhus
Universitet og er støttet af Egmont Fonden. 41 skoler i 31 kommuner er i involveret i projektet, der afsluttes i
2016.
Eksempel på FoU projekt: Folkets Bibliotek
Folkets Bibliotek’ er et partnerskabsprojekt som skal udvikle ideer og koncepter til fremtidens folkebiblio-
tek. Først indsamlede projektteamet viden på otte udvalgte biblioteker over hele landet, som blev omsat til 11
ideer, hvoraf fire blev udvalgt, udviklet og afprøvet på lokale biblioteker i samarbejde med medarbejderne.
En række af Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles studerende har været involveret i forskellige faser af
projektet. Projektet har også udviklet viden om brugerorienterede metoder, som bliver stadig vigtigere for de
brancher, højskolen uddanner til. Den designantropologiske metode vil blive udnyttet i fremtidige projekter
og undervisningsforløb på højskolen.
Projektet var forankret på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole med deltagelse af Kulturstyrelsen, og
Tænketanken Fremtidens Biblioteker, otte biblioteker, antropologer, designere og studerende fra Inter Aktivt
Design på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Eksempel på FoU projekt: Læring for Alle
Læring for Alle er et treårigt kvalitativt studie, hvor forskere, professionelle og børn sammen skaber viden
om, hvad der fremmer eller hæmmer børns deltagelsesmuligheder, udvikling af læringsmiljøer med høj kva-
litet samt bidrager til positive forandringsprocesser i dagtilbud.
Forskningsprojektet genererer unik viden om børns perspektiver i institutionerne, giver pædagogerne nyt blik
for læreprocesserne i hverdagens gøremål og faciliterer fælles videnudvikling. Pædagogerne opdager, at børn
kan mere, end de tror, og kan være aktive medskabere af det gode hverdagsliv i daginstitutionerne.
Forskningsprojektet samarbejder med en række dagtilbud i fire kommuner herunder Bornholms Regions-
kommune og forskergruppen har løbende skrevet kapitler til lærebøger om involvering af børn som bidrag til
en demokratiseringsproces samt kapitler om, hvordan man kan observere sin egen praksis.
Se flere eksempler i magasinet
PROFVIDEN
– Professionshøjskolernes videnregnskab om forskning og ud-
vikling 2014
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 126: Henvendelse af 11/4-16 fra Danske Professionshøjskoler vedr. foretræde for udvalget
1615776_0005.png
Samarbejde om videncentre
Professionshøjskolerne har organiseret sig i en række videncentre, som samarbejder om forskning og udvik-
ling. Eksempler på videncentre, som professionshøjskolerne samarbejder om er:
NUBU: Nationalt Videncenter om udsatte børn og unge
NUBU er et partnerskab mellem alle syv professionshøjskoler, som er etableret, som har til formål at gene-
rere professionsrettet forskningsviden inden for feltet "Udsatte børn og unge" og at understøtte omsætning af
denne viden i praksis og uddannelser. Det sker gennem systematiske netværksaktiviteter og ved at professi-
onshøjskolerne synliggøres som strategisk relevant vidensaktør inden for feltet udsatte børn og unge, gennem
deltagelse i nationale og internationale forskningsprogrammer og som proaktiv initiativtager og samarbejds-
partner ved identifikation af nye vidensbehov. NUBU skal tilføre sektoren en værdi, som de enkelte professi-
onshøjskoler vanskeligt kan realisere alene.
NVL: Nationalt videncenter for læsning
Formålet er at samle, skabe og sprede viden om literacy, læsning, skrivning og sprog til gavn gennem for-
midling samt forsknings- og udviklingsprojekter i samarbejde med professionshøjskoler, universiteter, kom-
muner, organisationer, skoler og dagtilbud og andre videncentre i såvel Danmark som Norden.
Nationalt videncenter for læremidler
Formålet er at udvikle og formidle viden om læremidlers betydning for læring og undervisning.
Danske Professionshøjskoler er interesseorganisation for de syv danske professionshøjskoler, Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole og Maskinmesterskolen København. Medlemsinstitutionerne uddanner en tred-
jedel af dimittenderne på det videregående uddannelsesområde med uddannelser til den private og offentlige
sektor i alle dele af landet. Derudover varetager institutionerne efter- og videreuddannelse og forskning og
udvikling inden for de professioner, der uddannes til.