11. marts 2016
Til partiernes uddannelses- og forskningsordførere
Til Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Professionshøjskolernes forsknings- og udviklingsopgave
Danske Professionshøjskoler vil gerne bidrage til den aktuelle og vigtige debat om forskningen og de videre-
gående uddannelser i Danmark, herunder spørgsmålet om arbejdsdelingen mellem institutionerne og sam-
menhængen mellem uddannelse og forskning.
Senest har Danske Universiteters Uddannelsesudvalg i februar sendt et brev til partiernes uddannelses- og
forskningspolitiske ordførere. Brevet er en kærkommen lejlighed til at understrege, at formålet med professi-
onshøjskolernes praksisnære forskning og udvikling er at ruste vore studerende til jobs i alt fra folkeskoler,
daginstitutioner og sygehuse til mediehuse og produktionsvirksomheder over hele landet. Brevet sætter bl.a.
fokus på arbejdsdelingen mellem de videregående uddannelsesinstitutioner i forhold til varetagelse af forsk-
ningsopgaven nationalt. Danske Universiteter beskriver en nødvendig arbejdsdeling mellem den teoretiske
og langsigtede forskning og den professionsrettede og anvendelsesorienterede forskning og udvikling. Vi er
enige i, at det er vigtigt at holde sig den arbejdsdeling for øje, da det skaber det bedste udgangspunkt for
samarbejde mellem universiteter og professionshøjskoler om udvikling af ny viden til fx undervisning, soci-
alt arbejde og sygepleje.
Vi ønsker ikke en akademisering af hverken uddannelser eller professioner. Professionshøjskolerne har ikke
ambitioner om at nå samme forskningshøjde som universiteterne. Vi skal fx hverken varetage grundforsk-
ning, uddanne eliteforskere eller selvstændigt uddanne ph.d.er., men derimod beskæftige os med en prak-
sisnær og anvendelsesorienteret forskning, som understøtter uddannelsernes kvalitet.
Danske Professionshøjskolers magasin
ProfViden
har mange eksempler på udvikling af ny, direkte anvende-
lig viden. Fx beskrives det, hvordan viden fra en professionshøjskole kan bruges direkte i de enkelte hjem-
mesygeplejeenheder i forhold til at involvere kronisk syge borgere i egen pleje og behandling. Ligeledes
bidrager et projekt til at klæde medarbejdere i kommunernes borgerservice bedre på i forhold til nye opgaver
som følge af digitaliseringen. En tredje professionshøjskole arbejder med udvikling af viden til styrkelse af
inklusion.
Professionshøjskolerne har haft midler til forsknings- og udviklingsopgaven siden 2013. Med den nye lov
om professionshøjskoler for videregående uddannelser (LBK nr. 936 af 25/08/2014) blev det yderligere fast-
slået, at professionshøjskolerne skal:
•
”…varetage praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter og heri-
gennem aktivt medvirke til, at ny viden tilvejebringes og bringes i anvendelse i såvel den private
som den offentlige sektor” (§3)
”Forsknings- og udviklingsaktiviteterne har til formål at tilvejebringe ny viden og konkrete løsnin-
ger på udfordringer inden for de erhverv og professioner, som professionshøjskolens uddannelser
er rettet mod” (§5, stk. 2)
•
Stillingsstrukturen fra 2013 for vore adjunkter og lektorer fastlægger normer for varetagelse af forsknings-
og udviklingsopgaver. Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har endvidere siden 2012 understøttet etablerin-
gen af anvendelsesorienteret og praksisnær forskningskapacitet på professionshøjskolerne på det pædagogi-
ske område ved som formål ”at sikre et højere fagligt niveau som grundlag for læringsprofessionerne på pro-
fessionshøjskolerne”.
Aktuelt har debatten fået et fornyet fokus med offentliggørelsen af en analyse af videnspredning på grund-
skoleområdet, som Rambøll har udarbejdet for Forum for Koordination af Uddannelsesforskning.
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 1 AF 3