Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 120
Offentligt
1611823_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
17. marts 2016
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 15. marts 2015 vedr. besparelser –
samrådsspørgsmål P og Q.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Med venlig hilsen
Ref.-nr.
16/002077-02
Ulla Tørnæs
Side
1/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 120: Talepapir fra samrådet den 15. marts 2016 om besparelser på universiteterne, fra uddannelses- og forskningsministeren
1611823_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål P:
Hvordan vil ministeren sikre fremtidens forskning og uddannelser, herunder de
mindre fag, når universiteterne skærer så kraftigt ned, som det f.eks. er tilfældet på
Københavns Universitet, hvor universitet den 3. februar 2016 har meldt ud, at uni-
versitet skal afskedige mere end 500 medarbejdere, jf.
http://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2016/02/stor-fyringsrunde-rammer-ogsaa-
forskning-og-uddannelse/,
og hvordan harmonerer det med ministerens tidligere
udtalelser om, at ministeren ikke »anerkender, at vi får en dårligere uddannelse
eller at kvaliteten forsvinder. Det gør jeg simpelthen ikke.«, jf. Politiken den 29.
oktober 2015
http://politiken.dk/indland/politik/ECE2906330/minister-
jeganerkender-ikke-at-vi-faar-en-daarligere-uddannelse/.
Samrådsspørgsmål Q:
Vil ministeren redegøre for, hvordan de mange fyringer af ansatte på universiteter-
ne og lukning af flere fag vil påvirke uddannelseskvaliteten?
Svar spørgsmål P:
Tak for muligheden for at komme i dag og drøfte fremtidens forskning og
videregående uddannelse og også de aktuelle tilpasninger på Københavns
Universitet.
Universitetet har valgt at foretage en langsigtet tilpasning af deres udgifter, så de er
i overensstemmelse med de økonomiske rammer frem til 2019. Det jeg er en klog
og rettidig beslutning.
Tilpasningen vedrører mange ansatte og studerende - uanset at den største del af
besparelserne er fundet på administration og service.
Københavns Universitet har besluttet at tilpasse omkostningerne ved blandt andet
at nedlægge 532 stillinger, hvoraf 209 sker ved afskedigelser.
Det er mange mennesker og mange stillinger – selv når man ser det i forhold til et
samlet personale på over 10.000 årsværk.
Beslutningen afspejler, at ledelsen på Københavns Universitet har ansvaret for, at
indtægter og udgifter hænger sammen. Det er en udfordring.
Nu løfter ledelsen det ansvar samtidig med, at den tager størst muligt hensyn til
kerneopgaverne - forskning og uddannelse. Det bakker jeg op om.
Ledelsen holder samtidig fast i et højt ambitionsniveau, og tager løbende nye
initiativer for at styrke kvaliteten og fastholde de flotte internationale resultater,
universitetet har nået.
Regeringen fastholder også ambitionsniveauet. Kvalitet i vores forskning og
uddannelser har fra starten været et omdrejningspunkt for os.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 120: Talepapir fra samrådet den 15. marts 2016 om besparelser på universiteterne, fra uddannelses- og forskningsministeren
1611823_0003.png
Et af de konkrete initiativer er, at vi har besluttet at kvalitet skal være et centralt
hensyn i det nye bevillingssystem, vi vil indføre på uddannelserne. Det kommer vi
til at vende tilbage til.
Der er mange håndtag at skrue på for fortsat at udvikle kvalitet. Jeg fornemmer, at
universiteterne anstrenger sig for at udnytte alle muligheder.
Kvalitet handler i høj grad om de studerendes læring. Bevillinger gør ikke
forskellen alene efetr min opfattelse. Uddannelsens tilrettelæggelse, en aktiv
studiekultur og mange andre ting spiller også ind.
Vores mange forskere og undervisere, møder på arbejde hver dag med den
ambition at yde uddannelse og forskning af høj kvalitet.
Uanset om det er inden for store eller små fag.
Der er ikke nødvendigvis en én-til-én sammenhæng mellem udgifter og kvalitet.
F.eks. betyder færre ph.d.’er ikke, at kvaliteten blandt de resterende ph.d.’er bliver
lavere.
Og Københavns Universitet nævner selv blandt andet organisering af indkøb og
årsfest som eksempler på områder, der vil blive sparet på, og hvor der efter min
opfattelse ikke er en sammenhæng med kvaliteten i uddannelserne.
Løbende effektivisering af den offentlige sektor er et vilkår - også for uddannelse og
forskning på højeste kvalitetsniveau.
Svar på spørgsmål Q:
Tak for spørgsmålet! Jeg indgår meget gerne i debatten om kvalitet på vores
uddannelser.
Jeg er overbevist om, at de tilpasninger, vi nu oplever på institutionerne, ikke
nødvendigvis i sig selv betyder, at vi får dårlige uddannelser eller ringere forskning.
Nogle institutioner kan efter år med stor vækst i budgetterne have muligheder for
at tilpasse sig til en situation, hvor væksten ikke fortsætter.
Tilskuddet til videregående uddannelse er steget 36 procent siden 2008 og det
offentlige forskningsbudget er 44 procent større end i 2005.
Nu står vi på toppen efter et årti med vækst. Derfor er det også en stor forandring i
sektoren, at universiteterne nu skal til at se på, om det er de rigtige aktiviteter og de
rigtige fag, de prioriterer.
Med de rigtige beslutninger tror jeg på, at universiteterne kan nå rigtig langt med at
gennemføre de prioriterede aktiviteter med samme høje kvalitet som hidtil - og
stadig tage nye initiativer for at styrke kvaliteten.
I øjeblikket oplever vi, at institutionerne træffer disse beslutninger, og de vælger
forskellige veje, alt efter den situation, de hver især står i.
Side
3/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 120: Talepapir fra samrådet den 15. marts 2016 om besparelser på universiteterne, fra uddannelses- og forskningsministeren
1611823_0004.png
Nogle tilpasser økonomien løbende, andre overvejer stadig, hvordan de skal gå
frem.
Vi er kun to måneder inde i året.
Mange af tilpasningerne er ikke ført ud i livet endnu. Derfor ved vi ganske enkelt
ikke, hvordan de samlede tilpasninger vil virke.
Det er klart, at hvis et universitet prioriterer ét fag fremfor et andet, giver det færre
uddannede eller mindre forskning på dette andet fag.
Det hører med til at prioritere. Men det forhindrer ikke, at universiteterne samtidig
tager nye initiativer til at højne kvaliteten.
Vi har stadig et godt udgangspunkt. Budgetterne til forskning og uddannelse ligger
fortsat på et meget, meget højt niveau.
Jeg er sikker på, at vi med de mange dygtige medarbejdere på universiteterne kan
fastholde et højt kvalitetsniveau.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/4