Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1558655_0001.png
Udvikling og resultater 2015
De videregående
uddannelsesinstitutioner
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0002.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Udvikling og resultater på de videregående uddan-
nelsesinstitutioner 2015
Udgivet af
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Bredgade 40
1260 København K
Telefon: 7231 7800
E-mail: [email protected]
www.ufm.dk
Foto
Skoleskibet Georg Stage
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISBN (elektronisk publikation): 978-87-92962-39-3
Styrelsen for Videregående Uddannelser
2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Indhold
Indledning
1. Økonomi og rammer
1.1 Økonomi
1.2 Personale
1.3 Bygninger og ressourceforbrug
2. Uddannelse
2.1 Uddannelsesniveau og demografi
2.2 Fra optag til beskæftigelse
2.3 Internationalisering
2.4 Efter- og videreuddannelse
3. Forskning
3.1 Ph.d.-uddannelse
3.2 Videnskabelige publikationer
3.3 Tiltrækning af eksterne midler
5
9
9
13
15
17
17
19
27
29
31
31
34
35
Styrelsen for Videregående Uddannelser
3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Styrelsen for Videregående Uddannelser
4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Indledning
Uddannelse og forskning er centralt for samfundets udvikling. De
videregående uddannelsesinstitutioner uddanner over halvdelen af
ungdomsårgangene og forvalter hovedparten af de samlede offentlige
bevillinger til videregående uddannelser og forskning.
De videregående uddannelser under Uddan-
nelses- og Forskningsministeriets ressort
bliver udbudt på 37 uddannelsesinstitutioner.
Altovervejende er institutionerne statsfinan-
sierede selvejende institutioner med bestyrel-
ser. Fælles for institutionerne er, at de har et
selvstændigt ansvar for deres virke og udvik-
ling.
Styrelsen for Videregående Uddannelser fører
tilsyn med de videregående uddannelsesinsti-
tutioners samlede virke. Et centralt element i
tilsynet er strategiske drøftelser og dialog med
institutionerne om deres resultater og udvik-
ling i forhold til kerneaktiviteterne – uddan-
nelse, forskning/udvikling og viden-
samarbejde.
Styrelsen har i 2015 introduceret et nyt til-
synskoncept, hvor tilsynet harmoniseres for
alle de videregående uddannelsesinstitutioner.
Tilsynet baseres på en årlig systematisk gen-
nemgang af velkonsoliderede, eksisterende,
sammenlignelige nøgletal på tværs af institu-
tioner og uddannelser. De centrale nøgletal
omfatter bl.a. overgang til beskæftigelse, gen-
nemførelsestider og frafald.
Styrelsen har valgt ikke at inddrage vidensam-
arbejde i tilsynet i 2015, idet de eksisterende
nøgletal kun omfatter dele af området og ikke
kan sammenlignes på tværs af sektoren.
For at fremme transparens i tilsynet og åben-
hed om institutionernes resultater og udvik-
ling er nøgletallene offentliggjort på ministeri-
ets hjemmeside ufm.dk/uds-tilsyn.
På baggrund af gennemgangen af nøgletal er
der fra juli til september 2015 gennemført et
skriftligt tilsyn, hvor institutionerne har rede-
gjort for udvalgte resultater og udviklingsten-
denser. Det fremgår heraf og af institutioner-
nes årsrapporter, at institutionerne arbejder
med flere initiativer for at indfri politiske
målsætninger og forventninger fra studeren-
de, erhvervsliv og samfundet generelt.
Denne publikation giver et samlet overblik
over tendenserne for de videregående uddan-
nelsesinstitutioners udvikling og resultater.
Publikationen bygger på styrelsens tilsyn med
institutionerne på baggrund af nøgletallene og
institutionernes årsrapporter for 2014. Der
redegøres for institutionernes kerneaktiviteter
med uddannelse og forskning, og der redegø-
res for deres rammer med fokus på økonomi
og de væsentligste udgiftsområder personale
og bygninger. Desuden indgår eksempler fra
en række institutioner. Eksemplerne er ud-
valgt for at vise bredden i institutionernes
initiativer og ikke ud fra styrelsens vurdering
af effekten af initiativerne.
Styrelsen vil afholde tilsynsmøder med alle 37
institutioner i en flerårig kadence. I oktober-
december 2015 afholder styrelsen 17 tilsyns-
møder på institutionerne. På tilsynsmøderne
vil styrelsen drøfte den enkelte institutions
resultater og udvikling.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0006.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
De videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser og Geodatastyrelsen.
Anm.: Udbudssteder for videregående uddannelser. I Danmark.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0007.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Professionshøjskoler
Professionshøjskolerne har til opgave at
udbyde videregående uddannelse, der er
karakteriseret ved udviklings-, erhvervs- og
professionsbasering samt varetage prak-
sisnære og anvendelsesorienterede forsk-
nings- og udviklingsaktiviteter. Professi-
onshøjskolerne udbyder primært: profes-
sionsbachelor (3-4 år inkl. praktik).
Universiteter
Universiteternes har til opgave at
drive forskning, give forskningsbaseret
uddannelse og samarbejde med det
omgivende samfund. Universiteterne
udbyder følgende forskningsbaserede
uddannelser: akademisk bachelor (3 år),
kandidat (2 år) og forskeruddannelse,
ph.d. (3 år).
Der er 8 universiteter:
— Københavns Universitet (KU)
— Aarhus Universitet (AU)
— Syddansk Universitet (SDU)
— Roskilde Universitet (RUC)
— Aalborg Universitet (AAU)
— Copenhagen Business School (CBS)
— Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
— IT-Universitetet i København (ITU)
Erhvervsakademier
Erhvervsakademierne har til opgave at
udbyde videregående uddannelse, der er
karakteriseret ved udviklings-, erhvervs- og
professionsbasering samt varetage prak-
sisnære og anvendelsesorienterede forsk-
nings- og udviklingsaktiviteter. Erhvervs-
akademierne udbyder primært: erhvervs-
Kunstneriske uddannelsesinstitutioner
De kunstneriske uddannelsesinstitutioner
har til opgave at drive forskning og kunst-
nerisk udviklingsvirksomhed og give
kunstnerisk- og forskningsbaseret uddan-
nelse. Institutionerne udbyder: akademisk
bachelor (3 år), kandidat (2 år) og forsker-
uddannelse, ph.d. (3 år).
Der er 3 kunstneriske institutioner:
— Det Kongelige Danske Kunstakademis
Skoler for Arkitektur, Design og Kon-
servering (KADK)
— Arkitektskolen i Aarhus (AAA)
— Designskolen Kolding (DK)
Der er 9 erhvervsakademiuddannelser:
— EA Dania
— EA Kolding (IBA)
— EA Midtvest (EAMV)
— EA Sjælland (EASJ)
— EA Sydvest (EASV)
— EA Aarhus (EAAA)
— CPH Business (CBA)
— EA Lillebælt (EAL)
— Københavns Erhvervsakademi (KEA)
akademiuddannelser (2 år inkl. praktik).
Der er 8 professionshøjskoler:
— Danmarks Medie- og Journalisthøjsko-
le (DMJX)
— Metropol
— UCC
— UC Lillebælt (UCL)
— UC Nordjylland (UCN)
— UC Sjælland (UCSJ)
— UC Syddanmark (UCSYD)
— VIA
Maritime uddannelsesinstitutioner
De maritime uddannelsesinstitutioner har
til opgave at udbyde uddannelser i forhold
til de maritime erhverv.
Institutionerne udbyder: professionsba-
chelor (3-4 år inkl. praktik) og erhvervs-
uddannelser.
Der er 9 martitime institutioner:
— Fredericia Maskinmesterskole (FMS)
— Maritime and polytechnic college
(MARTEC)
— Maskinmesterskolen København
(MSK)
— Svendborg International Maritime
Academy (SIMAC)
— Aarhus Maskinmesterskole (AAMS)
— Marstal Navigationsskole (MARNAV)
— Skagen Skipperskole (SSS)
— Skoleskibet Georg Stage (SGS)
— Svendborg Søfartsskole (SVESOEF)
Styrelsen for Videregående Uddannelser
7
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0008.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Økonomi og
rammer
Styrelsen for Videregående Uddannelser
8
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0009.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
1. Økonomi og rammer
Samlet havde de videregående uddannelsesinstitutioner indtægter på 35,6
mia. kr. i 2014. I dette afsnit redegøres for institutionernes rammer med
fokus på økonomi og de væsentligste udgiftsområder personale og
bygninger.
1.1 Økonomi
Bevillinger til uddannelse og forskning
m.v.
De videregående uddannelsesinstitutioners
bevillinger til uddannelse og forskning m.v.
fra Styrelsen for Videregående Uddannelser er
opført på finanslovens § 19. Den samlede be-
villing udgør ca. 50 mia. kr. i 2015, heraf går
ca. 28,5 mia. kr. til uddannelse og forskning
og ca. 21,5 mia. kr. til støtteordninger (SU
m.v.).
Figur 1.1
Samlede bevillinger til uddannelse, forskning og
uddannelsesstøtte på finanslovens § 19, 2014
Mia. kr.
30
25
20
15
10
5
0
Uddannelse og forskning
Uddannelsesstøtte
SU, SVU, støtte til befordring m.v.
Forskningsråd og strategisk forskning m.v.
Taxameter, uddannelsestilskud fra UDS
Øvrige statstilskud og basistilskud fra UDS
Mia. kr.
30
25
20
15
10
5
0
1.000
0
Prof.
Øvrigt statstilskud
Erhv.
Mari.
Kunst.
Taxametertilskud
1.000
0
3.000
2.000
3.000
2.000
ca. 10,5 mia. kr. På universiteterne udgør den
tilskudsfinansierede forskning, der omfatter
tilskud fra forskningsrådssystemet, Grund-
forskningsfonden, EU, private fonde og priva-
te virksomheder m.fl. samlet ca. 6,8 mia. kr.,
hvoraf ca. 3,8 mia. kr. er fra danske offentlige
kilder.
Figur 1.2
Samlede institutionsbevillinger på professions-
højskoler, erhvervsakademier samt maritime og
kunstneriske uddannelsesinstitutioner, 2014
Mio. kr.
5.000
4.000
Mio. kr.
5.000
4.000
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af Finansloven.
Anm.: Taxametertilskuddet omfatter undervisnings-,
fællesudgifts- og bygningstaxameter.
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af Finansloven.
De samlede aktivitetsbestemte uddannelsestil-
skud udgør ca. 12,9 mia. kr. og de faste tilskud
i form af ikke-aktivitetsbestemte tilskud til
uddannelse, forskning og øvrige udgør samlet
På professionshøjskoler, erhvervsakademier,
kunstneriske og maritime uddannelser udgør
statstilskuddet samlet 6,8 mia. kr. Statstil-
skuddet udgør 4,6 mia. kr. på de otte professi-
Styrelsen for Videregående Uddannelser
9
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0010.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
onshøjskoler, 1,5 mia. kr. de syv erhvervsaka-
demier og 0,3 mia. kr. på de ni maritime ud-
dannelsesinstitutioner.
Endelig udgør rammebevillingen på de tre
kunstneriske uddannelsesinstitutioner 0,4
mia. kr. To af institutionerne er statsinstituti-
oner og den tredje er selvejende, men regn-
skabsmæssigt sidestillet statsinstitutionerne.
En stor andel af statstilskuddet er aktivitets-
bestemte (taxameter) bl.a. på baggrund af de
studerendes opnåelse af ECTS-point. Den
aktivitetsbestemte andel udgør 85 procent
(3,9 mia. kr.) på professionshøjskolerne, 95
procent (1,4 mia. kr.) på erhvervsakademierne
og 89 procent (0,3 mia. kr.) på de maritime
uddannelsesinstitutioner.
Figur 1.3
Nøgletal for institutionsbevillinger og tilskudsfi-
nansieret forskning på universiteterne, 2014
Mio. kr.
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
KU
AU
SDU RUC AAU CBS
DTU
ITU
Mio. kr.
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
dannelsestilskuddet (primært taxametertil-
skud) udgør ca. 7,3 mia. kr. Den tilskudsfinan-
sierede forskning udgør ca. 6,8 mia. kr., hvor-
af ca. 55 procent er fra danske offentlige kil-
der.
45-20-25-10-modellen
Siden 2002 er hovedparten af nye basis-
forskningsmidler samt midler fra omstil-
lingsreserven blevet udmøntet til universite-
terne via en model, som belønner universite-
terne på baggrund af objektive kriterier. Kri-
terierne blev justeret i 2009 og er nu følgen-
de:
45 % fordeles efter indtjente uddannel-
sesbevillinger
20 % fordeles efter forskningsvirksomhed
finansieret af eksterne midler
25 % fordeles efter forskningsbibliometri
(først inkluderet fra 2010)
10 % fordeles efter antallet af færdigud-
dannede ph.d.er.
Basistilskud fra UDS
Tilskudsfinansieret forskning
Uddannelsestilskud fra UDS
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af Finansloven.
På de otte universiteter udgør basismidlerne
til forskning m.v. ca. 9,3 mia. kr., mens ud-
Styrelsen for Videregående Uddannelser
10
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0011.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Økonomiske resultater og status
De videregående uddannelsesinstitutioner
havde samlede indtægter i 2014 på 35,6 mia.
kr. mod 34,7 mia. kr. i 2013, hvilket svarer til
en stigning på 2,8 procent.
Institutionerne havde samlet i 2014 et over-
skud på 133,0 mio. kr. mod et overskud på
20,1 mio. kr. i 2013. Institutionernes samlede
overskudsgrad udgjorde 0,4 procent i 2014
mod 0,0 procent i 2013. Overskudsgraden
viser, hvor stor en del af indtægterne, der
bidrager til årets resultat og beregnes her som
årets resultat som andel af indtægterne.
Institutionernes samlede egenkapital udgjorde
pr. 31. december 2014 7,9 mia. kr. mod 8,2
mia. kr. pr. 31. december 2013. Egenkapitalen
er faldet på trods af sektorens overskud som
følge af modgående regnskabsmæssige bevæ-
gelser. For institutionerne samlet udgjorde
egenkapitalen pr. 31. december 2014 22,2
procent af indtægterne mod 23,8 procent pr.
31. december 2013. Institutionernes samlede
soliditetsgrad udgjorde pr. 31. december 2014
26,3 procent mod 28,5 procent pr. 31. decem-
ber 2013. Soliditetsgraden beregnes som
egenkapitalen som andel af de samlede akti-
ver.
Figur 1.4
Overskudsgrad, soliditetsgrad og egenkapital i
forhold til indtægter for de videregående ud-
dannelsesinstitutioner, 2010-2014.
Procent
30
25
20
15
10
5
0
2010
2011
2012
2013
2014
Overskudsgrad
Soliditetsgrad
Egenkapital i forhold til indtægterne
Procent
30
25
20
15
10
5
0
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af Institutionernes årsrapporter.
Likviditetsgraden for institutionerne var sam-
let 98,5 procent pr. 31. december 2014 mod
101,9 procent pr. 31. december 2013. Likvidi-
tetsgraden viser evnen til at opfylde de kort-
sigtede økonomiske forpligtelser og opgøres
som omsætningsaktiver som andel af den
kortfristede gæld.
Tabel 1.1
De videregående uddannelsesinstitutioners økonomiske nøgletal
Egenkapital
ift. indtægter
18,6
35,2
22,5
14,9
81,5
22,2
Indtægter i alt
Universiteter
Professionshøjskoler
Erhvervsakademier
Kunstneriske inst.
Maritime inst.
I alt
27.099,3
5.746,2
1.912,3
490,2
399,3
35.647,3
Årets resultat
-211,6
256,4
75,9
5,6
6,7
133,0
Egenkapital Overskudsgrad
5.052,5
2.020,8
430,4
73,3
325,3
7.902,3
-0,8
4,8
4,0
1,1
1,7
0,4
Soliditetsgrad
23,7
31,2
31,9
33,7
47,8
26,3
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på baggrund af data fra Institutionernes årsrapporter.
Anm.: Egenkapitalens størrelse bliver påvirket af om institutionen har bygningsmæssigt selveje.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
11
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0012.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Universiteternes egenkapital
Rigsrevisionen anbefalede i beretning nr.
12/2012 om universiteternes stigende egenka-
pital, at det enkelte universitet opstillede mål
for egenkapitalens størrelse på baggrund af en
risikoberegning af indtægter samt universite-
tets investeringsstrategi. Uddannelses- og
Forskningsministeriet har tilsluttet sig denne
anbefaling.
Styrelsen for Videregående Uddannelser fin-
der generelt, at mål for egenkapitalen bør
indgå i den langsigtede strategiske økonomi-
styring. Universiteterne kan supplere målet
for egenkapitalen med andre mål, som under-
støtter deres økonomistyring. Eksempelvis
finder flere universiteter, at mål om likvidi-
tetsgraden er et velegnet instrument i deres
økonomistyring.
For universiteterne samlet udgjorde egenkapi-
talen pr. 31. december 2014 5.052,5 mio.kr.,
svarende til 18,6 pct. af indtægterne i 2014.
Det er et fald i forhold til status pr. 31. decem-
ber 2012, hvor universiteternes samlede egen-
kapital udgjorde 5.353,0 mio. kr., svarende til
20,9 pct. af indtægterne.
Figur 1.5
Universiteternes egenkapital i forhold til indtæg-
ter, procent, 2010-2014
Procent
30
Procent
30
20
20
10
10
0
2010
KU
AAU
2011
AU
CBS
2012
2013
SDU
ITU
2014
RUC
DTU
0
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af universiteternes årsrapporter.
Anm.: DTU er udeladt, da egenkapitalen i forhold til
indtægter ligger væsentligt højere end de øvrige uni-
versiteter (47 pct. i 2014), fordi DTU har bygningsmæs-
sigt selveje.
Udviklingen er blandt andet en følge af, at
universiteterne samlet realiserede et under-
skud 2014 på 211,6 mio. kr. Sektorens økono-
miske resultat i 2014 afspejler, at flere univer-
siteter i 2014 havde budgetteret med under-
skud med henblik på nedbringelse af egenka-
pitalen, idet enkelte universiteter dog også
havde fokus på konsolidering.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
12
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0013.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
1.2 Personale
Der var samlet ansat ca. 43.000 årsværk på de
videregående uddannelsesinstitutioner i 2015.
Heraf har universiteterne ca. 28.000 (33.000
inkl. ph.d.-stipendiater), professionshøjsko-
lerne ca. 7.000, erhvervsakademierne ca.
2.000, de kunstneriske institutioner ca. 500
og de maritime institutioner ca. 300 årsværk.
Som centrale videninstitutioner er det afgø-
rende, at de videregående uddannelsesinstitu-
tioner kan tiltrække og fastholde talenter til
undervisning, forskning og udvikling. Det er
hertil centralt, at institutionerne har et til-
strækkeligt rekrutteringsgrundlag til de for-
skellige stillingsniveauer.
Universiteternes hovedstillinger adjunkt (inkl.
forsker), lektor (inkl. seniorforsker) og profes-
sor (inkl. professor mso) udgør et sammen-
hængende karriereforløb. Hovedstillingerne
forudsætter en ph.d.-grad samt niveauvist
øgede kvalifikationer inden for forskning og
undervisning.
På adjunktniveau findes to stillingstyper –
postdoc og adjunkt. Adjunktstillingen kan
opslås varigt (overgang til ansættelse som
lektor efter maksimalt seks år, forudsat at den
ansatte bedømmes fagligt kvalificeret) eller
tidsbegrænset (op til fire år). Postdoc er en
tidsbegrænset stilling (op til fire år), hvor
stillingsindholdet overvejende er forskning.
Postdoc-stillinger er ofte eksternt finansieret
som led i forskningsprojekter. På adjunktni-
veauet er der et loft på otte år over de samlede
ansættelsesperioder ved genansættelser.
Figur 1.6
Adjunkter og postdoc på universiteterne samlet
opgjort i årsværk, 2003-2015
Årsværk (søjler)
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Procent (linje)
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Adjunkt
Postdoc
Postdoc-andel
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af data fra Moderniseringsstyrel-
sen.
Anm.: Opgjort på baggrund af 2. kvartal. Før 2005
omfatter stillingsbetegnelsen adjunkt også stillinger
uden for universiteternes stillingsstruktur.
På universiteterne var der i 2015 ca. 3.800
årsværk i stillinger som adjunkt og postdoc.
Der er en stigning på 47 procent fra 2011 til
2015. Andelen af postdoc set i forhold til ad-
junkter var stabil i perioden (ca. 69 pct.).
På erhvervsakademier, professionshøjskoler
og maritime institutioner er hovedstillingerne
adjunkt, lektor og docent. Ansættelse som
adjunkt forudsætter et kvalifikationsniveau,
der samlet set er højere end afgangsniveauet
for den uddannelse, der skal undervises på. En
adjunkt ansættes varigt med henblik på lek-
torkvalificering og overgang til lektorvilkår,
under forudsætning af positiv lektorbedøm-
melse. Ansættelse som docent kan ske varigt
eller tidsbegrænset og forudsætter kvalifikati-
oner på ph.d.-niveau.
På erhvervsakademier, professionshøjskoler
og de maritime professionsbachelorinstitutio-
ner var der i 2015 ca. 1.900 årsværk i stillinger
som adjunkt. Der er en stigning på ca. 93 pro-
cent fra 2011 til 2015.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
13
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0014.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Figur 1.7
De ansattes aldersfordeling fordelt på instituti-
onstyper opgjort ud fra årsværk, 2015.
Procent
20
15
10
5
0
Procent
20
15
10
5
0
Aldersfordelingen på institutionerne varierer
mellem institutionstyperne. Samlet havde 37
procent af de ansatte på de videregående ud-
dannelsesinstitutioner i 2015 en alder på over
50 år. Gennemsnittet for staten er 38 procent.
Andelen af ansatte med en alder over 50 år er
45 procent på professionshøjskolerne og de
kunstneriske uddannelsesinstitutioner, 42
procent på erhvervsakademierne, 39 procent
på maritime uddannelsesinstitutioner og 34
procent på universiteterne (29 procent inkl.
ph.d.-stipendiater).
Universiteter inkl. ph.d.
Professionshøjskoler
Kunstneriske
Universiteter eks. ph.d.
Erhvervsakademier
Maritime
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af data fra Moderniseringsstyrel-
sen.
Anm.: Opgjort på baggrund af 2. kvartal. Opgørelsen
inkluderer alle ansatte, herunder administrative.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
14
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0015.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
1.3 Bygninger og ressourceforbrug
De videregående uddannelsesinstitutioner
råder samlet over 3,8 mio. m
2
(2014), hvoraf
universiteterne råder over 2,8 mio. m
2
og
professionshøjskolerne råder over 0,7 mio.
m
2
. Flertallet af institutionerne har bygnings-
mæssigt selveje. Hovedparten af arealet er
imidlertid bygninger lejet af staten gennem
Statens Ejendomsadministration.
I perioden 2010 til 2014 har der været en stig-
ning i det samlede arealforbrug på 8 procent.
Samtidigt er institutionernes indtægter samlet
steget med ca. 15 procent.
Data for universiteterne og professionshøjsko-
lerne viser, at institutionerne har øget deres
indtægter i forhold til arealforbruget fra ca.
8.800 kr. pr. m
2
til ca. 9.400 kr. pr. m
2
. Det
svarer til en stigning på 6 procent i samme
periode. Målt i antal kvadratmeter pr. stude-
rende har der samlet været et fald fra 24 til 21
m
2
pr. studerende i perioden på institutioner-
ne samlet. Institutionerne har dermed gen-
nemført en effektivisering af arealudnyttelsen
i perioden 2010-2014.
EU-direktivet om energieffektivisering sætter
mål for, hvor meget EU skal reducere sit ener-
giforbrug frem mod 2020. Formålet er at ned-
bringe bruttoenergiforbruget og mindske
miljøbelastningen. I Danmark er direktivet
blandt andet implementeret ved at fastsætte et
energireduktionsmål på 14 pct. fra 2006 til
2020. Reduktionsmålet omfatter alle statslige
institutioner, herunder de videregående ud-
dannelsesinstitutioner.
Ressourceforbruget er reduceret set i forhold
til stigningen i studenterårsværk.
Energieffektiviseringerne kan blandt andet
understøttes ved energieffektiviseringer, ef-
fektiv drift af bygninger, fremme af energibe-
sparende adfærd og indkøb af energieffektivt
udstyr.
Figur 1.8
Kvadratmeter pr. studenterårsværk fordelt på
institutionstyper, 2010-2014
Figur 1.9
Udvikling i el, varme og vand samt bygningsareal
og studenterårsværk (STÅ) for de videregående
uddannelsesinstitutioner samlet, 2006-2014
Index (2006=100)
140
130
120
110
100
90
80
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
El
STÅ
Varme
Areal
Vand
Index
140
130
120
110
100
90
80
Kvm pr. studenterårsværk
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2010
2011
2012
Kvm pr. studenterårsværk
40
35
30
25
20
15
10
5
0
2013
2014
Maritime
Erhvervsaka.
Professionsh.
Kunstneriske
Universiteter
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers beregninger på baggrund af oplysninger fra institutionerne.
Anm: Opgørelserne indeholder institutionernes samlede areal, herunder til administration og forskning. Data før 2010
bygger for nogle institutioner delvist på et estimat.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
15
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0016.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Uddannelse
Styrelsen for Videregående Uddannelser
16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0017.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
2. Uddannelse
Der udbydes videregående uddannelser på universiteter, professionshøj-
skoler, erhvervsakademier, kunstneriske og maritime uddannelsesinstitu-
tioner. Dette afsnit viser tendenser for uddannelsesaktiviteten i sektoren.
Der var 275.000 studerende på de videregående uddannelser i 2014.
2.1 Uddannelsesniveau og demografi
Institutionerne for videregående uddannelser
har i en længere årrække været i et vækstsce-
narie, hvor der kontinuerligt var en øget til-
gang af studerende.
Samtidig har der de sidste 15 år været øgede
ungdomsårgange, idet antallet af 19-årige er
steget fra 56.300 i 2001 til 74.700 i 2015.
Fremadrettet vil antallet af 19-årige i de dan-
ske ungdomsårgange imidlertid faldet. Der vil
dog fortsat frem til 2020 være en stigning i
antallet af 25-årige.
Figur 2.1
Demografisk udvikling i form af antal 19- og 25-
årige, antal, 2000-2035
Antal
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
2000
2005
19 år
2010
2015 2020
25 år
2025
2030
2035
Der har været en betydelig stigning i andelen
af ungdomsårgangene, der gennemfører en
videregående uddannelse. For 2013 forventes
ca. 62 procent af ungdomsårgangen at gen-
nemføre en videregående uddannelse senest
25 år efter 9. klasse. Fra 2007 til 2014 er ande-
len steget ca. 14 procentpoint.
Figur 2.2
Forventet gennemførelse 25 år efter 9. klasse,
1990-2014.
Procent
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Procent
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Videregående uddannelse
Heraf erhvervsakademiuddannelse mv.
Heraf professionsbacheloruddannelse mv.
Heraf kandidatuddannelse mv.
Kilde: Beregninger af Styrelsen for It og Læring på
baggrund af data fra Danmarks Statistik.
Kilde: Danmarks Statistik.
Anm.: Fremskrivningen for 2015-2035 er baseret på
antal personer pr. årgang (registreret i 2015).
Set i et internationalt perspektiv ligger Dan-
mark i 2013 på niveau med gennemsnittet for
OECD-landene i forhold til andelen af 25-34
årige med en videregående uddannelse (41
pct.). Andelen er lavere i Danmark end i Nor-
ge, Sverige og USA (ca. 45 pct.), men højere
end Finland, Island (38 pct.) og Tyskland (30
pct.).
Styrelsen for Videregående Uddannelser
17
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0018.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Figur 2.3
25-34 årige med en videregående uddannelse,
2013
Procent
70
60
50
40
30
20
10
0
TUR
ITA
AUS
MEX
CZE
POR
SLO
GER
HUN
GRE
SLV
ICE
EU21
FIN
OECD
NZE
SPA
DEN
POL
BEL
NET
SWI
EST
FRA
USA
SWE
ISR
ASL
NOR
LUX
UK
IRE
CAN
JAP
KOR
Procent
70
60
50
40
30
20
10
0
Akkreditering og prækvalifikation
Akkreditering er en metode til ekstern kvali-
tetssikring. Med lov om akkreditering af vide-
regående uddannelsesinstitutioner, som tråd-
te i kraft 1. juli 2013, blev institutionsakkredi-
tering indført. Institutionsakkreditering skal
over en årrække afløse akkrediteringen af
uddannelser. Alle akkrediteringsopgaver på
uddannelsesområdet varetages af Danmarks
Akkrediteringsinstitution.
Med institutionsakkreditering er det op til
institutionerne selv at fastsætte det system,
der bedst sikrer og udvikler kvaliteten og
relevansen af deres uddannelser. På bag-
grund af en akkrediteringsrapport om institu-
tionens kvalitetssikringssystem træffer Ak-
krediteringsrådet afgørelse i form af en posi-
tiv, betinget positiv eller afslag på instituti-
onsakkreditering. Akkrediteringsrådet har i
2014 og 2015 i alt truffet 7 afgørelser om
institutionsakkreditering. Akkreditering af
nye og eksisterende uddannelser fortsætter
for institutioner, som ikke er positivt institu-
tionsakkrediteret.
Alle nye uddannelser og nye uddannelsesud-
bud skal med akkrediteringsloven prækvalifi-
ceres. Prækvalifikation er en vurdering af, om
den nye uddannelse eller det nye uddannel-
sesudbud er samfundsøkonomisk og uddan-
nelsespolitisk hensigtsmæssigt og i øvrigt
opfylder lovgivningsmæssige krav. Den gen-
nemføres uanset om institutionen har opnået
institutionsakkreditering eller ej.
Uddannelses- og forskningsministeren har
nedsat et rådgivende udvalg for vurdering af
udbud af videregående uddannelser (RUVU),
som vurderer ansøgninger om prækvalifikati-
on og rådgiver ministeren om principielle
spørgsmål knyttet hertil.
RUVU har siden opstarten den 1. oktober
2013 vurderet 50 ansøgninger om nye ud-
dannelser og 101 ansøgninger om nye udbud
og dubleringer af eksisterende uddannelses-
udbud (pr. 15. september 2015). I alt 151 an-
søgninger. Heraf har RUVU indstillet 81 an-
søgninger til godkendelse.
Danmark
OECD-gennemsnit
EU21-gennemsnit
Kilde: OECD.
Anm.: Den internationale sammenligning er baseret på
spørgeundersøgelsen LabourForce Survey (LFS). En
større del af de danske data er baseret på registerdata,
hvilket kan påvirke sammenligneligheden mellem de
danske og internationale tal, jf. Factbook.
Samlet set har Danmark et højt kompetence-
niveau. Fra 2015 viser udviklingen i ungdoms-
årgangene imidlertid et vigende rekrutterings-
grundlag i forhold til 19-årige.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
18
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0019.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
2.2 Fra optag til beskæftigelse
Tilgang af studerende
I 2014 var tilgangen af studerende til de vide-
regående uddannelser ca. 73.500 studerende.
Den årlige tilgang af studerende til de videre-
gående uddannelsesinstitutioners er steget
med 22 pct. fra 2010 til 2014, idet stigningen
fra 2013 til 2014 aftog til 2 pct.
Antallet af fuldførte dimittender var ca. 41.500
studerende i 2014, og der har været en stig-
ning på 24 procent fra 2010 til 2014. Stignin-
gen i antal fuldførte var tiltagende over perio-
den, sådan at stigningen fra 2013 til 2014 var
12 procent.
Figur 2.4
Tilgang af studerende og antal fuldførte på ud-
dannelser under Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet, 2010-2014
Antal
80.000
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
2010
Tilgang
2011
2012
Fuldførte
2012
2014
Antal
80.000
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
Figur 2.5
Tilgang af studerende på institutioner under
Uddannelses- og Forskningsministeriet, 2010-
2014
Antal
80.000
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
2010
2011
2012
2012
2014
Universiteter
Professionshøjskoler
Maritime uddannelsesinstitutioner
Kunstneriske og kulturelle uddannelsesinstitutioner
Erhvervsakademier
Antal
80.000
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
Anm.: Tilgang er opgjort for perioden 1. oktober året før
til 30. september i året. Kandidatuddannelser er ikke
inkluderet.
Stigningen i tilgangen har fra 2010 til 2014
været størst på erhvervsakademierne med 48
pct., mens stigningen var 19 pct. på universite-
terne og 14 pct. på professionshøjskolerne. De
maritime uddannelsesinstitutioner har haft en
stigning på 18 pct. På de kunstneriske uddan-
nelsesinstitutioner er tilgangen faldet 15 pct.
fra 2010 til 2014, men med større udsving
over perioden.
Det seneste år fra 2013 til 2014 har erhvervs-
akademierne haft en vækst i tilgangen på 9
pct., mens universiteterne, professionshøjsko-
lerne og de martime institutioner har ligget
omtrent på samme niveau som året før.
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
Anm: Tilgang og fuldførte er opgjort for perioden 1.
oktober året før til 30. september i året. Ved tilgang er
kandidatuddannelser ikke inkluderet. Ved fuldførte er
akademiske bachelorer ikke inkluderet.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
19
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0020.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Figur 2.6
Tilgang af studerende på de akademiske bache-
loruddannelser fordelt på hovedområder, 2010-
2014
Antal
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2010
2011
2012
2013
Natur, bach.
Sundhed, bach.
2014
Antal
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
For professionsbacheloruddannelserne er
tilgangen på sundhedsområdet steget 6 pct.,
mens det pædagogiske område er faldet 2 pct.
fra 2010 til 2014. På det tekniske område steg
tilgangen med 34 pct. i perioden. De tre om-
råder udgør tilsammen tre fjerdedel af tilgan-
gen på professionsbacheloruddannelserne. På
de mindre områder design og det økonomisk
merkantile er tilgangen mere end fordoblet.
I 2014 udgjorde områderne sundhed og pæ-
dagogik 52,8 pct. af den årlige tilgang på pro-
fessionshøjskolerne mod 62,7 pct. i 2010.
Figur 2.8
Tilgang af studerende på erhvervsakademiud-
dannelserne fordelt på områder, 2010-2014
Antal
Antal
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2010
2011
2012
Bio- og laboratorietek.
It-faglige
Sundhedsfaglige
Økonomisk-merkantile
2013
2014
Designfaglige
Samfundsfaglige
Tekniske
Humaniora, bach.
Samfund, bach.
Teknik, bach.
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik.
For de akademiske bacheloruddannelser har
alle hovedområder haft en stigning i tilgangen,
idet stigningen fra 2010 til 2014 særligt har
fundet sted inden for teknisk videnskab og
naturvidenskab.
I 2014 udgjorde naturvidenskab og teknisk
videnskab 27,3 pct. af den årlige tilgang på de
akademiske bacheloruddannelser mod 24,7
pct. i 2010. Samfundsvidenskab og humaniora
udgjorde 64,8 pct. af den årlige tilgang mod
66,6 pct. i 2010.
Figur 2.7
Tilgang af studerende på professionsbachelor-
uddannelserne fordelt på områder, 2010-2014
Antal
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2010
2011
2012
2013
2014
Design
Pædagogik
Sundhed
Økonomisk/merkantil
Antal
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Medie, kommunikation, it
Samfund
Teknik
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
For erhvervsakademiuddannelserne har den
største stigning i tilgangen af studerende væ-
ret på det it-faglige og det økonomisk merkan-
tile område (hhv. 49 og 36 pct. fra 2010 til
2014).
I 2014 udgjorde disse to områder 74,3 pct. af
den årlige tilgang på erhvervsakademierne
mod 71,7 pct. i 2010.
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
Styrelsen for Videregående Uddannelser
20
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0021.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Frafald
Frafaldet på første år af de videregående ud-
dannelsesinstitutioner er samlet 15,5 procent i
2014, hvilket er på niveau med 2012 og 2013.
Der har dog været en stigning på 1,3 procent-
point i forhold til 2010.
Figur 2.9
Frafald på første år af uddannelserne fordelt på
institutionstyper, 2010-2014
Procent
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2010
2011
2012
2013
2014
Erhvervsakademier
Kunstneriske og kulturelle uddannelsesinstitutioner
Maritime uddannelsesinstitutioner
Professionshøjskoler
Universiteter
Procent
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Figur 2.10
Frafald på første år af bacheloruddannelserne
fordelt på hovedområder, 2010-2014
Procent
20%
18%
16%
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
2010
2011
2012
2013
Natur
Sundhed
2014
Humaniora
Samfund
Teknik
Procent
20%
15%
10%
5%
0%
Styrelsen for Videregående Uddannelsers beregninger på
baggrund af data fra Danmarks Statistik.
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers bereg-
ninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik.
Anm: Frafaldet er opgjort for studerende, der er tilgået i
perioden 1. oktober året før til 30. september i året, og
som inden for et år efter den faktiske påbegyndelsesdato
har afbrudt uddannelsen. Inkluderer uddannelser under
Uddannelsesministeriet ressort.
For de akademiske bacheloruddannelser har
alle hovedområder haft en stigning i frafaldet
fra 2013 til 2014. Frafaldet er steget mest på
de tekniske videnskaber med 3 procentpoint,
mens frafaldet på de øvrige hovedområder er
steget med ca. 1 procentpoint. Spredningen i
frafaldsprocenten på institutionsniveau er 2,8
procentpoint mellem universiteterne.
Figur 2.11
Frafald på første år af professionsbachelorud-
dannelserne fordelt på områder, 2010-2014
Procent
20%
15%
10%
5%
0%
2010
2011
2012
Design
Pædagogik
Sundhed
Økonomisk/merkantil
Procent
20%
15%
10%
5%
0%
2013
2014
Medie, kommunikation, it
Samfund
Teknik
Frafaldet har i hele perioden været størst på
erhvervsakademierne, hvor det har ligget
mellem 19,4 pct. og 20,9 pct. På universiteter-
ne er frafaldet steget fra 13,4 pct. i 2010 til
15,7 pct. i 2014. På professionshøjskolerne er
frafaldet på samme niveau over perioden (fra-
faldet var 13,2 pct. i 2014), mens der på de
kunstneriske og de maritime uddannelsesin-
stitutioner er udsving på hhv. 2 og 4 procent-
point (frafaldet var hhv. 6,1 pct. og 9,5 pct. i
2014).
Styrelsen for Videregående Uddannelsers beregninger på
baggrund af data fra Danmarks Statistik.
På professionsbacheloruddannelserne har der
været et mindre fald i frafald fra 2013 til 2014
på det økonomisk merkantile og det pædago-
giske område (hhv. 2,0 og 1,1 procentpoint),
Styrelsen for Videregående Uddannelser
21
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0022.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
mens det tekniske område har haft en stigning
(1,1 procentpoint).
Figur 2.12
Frafald på første år af erhvervsakademiuddan-
nelserne fordelt på områder, 2010-2014
Procent
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2010
2011
2012
2013
2014
Bio- og laboratorietek.
It-faglige
Sundhedsfaglige
Økonomisk-merkantile
Designfaglige
Samfundsfaglige
Tekniske
Procent
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Professionshøjskolen UC Syd har et tværgåen-
de samarbejde med kommunen for at involve-
re og fastholde de studerende.
Erhvervsakademierne arbejder på forskellig
vis, systematisk med at nedbringe frafald på
første studieår. Der sættes overordnet ind på
følgende områder:
før optag og studiestart: f.eks. informati-
onsmøder og individuelle samtaler bl.a.
med fokus på forventningsafstemning og
identifikation af særlige behov hos de
fremtidige studerende, workshops ved stu-
diestart.
udvikling af undervisningen: f. eks. blen-
ded learning og modulopbygning af ud-
dannelser, øget fokus på evaluering af un-
dervisningen, virksomhedsbesøg tidligt på
studiet og nye værktøjer til undervisere
med henblik på at fastholde de studeren-
des motivation.
med studieunderstøttende aktiviteter:
f.eks. studiestartprøver, ekstra undervis-
ning og specielle kursusforløb i f.eks. ma-
tematik
med administrative procedurer: fraværsre-
gistrering, registrering af frafaldstruede,
reduceret optag på dispensation,
vejledningstiltag: tilbud om coaching sam-
taler, feedback, øget studievejledning, hur-
tig kontakt til frafaldstruede, fokus på vej-
ledning om ikke-faglige problemstillinger.
Disse initiativer, der er rettet mod at mindske
frafaldet, kan genfindes på tværs af den vide-
regående uddannelsessektor.
Styrelsen for Videregående Uddannelsers beregninger på
baggrund af data fra Danmarks Statistik.
På erhvervsakademiuddannelserne er frafal-
det højest på de it-faglige og økonomisk-
merkantile område (frafaldet var hhv. 24,3 og
20,6 pct. i 2014). Det er samtidig de uddan-
nelser, der har trefjerdedel af tilgangen til
erhvervsakademiuddannelserne.
Initiativer
De videregående uddannelsesinstitutioner har
gennemgående fokus på at nedbringe frafald.
På Aarhus Maskinmesterskole er der afsat
ressourcer svarende til et halvt årsværk til at
fokusere på de studerendes trivsel på første
semester og til samarbejdet mellem undervi-
serne om den enkelte studerende. Der afhol-
des bl.a. trivselssamtaler med alle nystartede
studerende i starten af deres studieforløb.
Syddansk Universitet undersøger karakteristi-
ka ved studerende, der klarer sig godt og har
en målsætning om at mindst 25 pct. af alle de
bachelorstuderende fra 2017 optages på bag-
grund af karakter i kombination med tests og
interviews.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
22
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0023.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Studietid
Samlet var de studerende på de videregående
uddannelser, som færdiggjorde deres uddan-
nelser i 2014, i gennemsnit forsinket med 7,8
måneder. Overskridelsen af normeret studie-
tid dækker over store forskelle mellem institu-
tionstyperne og uddannelsestyperne.
Figur 2.13
Overskridelse af normeret studietid fordelt på
institutionstyper, 2010-2014
Måneder
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
2010
2011
2012
2013
2014
Erhvervsakademier
Kunstneriske og kulturelle uddannelsesinstitutioner
Professionshøjskoler
Universiteter
Måneder
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
professionsbacheloruddannelserne) og 9,6
måneder på kandidatuddannelserne.
Figur 2.14
Overskridelse af normeret studietid fordelt på
uddannelsestyper, 2010-2014
Måneder
14
12
10
8
6
4
2
0
2010
2011
2012
2013
2014
Akademisk bachelor
Delte kandidatuddannelser
Erhvervsakademiuddannelser (EA)
Professionsbachelorer
Måneder
14
12
10
8
6
4
2
0
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks Statistik.
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks Statistik.
Anm: Studietiden er opgjort for studerende, der har
fuldført i perioden 1. oktober året før til 30. september i
året. Tid under orlov er inkluderet i den samlede studie-
tid. Merit fra andre uddannelser indgår ikke i den samle-
de studietid. Forløb som normeret afsluttes lige før en
sommerferie, fratrækkes 2 måneder i normeret studietid
(fx en 3-årig bachelor, som er påbegyndt i september).
Inkluderer uddannelser og institutioner under Uddannel-
sesministeriets ressort.
For universiteterne er overskridelse af norme-
ret studietid uændret på bacheloruddannel-
serne (inkl. professionsbacheloruddannelser-
ne) og steget med 0,2 måneder på kandidat-
uddannelserne fra 2013 til 2014.
Effektive studieforløb
Som følge af reform af SU-systemet og
rammerne for studiegennemførelse fra
2013 skal universitetssektoren samlet re-
ducere den gennemsnitlige overskridelse af
normeret studietid med 4,3 måneder frem
mod 2020 (opgjort på baggrund af studie-
tiden i 2019). Reduktionsmålet for 2015 er
0,4 måneder. Universiteterne har mellem
2011 og 2014 reduceret studietiden med
1,4 måneder.
Hvert universitet skal indfri et institutions-
specifikt reduktionsmål (2020-mål), som
er beregnet ud fra den gennemsnitlige
studietid på universitetet i 2011. Hvis alle
universiteter indfrier reduktionsmålet, vil
universitetssektorens gennemsnitlige over-
skridelse af normeret studietid være redu-
ceret til 9,6 måneder i 2020.
Den største gennemsnitlige overskridelse af
den normerede studietid i 2014 er på universi-
teterne (12,3 måneder) og de kunstneriske
uddannelsesinstitutioner (12,2 måneder). Fra
2010 til 2014 er den gennemsnitlige studietid
steget med 1,9 måneder på de kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, mens universiteter-
ne har reduceret studietiden med 4,5 måne-
der.
For universiteterne er den gennemsnitlige
overskridelse af normeret studietid i 2014 2,7
måneder på bacheloruddannelserne (inkl.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0024.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Figur 2.15
Overskridelse af normeret studietid og redukti-
onsmål fordelt på universiteterne, 2011 og 2014
Måneder
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
KU
2011
AU
SDU
RUC
AAU
CBS
DTU
ITU
2014
2015-mål
2020-mål
Måneder
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks statistik
Der er betydelig forskelle mellem universite-
terne, hvor særligt Aalborg Universitet skiller
sig ud med meget lav gennemsnitlig overskri-
delse af normeret studietid.
Figur 2.16
Overskridelse af normeret studietid på kandi-
datuddannelserne fordelt på hovedområder,
2010-2014
Måneder
20
15
10
5
0
2010
2011
2012
Natur
Teknik
2013
2014
Samfund
Måneder
20
15
10
5
0
Især på universiteterne arbejdes der med at
nedbringe studietiden helt fra udvælgelse af
studerende til færdiggørelse af studiet. Som
eksempler på initiativer kan nævnes:
Øget anvendelse af supplerende optagel-
seskriterier for at optage de mest motive-
rede studerende.
Udbud af sommerkurser og intensive kur-
ser, så der er mulighed for undervisning
året rundt og for at tage et ekstra kursus på
forhånd eller efterfølgende, hvis den stude-
rende er kommet bagud.
Gennemgang og revision af studieordnin-
ger blandt andet med henblik på at identi-
ficere aktiviteter i studie-programmet, der
kan have en studietidsforlængende effekt.
Fastholdelse af krav til orlov og skærpede
regler for studieaktivitet.
Tilmelding til kurser via udarbejdelse af
individuel studieplan, der både giver tidlig
refleksion over studieforløb og en tilrette-
lagt studieplan.
Systematisk tildeling af specialevejleder.
En lang række af initiativerne vedr. tilrette-
læggelse og udvikling af undervisning samt
tilbud om vejledning er både møntet på at
nedbringe frafald på første studieår og mind-
ske overskridelse af den normerede studietid.
Universiteterne har desuden arbejdet med at
færdiggøre studerende, der har været indskre-
vet længe, hvilket kan have en forlængende
effekt på den gennemsnitlige studietid på
kortere sigt.
Humaniora
Sundhed
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks Statistik.
For kandidatuddannelserne er overskridelsen
af normeret studietid højest på hovedområ-
derne humaniora og derefter samfunds- og
naturvidenskab. Det er samtidig de hovedom-
råder, hvor studietiden er reduceret i perioden
2010 til 2014. På de tekniske videnskaber og
sundhedsvidenskab har der været en stigning i
studietiden fra 2010 til 2014.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
24
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0025.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Nyuddannedes ledighed
Dimittenderne på de videregående uddannel-
sesinstitutioner oplevede en stigning i ledig-
heden fra 2009 til 2012, hvor dansk økonomi
har været præget af lavkonjunktur efter den
finansielle krise.
Figur 2.17
Ledighed for dimittender efter kvartal 4-7 for-
delt på institutionstyper, 2009-2012
Procent
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2009
2010
2011
2012
Erhvervsakademier
Kunstneriske og kulturelle uddannelsesinstitutioner
Maritime uddannelsesinstitutioner
Professionshøjskoler
Universiteter
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Figur 2.18
Ledighed for dimittender fra kandidatuddannel-
ser fordelt på hovedområder, 2009-2012
Procent
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2009
Humaniora
Sundhed
2010
Natur
Teknik
2011
2012
Samfund
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks statistik
Anm.: Bruttoledighedsgrad opgjort for dimittender fuld-
ført i et givent år opgjort 4-7 kvartaler efter fuldførelse.
Inkluderer uddannelser og institutioner under Uddannel-
sesministeriets ressort.
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks statistik
Anm.: Bruttoledighedsgrad opgjort for dimittender fuld-
ført i et givent år opgjort 4-7 kvartaler efter fuldførelse.
Inkluderer uddannelser og institutioner under Uddannel-
sesministeriets ressort.
For kandidatuddannelserne var ledigheden
højest på humaniora (22,9 pct.) og lavest på
sundhedsvidenskab (3,9 pct.). Ledigheden for
de øvrige hovedområder ligger marginalt un-
der gennemsnittet for universiteterne (10-12
pct.).
Figur 2.19
Ledighed for dimittender fra professionsbache-
loruddannelser fordelt på områder, 2009-2012
Procent
40%
30%
20%
10%
0%
2009
2010
Design
Pædagogik
Sundhed
Økonomisk/merkantil
Procent
40%
30%
20%
10%
0%
2011
2012
Medie, kommunikation, it
Samfund
Teknik
Ledigheden var 11,7 procent for de videregå-
ende uddannelser samlet for dimittender, der
fuldførte i 2012 opgjort kvartal 4-7 efter fuld-
førelse. Ledigheden var højest for de stude-
rende, der var dimitteret fra de kunstneriske
uddannelsesinstitutioner (30,7 pct.) og lavest
fra de maritime uddannelsesinstitutioner (6,8
pct.). Ledigheden for dimittender fra universi-
teter (12,6 pct.), professionshøjskoler (10,4
pct.) og erhvervsakademier (11,4 pct.) lå tæt
på landsgennemsnittet.
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks statistik
Anm.: Bruttoledighedsgrad opgjort for dimittender fuld-
ført i et givent år opgjort 4-7 kvartaler efter fuldførelse.
Inkluderer uddannelser og institutioner under Uddannel-
sesministeriets ressort.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
25
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0026.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
For professionsbacheloruddannelserne var
ledigheden lavest på områderne sundhed (6,6
pct.), samfund (8,9 pct.) og teknik (9,6 pct.),
der samtidig udgør ca. halvdelen af tilgangen
på professionsbacheloruddannelserne. På det
pædagogiske område, der udgør en tredjedel
af tilgangen, var ledigheden et procentpoint
over gennemsnittet for professionsbachelo-
rerne. På områderne design, medie/kommu-
nikation og økonomisk/merkantil var ledighe-
den over gennemsnittet for professionsbache-
loruddannelserne.
Figur 2.20
Ledighed for dimittender fra erhvervsakademi-
uddannelser fordelt på områder, 2009-2012
Procent
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2009
2010
2011
2012
Designfaglige
Samfundsfaglige
Tekniske
Bio- og laboratorietek.
It-faglige
Sundhedsfaglige
Økonomisk-merkantile
Procent
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Optag flyttes til uddannelser med
bedre jobmulighed
I efteråret 2014 blev der indført en model
med et loft over optaget på en række videre-
gående uddannelser på universiteterne,
professionshøjskolerne og erhvervsakade-
mierne, som har haft en systematisk og
markant overledighed målt i forhold til
øvrige dimittender fra de videregående
uddannelser.
Målet med en øget brug af dimensionering
på de videregående uddannelser er at flytte
optaget fra uddannelser med systematisk og
markant overledighed blandt dimittenderne
til uddannelser med bedre jobudsigter.
Udgangspunktet for dimensionering på de
videregående uddannelser er ledigheden for
dimittender målt i 4. til 7. kvartal efter af-
slutning af studierne. Uddannelser med
systematisk (70 pct. af op til 10 årgange) og
markant overledighed (2 pct. point højere
end gennemsnittet for dimittender for vide-
regående uddannelser målt i 4. til 7. kvartal
efter afslutning af studierne), der udtages til
dimensionering.
Det samlede optag reduceres frem mod
2020 med 3.500 pladser på de dimensione-
rede uddannelser (erhvervsakademi-, pro-
fessionsbachelor- og kandidatuddannelser),
hertil kommer et reduceret optag på univer-
siteternes bacheloruddannelser, der mod-
svarer reduktionen på kandidatuddannel-
serne. Reduktionen svarer til ca. 5 pct. af
det samlede optag i 2013 på de videregåen-
de uddannelser.
Reduktionen i optaget på de dimensionere-
de bachelor-, erhvervsakademi- og professi-
onsbacheloruddannelser indfases gradvist
over fire år fra 2015 til 2018. På kandidat-
uddannelserne indfases reduktionen fra
2018 til 2020.
Målet er ikke, at færre skal have en videre-
gående uddannelse, men at optaget flyttes
til uddannelser med bedre jobudsigter.
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks Statistik
Anm.: Bruttoledighedsgrad opgjort for dimittender fuld-
ført i et givent år opgjort 4-7 kvartaler efter fuldførelse.
Inkluderer uddannelser og institutioner under Uddannel-
sesministeriets ressort.
For erhvervsakademiuddannelserne var ledig-
heden lavest på områderne økonomisk
/merkantil (8,9 pct.), tekniske (9,4 pct.) og
sundhed (5,3 pct.), der udgør tre femtedele af
tilgangen på erhvervsakademiuddannelserne.
Det bio- og laboratorietekniske område, det it-
faglige område samt det designfaglige område
har en højere ledighed end gennemsnittet
(hhv. 13,5, 13,2 og 12,8 pct. i 2012).
Styrelsen for Videregående Uddannelser
26
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0027.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
2.3 Internationalisering
Institutionerne arbejder med at understøtte
de studerendes muligheder for at opnå fagligt
relevante og efterspurgte internationale kom-
petencer. Tilsvarende kan dygtige studerende
fra udlandet være med til at løfte topniveauet
på de danske uddannelser. Flere undersøgel-
ser peger på, at netop dygtige studerende fra
udlandet er med til at skabe værdi for det
danske samfund.
For uddannelserne foregår den internationale
studentermobilitet dels som studie- eller prak-
tiskophold, hvor studerende tager dele af de-
res uddannelse i udlandet, dels hvor stude-
rende bliver indskrevet på hele uddannelser i
udlandet. For studieophold på dele af uddan-
nelser kan der skelnes mellem studieophold
inden for udvekslingsaftaler mellem instituti-
oner og ophold uden for udvekslingsaftaler
(free movers).
Figur 2.21
Ind- og udgående studerende på udveksling og
hele uddannelser, 2010-2013
Antal
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
2011
2012
2013
2014
Antal
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Hel uddannelse: Danskere i udlandet
Hel uddannelse: Internationale studerende i Danmark
Udveksling: Danskere i udlandet
Udveksling: Internationale studerende i Danmark
hvervsakademierne, hvor andelen er steget fra
8,9 procent i 2013 til 13,1 procent i 2014.
Figur 2.22
Andel af dimittender, der har været på studie-
eller praktikophold i udlandet i løbet af deres
studietid, 2013 og 2014
Procent
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Procentt
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2013
2014
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks Statistik
Inden for udvekslingsaftalerne var der i stu-
dieåret 2013var der ca. 11.000 danske stude-
rende på udveksling i udlandet og ca. 8.500
internationale studerende på udveksling til
Danmark. Fra 2010 til 2013 har der været en
stigning i den udgående mobilitet på 53 pro-
cent og et fald i den indgående mobilitet på
13,5 procent.
For universiteterne er det en tilskudsforud-
sætning, at der er økonomisk balance mellem
den aktivitet, som optjenes af henholdsvis ind-
og udgående studerende på udvekslingsop-
hold. Den samlede tilskudsmæssige regulering
for den økonomiske balance sker akkumuleret
for en treårig periode ved udgangen af 2015.
International studentermobilitet til
hele uddannelser
I 2013 var der ca. 4.300 studerende fra Dan-
mark på en hel uddannelse i udlandet. Antal-
let er opgjort ud fra antallet af personer, der
modtager SU i udlandet til en videregående
uddannelse.
I 2014 var der 26.479 internationale stude-
rende på en hel videregående uddannelse i
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra UFM (SU) og Danmarks Statistik.
Anm.: Er opgjort for perioden 1. oktober året før til 30.
september i året.
Studie- og praktikophold
Andelen af dimittender, der har været på stu-
die eller praktikophold i udlandet, er øget fra
15,9 procent i 2013 til 18,1 procent i 2014.
Andelen er størst blandt kandidatuddannel-
serne (25,6 pct.). Stigningen er størst på er-
Styrelsen for Videregående Uddannelser
27
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0028.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Danmark. Fra 2008 til 2014 er antallet af
internationale studerende på en hel videregå-
ende uddannelse i Danmark næsten fordoblet.
Andelen af internationale studerende på hele
videregående uddannelsers set i forhold til
den samlede bestand af studerende er steget
fra 7,0 procent i 2008 til 9,9 procent i 2014.
Figur 2.23
Antal internationale studerende på en hel vide-
regående uddannelser, 2008-2014
Antal
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Erhvervsakademi
Akademisk bachelor
Professionsbachelor
Kandidat
Antal
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Figur 2.24
Antal internationale studerende fordelt på af-
senderområde, 2006-2014
Antal studerende
16.000
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Norden
Ukendt
Øvrige EU/EØS
Ikke EU/EØS
Antal studerende
16.000
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks Statistik
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks Statistik
I 2014 var der ca. 20.000 internationale stu-
derende fra EU/EØS-landene på en hel ud-
dannelse, herunder 5.500 studerende fra Nor-
den. Det konstateres, at en stigende andel af
de internationale studerende er ikke opgjort
med afsenderområde (ca. 3.800). Erfarings-
mæssigt vil størstedelen af denne gruppe være
fra EU/EØS-lande.
De internationale studerende fra et land uden
for EU/EØS-landene udgjorde ca. 2.700 stu-
derende i 2014, hvilket er et fald på 22. pct. i
forhold til 2008. Samlet udgør de internatio-
nale studerende fra et land uden for EU/EØS-
landene ca. 10 procent af de internationale
studerende på hele uddannelser, hvor den
øvrige del kommer fra EU/EØS-landene, her-
under de nordiske lande.
Et år efter endt uddannelse er over halvdelen
af dimittenderne i Danmark, hvorefter ande-
len falder de følgende to år. Internationale
studerende fra Norden rejser i højere grad
hjem igen, mens studerende fra lande uden
for EU/EØS i højere grad bliver. En del af de
internationale dimittender fortsætter deres
studier i Danmark, men hovedpart finder
beskæftigelse.
Hovedparten af de internationale studerende
er på bachelor- og kandidatuddannelser. I
perioden 2008 til 2014 har der været en stig-
ning i antallet af internationale studerende på
hele kandidat-, professionsbachelor- og er-
hvervsakademiuddannelser.
Stigningen i internationale studerende på hele
uddannelser skyldes en stigning i antallet af
studerende fra EU/EØS-landene uden for
Norden, der er mere end fordoblet i perioden.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
28
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0029.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
2.4 Efter- og videreuddannelse
De videregående uddannelsesinstitutioner
udbyder efter- og videreuddannelse og har
samlet et udbud af 86 masteruddannelser, 47
diplomuddannelser og 30 akademiuddannel-
ser. Hertil kommer enkeltfagsaktiviteter på
ordinære uddannelser.
Figur 2.25
Antal årsstuderende på efter- og videreuddan-
nelse fordelt på institutionstyper, 2009-2013
Antal årselever
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2009
2010
2011
2012
2013
Erhvervsakademier
Univeristeter
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Professionshøjskoler
Figur 2.26
Antal årselever på efter- og videreuddannelse
pr. 1.000 ordinære studerende fordel på institu-
tionstyper, 2013
Antal pr. 1.000
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
Erhvervsakad.
Professionshøjsk.
Univeristeter
Antal pr. 1.000
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks Statistik
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelser på bag-
grund af data fra Danmarks Statistik
I gennemsnit havde institutionerne 86 årsele-
ver pr. 1.000 ordinære studerende. I forhold
til antallet af ordinære studerende var efter-
og videreuddannelsesaktiviteten højere på
erhvervsakademierne og professionshøjsko-
lerne end på universiteterne.
Efter- og videreuddannelse har forskelligt
volumen på institutionerne, idet antallet vari-
erer mellem 18 og 336 årselever pr. 1.000
ordinære studerende.
Øget voksen- og efteruddannelse
I 2014 blev der afsat en pulje på 1 mia. kr.
til mere og bedre voksen- og efteruddan-
nelse (VEU), herunder 357 mio. kr. til at
give faglærte bedre muligheder for at få
videregående efteruddannelse. På den
baggrund arbejder erhvervsakademier og
professionshøjskoler i samarbejde med
maskinmesterskolerne med at styrke akti-
viteten på akademiuddannelserne inden
for det tekniske og produktionsrettede
område. Indsatsen løber frem til 2020.
I 2013 var der 153.000 kursister svarende til
20.900 årselever. Antallet af årselever fordelte
sig med 9.600 på professionshøjskolerne,
5.300 på erhvervsakademierne og 6.000 på
universiteterne.
Samlet for de videregående uddannelsesinsti-
tutioner har aktiviteten målt i årselever været
stigende fra 2009 til 2012, hvorefter der er et
fald på 7 pct. til 2013.
I gennemsnit var der 6,7 kursister pr. årselev i
2013, hvor universiteterne og erhvervsakade-
mierne i gennemsnit har marginalt længere
forløb (eller mere intensive inden for den
samme periode) end professionshøjskolerne.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
29
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0030.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Forskning
Styrelsen for Videregående Uddannelser
30
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0031.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
3. Forskning
Blandt de videregående uddannelsesinstitutioner har universiteterne og
de kunstneriske uddannelsesinstitutioner til opgave at drive forskning
inden for deres fagområder. Dette afsnit giver et overblik over ph.d.-
uddannelse, videnskabelige publikationer og tiltrækning af eksterne midler
til forskning.
Universiteterne har til opgave at drive forsk-
ning indtil højeste internationale niveau inden
for sine fagområder. Tilsvarende har de
kunstneriske uddannelsesinstitutioner til
opgave på videnskabeligt grundlag at drive
forskning.
Professionshøjskolerne og erhvervsakademi-
erne har til opgave at varetage praksisnære og
anvendelsesorienterede forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter i relation til deres uddannel-
sesområder. Professionshøjskolerne og er-
hvervsakademierne udgav i 2013 et viden-
regnskab om aktiviteten.
3.1 Ph.d.-uddannelse
Det politiske mål for tilgangen til ph.d.-
uddannelsen er en tilgang på mindst 2.400
ph.d.-studerende årligt. Det er en fastholdelse
af niveauet efter fordoblingen af tilgangen fra
2003 til 2010.
I 2013 påbegyndte 2.594 personer ph.d.-
uddannelsen på universiteterne og på de
kunstneriske uddannelsesinstitutioner be-
gyndte 11 personer deres ph.d.-uddannelse.
Antallet af fuldførte ph.d.-forløb var 1.949 i
2013. Dermed begynder tilgangen og antal
fuldførte at konvergere.
Med tilgangen har universitetssektoren indfri-
et det politiske mål om at fastholde en samlet
tilgang på 2.400 ph.d.-studerende årligt.
Forsknings- og udviklingsmidler
(Frascati-midler)
Der er afsat 335,3 mio. kr. i 2015 til at styrke
forsknings- og udviklingsbaseringen af ud-
dannelserne på erhvervsakademierne, profes-
sionshøjskolerne og maritime professionsba-
chelorinstitutioner.
Midlerne skal bidrage til, at styrke viden-
grundlaget og uddannelsernes kvalitet. Mid-
lerne skal bidrage til, at institutionerne vare-
tager praksisnære og anvendelsesorienterede
forsknings- og udviklingsaktiviteter bl.a. i
samarbejde med de øvrige videregående ud-
dannelsesinstitutioner og det omgivende sam-
fund. Det skal styrke koblingen mellem insti-
tutionerne, erhvervsliv og den offentlige sek-
tor. Institutionernes arbejde skal følge Frasca-
ti-manualen, der internationalt definerer
forskning- og udvikling.
Midlerne er blevet tildelt siden 2013 og for de
maritime professionsbachelorinstitutioner fra
2015. Institutionerne er dermed fortsat ved at
kapacitetsopbygge i forhold til de relativt nye
aktiviteter. Styrelsen konstaterer, at der er
igangsat mange og forskellige projekter på
institutionerne, som skal være med til at ud-
vikle og styrke uddannelsernes kvalitet.
Institutionerne har mål for udviklings- og
evidensbasering af uddannelserne i udvik-
lingskontrakterne for 2015-2017. Det under-
støtter, at institutionerne arbejder strategisk
og målrettet med området, og at der skabes
synlighed og dokumentation for resultaterne.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
31
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0032.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Figur 3.1
Tilgang og fuldførte ph.d.-studerende, antal
studerende, 2009-2013
Antal
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
2009
Tilgang
2010
2011
Fuldførte
2012
2013
Antal
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
hedsvidenskab og samfundsvidenskab (ca. 8
pct. hver især).
Universiteterne har gennemgående fokus på
at øge andelen af ekstern finansiering af ph.d.-
forløbene. Finansieringen af den enkelte
ph.d.-studerende sammensættes ofte af både
interne og eksterne finansieringskilder.
Gennemgående er andelen af eksternt finan-
sierede ph.d.-studerende højere på de sund-
hedsvidenskabelige og teknisk videnskabelige
områder.
Figur 3.2
Fuldførte ph.d.-forløb fordelt på hovedområder,
2009-2013.
Antal
700
600
500
400
300
200
100
0
2009
2010
2011
2012
2013
Antal
800
600
400
200
0
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers
beregninger på data fra Danmarks Statistik.
Anm: Er opgjort ud fra kalenderåret.
Figur 3.2
Tilgang af ph.d.-studerende fordelt på hovedom-
råder, 2009-2013.
Antal
1000
800
600
400
200
0
2009
2010
2011
2012
2013
Antal
1000
800
600
400
200
0
Humaniora
Samfundsvidenskab
Teknisk videnskab
Naturvidenskab
Sundhedsvidenskab
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers
beregninger på data fra Danmarks Statistik.
Anm: Er opgjort ud fra kalenderåret.
Humaniora
Samfundsvidenskab
Teknisk videnskab
Naturvidenskab
Sundhedsvidenskab
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers
beregninger på data fra Danmarks Statistik.
Anm: Er opgjort ud fra kalenderåret.
Antallet af fuldførte ph.d.-forløb er steget med
56 procent fra 2009 til 2013. Det natur- og
teknisk videnskabelige hovedområde bidrager
tilsammen med den største andel af fuldførte
ph.d.-forløb (53 pct.).
Der er samlet over perioden sket en stigning
på alle hovedområder. Tilgangen på naturvi-
denskab og teknisk videnskab har tilsammen
været størst i hele perioden (50 pct. i 2013)
efterfulgt af sundhedsvidenskab (27 pct. i
2013).
Fra 2010 til 2013 er tilgangen faldet på natur-
videnskab og teknisk videnskab (ca. 8 pct.
hver især), mens tilgangen er steget på sund-
Styrelsen for Videregående Uddannelser
32
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0033.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Figur 3.3
Fuldførelsestid fordelt på hovedområder, 2009-
2013.
År
4,4
4,2
4
3,8
3,6
3,4
3,2
3
År
4,4
4,2
4
3,8
3,6
3,4
3,2
3
Ledigheden blandt ph.d.er er i gennemsnit 3
procent, opgjort 4-7 kvartaler efter opnåelse af
graden (fuldført i 2012). Ledigheden er lavest
blandt de fuldførte på samfunds- og sund-
hedsvidenskab (2 pct.) og højest på humanio-
ra (6 pct.).
Tematisk tilsyn om internationale
evalueringer af ph.d.-skolerne
I efteråret 2015 færdiggør Styrelsen for
Videregående Uddannelser et tematisk
tilsyn om universiteternes internationale
evalueringer af ph.d.-skolerne. Formålet er
at undersøge, om og hvordan ph.d.-
skolerne har gennemført internationale
evalueringer. Det undersøges desuden, om
de internationale evalueringer fører til
justeringer på ph.d.-skolerne.
Tilsynet er en opfølgning på universitetslo-
vens bestemmelser om internationale eva-
lueringer af ph.d.-skolerne. Desuden øn-
sker styrelsen at understøtte tværgående
videndeling for dermed at bidrage til ar-
bejdet med kvalitetssikring på universite-
terne og ph.d.-skolerne. Den opsamlende
rapport vil blandt andet indeholde en
tværgående sammenligning af de gennem-
førte evalueringer.
2011
2012
2013
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers
beregninger på data fra Danmarks Statistik.
Anm: Er opgjort ud fra kalenderåret. Tid til bedømmelse af
ph.d.-afhandlingen samt orlov indgår i opgørelsen.
Fuldførelsestiden for ph.d.-studerende i 2013
svinger mellem hovedområderne. Teknisk
videnskab ligger lavest med en fuldførelsestid
på 3,8 år, mens samfundsvidenskab har den
længste gennemførelsestid på 4,3 år. For tek-
nisk videnskab har fuldførelsestiden ligget
konstant i 2009-2013, mens der for de øvrige
hovedområder i er sket et fald på 0,1-0,2 år i
perioden.
Universiteterne arbejder med forskellige tiltag
for at understøtte nedbringelse af fuldførelses-
tiden. Der er fokus på de forskellige faser i
ph.d.-forløbet. I startfasen er der eksempler
på skærpede krav til
kommende ph.d.-
studerende. Undervejs i ph.d.-forløbet ar-
bejdes der med
systematiske og systemun-
derstøttede halvårsevalueringsmøder mellem
ph.d.-studerende og hovedvejleder samt
mundtlige og skriftlige evalueringer. Der er
øget fokus på kvalitetssikringen af de ph.d.-
studerendes undervisnings- og videnformid-
lingsforpligtelse. Der arbejdes også med indi-
viduel coaching til ph.d.-studerende og en
karrierementorordning.
I færdiggørelsesfasen er der f.eks.
fokus på
vejledning, færdiggørelsesplan og praktiske
forhold i den afsluttende fase.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
33
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0034.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
3.2 Videnskabelige publikationer
Antallet af videnskabelige publikationer er
samlet steget mellem 2009-2013. I perioden
er antallet af artikler steget markant (46 pct.),
mens antallet af monografier og antologibi-
drag er faldet med hhv. 10 procent og 30 pro-
cent i perioden. Antallet af artikler på niveau 1
er steget 49 procent i perioden, mens antallet
af niveau 2 artikler (artikler udgivet i de mest
anerkendte tidsskrifter) er steget med 39 pro-
cent i perioden.
Figur 3.3
Antal videnskabelige publikationer, 2009-2013
Antal publikationer
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
2009
Monografier
Artikel niveau 2
2010
2011
2012
2013
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Artikel niveau 1
Antologibidrag
Kilde: Styrelsen for Forskning og Innovation, Den
Bibliometriske Forskningsindikator.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
34
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0035.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
3.3 Tiltrækning af eksterne midler
I 2013 blev der i Danmark investeret i alt 58,2
mia. kr. i forskning og udvikling, hvilket er en
stigning på tre procent i forhold til året før.
Stigningen skyldes de offentlige investeringer,
der er øget med 1,2 mia. kr.
De samlede investeringer er steget fra 3,03
procent af BNP i 2012 til 3,08 procent i 2013.
Danmark opfylder hermed EU's Barcelona-
målsætning om, at de samlede investeringer i
forskning og udvikling skal udgøre mindst tre
procent af BNP (heraf 1/3 fra det offentlige og
2/3 fra den private sektor).
Figur 3.4
Offentlig og private investeringer i forskning og
udvikling i forhold til BNP, 2001-2013
Pct. af BNP
Figur 3.5
Tilskudsfinansieret forskning som andel af uni-
versiteternes samlede indtægter fordelt på
kilder, 2007-2014
Procent
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Danske offentlige kilder
EU
Danske private kilder
Øvrige udenlandske kilder
Procent
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers
beregninger på data fra Danske Universiteter.
3%
2%
1%
0%
3%
2%
1%
0%
Der er variationer mellem universiteterne i
forhold til, hvor stor en andel den tilskuds-
finaniserede forskning udgør af de samlede
indtægter. Det er kendetegnende, at nogle
universiteter har øget den tilskudsfinaniserede
forskning samtidigt med en øget tilgang af
studerende. Samtidig kan store enkeltbevillin-
ger vise en øget andel enkelte år.
Figur 3.6
Tilskudsfinansieret forskning som andel af uni-
versiteternes samlede indtægter opgjort pr.
universitet, 2007-2014
Procent
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
KU
AAU
AU
DTU
SDU
CBS
RUC
ITU
Procent
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Erhvervslivet (den private sektor)
Den offentlige sektor
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
På universiteterne udgør den tilskudsfinansie-
rede forskning samlet 6,8 mia. kr. i 2014,
hvilket svarer til ca. 36 procent af de samlede
indtægter. Den tilskudsfinansierede forskning
omfatter tilskud fra forskningsrådssystemet,
Grundforskningsfonden, EU, private fonde og
private virksomheder m.fl.
Der har været en stigning i den tilskudsfinan-
sierede forskning på 64 pct. fra 2007 til 2014.
Stigningen har forholdsmæssigt været størst
fra danske private kilder (88 pct.) og derefter
offentlige tilskud (64 pct.) og EU (58 pct.).
Stigningen har været lavest fra øvrige interna-
tionale kilder (45 pct.).
Kilde: Styrelsen for Videregående Uddannelsers
beregninger på data fra Danske Universiteter.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
35
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Styrelsen for Videregående Uddannelser
36
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Styrelsen for Videregående Uddannelser
37
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Styrelsen for Videregående Uddannelser
38
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
Styrelsen for Videregående Uddannelser
39
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 12: Rapport vedr. udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015, fra uddannelses- og forskningsministeren
1558655_0040.png
Udvikling og resultater på de videregående uddannelsesinstitutioner 2015
DE VIDEREGÅENDE UDDANNELSESINSTITUTIONER
UDVIKLING OG RESULTATER 2015
Langt flertallet af de videregående uddannelsesinstitutioner er statsfinansierede selv-
ejende institutioner med bestyrelser. To har status som statsinstitutioner. Fælles for
institutionerne er, at de har et selvstændigt ansvar for deres virke og udvikling.
Styrelsen for Videregående Uddannelser fører tilsyn med de videregående uddannel-
sesinstitutioners samlede virke. Et centralt element i tilsynet er strategiske drøftelser
og dialog med institutionerne om deres resultater og udvikling i forhold til kerneakti-
viteterne – uddannelse og forskning.
Styrelsen har i 2015 introduceret et nyt tilsynskoncept, hvor tilsynet harmoniseres for
alle de videregående uddannelsesinstitutioner. Tilsynet baseres på en årlig systema-
tisk gennemgang af velkonsoliderede, eksisterende, sammenlignelige nøgletal på
tværs af institutioner og uddannelser. De centrale nøgletal omfatter bl.a. overgang til
beskæftigelse, gennemførelsestider og frafald.
For at fremme transparensen i tilsynet og åbenhed om institutionernes resultater og
udvikling er nøgletallene offentliggjort på ministeriets hjemmeside på adressen
ufm.dk/uds-tilsyn.
På baggrund af gennemgangen af nøgletal er der fra juni til september 2015 gennem-
ført et skriftligt tilsyn, hvor institutionerne har redegjort for udvalgte resultater og
udviklingstendenser. Det fremgår heraf og af institutionernes årsrapporter, at institu-
tionerne arbejder med flere initiativer for at indfri politiske målsætninger og forvent-
ninger fra studerende, erhvervsliv og samfundet generelt.
Denne publikation giver et samlet overblik over tendenserne for de videregående ud-
dannelsesinstitutioners udvikling og resultater. Publikationen bygger på styrelsens
tilsyn med institutionerne på baggrund af nøgletallene og institutionernes årsrappor-
ter for 2014. Der redegøres for institutionernes kerneaktiviteter med uddannelse og
forskning og der redegøres for deres rammer med fokus på økonomi og de væsentlig-
ste udgiftsområder personale og bygninger.
Styrelsen vil afholde tilsynsmøder med alle 37 institutioner i en flerårig kadence. I ok-
tober-december 2015 afholder styrelsen 17 tilsynsmøder på institutionerne. På til-
synsmøderne vil styrelsen drøfte den enkelte institutions resultater og udvikling.
Styrelsen for Videregående Uddannelser
40