Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 118
Offentligt
1610690_0001.png
Årsberetning 2015 –
bilagsdel
Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser
Februar 2016
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0002.png
Udgivet af
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Bredgade 40
1260 København K
Telefon: 7231 7800
E-mail: [email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
Indhold
1. Statistik vedr. uddannelserne
1.1 Optag på uddannelserne
1.2 Ansøgertal til uddannelserne
1.3 Tilgang på uddannelserne
1.4 Fuldførelsesprocenter
1.5 Frafald
1.6 Bestand
1.7 Danske studerende i udlandet
1.8 Efter- og videreuddannelse
1.9 Beskæftigelse, videreuddannelse og ledighed
4
4
7
9
13
15
18
20
22
24
3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0004.png
1. Statistik vedr. uddannel-
serne
1.1 Optag på uddannelserne
Tabel 1.1 Optag på erhvervsakademiuddannelserne 2009-2015
2009
Administrationsøkonom
Automationsteknolog
Autoteknolog
Byggekoordinator
Datamatiker
Designteknolog
Designuddannelsen
Driftsteknolog - Offshore
E-designer
Energiteknolog
Financial controller
Finansøkonom
Handelsøkonom
Industriel Designer
Installatør
IT-teknolog
Jordbrugsteknolog
Klinisk tandtekniker
Laborant
Logistikøkonom
Markedsføringsøkonom
Miljøteknolog
Multimediedesigner
Procesteknolog
Produktionsteknolog
Serviceøkonom
Total
61
0
49
0
737
724
0
25
51
0
0
1.230
266
160
398
242
222
13
359
141
2.040
0
1.588
177
331
639
9.453
2010
74
22
90
0
802
860
0
20
69
79
0
1.358
345
1
409
255
234
12
385
143
2.121
0
1.421
170
293
747
2011
129
51
98
0
859
864
7
19
71
144
0
1.455
424
0
327
295
232
12
438
203
2.179
0
1.580
164
313
969
2012
155
27
135
0
1.017
850
11
53
113
158
80
1.521
476
0
306
394
246
13
441
183
2.520
17
1.659
165
355
1.132
2013
156
55
142
0
1.081
877
12
48
112
125
162
1.493
561
0
274
327
239
12
475
199
2.474
43
1.721
202
365
1.204
2014
151
67
150
87
1.259
848
0
51
126
128
218
1.592
637
0
240
373
295
12
481
207
2.699
49
1.899
219
345
1.480
2015
165
101
125
88
1.034
763
0
53
123
114
276
1.591
618
0
219
297
214
12
474
252
2.874
47
1.617
159
399
1.653
Ændring i pct.
2014-2015
9%
51%
-17%
1%
-18%
-10%
-
4%
-2%
-11%
27%
0%
-3%
-
-9%
-20%
-27%
0%
-1%
22%
6%
-4%
-15%
-27%
16%
12%
-3%
9.910 10.833 12.027 12.359 13.613 13.268
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af institutionernes aktivitetsindberetninger til
finansloven.
4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0005.png
Tabel 1.2 Optag på professionsbacheloruddannelserne 2009-2015.
2009
Afspændingspædagog
Bioanalytiker
Bygningskonstruktør
Diakon
Diakoni og socialpædagogik
Diplomingeniør
Eksport og teknologi
Eksportingeniør
Energimanagement
Ergoterapeut
Erhvervssprog og it-baseret markedsføring
Ernæring og sundhed
Folkeskolelærer
Fysioterapeut
Grafisk fortælling
Grafisk kommunikation
Have- og parkvirksomhed
Jordemoder
Journalist
Karakteranimator
Katastrofe- og risikomanagement
Kommunikation
Kristendom, kultur og kommunikation
Leisure management
Læreruddannelse
Medie- og sonokommunikation
Medieproduktion og ledelse
Multiplatform storytelling and production
Natur- og kulturformidling
Nutrition and Health
Offentlig administration
Optometri
Professionsbachelor i finans
Pædagog
Radiograf
Smykker, teknologi og business
Socialrådgiver
Sygeplejerske
Tandplejer
Tegnsprogs- og mundhåndsystemtolk
Tekstildesign, -håndværk og formidling
TV- og Medietilrettelæggelse
Visuel kommunikation
65
399
1.344
39
0
147
12
60
0
541
23
558
3.289
938
0
122
0
188
267
47
0
0
0
90
78
0
45
0
19
113
79
134
206
4.265
188
0
1.227
3.070
130
49
53
40
0
2010
96
385
1.284
40
0
200
13
75
0
612
35
571
3.627
1.000
0
126
21
185
268
47
45
0
59
99
78
22
60
0
12
74
181
114
266
4.863
216
0
1.341
3.345
142
63
62
40
0
2011
136
378
1.333
50
0
181
24
63
0
621
35
580
3.605
1.051
0
60
27
187
268
46
81
50
60
133
72
24
60
0
24
89
278
125
301
5.312
214
0
1.366
3.282
143
68
73
40
87
2012
139
388
1.437
24
0
192
36
72
0
641
103
582
3.838
1.055
0
62
32
187
272
63
69
55
59
135
66
25
60
0
42
89
394
100
350
5.425
211
35
1.555
3.316
142
64
71
41
84
2013
138
387
1.472
0
37
209
33
89
0
622
104
572
2.994
1.089
20
62
36
187
272
50
70
105
66
138
69
42
60
30
61
87
483
100
427
5.455
212
39
1.571
3.275
141
64
74
41
85
2014
139
399
1.453
0
73
238
34
80
0
632
127
542
2.891
1.089
0
63
33
189
267
53
70
102
59
173
74
40
60
30
92
89
544
95
505
5.183
200
39
1.670
3.382
144
63
71
40
90
2015
132
401
1.453
0
75
352
36
83
18
640
72
537
3.009
1.100
20
55
33
192
268
51
69
106
67
206
76
40
50
30
83
89
575
156
631
5.434
212
42
1.749
3.340
150
63
64
42
91
Ændring i pct.
2014-2015
-5%
1%
0%
-
3%
48%
6%
4%
-
1%
-43%
-1%
4%
1%
-
-13%
0%
2%
0%
-4%
-1%
4%
14%
19%
3%
0%
-17%
0%
-10%
0%
6%
64%
25%
5%
6%
8%
5%
-1%
4%
0%
-10%
5%
1%
5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0006.png
Værdikædeledelse og procesøkonomi
Økonomi og it
Design og business
Total
63
33
123
77
27
292
47
11
366
55
123
510
66
96
528
100
173
600
97
178
562
-3%
3%
-6%
3%
18.154 20.180 21.129 22.385 21.911 22.138 22.896
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af institutionernes aktivitetsindberetninger til
finansloven.
Tabel 1.3 Optag på overbygningsuddannelser (professionsbachelorniveau) 2011 til 2015.
2011
Design og business
Digital konceptudvikling
Innovation og entrepreneurship
International handel og markedsføring
International Hospitality Management
Jordbrugsvirksomhed
Laboratorie-, fødevare-, og procestek
Produktudvikling og teknisk integrat
Softwareudvikling
Sportsmanagement
Teknisk manager offshore
Webudvikling
Total
366
351
0
828
153
40
42
69
126
123
13
271
4.393
2012
510
368
126
898
145
45
42
55
162
130
8
290
4.791
2013
528
341
230
1.007
196
50
47
99
169
177
9
345
5.211
2014
600
382
234
1.021
212
43
48
138
187
180
12
320
5.391
2015
562
414
250
1.121
257
67
63
138
212
190
12
359
5.660
Ændring i pct.
2014-2015
-6%
8%
7%
10%
21%
56%
31%
0%
13%
6%
0%
12%
5%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af institutionernes aktivitetsindberetninger til
finansloven.
Anm.: Optagelsestallene for overbygningsuddannelserne er faktiske optag, dvs. studerende der er startet og er aktive ca. 1
måned efter studiestart. Af den grund kan disse tal ikke direkte sammenlignes med KOT optagene. Bemærk ligeledes, at
optaget for overbyngingsuddannelserne indeholder både forår og efterårsoptaget for det pågældende år.
6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0007.png
1.2 Ansøgertal til uddannelserne
Tabel 1.4 Ansøgere på erhvervsakademiuddannelser 2011-2015
2011
Administrationsøkonom
Automationsteknolog
Autoteknolog
Byggekoordinator
Datamatiker
Designteknolog
Driftsteknolog offshore
E-designer
Energiteknolog
Financial controller
Finansøkonom
Fiskeriteknolog
Handelsøkonom
Installatør
It-teknolog
Jordbrugsteknolog
Klinisk tandtekniker
Laborant
Logistikøkonom
Markedsføringsøkonom
Miljøteknolog
Multimediedesigner
Procesteknolog
Produktionsteknolog
Serviceøkonom
Erhvervsakademiuddannelser i alt
1.039
146
209
910
9.482
331
119
1.938
380
146
2.092
15
1.250
143
227
1.195
10.496
461
203
2.241
20
1.445
184
287
1.404
12.149
1.536
8
441
218
204
243
654
1.069
23
57
110
826
1.089
44
93
116
31
1.429
1
473
209
234
244
1.004
1.156
38
122
130
117
1.566
7
693
223
247
259
742
218
302
309
25
519
239
2.490
41
1.626
159
249
1.627
13.765
782
212
340
250
35
636
263
2.787
47
1.711
177
301
1.860
14.985
90
51
86
2012
113
28
118
2013
159
57
126
2014
166
71
161
90
1.179
1.332
38
171
118
267
1.626
2015
191
102
165
64
1.274
1.434
38
159
114
299
1.744
Ændring i pct.
2014-2015
15%
44%
2%
-29%
8%
8%
0%
-7%
-3%
12%
7%
-
5%
-3%
13%
-19%
40%
23%
10%
12%
15%
5%
11%
21%
14%
9%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Den Koordinerede Tilmelding,
oktober 2015
7
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0008.png
Tabel 1.5 Ansøgere på professionsbacheloruddannelser 2011-2015
2011
Afspændingspædagog
Bandagist/ortopædiingeniør
Beredskab -, forebyggelse, katastrofe- og risikomana-
gement
Bioanalytiker
Bygningskonstruktør
Dansk tegnsprog og tolkning
Det medie- og kommunikationsfaglige område
Diakoni og socialpædagogik
Diplomingeniør
Eksport og teknologi
Ergoterapeut
Erhvervssprog og it-baseret markedskommunikation
Ernæring og sundhed
Folkeskolelærer
Fotojournalist
Fri, høj- og efterskolelærer
Fysioterapeut
Grafisk fortælling
Grafisk Kommunikation
Have- og parkingeniør
Jordemoder
Journalist
Karakteranimation
Kommunikation
Kristendom, kultur og kommunikation
Leisure Management
Maskinmester
Medie- og Sonokommunikation
Medieproduktion og ledelse
Multiplatform storytelling and production
Natur- og kulturformidling
Offentlig administration
Optometri
Procesøkonomi og værdikædeledelse
Produktionsteknolog
Professionsbachelor i finans
Pædagog
Radiograf
Skov- og landskabsingeniør
Smykker, teknologi og business
Socialrådgiver
Sygeplejerske
Tandplejer
2.108
3.547
283
456
5.825
287
65
434
6.550
330
76
82
2.398
3.862
313
450
7.255
446
115
148
2.945
4.654
321
542
7.792
468
91
147
2.932
5.484
357
19
198
113
39
33
276
88
41
117
87
89
110
38
142
623
19
597
967
163
728
28
594
853
198
101
31
137
2.104
38
499
39
1.014
3.472
193
92
2.434
109
106
78
2.298
42
660
64
1.146
3.454
167
82
2.354
114
104
2.764
43
716
69
1.281
2.974
141
96
2.534
66
765
18
626
869
232
107
64
142
697
97
104
107
55
404
97
77
653
30
658
830
313
103
56
185
844
142
97
133
122
403
90
107
134
1
142
492
1.047
2012
224
1
237
550
1.102
2013
231
9
187
645
1.119
2014
228
12
187
656
1.120
26
109
117
2.884
40
798
84
1.442
2.512
115
83
2.784
2015
280
8
163
774
1.255
46
89
109
3.365
53
789
72
1.168
2.775
106
96
2.749
73
623
30
691
814
403
104
56
207
829
147
122
130
120
469
176
116
16
671
7.205
425
99
168
3.225
5.732
341
Ændring i pct.
2014-2015
23%
-33%
-13%
18%
12%
77%
-18%
-7%
17%
33%
-1%
-14%
-19%
10%
-8%
16%
-1%
-
-5%
0%
5%
-2%
29%
1%
0%
12%
-2%
4%
26%
-2%
-2%
16%
96%
8%
-
24%
-8%
-9%
9%
14%
10%
5%
-4%
8
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0009.png
Tegnsprogs- og MHS-tolk
Tekstile fag og formidling
TV- og medietilrettelægger
Økonomi og IT
Professionsbacheloruddannelser i alt
97
72
219
21
27.912
93
66
279
91
30.446
100
84
288
118
34.478
40
87
292
164
36.359
48
70
268
231
37.506
20%
-20%
-8%
41%
3%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Den Koordinerede Tilmelding,
oktober 2015
1.3 Tilgang på uddannelserne
Tabel 1.6 Tilgang på erhvervsakademiuddannelserne i 2014 fordelt på foregående højest fuldførte
uddannelse.
Uoplyst/ ukendt
Jordbrugsteknolog
Laborant
Procesteknolog
Designteknolog
E-designer
Datamatiker
IT-teknolog
Multimediedesigner
Administrationsøkonom
Automationsteknolog
Autoteknolog
Byggekoordinator
Driftsteknolog offshore
Energiteknolog
Installatør una
Kort- og landmålingstekniker
Miljøteknolog
Produktionsteknolog
Financial controller
Finansøkonom
Handelsøkonom
Logistikøkonom
Markedsføringsøkonom
Serviceøkonom
Farmakonom
Klinisk tandtekniker
Total
7%
8%
2%
27%
19%
26%
35%
28%
0%
10%
34%
0%
0%
22%
0%
0%
0%
3%
0%
5%
7%
32%
32%
33%
2%
0%
22%
Grundskolen
17%
22%
23%
11%
17%
19%
14%
15%
19%
30%
28%
10%
17%
7%
13%
22%
18%
18%
15%
27%
25%
13%
12%
12%
24%
0%
17%
Gym
35%
54%
27%
52%
56%
42%
40%
47%
53%
19%
20%
35%
43%
22%
2%
30%
54%
29%
57%
56%
44%
39%
50%
42%
46%
0%
44%
EUD
37%
9%
46%
8%
5%
9%
8%
6%
19%
36%
16%
47%
33%
46%
80%
30%
14%
46%
19%
8%
23%
13%
5%
10%
18%
50%
13%
KVU
3%
2%
0%
1%
0%
2%
2%
1%
4%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
2%
3%
1%
0%
0%
0%
1%
3%
0%
1%
MVU
0%
5%
0%
1%
0%
2%
0%
3%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
2%
0%
12%
3%
3%
2%
0%
0%
1%
1%
5%
0%
2%
LVU
0%
1%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
Total
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data trukket fra Undervisningsministeriets data-
bank.
9
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0010.png
Tabel 1.7 Tilgang på professionsbacheloruddannelserne i 2014 fordelt på foregående højest fuldførte
uddannelse .
Uoplyst/ ukendt
Marketing og ledelse
Økonomi og IT
Andre tekniske uddannelser
Bygningskonstruktør
Diplomingeniører
Maritime
Maskinmester
Grafisk/Visuel kommunikation
It
Journalist
Øvrige medie mv
Design og business
E-konceptudvikling
Smykker, teknologi mv.
Bioanalytiker
Ergoterapeut
Ernæring-sundhed
Fysioterapeut
Jordemoder
Optometrist
Radiografer
Sygeplejerske
Tandplejer
Øvrige sundhed
Diakoni og socialpædagogik
Lærer
Natur og kulturformidling
Pædagog
Tegnsprog, tolk, mv.
Tekstilformidler
Offentlig adm.
Socialrådgiver
Politivirksomhed
Total
29%
30%
12%
31%
17%
12%
3%
3%
31%
0%
4%
28%
31%
38%
2%
2%
10%
6%
0%
5%
0%
2%
6%
9%
7%
3%
22%
2%
0%
9%
1%
2%
0%
10%
Grundskolen
4%
10%
12%
9%
18%
23%
12%
13%
3%
5%
20%
1%
4%
0%
17%
10%
9%
9%
5%
35%
15%
10%
15%
13%
20%
18%
9%
24%
19%
16%
21%
18%
3%
15%
Gym
42%
48%
52%
21%
49%
61%
37%
62%
41%
89%
64%
50%
44%
48%
64%
66%
61%
71%
82%
48%
66%
63%
55%
53%
56%
66%
47%
53%
68%
49%
52%
56%
58%
53%
EUD
7%
4%
15%
37%
12%
0%
45%
7%
5%
2%
4%
7%
4%
0%
12%
14%
13%
7%
6%
8%
12%
19%
18%
7%
16%
7%
8%
18%
0%
11%
18%
19%
19%
15%
KVU
14%
8%
4%
2%
2%
0%
2%
9%
17%
2%
3%
13%
16%
0%
3%
4%
3%
2%
0%
0%
5%
2%
0%
9%
0%
2%
0%
2%
0%
0%
4%
2%
3%
3%
MVU
3%
1%
3%
1%
2%
0%
0%
6%
2%
2%
3%
2%
2%
0%
2%
3%
4%
4%
6%
0%
0%
3%
0%
9%
0%
3%
10%
2%
10%
9%
4%
4%
14%
3%
LVU
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
2%
0%
Total
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data trukket fra Undervisningsministeriets data-
bank
10
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0011.png
Tabel 1.8 Alder ved tilgang på erhvervsakademiuddannelserne i 2014.
Uoplyst/
ukendt
Jordbrugsteknolog
Laborant
Procesteknolog
Designteknolog
E-designer
Datamatiker
IT-teknolog
Multimediedesigner
Administrationsøkonom
Automationsteknolog
Autoteknolog
Byggekoordinator
Driftsteknolog offshore
Energiteknolog
Installatør una
Kort- og landmålingstekniker
Miljøteknolog
Produktionsteknolog
Financial controller
Finansøkonom
Handelsøkonom
Logistikøkonom
Markedsføringsøkonom
Serviceøkonom
Farmakonom
Klinisk tandtekniker
Total
5%
4%
0%
11%
11%
12%
15%
14%
0%
0%
23%
0%
0%
16%
0%
0%
0%
0%
0%
3%
1%
12%
19%
19%
0%
0%
12%
15-19
år
4%
9%
3%
12%
5%
13%
7%
11%
7%
0%
9%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
3%
7%
14%
10%
8%
10%
8%
14%
0%
10%
20-24
år
52%
45%
40%
64%
60%
49%
45%
53%
47%
41%
48%
33%
48%
28%
30%
22%
44%
39%
52%
62%
64%
45%
58%
50%
54%
42%
53%
25-29
år
19%
22%
21%
9%
16%
16%
20%
14%
24%
30%
15%
30%
28%
22%
25%
22%
16%
27%
21%
13%
17%
15%
9%
14%
11%
0%
14%
30-34
år
8%
7%
13%
2%
5%
6%
9%
4%
10%
0%
3%
10%
9%
12%
15%
22%
14%
11%
11%
5%
4%
11%
2%
4%
9%
0%
5%
35-39
år
5%
6%
8%
0%
0%
2%
3%
1%
6%
0%
0%
0%
0%
5%
11%
26%
0%
11%
4%
1%
2%
4%
1%
3%
5%
0%
3%
40-44
år
4%
4%
10%
1%
0%
1%
1%
1%
3%
0%
0%
7%
0%
5%
10%
0%
0%
5%
3%
0%
1%
0%
0%
1%
0%
0%
2%
45-49 50-54 55-59
år
år
år
3%
1%
5%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
6%
0%
0%
6%
0%
12%
2%
0%
0%
1%
0%
0%
1%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
2%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
Total
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på bagrund af data trukket fra Undervisningsministeriets data-
bank.
11
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0012.png
Tabel 1.9 Alder ved tilgang på professionsbacheloruddannelserne i 2014.
Uoplyst/
ukendt
Marketing og ledelse
Økonomi og IT
Andre tekniske uddannelser
Bygningskonstruktør
Diplomingeniører
Maritime
Maskinmester
Grafisk/Visuel kommunikation
It
Journalist
Øvrige medie mv
Design og business
E-konceptudvikling
Smykker, teknologi mv.
Bioanalytiker
Ergoterapeut
Ernæring-sundhed
Fysioterapeut
Jordemoder
Optometrist
Radiografer
Sygeplejerske
Tandplejer
Øvrige sundhed
Diakoni og socialpædagogik
Lærer
Natur og kulturformidling
Pædagog
Tegnsprog, tolk, mv.
Tekstilformidler
Offentlig adm.
Socialrådgiver
Politivirksomhed
Total
6%
9%
2%
14%
3%
0%
2%
0%
3%
0%
0%
5%
5%
0%
0%
0%
2%
2%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
1%
15%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
3%
15-19
år
2%
6%
3%
8%
16%
17%
7%
4%
0%
8%
11%
0%
0%
0%
8%
7%
6%
7%
5%
16%
12%
9%
11%
0%
7%
9%
0%
7%
13%
0%
9%
8%
0%
8%
20-24
år
57%
67%
52%
41%
60%
66%
61%
68%
59%
80%
64%
65%
63%
58%
62%
61%
64%
69%
71%
62%
57%
63%
58%
50%
63%
64%
37%
58%
54%
52%
47%
50%
40%
59%
25-29
år
23%
14%
26%
18%
14%
13%
18%
25%
22%
10%
14%
23%
21%
25%
17%
13%
14%
15%
15%
9%
13%
11%
21%
23%
15%
14%
16%
18%
24%
23%
23%
16%
49%
16%
30-34
år
6%
3%
8%
9%
4%
0%
6%
0%
7%
1%
3%
5%
7%
0%
5%
5%
6%
4%
5%
0%
8%
6%
5%
11%
0%
5%
13%
7%
0%
0%
9%
9%
11%
6%
35-39
år
3%
1%
5%
4%
2%
0%
4%
0%
3%
0%
3%
1%
2%
0%
4%
5%
4%
3%
0%
0%
5%
4%
3%
5%
0%
3%
5%
4%
0%
0%
5%
6%
0%
4%
40-44
år
1%
0%
1%
3%
1%
0%
1%
0%
2%
0%
2%
0%
1%
0%
2%
4%
2%
1%
0%
0%
4%
3%
0%
4%
0%
2%
5%
3%
0%
0%
5%
5%
0%
2%
45-49
år
1%
0%
0%
1%
0%
0%
1%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
3%
1%
1%
0%
0%
3%
2%
0%
3%
0%
1%
0%
1%
0%
7%
2%
3%
0%
1%
50-54
år
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
2%
0%
0%
55-59
år
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
Total
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på bagrund af data trukket fra Undervisningsministeriets data-
bank.
12
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0013.png
1.4 Fuldførelsesprocenter
Tabel 1.10 Fuldførelsesprocent på erhvervsakademiuddannelserne i perioden 2009-2014*
2009
Jordbrugsteknolog
Laborant
Procesteknolog
Designteknolog
E-designer
Datamatiker
IT-teknolog
Multimediedesigner
Administrationsøkonom
Automationsteknolog
Autoteknolog
Byggetekniker
Driftsteknolog offshore
Energiteknolog
Fiskeriteknolog
Installatør una
Miljøteknolog
Produktionsteknolog
Financial controller
Finansøkonom
Handelsøkonom
Logistikøkonom
Markedsføringsøkonom
Serviceøkonom
Farmakonom
Klinisk tandtekniker
Total
68 %
50 %
55 %
64 %
71 %
83 %
100 %
69 %
70 %
66 %
52 %
62 %
64 %
68 %
83 %
65 %
48 %
61 %
68 %
65 %
76 %
100 %
68 %
72 %
76 %
75 %
83 %
84 %
27 %
32 %
67 %
32 %
66 %
80 %
79 %
65 %
83 %
62 %
71 %
81 %
81 %
47 %
67 %
60 %
68 %
2010
74 %
56 %
79 %
82 %
82 %
54 %
55 %
65 %
51 %
80 %
51 %
2011
76 %
57 %
71 %
78 %
77 %
53 %
51 %
64 %
61 %
78 %
58 %
2012
70 %
53 %
74 %
77 %
74 %
56 %
47 %
67 %
53 %
77 %
58 %
100 %
34 %
62 %
42 %
76 %
56 %
67 %
67 %
65 %
49 %
60 %
68 %
61 %
77 %
84 %
68 %
34 %
68 %
72 %
73 %
75 %
72 %
65 %
65 %
46 %
56 %
71 %
61 %
79 %
94 %
68 %
77 %
76 %
67 %
68 %
67 %
49 %
60 %
70 %
65 %
80 %
88 %
69 %
35 %
65 %
2013
70 %
50 %
76 %
79 %
72 %
56 %
48 %
63 %
53 %
67 %
61 %
2014
72 %
53 %
72 %
80 %
75 %
58 %
52 %
66 %
54 %
73 %
62 %
*Fuldførelsesprocenten er andelen af de studerende som er påbegyndt en uddannelse i 2009-2014, og som ender med (eller
estimeres til at ende med) at fuldføre uddannelsen. Fuldførelsesprocenterne er modelberegnet og er især i de seneste år
behæftet med usikkerhed, da de studerende stadig er i gang med deres uddannelse.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data trukket fra Undervisningsministeriets data-
bank.
13
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0014.png
Tabel 1.11 Fuldførelsesprocent på professionsbacheloruddannelse i perioden 2009-2014*
2009
Marketing og ledelse
Økonomi og IT
Andre tekniske uddannelser
Bygningskonstruktør
Diplomingeniører
Maritime
Maskinmester
Grafisk/Visuel kommunikation
It
Journalist
Øvrige medie mv
Design og business
E-konceptudvikling
Bioanalytiker
Ergoterapeut
Ernæring-sundhed
Fysioterapeut
Jordemoder
Optometrist
Radiografer
Sygeplejerske
Tandplejer
Øvrige sundhed
Lærer
Natur og kulturformidling
Pædagog
Tekstilformidler
Offentlig adm.
Socialrådgiver
Politivirksomhed
Total
72 %
75 %
58 %
80 %
84 %
64 %
56 %
75 %
79 %
61 %
65 %
53 %
78 %
75 %
74 %
74 %
99 %
77 %
74 %
78 %
73 %
72 %
65 %
68 %
76 %
95 %
70 %
79 %
86 %
96 %
2010
70 %
76 %
79 %
68 %
59 %
48 %
74 %
92 %
74 %
81 %
80 %
94 %
91 %
71 %
72 %
72 %
83 %
81 %
57 %
66 %
75 %
75 %
66 %
64 %
67 %
79 %
94 %
64 %
76 %
99 %
76 %
2011
77 %
75 %
78 %
72 %
62 %
47 %
78 %
95 %
76 %
84 %
74 %
91 %
84 %
66 %
72 %
71 %
83 %
81 %
48 %
64 %
74 %
90 %
63 %
64 %
72 %
75 %
82 %
62 %
75 %
100 %
76 %
2012
76 %
74 %
77 %
70 %
58 %
32 %
74 %
93 %
77 %
83 %
71 %
90 %
84 %
69 %
73 %
75 %
79 %
76 %
63 %
70 %
74 %
79 %
60 %
62 %
58 %
77 %
82 %
59 %
75 %
96 %
75 %
2013
80 %
76 %
73 %
70 %
58 %
62 %
76 %
94 %
79 %
87 %
69 %
89 %
83 %
66 %
70 %
72 %
77 %
82 %
55 %
68 %
74 %
83 %
59 %
63 %
74 %
77 %
83 %
60 %
73 %
94 %
75 %
2014
76 %
76 %
74 %
68 %
62 %
64 %
76 %
94 %
79 %
85 %
71 %
88 %
81 %
69 %
72 %
73 %
80 %
79 %
65 %
70 %
75 %
82 %
62 %
64 %
63 %
77 %
84 %
60 %
75 %
96 %
76 %
*Fuldførelsesprocenten er andelen af de studerende som er påbegyndt en uddannelse i 2009-2014, og som ender med (eller
estimeres til at ende med) at fuldføre uddannelsen. Fuldførelsesprocenterne er modelberegnet og er især i de seneste år
behæftet med usikkerhed, da de studerende stadig er i gang med deres uddannelse.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data trukket fra Undervisningsministeriets data-
bank.
14
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0015.png
1.5 Frafald
Tabel 1.12 Frafald i løbet af første år på erhvervsakademiuddannelser opgjort på tilgangsåret
2010
Uddannelse
Jordbrugsteknolog
Laborant
Procesteknolog
Designteknolog
E-designer
Datamatiker
IT-teknolog
Multimediedesigner
Administrationsøkonom
Farmakonom
Klinisk tandtekniker
Automationsteknolog
Autoteknolog
Byggetekniker
Driftsteknolog offshore
Energiteknolog
Fiskeriteknolog
Installatør una
Kort- og landmålingstekniker
Miljøteknolog
Produktionsteknolog
Financial controller
Finansøkonom
Handelsøkonom
Logistikøkonom
Markedsføringsøkonom
Serviceøkonom
I alt
19,9%
26,8%
28,9%
26,2%
18,3%
21,3%
6,6%
12,6%
10,1%
6,8%
5,3%
6,3%
22,2%
30,0%
28,8%
20,1%
21,5%
21,8%
9,1%
10,8%
7,9%
4,9%
5,4%
6,7%
17,2%
5,1%
17,8%
4,0%
8,5%
1,4%
2011
2012
2013
Frafald Studieskift Frafald Studieskift Frafald Studieskift Frafald Studieskift Tilgang
17,4%
20,3%
12,9%
11,9%
13,8%
28,2%
30,0%
21,7%
21,3%
12,7%
50,0%
20,0%
32,1%
0,0%
48,0%
25,3%
3,0%
7,6%
2,9%
4,0%
3,1%
9,4%
5,7%
6,0%
8,2%
4,4%
0,0%
10,0%
4,8%
0,0%
16,0%
6,3%
17,4%
18,8%
23,6%
12,7%
16,7%
30,2%
29,9%
24,1%
16,5%
21,3%
0,0%
13,3%
33,3%
0,0%
25,0%
22,1%
0,0%
14,6%
0,0%
5,7%
7,0%
3,1%
5,9%
2,8%
13,6%
7,6%
5,3%
10,4%
6,7%
0,0%
2,2%
9,1%
0,0%
15,0%
3,6%
0,0%
0,6%
0,0%
25,0%
22,8%
24,0%
22,3%
30,4%
27,3%
19,6%
22,2%
21,9%
6,3%
5,3%
10,7%
8,1%
9,4%
6,8%
5,3%
5,4%
6,3%
21,7%
21,4%
17,3%
14,2%
13,9%
27,1%
34,9%
21,5%
16,3%
20,0%
7,7%
20,0%
27,6%
0,0%
42,0%
27,1%
16,7%
15,4%
5,9%
6,4%
1,8%
3,3%
2,8%
11,3%
9,5%
5,1%
6,1%
6,7%
7,7%
3,3%
7,5%
0,0%
8,0%
6,3%
16,7%
2,1%
21,6%
20,7%
16,9%
11,0%
17,7%
24,9%
33,2%
22,8%
21,1%
17,6%
0,0%
25,9%
27,5%
0,0%
37,2%
21,3%
0,0%
11,0%
3,8%
11,9%
17,1%
22,6%
21,2%
31,4%
30,1%
16,2%
22,7%
20,6%
5,7%
8,9%
4,5%
4,3%
3,5%
10,3%
6,6%
7,1%
7,9%
4,5%
0,0%
9,3%
6,3%
0,0%
20,9%
2,5%
0,0%
1,0%
3,8%
4,8%
5,5%
12,9%
7,9%
13,4%
9,7%
4,7%
6,5%
6,8%
245
473
201
857
113
1037
319
1682
152
221
12
54
142
4
43
122
6
299
26
42
363
155
1473
598
196
2563
1193
12591
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
15
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0016.png
Tabel 1.13 Frafald i løbet af første år på professionsbacheloruddannelser opgjort på tilgangsåret
2010
Uddannelse
Design og business
E-konceptudvikling
Smykker, teknologi og business
Erhvervssprog og IT markeds-
kommunikation,
Fotojournalist
Grafisk fortælling
Grafisk kommunikation
Journalist
Karakteranimation
Kommunikation
Kristendom, kultur og kommu-
nikation
Medieproduktion og ledelse
Multiplatform storytelling and
production
Softwareudvikling
TV- og medietilrettelæggelse
Webudvikling
Den frie læreruddannelse
Diakoni og socialpædagogik
Folkeskolelærer
Natur- og kulturformidling
Pædagog
Tegnsprogs- og mundhåndsy-
stemtolk
Tekstildesign, -håndværk og
formidling
Offentlig administration
Socialrådgiver
Afspændingspædagogik og
psykomotorik
Bioanalytiker
Ergoterapi
Ernæring og sundhed
Fysioterapi
Global nutrition and health
Jordemoder
Laboratorie-, fødevare- og
procestekn.
Optometrist
Radiograf
Sygeplejerske
Tandplejer
Tandplejer
Arktisk teknologi, ingeniør
Bioteknologi, ingeniør
16,2%
13,3%
10,1%
27,3%
0,0%
21,5%
13,2%
9,3%
15,3%
16,7%
13,7%
9,9%
16,4%
13,3%
8,3%
22,3%
19,0%
14,1%
60,7%
0,0%
12,0%
0,0%
3,2%
0,0%
3,0%
15,2%
0,0%
9,7%
6,6%
2,1%
8,3%
7,7%
6,9%
4,4%
8,2%
4,3%
0,0%
8,0%
3,2%
5,2%
39,3%
0,0%
0,0%
0,0%
15,2%
14,8%
12,4%
17,9%
9,5%
24,6%
11,9%
11,7%
19,0%
17,0%
15,6%
10,0%
17,2%
12,7%
28,6%
43,8%
23,6%
14,9%
83,3%
0,5%
4,2%
0,0%
3,6%
3,7%
4,1%
3,0%
4,1%
14,3%
5,4%
4,4%
8,6%
7,5%
6,6%
3,8%
6,1%
5,3%
4,8%
12,4%
9,9%
5,7%
50,0%
0,5%
4,2%
0,0%
12,8%
9,5%
25,0%
6,1%
4,8%
6,3%
6,6%
0,0%
9,8%
5,1%
0,0%
0,0%
137
27
51
21,5%
0,0%
21,8%
13,9%
4,2%
0,0%
10,2%
0,0%
23,6%
5,1%
17,7%
5,6%
2,4%
2,6%
3,8%
1,4%
20,6%
2,4%
21,4%
0,0%
0,0%
17,8%
33,3%
11,6%
19,4%
8,1%
26,1%
12,3%
15,9%
14,1%
17,6%
12,0%
11,5%
11,2%
11,5%
5,4%
23,4%
15,7%
14,0%
4,8%
2,4%
4,6%
0,0%
0,0%
3,1%
11,9%
3,4%
4,8%
4,1%
10,5%
5,2%
2,9%
6,9%
7,3%
3,1%
3,1%
6,1%
6,3%
0,0%
10,6%
5,1%
4,5%
19,5%
9,5%
16,5%
1,4%
9,0%
16,3%
13,1%
11,4%
21,5%
11,1%
25,1%
13,4%
18,8%
15,1%
18,3%
12,6%
13,3%
16,7%
8,9%
18,4%
29,9%
17,9%
13,0%
0,0%
15,0%
0,0%
5,0%
5,6%
7,1%
2,1%
4,0%
4,4%
0,0%
0,0%
5,7%
0,0%
8,0%
29,5%
11,5%
0,0%
2,0%
0,0%
8,0%
13,1%
3,3%
2,7%
4,8%
1,6%
3,6%
17,5%
8,6%
0,0%
2,4%
0,0%
3,6%
7,0%
5,2%
11,8%
6,3%
8,8%
6,3%
2011
2012
2013
Frafald Studieskift Tilgang
5,5%
12,2%
18,4%
39,8%
0,0%
0,0%
1,3%
2,8%
0,0%
5,7%
23,1%
6,7%
1,1%
0,9%
2,6%
26,9%
0,0%
0,0%
1,3%
1,6%
0,0%
3,8%
15,4%
0,0%
0,0%
4,1%
2,4%
4,0%
1,4%
4,5%
7,1%
3,3%
3,9%
12,3%
0,0%
13,1%
5,9%
7,2%
9,1%
8,0%
5,6%
6,5%
4,9%
4,7%
2,0%
6,2%
10,6%
5,9%
544
343
38
108
16
20
151
251
51
105
65
60
30
169
42
346
69
67
2964
61
5505
65
72
502
1913
138
384
627
573
1109
102
192
49
97
218
3288
Frafald Studieskift Frafald Studieskift Frafald Studieskift
4,2%
6,0%
0,7%
0,6%
4,8%
11,8%
0,0%
17,2%
0,0%
1,1%
3,2%
0,0%
8,6%
0,0%
6,2%
11,7%
14,7%
24,7%
0,0%
0,6%
2,7%
0,0%
11,8%
0,0%
16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0017.png
2010
Uddannelse
Business development, ingeniør
Bygning, ingeniør
Bygningsdesign, ingeniør
Bygningskonstruktør
Bæredygtig energiteknik,
ingeniør
Diplomingeniør una
Eksportingeniør, ingeniør .
Elektronik og IT, ingeniør .
Fødevareanalyse, ingeniør .
Global management and manu-
facturing, ingeniør .
Have- og parkingeniør
Integreret design, diplominge-
niør
Interaktivt design, diplominge-
niør
IT, ingeniør
Jordbrugsvirksomhed
Katastrofe- og risikomanager
Kemi, ingeniør
Maritim transport og skibsledel-
se
Maskin, ingeniør
Maskinmester
Maskinmester m. eud-baggrund
(ledelse-drift)
Maskinmester m. gymnasial
baggrund (ledelse-drift)
Medie- og sonokommunikation
Mekatronik, diplomingeniør
Modulordning, teknikumingeni-
ør
Proces og innovation, ingeniør
Produktion, ingeniør
Produktudvikling og teknisk
integration
Skov- og landskabsingeniør
Stærkstrøm, ingeniør
Sundheds- og omsorgsteknologi,
ingeniør
Svagstrøm, ingeniør
Teknisk manager offshore
Teknologi og økonomi, ingeniør
Eksport og teknologi
Finans
Innovation og entrepreneurship
International handel og mar-
kedsføring
International hospitality mana-
gement
12,1%
20,5%
1,6%
2,6%
9,3%
12,2%
28,0%
17,3%
10,8%
11,8%
0,0%
4,5%
0,0%
21,1%
10,0%
12,1%
20,0%
12,5%
13,6%
20,0%
22,9%
8,3%
22,2%
7,7%
14,8%
4,7%
8,9%
18,9%
9,4%
1,4%
2,0%
0,0%
4,5%
0,0%
21,1%
5,0%
9,9%
6,7%
10,4%
13,6%
10,0%
13,3%
0,0%
13,9%
7,7%
5,3%
2011
2012
2013
Frafald Studieskift Tilgang
14,3%
15,1%
27,8%
18,7%
32,6%
34,6%
22,4%
20,8%
17,6%
16,0%
19,4%
15,2%
14,3%
24,9%
24,0%
16,9%
19,1%
20,0%
11,8%
10,2%
7,6%
15,3%
3,5%
25,6%
19,2%
8,5%
12,7%
11,8%
14,7%
8,3%
12,1%
0,0%
12,0%
2,0%
9,9%
10,7%
1,2%
7,3%
100,0%
2,3%
0,6%
2,3%
13,3%
12,5%
0,0%
15,2%
4,5%
6,8%
11,1%
8,8%
13,2%
0,0%
26,2%
5,7%
8,4%
3,0%
2,7%
2,5%
49
641
144
1661
43
26
201
245
34
75
36
66
7
366
50
71
178
85
558
2
639
310
43
45
144
35
151
67
59
81
80
68
10
42
35
453
231
1060
200
Frafald Studieskift Frafald Studieskift Frafald Studieskift
5,1%
17,7%
8,3%
21,9%
33,3%
40,4%
28,2%
22,1%
0,0%
0,0%
14,3%
0,0%
0,0%
21,2%
1,7%
7,6%
1,9%
4,0%
29,6%
23,1%
17,6%
12,1%
0,0%
0,0%
4,8%
0,0%
0,0%
9,8%
8,2%
18,9%
4,4%
16,6%
25,6%
35,6%
21,9%
24,0%
0,0%
0,0%
22,2%
0,0%
0,0%
23,1%
10,7%
8,8%
19,5%
39,6%
12,0%
63,6%
10,4%
0,0%
4,2%
0,0%
17,1%
25,0%
15,0%
13,2%
17,0%
11,1%
10,2%
15,7%
0,0%
19,1%
20,8%
21,3%
4,1%
9,7%
3,5%
3,3%
17,9%
25,4%
14,2%
15,7%
0,0%
0,0%
11,1%
0,0%
0,0%
9,2%
3,6%
2,5%
17,2%
35,8%
5,2%
0,0%
2,6%
0,0%
0,0%
0,0%
17,1%
25,0%
8,4%
1,5%
4,3%
4,8%
3,4%
7,1%
0,0%
19,1%
8,3%
6,3%
23,7%
20,6%
17,6%
16,4%
32,1%
60,0%
22,4%
26,2%
21,4%
16,1%
29,4%
2,4%
7,1%
18,8%
8,3%
11,8%
23,0%
50,4%
10,7%
83,3%
9,3%
0,0%
8,0%
2,5%
46,7%
0,0%
26,9%
20,0%
10,0%
10,9%
23,5%
27,3%
12,5%
32,1%
11,8%
26,0%
10,3%
16,5%
7,9%
5,1%
3,0%
10,8%
19,2%
13,6%
11,7%
9,9%
3,2%
24,5%
33,3%
14,1%
16,3%
7,1%
5,4%
20,6%
2,4%
7,1%
10,2%
0,0%
7,4%
13,8%
36,6%
6,9%
33,3% 100,0%
1,0%
0,0%
4,0%
2,5%
10,3%
6,5%
2,3%
20,0%
46,7% 100,0%
0,0%
26,0%
2,0%
2,0%
6,9%
13,2%
10,6%
0,0%
21,4%
5,9%
10,5%
1,6%
2,4%
4,6%
5,7%
18,5%
25,4%
15,3%
17,3%
12,5%
20,6%
0,0%
35,7%
11,4%
19,0%
13,4%
11,2%
14,0%
17
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0018.png
2010
Uddannelse
International leisure manage-
ment
Sportsmanagement
Økonomi og informationstekno-
logi
Total
2011
2012
2013
Frafald Studieskift Tilgang
16,1%
6,7%
40,2%
14,6%
6,6%
2,2%
12,0%
5,8%
137
180
92
29249
Frafald Studieskift Frafald Studieskift Frafald Studieskift
29,1%
13,2%
27,6%
14,3%
11,7%
2,6%
13,8%
4,9%
15,6%
21,1%
23,1%
14,4%
7,4%
3,1%
7,7%
5,2%
15,0%
10,6%
35,0%
14,7%
7,5%
1,5%
12,2%
4,9%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Statistik
1.6 Bestand
Tabel 1.14 Bestand på erhvervsakademiuddannelser fordelt på kønsandele i 2014.
Mænd
Jordbrugsteknolog
Laborant
Procesteknolog
Designteknolog
E-designer
Datamatiker
IT-teknolog
Multimediedesigner
Administrationsøkonom
Automationsteknolog
Autoteknolog
Byggekoordinator
Byggetekniker
Driftsteknolog offshore
Energiteknolog
Installatør una
Kort- og landmålingstekniker
Miljøteknolog
Produktionsteknolog
Financial controller
Finansøkonom
Handelsøkonom
Logistikøkonom
Markedsføringsøkonom
Serviceøkonom
Farmakonom
Klinisk tandtekniker
Total
48%
27%
40%
11%
30%
90%
94%
57%
26%
98%
95%
80%
91%
96%
95%
98%
88%
48%
86%
44%
56%
52%
63%
53%
41%
7%
39%
55%
Kvinder
52%
73%
60%
89%
70%
9%
5%
43%
74%
0%
5%
20%
0%
0%
5%
2%
12%
52%
14%
56%
44%
48%
37%
47%
59%
93%
61%
45%
Total
509
1.117
392
1.669
231
2.493
599
3.175
300
109
277
86
11
82
222
517
50
85
658
341
2.829
1.060
369
4.855
2.535
590
28
25.192
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på baggrund af data trukket fra Undervisningsministeriets databank.
18
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0019.png
Tabel 1.15 Bestand på professionsbacheloruddannelser fordelt på kønsandele i 2014.
Mænd
Marketing og ledelse
Økonomi og IT
Andre tekniske uddannelser
Bygningskonstruktør
Diplomingeniører
Maritime
Maskinmester
Grafisk/Visuel kommunikation
It
Journalist
Øvrige medie mv
Design og business
E-konceptudvikling
Smykker, teknologi mv.
Bioanalytiker
Ergoterapeut
Ernæring-sundhed
Fysioterapeut
Jordemoder
Optometrist
Radiografer
Sygeplejerske
Tandplejer
Øvrige sundhed
Diakoni og socialpædagogik
Lærer
Natur og kulturformidling
Pædagog
Tegnsprog, tolk, mv.
Tekstilformidler
Offentlig adm.
Socialrådgiver
Politivirksomhed
Total
48%
53%
71%
82%
78%
88%
98%
46%
75%
51%
41%
11%
49%
0%
18%
13%
14%
41%
0%
26%
29%
6%
9%
15%
26%
39%
34%
28%
9%
2%
29%
14%
76%
39%
Kvinder
52%
47%
29%
18%
22%
12%
2%
54%
25%
49%
59%
89%
51%
99%
82%
87%
86%
59%
100%
74%
71%
94%
91%
85%
74%
61%
66%
72%
91%
98%
71%
86%
24%
61%
Total
1.674
3.606
898
4.321
9.498
266
2.506
449
962
1.403
894
1.124
628
97
1.244
1.971
2.240
3.460
637
302
643
10.724
409
510
160
11.939
175
17.912
187
275
1.352
5.871
653
88.990
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på baggrund af data trukket fra Undervisningsministeriets databank.
19
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0020.png
1.7 Danske studerende i udlandet
Figur 1.1 Andel af dimittender (inkl. internationale studerende) i 2013 og 2014, der har været på
udvekslingsophold i løbet af deres studietid
0%
5%
10%
15%
20%
25%
25,6%
Kandidat
24,4%
30%
13,1%
Professionsbachelorer
10,7%
13,8%
Erhvervsakademi
8,9%
18,1%
Alle
15,9%
0%
5%
10%
2014
15%
2013
20%
25%
30%
Note: Omfatter uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Internationale studerende indgår i
opgørelsen. Kandidater har enten været på udvekslingsophold på bachelor- eller kandidatuddannelsen.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks data.
Figur 1.2 Danske erhvervsakademistuderende på studieophold i udlandet fordelt på faglige
områder i 2014.
2%
9%
26%
60%
0%
4%
Bio- og laboratorietekniske område
It-faglige område
Designfaglige område
Samfundsfaglige område
Note: Omfatter uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Internationale studerende indgår i
opgørelsen. Kandidater har enten været på udvekslingsophold på bachelor- eller kandidatuddannelsen.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks data.
20
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0021.png
Figur 1.3 Danske professionsbachelorstuderende på studieophold i udlandet fordelt på faglige
områder i 2014.
0%
8%
17%
11%
30%
30%
5%
Design
Samfund
Økonomisk/merkantil
Medie, kommunikation, it mv.
Sundhed
Pædagogik
Teknik
Note: Omfatter uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Internationale studerende indgår i
opgørelsen. Kandidater har enten været på udvekslingsophold på bachelor- eller kandidatuddannelsen.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks data.
21
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0022.png
1.8 Efter- og videreuddannelse
Tabel 1.16 Aktiviteter på videregående voksenuddannelse (akademiuddannelser) 2011-2015*
2011
Akadeiuddannelse i socialt arbejde
Akademiudd i international handel og markedsføring
Akademiudd. i international transport og logistik
Akademiudd. i proces-, laboratie- og fødevaretekno
Akademiuddannelse i beskæftigelse
Akademiuddannelse i energiteknologi
Akademiuddannelse i ernæring
Akademiuddannelse i finansiel rådgivning
Akademiuddannelse i gastronomi
Akademiuddannelse i HR
Akademiuddannelse i hygiejne og rengøringsteknik
Akademiuddannelse i informationsteknologi
Akademiuddannelse i kommunikation og formidling
Akademiuddannelse i kreativitet og design
Akademiuddannelse i ledelse
Akademiuddannelse i oplevelsesøkonomi
Akademiuddannelse i retail
Akademiuddannelse i skatter og afgifter
Akademiuddannelse i socialpædagogik
Akademiuddannelse i sundhedspraksis
Akademiuddannelse i tolkning
Akademiuddannelse i ungdoms- og voksenundervisning
Akademiuddannelse i velfærdsteknologi i praksis
Akademiuddannelse i økonomi- og ressourcestyring
Akademiuddannelse innovation, produkt & produktion
Akademiuddannelse som friluftsvejleder
Akademiuddannelsen i off. forvaltning og adm.
Akademiuddannelsen i ungdomspædagogik
Indledende kurser til VVU
Indledende kurser til VVU - teknik
Projektledelse - medie- og kommuniaktionsbrancen
Total
4.745,3
4.670,9
1,8
4.770,1
2,5
4.173,3
424,2
84,7
45,9
40,4
95,5
07,5
405,4
70,8
33,6
44,8
112,6
97,8
66,0
2,9
27,8
52,4
73,9
4,5
368,9
142,7
27,3
53,2
118,3
100,4
48,6
3,0
285,9
153,0
25,4
74,2
82,7
80,3
327,0
187,1
24,7
59,5
57,2
51,6
53,8
1,5
3.806,2
23,2
68,1
2.048,0
8,0
26,2
1,7
2.125,6
8,0
81,7
7,9
62,8
292,6
70,1
329,9
81,8
332,7
8,3
2.156,3
10,3
57,7
33,5
24,1
91,2
68,1
245,9
11,8
1.745,5
16,9
82,3
41,1
33,1
52,2
724,4
3,2
66,0
559,0
2,5
67,7
480,8
1,3
53,4
425,8
0,8
55,2
529,8
65,1
22,6
417,2
91,2
17,7
6,7
392,4
111,7
15,5
28,0
2012
2013
2014
2,7
471,1
110,4
10,7
41,5
2,7
2015
4,0
438,8
123,4
6,5
14,3
15,2
2,8
432,7
0,7
61,7
4,0
98,5
211,5
10,5
1.381,9
18,8
79,5
24,0
35,2
56,7
*Aktiviteten er angivet i årselever, dvs. antal studerende, der har betalt deltager betaling for uddannelsesaktivitet med
omfang svarende til et års heltidsuddannelse.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet og institutionernes aktivitetsindberetninger til finansloven
22
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0023.png
Tabel 1.17 Aktiviteter på diplomuddannelser 2011-2015*
2011
Den merkantile diplomuddannelse
Den pædagogiske diplomuddannelse
Den sociale diplomuddannelse
Den sundhedsfaglige diplomuddannelse
Diplomudd. i bioteknologi, procesteknologi og kemi
Diplomudd. i operations og supply chain manage-
ment
Diplomudd. i stærkstrømsteknik
Diplomudd. i uddannelses, erhvervs og karrierevejl
Diplomuddannelse i beskæftigelse
Diplomuddannelse i design og business
Diplomuddannelse i e-konceptudvikling
Diplomuddannelse i energi og miljø
Diplomuddannelse i erhvervspædagogik
Diplomuddannelse i fagjournalistik
Diplomuddannelse i familieterapi
Diplomuddannelse i formidling af kunst og kultur
Diplomuddannelse i informationsteknologi ved ITU
Diplomuddannelse i ingeniørernes lederuddannelse
Diplomuddannelse i IT ved IT-Vest
Diplomuddannelse i journalistik
Diplomuddannelse i kriminologi
Diplomuddannelse i ledelse
Diplomuddannelse i leisure management
Diplomuddannelse i off. forvaltning og administrat
Diplomuddannelse i oral helse
Diplomuddannelse i psykiatri
Diplomuddannelse i skat
Diplomuddannelse i socialformidling
Diplomuddannelse i softwareudvikling
Diplomuddannelse i sportsmanagement
Diplomuddannelse i vurdering
Diplomuddannelse i webudvikling
Diplomuddannelse i ældrearbejde
Diplomuddannelsen til turistfører
Ernæringsfaglig diplomuddannelse
HD
IT-diplomuddannelsen
PD - Linjefagsrelaterede pædagogiske diplomudd.
Teknisk diplomuddannelse i automation
Teknisk diplomuddannelse i parkvirksomhed
Teknisk diplomuddannelse i projektledelse
Teknisk diplomuddannelse i vedligehold
Total
62,7
7,6
59,7
4,7
2.350,5
4,9
171,1
3,3
9,9
43,0
80,3
12,7
10,9
20,4
4,7
1,5
21,5
28,5
2.681,6
64,2
675,1
1,5
11,8
96,7
18,2
8.616,3
11,1
18,8
2.572,9
19,9
47,7
0,7
6,7
105,1
11,3
8.334,9
3,0
44,6
20,4
3,8
15,2
6,5
123,5
46,3
20,7
12,6
42,4
50,9
8,5
81,0
9,7
2.207,6
1,8
163,6
2,0
6,5
83,2
76,9
14,5
11,5
25,9
7,3
187,1
4,2
21,2
76,2
72,2
12,3
5,7
19,2
9,8
17,2
17,8
13,3
2.534,1
19,2
7,0
0,4
8,1
100,7
11,4
8.612,9
7,2
90,8
11,0
8.323,5
1,7
63,5
13,1
7.443,3
18,2
9,0
6,7
17,3
15,7
2.391,8
16,3
0,3
17,7
8,9
0,1
16,7
9,4
2.398,4
5,8
240,5
6,5
19,0
64,1
80,9
10,6
244,7
5,1
20,0
62,8
68,4
9,8
4,0
7,0
204,0
35,5
37,9
15,4
46,9
34,5
3,6
112,5
15,5
2.017,6
5,6
972,9
232,8
605,2
15,0
11,0
5,5
183,5
46,9
2012
31,6
1.534,4
187,1
538,5
14,7
14,5
4,6
184,0
28,3
2013
26,3
1.865,0
175,7
566,8
13,7
15,0
2,6
195,0
81,2
2014
28,1
1.891,0
172,8
530,6
13,8
11,0
4,3
189,8
90,3
0,8
4,5
9,5
271,9
33,7
26,3
23,6
44,0
42,7
3,3
106,0
13,6
1.806,0
72,2
12,9
1.521,5
2015
32,1
1.583,1
167,8
409,6
12,3
5,7
3,0
158,3
69,9
2,6
7,5
6,9
293,9
30,8
31,6
15,8
37,0
22,6
23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0024.png
*Aktiviteten er angivet i årselever, dvs. antal studerende, der har betalt deltager betaling for uddannelsesaktivitet med
omfang svarende til et års heltidsuddannelse.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet og institutionernes aktivitetsindberetninger til finansloven
1.9 Beskæftigelse, videreuddannelse og ledighed mv. blandt nyuddannede
Tabel 1.18 Beskæftigelsesfrekvenser for erhvervsakademiuddannelserne fordelt på fagområder 2010-
2014
2010
Beskæftigelse
Bio- og laboratorie-
tekniske område
Designfaglige område
It-faglige område
Samfundsfaglige
område
Sundhedsfaglige
område
Tekniske område
Økonomisk-
merkantile område
Total
67%
89%
81%
I beskæftigel-
se mv.
Uddannelse
2011
Beskæftigelse
I beskæftigel-
se mv.
Uddannelse
2012
Beskæftigelse
I beskæftigel-
se mv.
Uddannelse
2013
Beskæftigelse
I beskæftigel-
se mv.
Uddannelse
7% 4%
29% 48% 9%
33% 43% 8%
56% 19% 6%
2% 5%
4% 3%
47% 38% 6%
48% 33% 6%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet. På baggrund fra data fra Danmarks Statistik
Anm.: Frekvenserne beregnes for nyuddannedes aktivitet 4-19 måneder efter fuldførelse – pct. af fuldførte det pågældende
år. ”Beskæftigelses mv.” omfatter summen af nyuddannede som enten er i uddannelse på højere niveau, beskæftigede eller
i udlandet.
Tabel 1.19 Beskæftigelsesfrekvenser for professionsbachelorerne fordelt på fagområder 2010-2014
2010
Beskæftigelse
Design, prof. bach.
Medie, kommunikati-
on, it mv.,prof. bach.
Pædagogik, prof. bach.
Samfund, prof. bach.
Sundhed, prof. bach.
Teknik, prof. bach.
Økonomisk/merkantil,
prof. bach.
Total
84%
87%
84%
78%
I beskæftigel-
se mv.
Uddannelse
4%
4%
2%
6%
2011
Beskæftigelse
I beskæftigel-
se mv.
Uddannelse
2012
Beskæftigelse
I beskæftigel-
se mv.
Uddannelse
2013
Beskæftigelse
I beskæftigel-
se mv.
Uddannelse
Udrejse
Udrejse
Udrejse
Udrejse
Udrejse
78%
87%
84%
81%
96%
88%
90%
87%
66%
8%
4%
9%
6%
78%
85%
86%
87%
90%
89%
91%
88%
66% 10%
2%
78%
86%
86%
70%
86%
90%
91%
88%
62% 16% 3%
21% 60% 8%
27% 52% 6%
38% 14% 7%
85%
74%
1% 6%
8% 4%
81%
89%
86%
59%
92%
87%
91%
88%
28% 47%
29% 51%
24% 53% 10%
30% 49%
50% 18%
76%
79%
4%
9%
6%
3%
6%
2%
7%
6%
60% 13% 13%
80%
79%
4%
7%
6%
2%
6%
6%
43% 42%
45% 37%
39% 46%
43% 39%
39% 46% 6%
41% 42% 6%
Udrejse
Udrejse
Udrejse
50% 13%
64% 12%
2% 65%
3% 80%
2% 90%
1% 92%
4% 90%
58% 12%
66% 11%
78%
80%
78%
6%
6%
4%
4% 74%
7% 84%
3% 87%
2% 88%
5% 86%
49% 23%
60% 13%
76%
7%
5%
5%
3%
1%
5%
76%
78%
86%
88%
86%
86%
77%
85%
46% 17% 10% 73%
58% 13%
76%
75%
80%
6%
9%
4%
8% 80%
3% 86%
1% 85%
6% 89%
75% 11%
76%
5%
51% 20% 14% 85%
35% 20% 20% 75%
5% 89%
52% 20% 15% 87%
46% 23% 11% 81%
72%
8%
6% 86%
49% 19% 17%
46% 18% 13%
68% 10%
7%
53% 18% 14% 85%
46% 19% 13% 78%
69% 10%
7% 85%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet. På baggrund fra data fra Danmarks Statistik
24
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610690_0025.png
Anm.: Frekvenserne beregnes for nyuddannedes aktivitet 4-19 måneder efter fuldførelse – pct. af fuldførte det pågældende
år. ”Beskæftigelses mv.” omfatter summen af nyuddannede som enten er i uddannelse på højere niveau, beskæftigede eller
i udlandet.
Tabel 1.20 Ledighed for nyuddannede fra erhvervsakademiuddannelserne fordelt på fagområder 2010-
2014
2010
Erhvervsakademiuddannelser i alt
Bio- og laboratorietekniske område
Designfaglige område,
It-faglige område
Samfundsfaglige område
Sundhedsfaglige område
Tekniske område
Økonomisk-merkantile område
18%
31%
18%
21%
53%
*
21%
13%
2011
15%
27%
16%
18%
54%
16%
15%
12%
2012
16%
27%
17%
18%
51%
*
19%
12%
2013
15%
20%
14%
18%
51%
2%
21%
12%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet. På baggrund fra data fra Danmarks Statistik
Anm.: Bruttoledighedsandel målt i kvartal 2 og kvartal 4-7 efter dimission for nyuddannede fra de videregående uddannelser
2010 – 2013. I tabellen vises der ikke underopdelinger for de øvrige korte videregående uddannelser, der alene rummer
gruppen "Maritime".
Tabel 1.21 Ledighed for nyuddannede fra professionsbacheloruddannelserne fordelt på fagområder
2010-2014
2010
Professionsbachelorer i alt
Design, prof. bach
Medie, kommunikation, it mv.
Pædagogik
Samfund
Sundhed
Teknik
Økonomisk/merkantil
14%
*
32%
13%
6%
13%
22%
20%
2011
19%
30%
26%
21%
18%
18%
16%
21%
2012
20%
36%
29%
20%
22%
15%
20%
27%
2013
19%
36%
26%
18%
23%
15%
20%
25%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet. På baggrund fra data fra Danmarks Statistik
Anm.: Bruttoledighedsandel målt i kvartal 2 og kvartal 4-7 efter dimission for nyuddannede fra de videregående uddannelser
2010 – 2013.
25