Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 118
Offentligt
1610689_0001.png
Årsberetning 2015
Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser
Februar 2016
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0002.png
Udgivet af
Styrelsen for Videregående Uddannelser
Bredgade 40
1260 København K
Telefon: 7231 7800
E-mail: [email protected]
www.ufm.dk
Kontakt
Rådssekretariatet på
[email protected]
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISSN: 978-87-92962-24-9
ISBN web: 87-92962-56-4
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
Indhold
Forord
1. Rådets rådgivning i 2015 – anbefalinger og høringssvar
1.1 Anbefalinger til uddannelses- og forskningsministeren
1.1.1 Uddannelsernes kvalitet og relevans
1.1.2 Bedre styring af de videregående uddannelsesinstitutioner
Drøftelse af omfang og karakter af styringen af institutionerne
Drøftelse af sammenhæng i anvendelsen af forskellige
styringsinstrumenter
1.2 Høringssvar mv.
1.2.1 Styrkelse af talentindsatsen
1.2.2 Landsdækkende positivliste for 6 ugers jobrettet uddannelse
2. Centrale strategiområder i 2016
3. Udviklingen i sektoren
3.1 Optag og tilgang på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelse
3.2 Fuldførelse af erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse
3.3 Frafald på erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelser
3.4 Danske studerende i udlandet
3.5 Efter- og videreuddannelse
3.6 Beskæftigelse, videreuddannelse og ledighed
4. Om Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser
4.1 Rådets opgaver
4.2 Rådets medlemmer pr 1. januar 2016
4.3 Links til udvalgte publikationer fra 2015
4
5
5
6
6
7
8
8
8
9
10
11
11
16
17
18
19
20
24
24
25
26
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
3
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0004.png
Forord
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser afgiver hermed sin
ottende beretning, siden rådet blev nedsat i 2008.
Rådet skal hvert år inden den 1. marts afgive en skriftlig beretning til uddannelses- og
forskningsministeren om rådets virksomhed. Beretningen skal indeholde en samlet status for
uddannelsesområdet samt forslag til nye initiativer inden for erhvervsakademiuddannelserne og
professionsbacheloruddannelserne og de videreuddannelsesforløb, der knytter sig til disse ud-
dannelsesområder.
Rådet har i 2015 haft drøftelser om en række centrale temaer og politiske udspil. Drøftel-
serne har blandt andet handlet om kvalitet og relevans, styring af uddannelsesinstitutioner og
udvikling af undervisningsformer.
I forlængelse af disse drøftelser har rådet udformet anbefalinger og bemærkninger til ud-
dannelses- og forskningsministeren samt afgivet høringssvar til Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Disse anbefalinger og høringssvar
fremgår af kapitel 1 i denne beretning.
Rådet har i lighed med tidligere år udpeget en række områder, der for det kommende år vil
være omdrejningspunktet i Rådets mere strategiske drøftelser med forbehold for Rådets genbe-
skikkelse med udgangen af april 2016. Disse strategiområder er kort beskrevet i kapitel 2. Rådet
forventer som det første strategiområde at drøfte uddannelsernes bevillingssystem i sammen-
hæng med regeringens barslede bevillingsreform og vil herefter tage fat i efter- og videreuddan-
nelse og udbuddet af uddannelser set i et regionaliseringsperspektiv. Afslutningsvis forventes
Rådet at have fokus på kvalitet i praktikken bredt forstået.
I kapitel 3 beskrives den generelle udvikling i erhvervsakademi- og professionsbachelorud-
dannelserne i forhold til f.eks. frafald, beskæftigelse og studerende på studieophold i udlandet.
De nyeste data viser, at antallet af optagne til både erhvervsakademi- og professionsbachelorud-
dannelserne i 2015 var stabilt i forhold til 2014 med et lille fald på erhvervsakademiuddannel-
serne og en lille stigning i professionsbacheloruddannelserne. Derudover kan det fremhæves, at
vi for andet år i træk ser et markant fald i efter- og videreuddannelsesaktiviteterne. Aktiviteten
er faldet med ca. 10 pct. sammenlignet med 2014, hvilket betyder, at 2015 er det år med lavest
efter- og videreuddannelsesaktivitet siden 2009. En mere detaljeret beskrivelse af udviklings-
tendenserne fremgår af bilagsdelen til denne beretning.
Rådet vil i 2016 arbejde for, at de særlige styrker ved erhvervsakademiuddannelserne og
professionsbacheloruddannelserne bliver tydeliggjort og ind tænkt i politisk relevante drøftelser
– herunder i arbejdet med at udvikle en bevillingsreform for de videregående uddannelser.
Conni Simonsen
Formand
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
4
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1. Rådets rådgivning i 2015 –
anbefalinger og høringssvar
Rådet har i 2015 haft fokus på en række områder, der er relevante i relation til erhvervsakade-
miuddannelserne og professionsbacheloruddannelserne. Det har dels været i forbindelse med at
udarbejde anbefalinger til uddannelses- og forskningsministeren, og dels i forbindelse med at
afgive høringssvar og input til lovforslag og uddannelsespolitiske udspil fra ministeren.
1.1 Anbefalinger til uddannelses- og forskningsministeren
Rådet udpegede fire strategiområder for 2015, som der har været sat særligt fokus på:
1)
2)
3)
4)
Uddannelsernes kvalitet og relevans
Styringsrelationer og taxameterreform
Efter- og videreuddannelsessystemet for voksne
Forskning og udvikling
Det første strategiområde blev drøftet på et ordinært rådsmøde med planlagt deltagelse af ud-
dannelses- og forskningsministeren. Ministeren var dog nødsaget til at melde afbud og i stedet
deltog daværende departementschef i Uddannelses- og Forskningsministeriet. På mødet blev en
række anbefalinger og bemærkninger vedrørende uddannelsernes kvalitet og relevans derfor
videregivet direkte til departementschefen. Hensigten med det andet strategiområde om sty-
ringsrelationer og taxameterreform var at drøfte styringen af uddannelsesinstitutionerne i sam-
menhæng med en mulig reform af takststrukturen. Den ventede analyse af omkostningsstruktu-
ren viste sig dog at være forsinket og processen med at lave en bevillingsreform blev som følge af
en politisk beslutning skudt til 2016. På den baggrund drøftede Rådet i stedet omfang og karak-
ter af den centrale styring af de videregående uddannelsesinstitutioner, hvilket blev fulgt op af
an række anbefalinger fra Rådet til Uddannelses- og Forskningsministeren. Hensigten med det
tredje strategiområde vedrørende efter- og videreuddannelse var at fortsætte en tidligere drøf-
telse fra 2013, hvor erfaringerne med det nuværende efter- og videreuddannelsessystem blev
diskuteret med henblik på at komme med anbefalinger til, hvordan systemet kunne styrkes yder-
ligere. Denne strategidrøftelse blev udsat, da Rådet så sig nødsaget til, at aflyse et ordinært
rådsmøde på grund af datosammenfald med flere arrangementer. Temaet omkring forskning og
udvikling blev taget op i forbindelse med rådet sidste møde i 2015 og koblet med to institutions-
besøg. På baggrund af indsatser på de to konkrete institutioner blev temaet primært behandlet
som sammenhængen mellem udvikling og kvalitet og erfaringer med konkrete undervisnings-
former i den forbindelse.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
5
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0006.png
1.1.1 Uddannelsernes kvalitet og relevans
Arbejdet med at følge op på anbefalingerne fra Udvalget for Kvalitet og Revelans (Kvalitetsud-
valget) fyldte meget i starten af 2015. På mødet med departementschef i Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet videregav Rådet blandt andet følgende bemærkninger:
-
Et uddannelsessystem uden blindgyder
– Rådet havde gerne set, at Kvalitetsudvalget
havde inddraget erfaringer fra efter- og videreuddannelsessystemet og havde drøftet
muligheden for at udvide og styrke masteruddannelserne som afsæt for Kvalitetsudval-
gets forslag om uddannelse på deltid.
-
Manglende fokus på professionshøjskole- og erhvervsakademisektoren
– Rådet påpe-
gede generelt Kvalitetsudvalgets mangelfulde inkludering af professionshøjskole- og er-
hvervsakademisektoren i udvalgets analyser og konklusioner, herunder disse uddannel-
sers særkende som er en tæt praksiskobling og obligatoriske praktikforløb.
-
Høj kvalitet i praktikforløb
– Rådet understregede, at kvaliteten af de obligatoriske
praktikforløb er helt central for professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelser.
Det er væsentligt, at der er en sammenhæng mellem praksis og teori også i forhold til
Kvalitetsudvalgets resultater, som viste, at kun lidt over 50 pct. af de studerende fandt,
at deres uddannelse bidrog meget eller en del til, at de tilegner sig job- eller arbejdsrela-
teret viden og færdigheder
-
Færre styringsmekanismer
– Rådet påpegede vigtigheden af, at der ikke i opfølgningen
på kvalitetsudvalgets rapporter indføres flere eller nye centrale styringsmekanismer.
-
Øget gennemsigtighed –
Rådet angav, at der bør tages fat på at forbedre gennemsigtig-
heden i hele den videregående uddannelsessektor.
1.1.2 Bedre styring af de videregående uddannelsesinstitutioner
Rådssekretariatet havde som udgangspunkt for rådets drøftelse af omfang og karakter af den
centrale styring af de videregående uddannelsesinstitutioner udarbejdet et notat om de anvendte
styringsredskaber i den centrale styring på området, herunder såvel regelbaseret-, bevillings-
mæssig- og dialogbaseret styring samt styring gennem monitorering og dokumentation.
Som yderligere grundlag for rådets drøftelser og vurderinger blev problemstillingen belyst
gennem en række eksterne oplæg fra Styrelsen for Videregående Uddannelser, Danmarks Ak-
krediteringsinstitution samt formanden for professionshøjskolernes rektorkollegium som insti-
tutionsrepræsentant.
På den baggrund fokuserede Rådet i dets drøftelse især på følgende to spørgsmål:
Er den nuværende styringsrelation mellem ministerium og institutionerne kendetegnet
ved et passende omfang af styring eller er relation præget af over- eller understyring?
b) Er der tilstrækkelig sammenhæng i ministerets anvendelse af de forskellige styringsred-
skaber?
a)
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
6
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0007.png
Drøftelse af omfang og karakter af styringen af institutionerne
Rådet bakker grundlæggende op om nødvendigheden og legitimiteten af styring og monitorering
af uddannelsesinstitutionernes opgavevaretagelse og ressourceanvendelse for at sikre, at de
statslige midler på området forvaltes bedst muligt. Det er endvidere nødvendigt at sikre, at myn-
digheder og samfundet i øvrigt har indblik i og adgang til informationer og viden om uddannel-
sesinstitutionernes drift og udvikling.
Overgangen fra uddannelsesakkreditering til institutionsakkreditering indebærer en æn-
dring i styringsfokus fra kvalitetssikring af den enkelte uddannelse til sikring af institutionens
kvalitetssikringsmekanismer. Hermed gives den enkelte institution frihed til at fastlægge kvali-
tetssikringsarbejde. Rådet noterer sig, at det ændrede styringsmæssige fokus i akkrediteringen
ikke generelt har bredt sig til andre områder.
Samtidigt er det vigtigt at være opmærksom på, at jo flere styringsredskaber, der tages i
brug, jo større administration opbygges der på institutionerne for at imødekomme de data og
dokumentationskrav, der stilles i forbindelse med styringen. Rådet vurderer, at det er afgørende
at sikre, at de administrative systemer, der bygges op ikke tager ressourcer fra uddannelserne.
Derfor er det vigtigt at sikre, at der ikke finder en unødig detailstyring sted, og at forskellige
myndigheder ikke reelt fører tilsyn med samme områder.
Frem for en overordnet central styring, der sigter på at optimere og koordinere den sam-
fundsmæssige værdi af de videregående uddannelser på tværs af institutioner og uddannelser, er
styringen på mange områder fortsat karakteriseret ved en tæt regulering af uddannelsernes ind-
hold og tilrettelæggelse. Disse procesregulerende tiltag har begrænset institutionernes ledelses-
rum i forhold til at opfylde politiske målsætninger.
Rådet finder det vigtigt at være opmærksom på, at udviklingen af uddannelsernes kvalitet
og relevans i sidste ende afhænger af et decentralt engagement hos undervisere og ledere ude på
uddannelsesinstitutionerne. Dette engagement kan i mange tilfælde styrkes ved at sikre et større
ledelsesrum til institutionernes ledelser i forhold til at forfølge overordnede politiske mål inden
for de fastsatte rammer for institutionernes virke. Samtidigt muliggør større ledelsesrum større
fleksibilitet så ledelserne kan inddrage institutionernes betydning for nærområdet og tage hen-
syn til de eksisterende regionale forskelligheder og behov.
Erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne er tilrettelagt som nationale ud-
dannelser baseret på nationale bekendtgørelser og fælles studieordninger, og det vil derfor være
relevant at sikre inputs fra uddannelsernes aftagere og interessenter i arbejdet med at sikre stør-
re frihed til institutionernes ledelser. En større decentral frihed skal give bedre muligheder for at
involvere aftagere og faglige organisationer i udvikling af uddannelsernes kvalitet og relevans
f.eks. gennem aktiv anvendelse af uddannelsesudvalgene.
Anbefalinger:
At uddannelses- og forskningsministeren i arbejdet med den fremadrettede styring
af uddannelsesinstitutionerne arbejder for, at styringen medfører færrest mulige
administrative byrder.
At uddannelses- og forskningsministeren arbejder for at sikre en koordineret sty-
ring af uddannelsesinstitutioner – også på tværs af myndigheder.
At uddannelses- og forskningsministeren i dialog med uddannelsernes aftagere og
interessenter arbejder for at sikre større ledelsesrum til uddannelsesinstitutioner-
nes ledelse for dermed at styrke mulighederne for samarbejde med aftagere og fag-
lige organisationer om uddannelsernes kvalitet og relevans.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
7
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0008.png
Drøftelse af sammenhæng i anvendelsen af forskellige styringsinstrumenter
Rådet har generelt stor forståelse for behovet for gode, relevante data og hensigtsmæssig styring,
men vurderer, at de eksisterende styringsinstrumenter ikke altid spiller godt nok sammen.
Uddannelsesinstitutionerne oplever, at forskellige myndigheder efterspørger samme data
og informationer men med forskellig vinkling, hvilket betyder en større byrde for uddannelsesin-
tuitionerne. For eksempel er det vigtigt at Styrelsen for Videregående Uddannelser og Akkredite-
ringsinstitutionen koordinerer deres arbejde så dobbeltstyring undgås.
Rådet finder, der er potentiale i at styre mere efter faste indikatorer, hvor data for disse
indikatorer er offentligt tilgængelige. Der bør oparbejdes en grundstamme af data, hvorfra ud-
viklingen af disse indikatorer kan følges, sådan at den administrative byrde for institutionerne
mindskes. En sådan løsning stiller dog krav til datakvaliteten såvel som det forhold, at data skal
være fyldestgørende. Derudover er det nødvendigt at sikre, at data altid er nyligt opdaterede
sådan at aktualiteten sikres.
Anbefalinger:
At uddannelses- og forskningsministeren arbejder for at sikre bedre koordinering mel-
lem forskellige styringsinstrumenter, sådan at der ikke spørges om det samme flere
gange med forskellig vinkling.
At uddannelses- og forskningsministeren er opmærksom på potentialet i indikatorbase-
ret styring, hvor det i dialog med sektoren sikres, at bagvedliggende data er fyldestgø-
rende og af høj kvalitet.
1.2 Høringssvar mv.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser har i 2015 frem-
sendt høringssvar vedrørende talentbekendtgørelsen og vedrørende den landsdækkende positiv-
liste for 6 ugers jobrettet uddannelse.
Til orientering har Rådet også i januar 2016 fremsendt høringssvar til lov om ændring af
befordringsrabatten til studerende og lov om ændring af universitetsloven og en række andre
love som følge af justeringerne af fremdriftsreformen. Begge høringsvar fra 2016 kan ses på
www.ufm.dk/rep.
1.2.1 Styrkelse af talentindsatsen
Rådet for erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser hilser det velkom-
ment, at uddannelsesinstitutionerne gives mulighed for at styrke talentindsatsen bl.a. ved mere
formelt at kunne honorere talentfulde studerende. Brobygningsmuligheden for dygtige stude-
rende fra ungdomsuddannelserne er ligeledes et initiativ, som rådet finder meget positivt. Rådet
vil tilskynde erhvervsakademierne og professionshøjskolerne til at udnytte det fulde potentiale i
disse nye muligheder for talentinitiativer.
Rådet havde imidlertid gerne set et højere ambitionsniveau i talentloven og den tilknyttede
bekendtgørelse. Der kunne med fordel have været inkluderet et krav til uddannelsesinstitutio-
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
8
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
nernes brug af talentinitiativer, så det fra centralt hold sikres, at alle institutioner gør en indsats
for særligt talentfulde studerende.
Rådet henviser i øvrigt til dets tidligere fremsendte høringssvar vedr. udkast til lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser med henblik på styrkelse af
talentindsatsen af 28. januar 2014 samt rådets input til uddannelsesministerens debatindlæg
vedrørende talentindsatsen af 30. august 2012.
1.2.2 Landsdækkende positivliste for 6 ugers jobrettet uddannelse
Rådet blev hørt af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) om bemærkninger til
den landsdækkende positivliste for seks ugers jobrettet uddannelse for ufaglærte og faglærte
ledige. Kurserne på positivlisten omfatter udvalgte kurser på akademiuddannelserne.
Rådet afgav følgende høringssvar:
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser (REP) har den 11.
december 2015 fået den landsdækkende positivliste for 6 ugers jobrettet uddannelse i høring fra
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).
I forhold til akademiuddannelserne på listen har der ikke før høringen af REP været en
formel inddragelse af arbejdsmarkedets parter omkring valget af de konkrete uddannelser.
REP inddrages med denne høring, men med en ekstremt kort tidsfrist, som forhindrer en
grundig vurdering af, hvilke tilbud der bedst vil fremme de lediges beskæftigelsesmuligheder
konkret. REP vil opfordre STAR til fremadrettet at inddrage arbejdsmarkedets parter langt tidli-
gere i processen angående den konkrete udvælgelse af uddannelser til listen. Det vil sikre, at den
viden der findes om hvilke uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder, der er relevante på de
forskellige delarbejdsmarkeder bringes i anvendelse og dermed gavne kvaliteten af positivlisen
og dermed beskæftigelseseffekten af 6 ugers jobrettet uddannelse.
REP bemærker overordnet, at der ikke er tilstrækkelig overensstemmelse mellem akade-
miuddannelserne på positivlisten og de akademiuddannelser, der med VEU-aftalen sikres en
nedsættelse af deltagerbetalingen (gennem en forhøjelse af taxametertilskuddet). REP opfordrer
til, at de to lister i højere grad tænkes sammen – herunder også i forhold til de i VEU-aftalen
nævnte korte indledende kurser, der anvendes til at opfylde betingelserne for deltagelse i de
omtalte akademiuddannelser med nedsat deltagerbetaling.
FTF bemærker specifikt, at der mangler et tilbud til de erhvervsuddannede i finanssekto-
ren, som måtte blive ledige. Her er akademiuddannelsen i finansiel rådgivning et vigtigt kvalifi-
kationskrav, for at kunne varetage funktionen som kunderådgiver. De som ikke allerede måtte
have hele uddannelsen vil kunne forbedre deres beskæftigelses muligheder betydeligt med den-
ne uddannelse. Derfor foreslår FTF, at alle moduler i akademiuddannelsen i finansiel rådgivning
medtages på listen.
DI bemærker specifikt, at der lige nu sker megen nyudvikling og akkreditering på de tekni-
ske akademiuddannelser, og herunder at de tekniske akademimoduler i regi af positivlisten er
meget velegnede til at understøtte denne proces. Derfor er det vigtigt, at der i højere grad åbnes
op for, at de bliver omfattet på listen. Det drejer sig bl.a. om moduler fra følgende akademiud-
dannelser:
- Automation og Drift
- Installatør
- Bygningsautomation
- Byggekoordinering
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
9
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0010.png
2. Centrale strategiområder i
2016
STRATEGIOMRÅDER i 2016
1. Et nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
2. Regional uddannelsesdækning
3. Efter- og videreuddannelsessystemet for voksne
4. Uddannelseskvalitet med fokus på uddannelsernes obligatoriske praktik
Regeringen igangsætter et tværministerielt udvalgsarbejde, der skal udarbejde forslag til et
nyt tilskudssystem for de videregående uddannelser. Hele uddannelsessektoren og øvrige inte-
ressenter er opfordret til at komme med input til, hvordan et nyt tilskudssystem indrettes bedst
muligt. Rådet vil på baggrund heraf gå aktivt ind i denne proces, og herunder bl.a. forelægge
ministeren anbefalinger til den fremtidige indretning af bevillingssystemet.
Regeringen har for nyligt lanceret en vækstplan for udviklingen uden for landets største
byer og i landdistrikterne. Som del af strategien lægger regeringen bl.a. op til at belyse mulighe-
derne for, at udbudsstrukturen for videregående uddannelser i højere grad kan understøtte den
regionale uddannelsesdækning, fx i nye former for samarbejder mellem institutionerne og
kommunale aktører. Rådet vil i 2016 drøfte udviklingen af institutionernes regionale uddannel-
sesdækning. Som led heri ønsker Rådet at belyse konkret viden og data for bl.a. studerendes
søgemønstre, dimittendmobilitet og opfyldelsen af virksomhedernes kompetencebehov.
Som et yderligere strategiområde vil Rådet adressere efter- og videreuddannelsessystemet
på det professionsrettede videregående uddannelsesområde – et tema som er yderligere aktuali-
seret af de seneste to års fald i efter- og videreuddannelsesaktiviteterne. Rådet vil i 2016 bl.a.
fokusere på analyse af effekterne af erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannedes vide-
re- og efteruddannelsesuddannelse i forhold til deres videre færd på arbejdsmarkedet. Endvidere
vil rådet drøfte muligheder og strategier for den videre udvikling af e-læring og net baserede
udbud inden for videre- og efteruddannelsesområdet.
Endelig vil Rådet i 2016 fortsætte drøftelsen af udviklingen af kvalitet og relevans i er-
hvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne. Rådet vil i 2016 fokusere på uddannel-
sernes obligatoriske praktikforløb, herunder afdække både god praksis, kvalitetsudfordringer og
mulige redskaber og tiltag for understøttelse af styrket kvalitet og øget læring hos de studerende
i praktikforløbene.
Ovenstående tager forbehold for en genbeskikkelse af Rådet med udgangen af april 2016.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
10
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0011.png
3. Udviklingen i sektoren
I dette kapitel redegøres der for de overordnede udviklingstendenser i erhvervsakademi- og
professionshøjskolesektoren. Dette gøres med henblik på at give et samlet billede af udviklingen.
Alle data fremgår i mere detaljeret form i et bilag til årsberetningen. F.eks. kan oplysninger om
tilgang og gennemførelsesprocent for hver enkelt uddannelse findes der.
3.1 Optag og tilgang på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelse
Nedenstående figur 3.1 viser udviklingen i antallet af studerende, der er optaget på erhvervsaka-
demiuddannelserne, professionsbacheloruddannelserne og på overbygningsuddannelserne i
perioden 2009 til 2015. Figur 3.1 viser, at der er sket en jævn stigning i antallet af studerende på
erhvervsakademiuddannelserne i perioden 2009-2014, mens der i perioden 2014-2015 er sket et
lille fald fra 13.613 til 13.286 studerende. For professionsbacheloruddanneserne er de der
omvendt sket en lille stigning fra 22.138 i 2014 til 22.896 studerende i 2015. Der er sket en jævn
stigning antallet af studerende på overbygningsuddanelser i hele perioden fra 2009-2015. i 2014
var antallet af studerende på overbygningsuddannelsen 2.777, mens tallet i 2015 er 3.083
studerende.
Figur 3.1. Optagne 2009-2015
25000
20000
15000
10000
5000
0
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Erhvervsakademiuddannelser
Profesionsbacheloruddannelser
Overbygningsuddannelser
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af institutionernes
aktivitetsindberetninger til finansloven.
Figur 3.2 viser ansøgertallet for erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser fra 2009
til 2015. Samlet er ansøgertallet til erhvervsakademiuddannelserne steget med 9 % i 2015 mens
det til professionsbacheloruddannelserne er steget med 3 % i 2015. Ansøgertallet er således fort-
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
11
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0012.png
sat stigende for både erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser om end stigningen
for begge typer er stagneret efter en meget stor stigning i ansøgertal fra 2009 til 2013 særligt på
professionsbacheloruddannelserne. Sammenholdes ansøgertal med antal optagne ses det, at
erhvervsakademiuddannelserne har et lille fald i optaget på trods af at ansøgertallet stiger med 9
%. En del af forklaringen på dette kan være indførelse af central dimensionering i 2015.
Figur 3.2. Ansøgertal 2009-2015
40000
35000
30000
25000
20000
15000
10000
5000
0
2009
2010
2011
Erhvervsakademiuddannelser
2012
2013
Professionsbacheloruddannelse
2014
2015
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Den Koor-
dinerede Tilmelding
Figur 3.3 viser aldersfordelingen ved tilgang til hhv. erhvervsakademi- og professionsbachelor-
uddannelserne. 53 % af de optagne på erhvervsakademiuddannelserne og 59 % af de optagne på
professionsbacheloruddannelserne er mellem 20 og 24 år, når uddannelsen påbegyndes. På
professionsbacheloruddannelserne er 29 % af de studerende 25 år eller derover ved studiestart,
mens dette tal kun er 25 % for erhvervsakademiuddannelserne. Erhvervsakademiuddannelserne
har til gengæld 10 % studerende mellem 15-19 årige ved studiestart, mens professionsbachelor-
uddannelserne har 8 %. Fordelingen er med andre ord ensartet for de to uddannelsesgrupper,
selvom professionsbacheloruddannelsers alder ved tilgang gennemsnitligt er lidt højere. Alders-
fordelingen ved tilgang til både erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne har
ligget nogenlunde konstant uden større svingninger siden 2010 og der ses således ingen klare
udviklingstendenser.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
12
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0013.png
Figur 3.3. De studerendes alder ved tilgang til uddannelse i 2014
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på bagrund af data trukket fra Under-
visningsministeriets databank.
Figur 3.4, 3.5 og 3.6 nedenfor viser fordelingen af de studerendes højeste fuldførte uddannelse
ved studiestart på henholdsvis erhvervsakademiuddannelserne og professionsbacheloruddan-
nelserne.
For erhvervsakademiuddannelserne fremgår det af figurerne, at 44 % af de optagne havde
en gymnasial uddannelse som højeste fuldførte uddannelse, da de begyndte på erhvervsakade-
miuddannelsen. Der er tale om et fald fra 2010, hvor andelen med en gymnasial baggrund var 52
%. I forhold til 2013 er der dog tale om en lille stigning fra 42 % til de nuværende 44 %. Andelen
med en gymnasial uddannelsesbaggrund er højere for professionsbacheloruddannelserne, hvor
53 % har en gymnasial uddannelse som deres højeste fuldførte uddannelse. Også her er der sket
et fald i denne andel siden 2010, hvor andelen med en gymnasial baggrund var 59 %. Samtidigt
er tilsvarende for erhvervsakademierne sket en mindre stigning siden 2013 fra 51 % (i 2013) til
de nuværende 53 %.
De næststørste grupper af studerende ved tilgang til erhvervsakademiuddannelserne er
dem, der har grundskole eller en erhvervsuddannelse som deres højeste uddannelse, henholds-
vis 17 % og 13 %. For professionsbacheloruddannelserne er andelen af dem, der har grundskole
eller en erhvervsuddannelse som deres højeste uddannelse ved tilgangen lige store, henholdsvis
15 % og 15 %.
Tilgangen af studerende med en kort eller mellemlang videregående uddannelse er beske-
den for begge uddannelsesgrupper, mens ingen af uddannelsesgrupperne har en tilgang af stu-
derende med en lang videregående uddannelse.
Det skal dog imidlertid understreges, at de aggregerede oplysninger i hver uddannelses-
gruppe dækker over stor spredning på tværs af uddannelserne, ligesom der på for begge uddan-
nelsesgrupper er en stor andel studerende, uden oplysning omkring højst fuldførte uddannelse.
Det gælder for 22 % på erhvervsakademiuddannelserne og 10 % på professionsbacheloruddan-
nelserne
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
13
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0014.png
Figur 3.4. Højest fuldførte uddannelse ved tilgang i 2014
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på bagrund af data trukket fra Under-
visningsministeriets database med nøgletal.
Figur 3.5. Tilgang på erhvervsakademiuddannelserne i 2014 fordelt på foregående hø-
jest fuldførte uddannelse
1% 2% 0%
13%
22%
17%
44%
Uoplyst/ukendt
Grundskolen
Gym
EUD
KVU
MVU
LVU
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på bagrund af data trukket fra Under-
visningsministeriets database med nøgletal.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
14
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0015.png
Figur 3.6. Tilgang på professionsbacheloruddannelserne i 2014 fordelt på foregående
højst fuldførte uddannelse.
3%
3%
15%
15%
0%
10%
53%
Uoplyst/ukendt
Grundskolen
Gym
EUD
KVU
MVU
LVU
Kilde: Uddannelses-og Forskningsministeriets beregninger på bagrund af data trukket fra Under-
visningsministeriets database med nøgletal.
Nedenstående figur 3.7 viser kønsfordelingen på erhvervsakademi- og professionsbachelorud-
dannelserne. Som det fremgår, er der en overvægt af kvindelige studerende på professionsbache-
loruddannelserne, mens der er en overvægt af mandlige studerende på erhvervsakademiuddan-
nelserne. Mere præcist er 61 % af de studerende på processionsbacheloruddannelserne kvinder,
mens det kun er 45 % af de studerende på erhvervsakademiuddannelser. Det skal dog igen påpe-
ges, at der er store forskelle i fordelingen på tværs af forskellige uddannelser. Især designuddan-
nelserne, sundhedsuddannelser, pædagoguddannelsen og socialrådgiveruddannelsen har en stor
overvægt af kvinder. Disse uddannelser tegner sig for en stor del af de samlede professionsba-
chelorstuderende. Over for dette står økonomi og it-uddannelserne, bygningskonstruktørud-
dannelsen, diplomingeniøruddannelsen samt de maritime uddannelser (herunder maskinme-
steruddannelsen), som alle har en overvægt af mænd.
For erhvervsakademiuddannelserne er fordelingen omvendt, og de mandlige studerede
udgør således 55 %, mens mandlige studerede på processionsbacheloruddannelserne udgør 38
%. De uddannelser, hvor der er en markant overvægt af mænd, findes inden for det it-faglige
område og det tekniske område. De uddannelser, hvor der er en overvægt af kvinder, findes
inden for det bio- og laboratorietekniske område og det designfaglige område.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
15
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0016.png
Figur 3.7. Kønsfordeling på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Mænd
Kvinder
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data trukket fra Under-
visningsministeriets database med nøgletal.
3.2 Fuldførelse af erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse
Fuldførelsesprocenten var ifølge figur 3.8 stabil for professionshøjskolerne og erhvervs-
akademiuddannelserne i hele perioden. For begge uddannelsesgrupper ses en stigning med 1
procentpoint fra 2013-2014, for professionshøjskolerne sker stigningen fra 75 % til 76 %, mens
den for erhvervsakademiuddannelserne stiger fra 68 % til 69 %. Således er
fuldførelsesprocenten på professionsbacheloruddannelserne 7 procentpoint højere end er-
hvervsakademiuddannelserne i perioden 2013-2014.
Figur 3.8. Fuldførelsesprocenter på hhv. erhvervsakademiuddannelser og professions-
uddannelser 2009-2014
78%
76%
74%
72%
70%
68%
66%
64%
62%
78%
76%
74%
72%
70%
68%
66%
64%
62%
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data trukket fra Under-
visningsministeriets database med nøgletal. Anm:
Fuldførelsesprocenten er den andel af de stude-
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
16
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0017.png
rende, der påbegynder en uddannelse i 2009-2014, som har fuldført eller estimeres til at fuldfø-
re deres uddannelse.
3.3 Frafald på erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelser
Frafaldet i løbet af det første år på erhvervsakademiuddannelserne og professionsbachelorud-
dannelserne for perioden 2010 til 2013 er demonstreret i figur 3.9. Af figuren fremgår det for, at
frafaldsprocenten har været tilnærmelsesvis stabil for begge uddannelsesgrupper i perioden, dog
er det sket et lille fald i frafaldet for erhvervsakademiuddannelserne fra 21,9 % i 2012 til 20,6 % i
2013.
Forskellen mellem de to uddannelsesgrupper er dog forholdsvis markant, da erhvervsaka-
demiuddannelser har et frafald i løbet af første år på 21 %, mens professionsbacheloruddannel-
sernes frafald ligger på 15 %. I disse tal er studieskift medregnet.
For begge uddannelsesgrupper gælder det, at ca. 5 % - 7 % har foretaget et studieskift i
løbet af deres første år på uddannelsen i perioden 2010-2013. I 2013 foretog 7 % et studieskift i
løbet af det første år på erhvervsakademiuddannelserne, men 6 % foretog et studieskift i løbet af
det første år på professionsbacheloruddannelserne.
Igen skal der gøres opmærksom på, at der er visse variationer i mellem de specifikke ud-
dannelser i grupperne, hvor enkelte uddannelser ikke stemmer overens med det samlede billede.
Figur 3.9. Frafald i løbet af første år på hhv. erhvervsakademiuddannelser og professi-
onsuddannelser 2010-2013 opgjort på tilgangsåret
25%
25%
20%
20%
15%
15%
10%
10%
5%
5%
0%
0%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund af data fra Danmarks Stati-
stik.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
Erhvervsakademiuddannelser
2010
Professionsbachelorer
Erhvervsakademiuddannelser
2011
2012
Frafald uden studieskift Studieskift
Professionsbachelorer
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbachelorer
Erhvervsakademiuddannelser
2013
Professionsbachelorer
17
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0018.png
3.4 Danske studerende i udlandet
Udviklingen i antallet af danske studerende der, som en del af deres videregående uddannelse,
tager på studieophold i udlandet er illustreret i figur 3.10., hvoraf det fremgår, at der samlet i
hele sektoren har været en vækst på 13 % af danske studerende, der tager på studieophold i ud-
landet i perioden 2010-2014. Væksten er på 19 % for universiteterne og 64 % for erhvervsaka-
demiuddannelserne. For professionsbacheloruddannelserne er der sket et fald på 15 %.
Figur 3.10. Danske studerende på studieophold i udlandet 2010-2014
12000
12000
10000
10000
8000
8000
6000
6000
4000
4000
2000
2000
0
2010
2011
Universitetsuddannelser
2012
Erhvervsakademiuddannelser
2013
2014
Professionsbacheloruddannelser
0
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på data fra Danmarks Statistik
Note: Omfatter udvekslingsophold for uddannelser under UFM’s ressort.
Fra figur 3.11 kan man se, at 14 % af de, der i 2014 fuldførte en erhvervsakademiuddannelse har
været på udveksling i løbet af deres studietid, mens 13 % af professionsbachelorerne har været
på udveksling i løbet af deres studietid. Til sammenligning havde 26 pct. af kandidaterne fra
universiteterne været på udveksling i løbet af deres studietid.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
18
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0019.png
Figur 3.11. Andel af dimittender, der i løbet i 2013 og 2014, har været på udvekslingsop-
hold
0%
5%
10%
15%
20%
25%
30%
26 %
Kandidat
24 %
13 %
Professionsbachelorer
11 %
14 %
Erhvervsakademi
9%
18 %
Gennemsnit
16 %
0%
5%
10%
2014
2013
15%
20%
25%
30%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på data fra Danmarks Statistik
Note: Omfatter udvekslingsophold for uddannelser under UFM’s ressort. Kandidater har enten været
på udvekslingsophold på bachelor- eller kandidatuddannelsen.
3.5 Efter- og videreuddannelse
Aktiviteten på efter- og videreuddannelsesområdet er i nedenstående figur 3.12 opgjort i antal
årselever, dvs. det antal studerende, der har betalt deltagerbetaling for uddannelsesaktiviteter
med et omfang svarende til et års heltidsstudie. Der var ifølge en stabil aktivitet i efter- og vide-
reuddannelse fra 2011 til 2013 – både i aktiviteterne på diplomuddannelserne og akademiud-
dannelserne (aktiviteten svingede med højst 300 årselever). I 2014 faldt efter- og videreuddan-
nelsesaktivitet 6,6 % sammenholdt med 2013, ligesom efter- og videreuddannelsesaktiviteten i
2015 er faldet 10,0 % sammenholdt med 2014. Samlet er der sket et fald i efter- og videreuddan-
nelsesaktiviteter på 15,9 % i perioden 2013-2015.
Faldet i antal studerende har været størst på diplomuddannelserne, hvor antal årselever er
faldet med 1169,6 fra 2013 til 2015. Det svarer til et samlet fald på 13,6 %. Procentvis har faldet
dog været størst på akademiuddannelserne, hvor antal årselever er faldet med 943,9 fra 2013 til
2015 svarende til et fald på 20,2 %.
Fælles for både diplom- og akademiuddannelserne er det, at størstedelen af faldet i antal
årselever fra 2013-2015 findes på uddannelserne i ledelse. På akademiuddannelsen i ledelse er
antal årselever faldet med 774 svarende til 35,9 % af uddannelsens årselever. Det betyder, at 82
% af det samlede fald i antal årselever på akademiuddannelserne stammer fra faldet i årselever
på akademiuddannelsen i ledelse. På diplomuddannelsen i ledelse er der sket et fald i antal års-
elever med 496,1 svarende til et fald på 24,6 % af uddannelsens årselever. Faldet i årselever på
diplomuddannelsen i ledelse svarer til 42,4 % af det samlede fald i årselever på diplomuddannel-
serne. Ud over faldet på diplomuddannelsen i ledelse er der sket større fald på den pædagogiske
diplomuddannelse, den sundhedsfaglige diplomuddannelse og diplomuddannelserne i it og
teknik. Samlet står faldet i antal årselever på den pædagogiske diplomuddannelse, den sund-
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
19
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0020.png
hedsfaglige diplomuddannelse og diplomuddannelsen i ledelse for 80 % af det samlede fald i
aktiviteten på diplomuddannelserne.
Rådet vurderer, at en del af årsagen til faldet i aktiviteten på efter- og videreuddannelses-
området skal findes i beskæftigelsesreformen, hvor retten til seks ugers selvvalgt uddannelse for
alle ledige blev erstattet af retten til seks ugers jobrettet uddannelse for ufaglærte og faglærte
ledige samt ledige med kort videregående uddannelser (KVU), der samtidig har en erhvervsfag-
lig uddannelse. Samtidigt skete der med finanslovsaftalen for 2014 beskæringer af statens vok-
senuddannelsesstøtte (SVU), som betød at personer med en lang eller mellemlang videregående
uddannelse ikke længere kunne opnå støtte til efteruddannelse fra ordningen. Derudover har
særligt flere offentlige arbejdspladser også har vanskeligt ved at afsætte økonomi til efter- og
videreuddannelse grundet offentlige besparelser i perioden.
Figur 3.12. Samlet (årselever) aktivitet på akademi- og diplomuddannelser
16000
14000
12000
10000
8000
6000
4000
2000
0
2011
2012
2013
Diplomuddannelser
2014
Akademiuddannelser
2015
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund institutionernes aktivi-
tetsindberetninger til finansloven
3.6 Beskæftigelse, videreuddannelse og ledighed
Nedenstående figurer viser en oversigt over andelen af dimittender fra 2010 og 2013, der enten
er i beskæftigelse, er i gang med uddannelse på højere niveau eller er uderejst inden for 4-19
måneder efter fuldførelse. Som det fremgår af figur 3.13 er der sket et fald i beskæftigelsesfre-
kvensen for erhvervsakademiuddannelserne, mens der omvendt er sket en stigning i dimittender
der uddanner sig på et højere niveau i perioden 2010 – 2013, herunder er faldet i beskæftigelses-
frekvensen sket fra 48 % i 2010 til 41 % procent i 2013, mens stigningen i uddannelsesfrekven-
sen er sket fra 33 % i 2010 til 42 % i 2013. Udrejsefrekvensen ligger stabilt på 6 % i hele perio-
den, ligesom summen af alle tre frekvenser ligger stabilt på 87-88 procent.
I figur 3.14 fremgår det, at der ligeledes er sket et fald i beskæftigelsesfrekvensen for professi-
onsbacheloruddannelserne i perioden 2010-2012, mens der i perioden 2012-2013 er sket en lille
stigning i beskæftigelsesfrekvensen på 1 procentpoint. For professionsbacheloruddannelserne er
der, tilsvarende erhvervsakademiuddannelserne, sket en stigning i dimittender, der uddanner
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
20
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0021.png
sig på et højere niveau i perioden 2010-2013, herunder er stigningen sket fra 6 % i 2010 til 10
procent i 2013, mens beskæftigelsesfrekvensen er faldet fra 78 % til 69 % i samme periode. Ud-
rejsefrekvensen ligger stabilt på mellem 5-7 % i hele perioden, mens summen af alle tre frekven-
ser er faldet fra 89 % til 85 % i perioden.
Figur 3.13. Beskæftigelsesfrekvens, uddannelsesfrekvens, udrejsefrekvens og sum af
beskæftigelses-, uddannelses- samt udrejsefrekvens for erhvervsakademiuddannelser
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2010
I beskæftigelse
2011
Under højere uddannelse
2012
I udland
2013
I beskæftigelse mv.
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund fra data fra Danmarks Stati-
stik. Tallene dækker over erhvervsakademiuddannelser, men ikke øvrige KVUér.
Anm.: Frekvenserne beregnes for nyuddannedes aktivitet 4-19 måneder efter fuldførelse – pct. af
fuldførte det pågældende år. ”Beskæftigelses mv.” omfatter summen af nyuddannede som enten er i
uddannelse på højere niveau, beskæftigede eller i udlandet.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
21
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0022.png
Figur 3.14. Beskæftigelsesfrekvens, uddannelsesfrekvens, udrejsefrekvens og sum af
beskæftigelses-, uddannelses- samt udrejsefrekvens for professionsbacheloruddannel-
ser
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2010
I beskæftigelse
2011
Under højere uddannelse
2012
I udland
2013
I beskæftigelse mv.
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på baggrund fra data fra Danmarks Stati-
stik. Tallene dækker over p
rofessionsbacheloruddannelser
, men ikke øvrige MVUér.
Anm.: Frekvenserne beregnes for nyuddannedes aktivitet 4-19 måneder efter fuldførelse – pct. af
fuldførte det pågældende år. ”Beskæftigelses mv.” omfatter summen af nyuddannede som enten er i
uddannelse på højere niveau, beskæftigede eller i udlandet.
Figur 3.15 viser ledighedsgraden for hhv. erhvervsakademiuddannelser og professionsbachelor-
uddannelser. I de seneste tre år er ledigheden for erhvervsakademiuddannede faldet fra 18 % i
2010 til 15 % i 2013. På professionsbacheloruddannede er ledighedsgraden omvendt steget fra 14
% i 2010 til 19 % i 2013. Der er stor forskel på ledigheden mellem uddannelserne, hvilket kan
ses i bilaget.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
22
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0023.png
Figur 3.15. Ledighedsgrad målt i det kvartal, som indeholder den dato, der ligger 6 må-
neder efter fuldførelsen
25%
20%
15%
10%
5%
0%
2010
2011
Erhvervsakademiuddannelser
2012
Professionsbachelorer
2013
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets beregninger på data fra Danmarks Statistik
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
23
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0024.png
4. Om Rådet for Erhvervsaka-
demiuddannelser og Profes-
sionsbacheloruddannelser
4.1 Rådets opgaver
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser er nedsat af uddan-
nelses- og Forskningsministeren. Rådet er nedsat i henhold til § 18 i Lov om erhvervsakademi-
uddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Uddannelses- og forskningsministeren udpeger 18 medlemmer efter indstilling fra indstil-
lingsberettigede organisationer samt formanden, der skal have særlig indsigt i de uddannelses-
områder, som rådgivningen omfatter.
Uddannelses- og forskningsministeren kan supplere rådet med indtil to personligt udpege-
de medlemmer.
Uddannelsesministeren kan herudover udpege repræsentanter for rådgivende organer og
faglige forsamlinger som tilforordnede til at deltage i rådets arbejde. Udpegningen sker efter
indstilling fra det pågældende organ eller den pågældende forsamling. Ministeren har udpeget to
tilforordnede til rådet.
Rådets medlemmer og tilforordnede beskikkes for fire år ad gangen. Dog beskikkes studen-
terrepræsentanter for 2 år ad gangen. Det nuværende råds beskikkelsesperiode løber frem til
udgangen af april 2016.
Der er dog igennem beskikkelsesperioden løbende udskiftning blandt organisationsrepræ-
sentanterne. En oversigt over rådsmedlemmer pr. 1. januar 2016 fremgår nedenfor. Opdateret
medlemsliste fremgår af rådets hjemmeside på
www.ufm.dk/rep.
Rådet har i 2015 afholdt tre
ordinære møder.
Rådet sekretariatsbetjenes af Styrelsen for Videregående Uddannelser, der er en del af
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Rådet har til opgave at rådgive uddannelses- og forskningsministeren om erhvervsakademi-
og professionsbachelor uddannelserne, herunder om følgende ti forhold:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Uddannelsernes udvikling
Generelle spørgsmål om udbuddet af uddannelser i forhold til dokumenterede behov på
arbejdsmarkedet
Generelle konsekvenser for uddannelserne som følge af nye eller ændrede behov på ar-
bejdsmarkedet
Formål og strukturelle rammer
Adgangskrav
Sammenhæng med øvrige uddannelser og uddannelsesområder
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
24
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0025.png
7.
8.
9.
Rammer for forsøgsvirksomhed
Efter- og videreuddannelse
International uddannelse
10. Kvalitetssikring og kvalitetsudvikling.
4.2 Rådets medlemmer pr 1. januar 2016
Medlemmer af Rådet
Formand
Særligt udpeget
Særligt udpeget
Conni Simonsen, Formand
Martin Lauth, direktør, BEE in-
ternational
Dorthe Pedersen, lektor, Ph.d.,
Institut for ledelse, politik og filo-
sofi, CBS
Mette Fjord Sørensen, Uddannel-
ses- og Forskningspolitisk Chef,
Dansk Erhverv
Sarah Gade Hansen, chefkonsu-
lent, Dansk Industri
Lars Djernæs, Afdelingschef
Thomas Christensen, uddannel-
seschef
Line Raahauge Hvass, seniorkon-
sulent
Kasper Munk Rasmussen, konsu-
lent
Henrik Casper, chefkonsulent
Ursula Dybmose, konsulent
Bente Sorgenfrey, formand for
FTF
Gert Johansen, Konstruktørfor-
eningen
Gunner Gamborg, Ergoterapeuten
Rasmus Ø. Jacobsen, konsulent
LO
Martin Grønbæk Jensen, konsu-
lent HK
Rasmus Enemark, chefkonsulent
Kuno Jensen, procesteknologstu-
derende
Christian Dalby, lærerstuderende
Harald Mikkelsen, rektor VIA og
formand for Danske Professions-
højskoler
Niels Egelund, rektor IBA og for-
Dansk byggeri, Dansk Erhverv
og Dansk Industri i fællesskab
(2 medlemmer udpeges i fælles-
skab)
Finanssektorens Arbejdsgiver-
forening
Ledernes Hovedorganisation
Danske Regioner
KL
Funktionærernes og Tjeneste-
mændenes Fællesråd (FTF)
Landsorganisationen i Danmark
(LO)
Ingeniørforeningen i Danmark
De studerendes organisationer i
fællesskab
Rektorer for professionshøjsko-
lerne i forening
Rektorer for erhvervsakademi-
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
25
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0026.png
erne i forening
Tilforordnet
Rådet for Grundlæggende Er-
hvervsrettede Uddannelser
(REU)
Danske Universiteter
mand for rektorkollegiet
Sidse Frich Thygesen, konsulent,
Dansk Byggeri
Birgitte Gregersen, institutleder
Institut for Økonomi og Ledelse,
Aalborg Universitet
4.3 Links til udvalgte publikationer fra 2015
Udvalget for Kvalitet og relevans i de videregående uddannelser (Kvalitetsudvalget) af-
gav den 29. januar 2015 en samlet afrapportering. Rapporten kan i sin fulde længde læ-
ses via dette link:
http://ufm.dk/publikationer/2015/nye-veje-og-hoje-mal/nye-veje-
og-hoje-mal
Sommeroptag 2015: Tal og fakta om søgning og optag på de videregående uddannelser
2015 kan findes her:
http://ufm.dk/uddannelse-og-institutioner/statistik-og-
analyser/sogning-og-optag-pa-videregaende-uddannelser/tal-og-fakta-om-sogning-og-
optag-pa-de-videregaende-uddannelser-1
Et digitalt løft - et ledelsesperspektiv på digitalisering i undervisningen: EVA offentlig-
gjorde i foråret 2015 rapporten
Et digitalt løft - et ledelsesperspektiv på digitalisering i
undervisningen.
Rapporten der ser nærmere på digitalisering i undervisningen som
middel til øget kvalitet i undervisningen på erhvervsakademierne kan hentes på følgen-
de link:
https://www.eva.dk/eva/projekter/2014/digitalisering-i-undervisningen-pa-
erhvervsakademierne/hent-rapporten/et-digitalt-loft-et-ledelsesperspektiv-pa-
digitalisering-i-undervisningen
Det svære uddannelsesvalg: EVA offentliggjorde i foråret 2015 videre rapporten
Det
svære uddannelsesvalg.
Rapporten, der blandt andet omhandler gymnasieelevers
kendskab til og syn på optagelsessystemet kan hentes på følgende link:
https://www.eva.dk/eva/projekter/2014/optagesystemet-til-de-videregaende-
uddannelser/udgivelser/det-svaere-uddannelsesvalg
Det stigende optag på de videregående uddannelser: EVA kortlagde med fire notater fra
efteråret 2015, hvordan det stigende optag fordeler sig mellem de tre store uddannelses-
sektorer og mellem uddannelsesinstitutionerne indenfor de enkelte sektorer. Blandt
professionshøjskolerne optager VIA og Metropol flest studerende med høje karakterer,
mens forskellene mellem erhvervsakademierne ikke er lige så udtalte som i de andre
sektorer. Læs EVA-notaterne
her.
Tendenser og resultater i de videregående uddannelser: Styrelsen for videregående ud-
dannelser har i oktober 2015 udgivet en publikation, der viser de seneste fem års ten-
denser for de videregående uddannelsers udvikling og resultater gennem centrale nøg-
letal om blandt andet overgang til job, gennemførselstider og frafald. Læs publikationen
her:
http://ufm.dk/aktuelt/nyheder/2015/tendenser-og-resultater-i-de-videregaende-
uddannelser
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
26
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 118: Oversendelse af årsberetning for 2015 fra Rådet for Erhvervsakademi- og Professionsbacheloruddannelser (REP), fra uddannelses- og forskningsministeren
1610689_0027.png
Studenterservicer – Universiteternes tilbud til en bredere studentergruppe: EVA offent-
liggjorde i november 2015 en kortlægningen, der viser, at universiteterne er i stigende
grad begyndt – ud over den almindelige undervisning – at etablere forskellige tilbud om
støtte til studerende. Universiteterne gør et stort stykke arbejde med at tilbyde en bred
vifte af tilbud - fra kurser i litteratursøgning og skrivekurser til coachingsamtaler og
mentorordninger. Læs hele rapporten
her.
Den sociale profil i optagesystemet: EVA offentliggjorde i december 2015 et notat, der
ser på sammenhængen mellem universitetsstuderendes sociale baggrund og deres gym-
nasiekarakterer og dermed på, hvad brugen af karakterer som optagekriterium betyder
for optagesystemets sociale profil. Notatet kan ses her:
https://www.eva.dk/eva/projekter/2014/optagesystemet-til-de-videregaende-
uddannelser/udgivelser/den-sociale-profil-i-optagesystemet
Spredning af forsknings- og udviklingsviden med relevans for grundskolens praksis: Fo-
rum for Koordinering af Uddannelsesforskning offentliggjorde den 20. januar 2016 en
analyse af videnspredning med titlen
Spredning af forsknings- og udviklingsviden med
relevans for grundskolens praksis.
I tilgift hertil offentliggjorde forummet en række
anbefalinger til universiteter, professionshøjskoler, sektorforskningsinstitutioner,
kommunale forvaltninger og skoler. Analyse og anbefalinger kan ses her:
http://ufm.dk/publikationer/2016/analyse-af-videnspredning-spredning-af-
forsknings-og-udviklingsviden-med-relevans-for-grundskolens-praksis
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
27