J.NR.: 2015-0010/121633
Ref.: ATB
+45 33 38 22 00
Redegørelse for professionshøjskolesektorens arbejde med læsning og feedback ift. skrift-
lige opgaver i pædagoguddannelsen
Danske Professionshøjskoler fremsender hermed redegørelse for sektorens arbejde med læsning og feed-
back i forhold til skriftlige opgaver i pædagoguddannelsen. Redegørelsen er en opfølgning en tidligere rede-
gørelse fra Danske Professionshøjskoler fremsendt til Uddannelsesministeriet den 27. januar 2015.
I januar 2015 blev temaet om feedback i pædagoguddannelsen rejst i Folketingets Uddannelses- og Forsk-
ningsudvalg på baggrund af en offentlig debat rejst af pædagogstuderende. Danske Professionshøjskoler fik
mulighed for at give en redegørelse for om underviseres læsning og feedback på skriftlige opgaver/produkter
(dateret 27. januar 2015). I denne redegørelse skitseres en række initiativer fra sektoren side, herunder vide-
reudvikling af feedbackmodeller på tværs af UC’er, udvikling af dynamiske evalueringsmetoder og initiativer
til udvikling af både studerendes og underviseres roller, der matcher kravene i den nye pædagoguddannel-
se.
Sektoren har nedsat arbejdsgrupper, som har koordineret arbejdet på tværs af UC’erne. I december 2015 er
der gennemført en spørgeskemaundersøgelse på alle UC’erne om status på initiativerne i pædagoguddan-
nelsen. Denne redegørelse er en sammenfatning af svarene fra de enkelte UC´ere.
Undersøgelsen viser, at der ved alle UC´er gives feedback i forbindelse med alle uddannelsens moduler og
praktikker. Pædagoguddannelsen fra 2014 baserer sig på en særlig portfolio-tænkning, hvor det skriftlige
oplæg til de fleste af uddannelsens prøver er en præsentationsportfolio. Derudover opsamler og reflekterer
den studerende egen viden i en arbejdsportfolio, og i alle moduler, gives der feedback på relevante studie-
produkter. Der gives også feedback i forbindelse med studiegruppearbejde og i den daglige undervisning.
Der er altså sket en tydeliggørelse i forhold til feedback på forskellige studieprodukter under uddannelsen.
Uddannelsesstederne har gode erfaringer med at forventningsafstemme med de studerende, hvornår i mo-
dulet der gives feedback på hvilke arbejder og med hvilke begrundelser. Flere steder fremgår det at studie-
planerne hvornår og i hvilken form, de studerende kan forvente feedback.
Besvarelserne fra alle UC´ere viser, at der gøres brug af en bredde i former af feedback:
Individuel feedback fra underviser til studerende.
Gruppevis feedback fra underviser til studerende.
Peer to peer feedback – understøttet af underviser.
Peer to peer feedback.
Feedback, hvor undervisere i undervisningen tager eksemplarisk afsæt i enkelte studerendes arbej-
de
Fokusgruppeinterviews i forbindelse med specialiseringstildelingen.
Feedback fra praksisprofessionelle.
Skriftlig feedback.
Feedback i forbindelse med vejledning samt i forbindelse med prøver.
Undervisernes valg af feedbackmetode tilpasses det konkrete undervisningsforløb og modulets lærings- eller
kompetencemål. Tilbagemeldingerne viser en stor variation i brug af konkrete metoder: cafémetoden, Del-
phi-metoden, elevatorversionen m.m. Både i de enkelte UC’er og på tværs af UC’erne er der udviklet nye
feedbackmodeller.
Mange UC´ere fremhæver, at feedbacken bliver særligt læringsmæssigt understøttende, når feedbacken
ikke kun forholder sig til et slutprodukt, men betragtes processuelt, så feedback givet midtvejs i et forløb får
funktion af feedforward. For eksempel når feedbacken umiddelbart efterfølgende kan anvendes til forbed-
ring/kvalificering af et konkret studieprodukt.
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 1 AF 2