Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1610682_0001.png
J.NR.: 2015-0010/121633
Ref.: ATB
[email protected]
+45 33 38 22 00
Redegørelse for professionshøjskolesektorens arbejde med læsning og feedback ift. skrift-
lige opgaver i pædagoguddannelsen
Danske Professionshøjskoler fremsender hermed redegørelse for sektorens arbejde med læsning og feed-
back i forhold til skriftlige opgaver i pædagoguddannelsen. Redegørelsen er en opfølgning en tidligere rede-
gørelse fra Danske Professionshøjskoler fremsendt til Uddannelsesministeriet den 27. januar 2015.
I januar 2015 blev temaet om feedback i pædagoguddannelsen rejst i Folketingets Uddannelses- og Forsk-
ningsudvalg på baggrund af en offentlig debat rejst af pædagogstuderende. Danske Professionshøjskoler fik
mulighed for at give en redegørelse for om underviseres læsning og feedback på skriftlige opgaver/produkter
(dateret 27. januar 2015). I denne redegørelse skitseres en række initiativer fra sektoren side, herunder vide-
reudvikling af feedbackmodeller på tværs af UC’er, udvikling af dynamiske evalueringsmetoder og initiativer
til udvikling af både studerendes og underviseres roller, der matcher kravene i den nye pædagoguddannel-
se.
Sektoren har nedsat arbejdsgrupper, som har koordineret arbejdet på tværs af UC’erne. I december 2015 er
der gennemført en spørgeskemaundersøgelse på alle UC’erne om status på initiativerne i pædagoguddan-
nelsen. Denne redegørelse er en sammenfatning af svarene fra de enkelte UC´ere.
Undersøgelsen viser, at der ved alle UC´er gives feedback i forbindelse med alle uddannelsens moduler og
praktikker. Pædagoguddannelsen fra 2014 baserer sig på en særlig portfolio-tænkning, hvor det skriftlige
oplæg til de fleste af uddannelsens prøver er en præsentationsportfolio. Derudover opsamler og reflekterer
den studerende egen viden i en arbejdsportfolio, og i alle moduler, gives der feedback på relevante studie-
produkter. Der gives også feedback i forbindelse med studiegruppearbejde og i den daglige undervisning.
Der er altså sket en tydeliggørelse i forhold til feedback på forskellige studieprodukter under uddannelsen.
Uddannelsesstederne har gode erfaringer med at forventningsafstemme med de studerende, hvornår i mo-
dulet der gives feedback på hvilke arbejder og med hvilke begrundelser. Flere steder fremgår det at studie-
planerne hvornår og i hvilken form, de studerende kan forvente feedback.
Besvarelserne fra alle UC´ere viser, at der gøres brug af en bredde i former af feedback:
Individuel feedback fra underviser til studerende.
Gruppevis feedback fra underviser til studerende.
Peer to peer feedback – understøttet af underviser.
Peer to peer feedback.
Feedback, hvor undervisere i undervisningen tager eksemplarisk afsæt i enkelte studerendes arbej-
de
Fokusgruppeinterviews i forbindelse med specialiseringstildelingen.
Feedback fra praksisprofessionelle.
Skriftlig feedback.
Feedback i forbindelse med vejledning samt i forbindelse med prøver.
Undervisernes valg af feedbackmetode tilpasses det konkrete undervisningsforløb og modulets lærings- eller
kompetencemål. Tilbagemeldingerne viser en stor variation i brug af konkrete metoder: cafémetoden, Del-
phi-metoden, elevatorversionen m.m. Både i de enkelte UC’er og på tværs af UC’erne er der udviklet nye
feedbackmodeller.
Mange UC´ere fremhæver, at feedbacken bliver særligt læringsmæssigt understøttende, når feedbacken
ikke kun forholder sig til et slutprodukt, men betragtes processuelt, så feedback givet midtvejs i et forløb får
funktion af feedforward. For eksempel når feedbacken umiddelbart efterfølgende kan anvendes til forbed-
ring/kvalificering af et konkret studieprodukt.
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
[email protected]
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 1 AF 2
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 117: Oversendelse af "Danske Professionshøjskolers redegørelse" fra 2/2-16, fra uddannelses- og forskningsministeren
1610682_0002.png
J.NR.: 2015-0010/121633
Som nævnt gives der feedback i alle moduler, men studerende vil fortsat opleve, at der er dele af deres stu-
diearbejde, hvor de ikke modtager feedback. Det kan dreje sig om afgrænsede og meget korte studieopga-
ver, som i forvejen indgår i en større sammenhæng, hvor der afslutningsvis gives feedback.
Ved skriftlige prøver udgør karaktergivningen feedback.
Kvalitetssikring af den studerendes uddannelse og pædagoguddannelsen via fokus på feedback
For den enkelte studerende betyder en ekspliciteret sammenhæng mellem opgaver i moduler og prøven i
kompetencemålet, at den studerende har mulighed for at bruge feedback fra modularbejdet til forbedret og
målrettet indsats i forhold til arbejdet med målopfyldelse. Feedbacken er på denne måde med til at under-
støtte målopfyldelse og til at kvalificere prøvearbejdet.
På uddannelsesniveau har den øgede opmærksomhed på feedback medført, at feedback indgår som et
særligt fokus ved evalueringen af alle undervisningsforløb ved alle UC´ere. De studerende har for eksempel
her mulighed for at tilkendegive, i hvor høj grad feedbacken har været understøttende for deres læreproces,
og tilkendegive tilfredshed med feedbackens omfang.
Opfølgningen på undervisningsevalueringerne på alle niveauer i organisationerne betyder, at feedback lø-
bende drøftes og udvikles.
Perspektiver og konkrete igangsatte udviklingsprojekter
Som det fremgår af redegørelsen er feedback på nuværende tidspunkt en integreret del af alle undervis-
ningsaktiviteter i pædagoguddannelsen. Men der er stadig mange ukendte og uopdyrkede muligheder, og
alle UC´ere fortæller om igangværende udviklingsprojekter med fokus på at videreudvikle såvel viden om
som didaktik i forhold til brugen af feedback.
Pædagoguddannelsen har derudover på landsplan besluttet at bruge en del af de ministerielt tildelte sektor-
midler til et projekt, som skal tilvejebringe viden om feedbackformer i en kompetencemålsstyret uddannelse.
Projektet som fokuserer på fortsat udvikling af feedbackformer i uddannelsen afsluttes i august 2017.
Ind til nu har der især været fokus på feedbackens betydning for læringen i en uddannelseskontekst, men
der er fremadrettet også brug for viden om og fokus på, hvordan de studerende via arbejdet med feedback;
herunder særligt fagfælle feedback tilegner sig vigtige professionskompetencer i forhold faglig refleksion,
samarbejde og faglig udvikling.
Endelig er pædagoguddannelsen også med i et initiativ under Danske Professionshøjskoler på tværs af alle
uddannelser om feedback.
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
[email protected]
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 2 AF 2