Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
UFU Alm.del Bilag 104
Offentligt
Mail 1
Jeg læser til pædagog, og til sommer skal jeg til at starte i min 3. og sidste praktik. I min 2. praktik startede
jeg d. 1 juni 2015 og kørte på indtil d. 1 dec 2015. Nyheden om, at jeg dengang, ikke havde nogen
sommerferie, var både kollegaer venner og familie meget uforstående overfor, inklusiv mig selv. Jeg havde
dog ret til 3 ugers SELVBETALT ferie. Noget de færreste studerende kan holde til økonomisk.
Jeg startede som sagt i juni måned. Kom ind i en dejlig klasse for så en måned efter ikke at se nogle af dem
igen. Man fristes til at sige spildt relationsarbejde. Pga. vi starter én måned før skolernes sommerferie
kommer klassen til at gå et klassetrin op efter sommerferien.
For det andet er man udkørt ligesom alle andre mennesker i juni måned og man glæder sig til sommerferie,
men nej. Ikke os. Der er heller ikke den store pædagogiske gevinst, ved at gå på arbejde en hel
sommerferie, hvor antallet af børn i SFO er ekstremt lav. Det er en meget demotiverende start på en
praktik periode som jeg ellers altid glæder mig til.
Man må kunne komprimere undervisningen eller et eller andet, så vi kan få sommerferie ligesom alle andre
studerende, hvilket jeg et eller andet sted føler, at vi har ”ret” til. Det kendetegner i hvert fald det at være
studerende. Før vi får set os om er vi allerede ude på arbejdsmarkedet! Og så får i jo jeres ”vilje”
(politikerne)!
Jeg er ked af at skulle se frem til, at gå igennem denne dårlige erfaring én gang til. Håber inderligt, at I kan
få lavet det om, så de fremtidige pædagogstuderende, som har vinterstart, ikke skal gå igennem det samme
som os.
Rasmus Juul Andersen
Mail 2
Det åbenlyse problem, synes jeg, er at hvis vi sammenligner os med sommer-indtag, går vi glip af flere
ugers SU-betalt sommerferie. Dette er ikke rimeligt.
Jeg er klar over, at vi har ret til at afholde ferie (som vi selv betaler) imens vi er i praktik, men hvis man gør
det, mister man tid i praktikken - måske helt op til fem uger (hvis man afholder al det man har ret til). Dette
er et problem. Og hvis man gerne vil afholde sin ferie, eks. hvis man selv har børn som går i daginstitution,
hvor der er lukket i bestemte uger i juli, er man ikke sikret at få ferie i den periode man ønsker, fordi
ferieplanen er fastlagt når man starter den 1. juni. Derfor kan man risikere ikke at få ferie, når ens egne
børn har tvungen ferie.
Og hvis man gerne selv vil holde sommerferie, eks. 3-4 uger, så når man kun lige at starte i praktikken, og så
går man på ferie. Dette er heller ikke optimalt.
Derudover ligger begge vores praktikker i efteråret - vi går glip af alle højtider, som jo også er spændende at
deltage i, i praktikken (jul, fastelavn, påske). Hvis nu man gjorde sådan, at både sommer og vinter indtag,
havde én praktik fra 1.juni til 1. dec. og én fra 1. dec. til 1. juni, kunne man godt holde det ud, at det kun var
én sommerferie man gik glip af og det ville være mere rimeligt. Og man ville opleve at være i praktikken i
foråret også.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 23/2 2016 fra Katrine Aagaard om omstrukturering af pædagoguddannelsen
En anden ting som jeg synes er problematisk er, at hen over sommeren, oplevede mange at alle aktiviteter
(i daginstitutioner i hvert fald) er sat på stand by og blev først genoptaget i efteråret. Dette forklares med at
der ikke er så mange børn og voksne i institutionen i sommer perioden. Og hvis man selv sætter nogle
aktiviteter igang, oftest med en bestemt gruppe børn, kan man risikere at nogle af dem lige pludselig er
væk i tre-fire uger på ferie, dette gør det vanskeligere selv at planlægge aktiviteter hen over sommeren.
Desuden er der meget personale på ferie hen over sommeren, så det er ikke sikkert at det er muligt at gå
fra og lave aktiviteter, pga. for få voksne.
Jeg kender flere der har søgt om et halvt års orlov pga. dette og flere der har udsat sin studiestart fra
februar 2016 til sept. 2016, KUN for ikke at støde ind i dette problem.
Der er en grund til at man har ret til ferie - man lader op, så man er klar og har energi til dagligdagen.
Hvorfor skal vi pædagog studerende kun have 1,5 uges ferie om året? (vi havde 1,5 uge i julen 2015, ellers
har vi ikke haft ferie siden påske 2015 - og nu til påske 2016 får vi endda kun helligdagene, ikke de tre dage
op til - jeg synes det er under al kritik).
Jeg håber der bliver lyttet til os.
Mange hilsner
Tanja Gissel
Mail 3
Jeg ved ikke om jeg har nogle brugbare argumenter, men her kommer et par tanker :-)
- Alle andre har omkring 2 måneders (SU) betalt sommerferie, men vi får kun mulighed får 3 uger samt at
det er selvbetalt.
- De fleste studerende bruger en del af deres sommerferie til at spare penge sammen til næste semester
(betaling af bøger osv.), dette er ikke en mulighed for os. Hvis vi arbejder ekstra timer bliver vi stadig kun
betalt i praktikløn (82,5,- i timen) mener jeg.
- Noget så latterligt som, at vi ikke får mulighed for at reloade og være klar til at indtage ny viden og indtryk
(som der især er i en praktikperiode).
Et forslag til en løsning kunne være at vi fik 1 måneds sommerferie med SU (ikke praktikløn selvfølgelig).
Man kan godt undvære en måned fra praktikken - de fleste holder alligevel 3-4 ugers ferie hvis muligt for
praktikstedet. Dette gør at alle os pædagogstuderende ikke kommer i mega pengekrise og i underskud af
energi. Så må det være skolen der bestemmer om denne måned skal ligge i juni eller juli - så
praktikstederne ved at de ikke har praktikanter i den enkelte måned.
Mvh Liva
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 23/2 2016 fra Katrine Aagaard om omstrukturering af pædagoguddannelsen
Mail 4
Det store problem for specielt os der har børn i skolealderen er, at det gør ud over vores børn at vi har så
lidt sommerferie som vi har. Specielt den første praktik har vi ikke opsparet feriepenge, så det er for egen
regning de uger vi skal holde der.
For det 2. hvorfor skal der være forskel i sommerferie længden for dem der starter i praktik i juni i forhold
til dem der starter til dec?
For det tredje har dem der starter i praktik i dec. også juleferie og påskeferie i praktikken. Os der starter i
juni har ingen helligdagsferie. Det er selvfølgelig naturligt. Det er der ingen der kan gøre ved, men det
betyder at vi har minimalt med ferie i praktikken.
Mvh
Monica Ø. Jensen
Mail 5
For mig er det et problem at vi ikke har de normale ca. 7 ugers sommerferie (og på universitetet endnu
mere) som mere eller mindre alle andre studerende har, pga. følgende punkter:
1. Jeg plejede tidligere at arbejde ca. 4-5 uger af min sommerferie (gennem min HF og efterfølgende det
første år på pædagogseminariet) hvor jeg typisk tjente ca. 20.000 kr efter skat, hvilket gjorde at jeg resten
af året ikke skulle stresse med at have en masse arbejde ved siden af studiet, da jeg har prøvet det, og det
ikke fungerer for mig, da jeg for det første ikke kan tjene nok til at klare mig, hvis jeg samtidig skal kunne
passe mit studie på en tilfredsstillende måde.
2. Kravende på vores studie og i praktikkerne er blevet væsentligt hårdere i forbindelse med den nye
reform, hvilket er fint nok rent fagligt, men det gør også at ferier generelt er ret tiltrængt hvis man ikke skal
brænde helt ud, hvilket jeg ved en del af mine medstuderende og jeg selv føler at de/jeg er ved, og i den
forbindelse kender jeg flere (inklusive mig selv) der efterhånden overvejer at tage orlov, for ikke at brænde
helt sammen. Siden sidste påske har mange af os kun haft juleferie og max 3 ugers sommerferie.
3. En del af mine medstuderende har kun haft 1-2 ugers sommerferie, da vi selv skal betale for ferie i vores
praktik, hvilket er et stort problem for mange, da de færreste kan spare op til flere ugers ferie på en SU.
4. Det er ret demotiverende at næsten alle andre der studerer det ene eller det andet i DK, har meget mere
ferie end vi har på pædagogseminariet, og at man derfor godt kan føle at det er uretfærdigt/man er
dårligere stillet/skal “straffes” for at have valgt at læse til pædagog.
Mvh. Ruben Terranova
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 23/2 2016 fra Katrine Aagaard om omstrukturering af pædagoguddannelsen
Mail 6
Fordi vi lige som alle andre har brug for pause, for i hverdagen at kunne lære bedre og mere uden at køre
død i stress og pres.
Har hørt et sted at man har brug for 3 uger -- for at kunne stresse helt af og dermed lade helt op igen og
være klar til ny læring.
Mvh
Majbrit
Mail 7
Jeg elsker at studere. Jeg er god til det og behøver ikke fri hele tiden. Jeg kan lide at mærke at jeg lærer
noget og nyder den sparring Jeg har med andre ivrige studerende. MEN halvdelen af mine medstuderende
er ved at blive tabt. De studerende der starter i august får sommerferie, og oplever ikke den følelse som så
mange af mine medstuderende og jeg selv, når vi er ved at gå i stå midt i studiet, fordi vi ingen pauser eller
ferie får. Vi kan ikke forstå hvordan vi kan være i skole i to måneder mere end dem fra august, uden en
tydelig vidensforskel. Vi der ikke får ferie, får ikke mulighed for at have feriejobs og spare penge op til
bøger, studieture, bærbare osv. Endnu en mulighed vores medstuderende fra august har.
Mvh
Sarah Ejsing Christensen
Mail 8
Her følger et par linjer om problematikken ved at vi der har vinterstart på Pædagoguddannelsen, de to
sidste sommerferier af vores uddannelse må stå uden ferie, grundet praktik der går fra juni til og med
November.
Praktikken er vores mulighed for at stifte bekendtskab med praksis på helt nært hold, hvilket er en vigtig
del af denne uddannelse. Men praktikken er og skal også være en uddannelses platform, hvor vi som
studerende, før vi træder ud i arbejdslivet, får mulighed for at fordybe os i det professions faglige. Den
manglende sommerferie gør, at vi ikke får et afbræk fra studiet som giver mulighed for, at den faglige og
praktiske viden vi tilegner os under uddannelsen, kan nedfældes ordentligt. Dertil følger økonomiske
udfordringer for studerende der f.eks ikke må tage studielån i den lønnede praktik periode. I slut april bliver
den sidste SU før praktikken, der skal gælde for maj, udbetalt. 1. juni starter vi i lønnet praktik, derved
bliver den første løn udbetalt i start juli, hvilket resultere i at Juni måned er uden indkomst. Dette kan være
problematisk for de studerende, der lige pludselig er nødsaget til at arbejde ekstra samtidig med
praktikken, og derfor mister fokus fra praktikken, eller må forsøge at låne penge fra familiemedlemmer,
kærester osv.., hvilket det ikke er alle der har mulighed for.
Jeg håber, at i vil gøre noget ved denne problematik og lave en løsning der giver os sommerferie på lige fod
med de danske universitets uddannelser og andre professionsbachelor.
Mvh.
Røskva Marie Andersen, studerende Pædagoguddannelsen Århus.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 23/2 2016 fra Katrine Aagaard om omstrukturering af pædagoguddannelsen
Mail 9
Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor vi som studerende skal bøde for at andre ikke har styr på hvornår og
hvordan de lægger planer omkring reformer. Som jeg er bekendt med så siger ordet ligestilling mig ikke
noget i denne sammenhæng. Vi bliver total overset og glemt fordi det ikke påvirker andre, men kun os. Det
er vores sommerferie og det er vores rettighed til ferie. Hvad er det faglige udbytte hvis ens vejleder er på
ferie i 3-4 uger i ens praktikstart og vi ikke kan komme i kontakt med dem?
Mvh
Ninos Oraha
Mail 10
For det første burde der ikke være forskel på uddannelsen om man starter sommer eller vinter. I så fald
burde det stå i bekendtgørelsen. Eller hvis andre kunne argumentere for hvad det er vi lærer mere end
sommerholdet, da vi har mere undervisning end dem i løbet af uddannelsen - det hænger ikke sammen.
Det er også et problem og et skidt tidspunkt at starte i praktik på da man rammer ind i en
sommerferieperiode. Både brugere der er væk men ikke mindst personale der er væk. Måske starter man
og så har ens vejleder ferie og man står som helt ny uden vejleder. Lederen kan også have ferie hvilket er
problematisk da der ofte i starten er mange ting man gerne vil have styr på. Man kan ramme ind i vikarer og
der går derfor måske lang tid før man kommer i gang med et ordenligt læringsforløb. På mit praktiksted
synes de heller ikke det var optimalt at jeg startede der af præcis de samme grunde som jeg havde. Og har
hørt om flere steder der har ment det samme.
Synes det er meget kritisk at folk på sommerholdet har en sommerferie på 2 måneder eller hvor lang den er
med fuld SU, når vi mens vi er i praktik selv skal betale vores sommerferie. Det betyder altså at der er
mange der ikke har råd til at holde sommerferie. Og endnu værre for studerende der har børn. Nogle har
dobbeltklip, i hvert fald i en periode og nogle SU-lån til at dække en evt. sommerferie - ingen af disse to ting
kan man få når man er i lønnet praktik. Hvis vi så havde en ferie om vinteren i stedet med SU så ville det da
i det mindste gå op med den undervisning som sommerholdet har, men det har vi ikke. 6 ugers mindre
ferie, som vi bruger på hvad??? Ingen ved hvad vi lærer mere en sommerholdet.
Surt opstød herfra. Håber noget af det kan bruges.
Mvh
Mark
Mail 11
Med den uddannelse der er strikket sammen, så er der en ulighed i uddannelserne mellem sommerstart og
vinterstart når man vælger at lægge vores (vinterstart) hen over sommerferien begge gange. Vi har kun
ferie hen over julen og det gør at vi har mere undervisning (hvilket jeg ikke klager over), men der er en
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 23/2 2016 fra Katrine Aagaard om omstrukturering af pædagoguddannelsen
ulighed undervisningstimer og enten har vi unødvendig undervisning eller også så mangler
sommerstarterne noget relevant undervisning.
På den gamle uddannelse var man i praktik på 3. og 6. semester, hvilket gjorde at praktikperioden ikke lå
over samme periode begge gange og at det derfor var ligegyldigt om du var sommer- eller vinterstarter.
Man havde en praktikperiode fra august-februar og fra februar-august. Dermed kun en praktik der lå hen
over sommerferien.
Derudover, så giver det ikke mening at starte op til en sommerferie, da man ikke har mulighed for at indgå i
feriefordelingen, da den er forhandlet inden ude på de forskellige arbejdspladser + praktiklærer er på ferie i
starten af vores praktikperiode. Vi har nogle fra vores hold der har haft brug for hjælp i starten af
praktikken, men som ikke kunne få det og dermed er faldet fra uddannelsen - det er sgu en skam!
Det giver heller ikke mening, at vi I den første korte praktik starter i efterårsferien, da der ofte er lukket på
de forskellige institutioner og at vi derfor mister en uge af praktikken. (Dette er dog ikke anderledes for
sommerstarterne, da de starter i vinterferien)
Mvh
Nanna Nymann Bruun Jensen
Mail 12
Vi har som pædagogstuderende et lige så stort behov for ferie, som alle andre studerende på andre
uddannelser.
I min sidste praktik var jeg nedslidt og havde enormt brug for ferie, hvilket smittede af på min præstation i
min praktik, som var psykisk meget krævende. Jeg havde brug for ferie, så jeg kunne koble af og få noget
fornyet energi, så jeg kunne give mig 100 % i min praktik.
Hilsen
Nanna
Mail 13
Det som jeg synes er det største problem er, at sommer og vinterstart ikke er ens. Sommerstart har BETALT
sommerferie, hvilket vinterstart IKKE har, medmindre man har tjent feriepenge ind via et fritidsjob. Men
det kan ikke være rimelig at vi sammenlagt skal være mere studieaktive end dem der starter sommer, når
det er den samme uddannelse. Der burde altså være de samme retningslinjer når det er den samme
uddannelse!
Vh Cecilie Dyg
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 23/2 2016 fra Katrine Aagaard om omstrukturering af pædagoguddannelsen
Mail 14
Jeg oplevede i min praktik som pædagogstuderende at vi grundet praktikstart d. 1 juni starter praktik lige
der hvor skolerne er ved at afslutte skoleåret. Dette betyder at man risikerer at skulle starte praktik i en
klasse, man ikke kommer til at følge efter sommerferien. Da relationsdannelsen har stor betydning for
kvaliteten af ens praktik er det uheldigt og forvirrende både for børnene og den studerende.
Derudover oplevede jeg at min vejleder holdte 5 ugers sommerferie hvilket betød at jeg ikke havde
mulighed for vejledning i disse fem uger. Dette har stor indflydelse for det faglige udbytte af praktikken.
Desuden er det problematisk at der i den 6-7 uger lange sommerferie er meget få børn i SFO´en. Jeg
oplever at man ofte bruge meget af tiden i sommerferien på oprydning og andet praktisk arbejde der ikke
har relevans for mig som pædagogstuderende.
Mvh
Mathias Sebastian Keller Madsen
Mail 15
Den eneste ferie vi har er juleferien. Vi har ikke efterårsferie, vinterferie eller påskeferie.
Det er svært at få en ordentlig og virkelighedsnær start på praktikken 1. Juni, da det lige er op til skolernes
ferie og institutionerne kører på lav blus og først starter normalt op i dagligdagen når sommerferien er slut.
Vi er en del i fra skole-fritids området som har oplevet at få tvunget ferie, da mange SFO'er og klubber har
tvunget ferie lukning i 3 uger. Hvis man ikke selv har sparet penge op mister man en del penge da vi selv
skal betale vores ferie.
Jeg gik rundet i 2 måneder og gjorde rent og lavede praktisk arbejde, som rengøring og oprydning da der
ikke var mange børn i klub i sommerferieperioden. Så først omkring 15 august, da børnene kom tilbage fra
ferie følte jeg mig som pædagogstuderende og kunne begyndte at arbejde med relationsarbejde.
De bedste hilsner
Cecilie Seremet
Mail 16
Der er flere forskellige grunde til at det er uoptimalt den måde praktikperioderne ligger på pt.
For det første ville det være gavnligt for en pædagogstuderende at opleve begge halvår i praktikkerne, da
der eksempelvis er stor forskel på de aktiviteter der foregår, men det vil også være et stort plus at prøve at
starte op med en helt ny klasse efter en sommerferie kontra at overtage én 4-5 måneder inde i et skoleår.
På den måde mener jeg det vil være til gavn for både sommer- og vinterstartere med en anden opdeling.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 23/2 2016 fra Katrine Aagaard om omstrukturering af pædagoguddannelsen
Personligt føler jeg samtidig at det er frustrerende at gå og være med til planlægning af eksempelvis
juleaktiviteter når man hele tiden har i baghovedet at praktikperioden slutter 1. dec når det hele først skal
til at begynde.
For det andet er sommerferien en gylden mulighed, hvor vi som studerende, kan arbejde og få god og
relevant erhvervserfaring. Herudover giver sommerferiearbejde samtidig økonomisk mulighed for at
opprioritere studiet resten af skoleåret, hvor mange ellers vil være tvunget til at have studiejob ved siden af
for at få økonomien til at køre nogenlunde rundt. Ydermere er det ikke en optimal start på en
praktikperiode at man indenfor de første 2 måneder af praktikken skal bruge sin ferie - samtidig ved jeg at
det kan være en udfordring ude i praktikinstitutionerne, at de først kan aftale ferie med den studerende når
man kommer 1. juni.
Herudover er det bare frustrerende som studerende at vide at sommerstartere får længere ferie
vinterstartere.
Til sidst har jeg hørt flere tilfælde af studerende der er i praktik i SFO som starter op i juni med sin vejleder,
men som 1. august enten skal skifte vejleder, bygning eller klasse. Dette gør de første 2 måneder mere eller
mindre overflødige, og man når lige at komme ind i dagligdagen og rutinerne før de bliver brudt op igen.
Mvh
Martin Engsted
Mail 17
Jeg synes særligt det er problematisk, da vi starter i praktik på et tidspunkt, hvor alle andre nærmest er på
vej på ferie og trænger til ferie, lige så vel som alle andre trænger voldsomt til ferie når vi når
sommerferien, så er vi studerende helt samme sted rent mentalt.
Helt personligt holdte jeg ingen sommerferie i sidste praktik, men jeg var mildest talt ved at brænde
sammen, fordi alle har brug for ferie og opladning. Jeg var nødsaget til at holde 1 uges efterårsferie, for at
kunne hænge sammen den sidste tid i praktikken..
Mvh
Mathilde Munch-Sørensen
Mail 18
Det er meget problematisk med praktikstart d. 1 juni, da praktikstederne dermed har svært ved at give os
studerende en god start. I min sidste praktik var jeg uden vejleder i 1 måned grundet min vejleder havde
sommerferie. Derudover blev man ikke en del af den normale hverdag før en gang i slutningen af august.
Dette medførte også at flere af børnene på døgninstitutionen slet ikke var der og jeg først efter skolernes
sommerferie fik kendskab til alle børn. At praktikken er blevet rykket frem gør at man får mindre udbytte af
sin praktik.
Desuden er det hårdt ikke at have den sommerferie som alle andre studerende har. Vi har jo heller ingen
gang vinterferie og den påskeferie vi troede vi havde, er nu også blevet inddraget. Det kan godt være vi er
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 23/2 2016 fra Katrine Aagaard om omstrukturering af pædagoguddannelsen
studerende og er privilegerede på mange måder, men det er også hårdt hele tiden at være på, sætte sig ind
i teori og metoder og konstant være reflekterende. Derfor har vi brug for ferie som alle andre også har, om
de er studerende eller i arbejde. Vi har jo trætte og udmattet den dag vi er færdige, fordi vi aldrig har haft
en eneste ferie.
Det giver jo på ingen måde mening, at man prøver at højne pædagoguddannelsen fagligt med at gøre det til
en professionsbachelor og gøre os mere akademiske, når man så vælger at gå væk fra strukturen som
hersker på universitetet, hvor man følger semestre. De nye praktikperioder har jo fjernet os fra at have
semestre, og vi ligner nu bare igen en uddannelse, der kører det hele på sin egen måde.
Hvis vi skal højne uddannelsen og gøre den mere akademisk, skal vi da netop følge universiteterne. De har
da trods alt flere måneders sommerferie, men stadig studerende som får en højere uddannelse.
Hvor ligger grunden til at vi ikke skal have en sommerferie? Og ferie i det hele taget!?
Mvh. Tina Madsen
PA14V-SS
Mail 19
Jeg har specialiseringen dagtilbud og var i praktik i en børnehave sidst.
kritikpunkter:
Fagligt udbytte: Hvordan det er at være i praktik hen over sommerferien:
Sidste praktik erfarede jeg at der går rigtig lang tid med at institutionen holder ferie og er ude af den
normale rytme. Når vi starter d. 1. juni bruger vi juni mdr. på fx at lærer førskolegruppen at kende som i
øvrigt stopper lige om lidt. Der holdes adskillige afslutninger og børnene går på ferie én efter en. Herudover
var jeg på mit praktik sted den ene af de to uger der var ferielukket. Det resulterede i at jeg brugte en uge
(heldigvis ikke begge) på at være sammen med 2-4 børn fra egen institution og ellers fremmede børn hvis
pædagoger også var der. har ladet mig fortælle af andre studerende at deres uge bestod af rengøring i
institutionerne (fagligt udbytte?)
Midt i august blev jeg spurgt hvad jeg havde arbejdet med indtil videre og der måtte jeg blankt erkende at
jeg ikke var kommet længere end til at begynde at forstå institutionens NORMALE rytme + lære børnene at
kende. (ved dette er en stor del af det, men synes det faglige udbytte og min planlægning mm havde stået
helt stille de første 2,5 mdr. hvilket jeg synes er under al kritik. Umiddelbart tænker jeg der er flere der har
det sådan. Generelt har jeg det indtryk at institutionerne står på standbye juni, juli og noget af august -
børnene holder ferie og personalet også, først herefter begynder dagligdagen igen, med planlægning og
pædagogik.
Det må i også have utrolig meget at tilføje til i jeres specialisering hvor de, der er ude i klasser, må gå over
og indgå i SFO o.lign. mens der er ferie, og derfor ikke er der hvor de faktisk har fået praktikplads.
Synes også det er problematisk at de to praktikperioder falder på præcis samme tidspunkt da vi ikke prøver
at opleve jul og andre traditioner som kan være forskellige i forhold til kultur + der er forskel på at være
pædagog om sommeren og om vinteren (stiller forskellige krav til vores faglighed, kreativitet og
kompetencer)
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 23/2 2016 fra Katrine Aagaard om omstrukturering af pædagoguddannelsen
Økonomisk; mange har brug for at kunne tjene penge ved siden af SU --> tvinger en til at finde arbejde
samtidig med studie fremfor i ferier mm
Personligt er dette også en ting der irriterer mig rigtig meget. Jeg har de sidste 5 sæsonen haft
sæsonsarbejde og dermed tjent en masse gode penge i min lange sommerferie, som jeg kunne bruge til at
supplere min SU. Sidste år var dette dog desværre ikke muligt og havde betydeligt færre timer - hvis ikke
jeg havde været der så mange år, havde jeg nok ikke engang kunnet beholde mit job, så lidt fleksibel som
jeg pludselig var blevet.
Derfor synes jeg det er et stort problem at vi lidt bliver tvunget til at finde et arbejde SAMTIDIG med at vi
studerer hvis vi vil have lidt ekstra på kontoen.
Første praktik er især den der rammer hårdest, da vi på dette tidspunkt ikke nødvendigvis har optjent
feriepenge og derfor må holde ferie for penge fra egen lomme.
Sidestillet med andre uddannelser og fx bare pædagoguddannelsens sommerstarter, så synes jeg heller ikke
det er rimeligt at de har sommerferie MED SU og vi derimod selv må betale for at kunne få fri i 3 uger.
På ligefod med de andre på pædagoguddannelsen + andre uddannelser
Jeg synes det er et problem at der er så stor forskel på om man er sommerstarter eller februar starter i
forhold til hvad man har af ferie. Jeg synes det er uretfærdigt at da man valgte at starte februar der sagde
vi også farvel og tak til ferie i to år frem (hvilket ikke var noget vi kunne vide) Personligt fraråder jeg alle at
starte februar , pt kan jeg ihvertfald kun se dårlig ting ved det - og dette må da også på sigt blive et
problem, hvis det er det budskab der bliver sendt ud til kommende elever.
Ved ikke hvor fagligt argumentet er, men jeg synes det burde være mere lige :)
Ved godt dette går lidt længere end argument for at vi skal have sommerferie. Men netop fordi vi ingen
ferie har, så kan det måske også være argument for at sommerferien da som minimum må være fredet :)
Ingen ferier; juleferie (delvist) vinterferie, påskeferie, efterårsferie
En ting er, at når vi kommer ud på arbejdsmarkedet så må vi se i øjnene at vi ikke har så meget ferie som
studerende og som vi har haft hidtil igennem vores uddannelser. MEN som studerende har vi brug for at få
koblet fra, fra bøgerne, få oplevet noget helt andet - ligesom alle andre studerende.
Jeg synes virkelig vi bliver ramt hårdt i forhold til alle ferie - skal dog siges at vi tit har kunnet planlægge os
ud af det og dermed fået tid til ferie alligevel. Synes dog ikke det er i orden. Især ikke på en uddannelse
hvor undervisningen er meget gruppeorienteret, for så kan man ikke træffe selvstændige beslutninger i
forhold til sin ferie og holde den alligevel, - man skal istedet opnå enighed i gruppen om hvordan og
samtidig stå til rådighed for hinanden. For nyligt fandt jeg ud af vi ikke har påskeferie trods semesterplanen
hele tiden har set sådan ud - faktisk var det eneste ferie jeg kunne være sikker på at have (troede jeg). Men
igen får vi at vide at det kunne vi ikke regne med vi havde og at vi så må planlægge det vi på skemaet skal i
uge 12 på andre tidspunkter så vi kan holde ferien, men igen - op til os selv.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 23/2 2016 fra Katrine Aagaard om omstrukturering af pædagoguddannelsen
Jeg kan huske vi havde en ude fra PLS og fortælle om noget, hvor hun og PLS havde fået lovning på (af
nogle højere oppe) at vi havde fri på et andet tidspunkt, nu hvor vi var i praktik i ferien. Dette fortalte vi
også dengang at vi ikke havde, hvilket kom meget bag på hende fra PLS som holdt oplægget.
Det var lige en hurtig mail med nogle af mine tanker, sig endelig til hvis der er noget der er uklart. Håber
der er noget der kan bruges selvom der selvfølgelig også er argumenter der er knap så gode men alligevel
er noget mange snakker om :)
Vh Mette Bøtcher
Mail 20
Jeg Mette Stær, har være på arbejdsmarkedet i flere år, og er dermed vandt til fem ugers ferie om året. Nu
hvor jeg er blevet studerende ,havde jeg tænkt, at det ikke er så slemt, ikke at holde ferie, når jeg skal i
praktik. Men jeg tog fejl....Først og fremmest skal man som studerende selv betale sin ferie, hvis man ikke
har sparret feriepenge op. dermed er der mange, som ikke har råd til at holde ferie. Jeg selv har været
sygemeldt en periode, og havde ikke mere end 3 dages optjent ferie. Jeg har 2 børn og en mand, og vi
prioriterede, at jeg holdt 3 ugers ferie med familien. Det blev taget af opsparingen, da ferie med familien er
høj prioritet for os.
Udover det, så er det hårdt, at påbegynde praktik. Man bruger mange kræfter på, at have alle antenner ude
på en` gang. Jeg startede da det faste personale afviklede deres sommerferie, og min oplevelse var, at det
tog lang tid inden, jeg reelt kom i snak med min praktikvejleder. Der gik næsten 2 mdr, inden vi kunne finde
en tid til den første vejledning. Der var hele tiden vikarer på arb i sommertiden, så jeg fandt mig ikke rigtigt
til rette før personalestaben var fuldtallig. Jeg var heldigvis rigtig glad for mit praktiksted, og trætheden
meldte sig først for alvor hen over julen. Efter jeg er kommet tilbage på skolen, er min motivation faldet
drastisk! Jeg havde en forventning om, at nu var det bare fedt, at komme på studiet og lære nyt stof, som
jeg kan bruge fremadrettet. Jeg ramte en mur, og til eksamen var jeg næsten ved at give op.
Jeg magter ikke mere pres, jeg TRÆNGER SÅ MEGET til, at få tanket ny energi op, og jeg aner ikke hvornår
der er luft til dette. Tanken om at vi IGEN ingen ferie har, hvor vi kan koble helt fra og lade lade op, inden
det igen går løs med praktikken, kan tage pusten fra mig. Jeg ved det kræver mængder af overskud, at
starte i ny praktik, da man jo vil gøre det så godt som muligt. Der skal læres nye mennesker at kende, jeg
skal finde min plads, vise jeg kan, vil og tør ting i praksis. Alt dette med en brugergruppe, som har et stort
behov for, at vi som personale kan bevare roen, overskuddet, humøret og gejsten til at fremme deres
livsbetingelser.... Det er virkelig svært at leve op til, hvis man næsten er brændt ud inden man starter igen.
Jeg kender flere fra studiet, som enten er gået ned med stress, har fået en depression eller er udbrændte,
fordi de ikke magter alt det de skal leve op til på denne uddannelse....jeg kan ikke lade være med at
forbinde en del af grunden til dette, som eks kan være den manglende ferie, hvor man netop skal restituere
og finde ny energi, for dermed at opretholde gejsten på uddannelsen. Jeg forstår ikke ideen med, at vi som
vinterstarter ikke får lige så meget ferie i uddannelsesforløbet, som sommerstarterne.I så fald vil jeg råde
enhver til at starte på sommeroptagelsen. og jeg bliver da nysgerrig på, om man kan lave undersøgelser
om,hvorvidt der rent faktisk er flere fra vinteropstart, som dropper ud eller føler sig nødsaget til at
tage orlov, end de studerende som er sommerstarter.... det kunne være en spændende undersøgelse.
UFU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 104: Henvendelse af 23/2 2016 fra Katrine Aagaard om omstrukturering af pædagoguddannelsen
Jeg håber virkelig dette får jer til at indse, hvor vigtigt det er for individet at holde ferie.
M.v.h Mette Stær